Svenskar har bottenlågt förtroende för sociala medier

Permalänk
Melding Plague

Svenskar har bottenlågt förtroende för sociala medier

Google toppar förtroendelistan över sociala medier medan Tiktok hamnar sist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Finns mycket bra och mycket dåligt med AI. Tex AI "nyheter" där dom kopierat ansikte och röst från en känd person som dom får att säga vad som helst tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Troligtvis, räkna in mig där så hörs vi kanske.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

haha, tänkte samma!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

All ny teknik går att använda i båda goda och onda syftet. Om man är en isolerad grupp kan man argumentera för att man borde t.ex. förbjuda de där hjulen som har kommit med så mycket ont, innan hjulen fanns så var allt så mycket bättre.

Man kanske hade det bättre innan hjulen (åsiktsfråga), men precis som med Ai får man problem om resten av världen ej också förbjuder detta.

Jag själv ser Ai precis som Internet som ett stort hot och tillgång. Jag är ej rädd för den där Ai som kommer ta över, jag är rädd för att "ej goda" personer kan använda Ai i ont syfte. Och det behöver inte alls mycket till för detta. Samma sak går att göra idag med internet, den stora skillnaden med Ai är att det förenklar det och gör det lättare att automatiksera.

Permalänk
Medlem

De tio översta är värdiga och tiktok sist kändes också bra. Hade nog gärna sett de i toppen lite högre upp men bra nog antar jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

AI-assisterad historieförfalskning har redan börjat och det lär ju knappast bli bättre framöver.

Ser själv både för- och nackdelar med AI så förstår varför många, f.a. de lite äldre är skeptiska eller rent av oroliga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Folk är väl rädda att alla "no skill" jobb och även andra former av jobb kan försvinna väldigt snabbt och skapa en stor arbetslöshet med folk som inte kan komma in på en övermättad arbetsmarknad?

Permalänk
Medlem

Flashback - det "stabila" alternativet

Över tid verkar det bara vara flashback och twitter som inte har tappat vilket är hyfsat underhållande
Hur F kan man ha stort förtroende för flashback och hur kan man INTE ha tappat förtroende för twitter?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Du är ironisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

AI har potentialen att totalt omkullkasta arbetsmarknaden och leda till den största massarbetslösen någonsin skådat i hela världshistorien.

Så visst kan man nog säga att folk är rädda för "förändring", även om ordvalet är en underdrift av episka proportioner.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

Man behöver inte tycka om monopolet för att tycka att systembolaget har väldigt pålitliga och nogranna tester, info och urval.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Man behöver inte tycka om monopolet för att tycka att systembolaget har väldigt pålitliga och nogranna tester, info och urval.

Om resten av Sverige drevs lika kompetent och service-minded som systemet så hade samhället i mitt tycke framstått som något av en utopi. Tycker de sköter sin verksamhet mkt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

"A.I." kan generera "värdelöst" innehåll som skojare tjänar pengar på men som försämrar tjänster för användare.

"A.I."-genererat innehåll av varierande kvalité används av personer för att fylla sökresultat, kommentarsfält och andra ställen med spam för att jaga annonspengar, marknadsföra tvivelaktiga produkter och tjänster samt begå bedrägerier. Det var illa nog när människor "manuellt" fyllde det med spam.

Människor använder bottar med "A.I." som gör kommunikationsmedel som SMS, e-post, telefoni och andra tjänster mindre brukbara. Spam och bedrägeri som bedrivs av både människor med eller utan "A.I." slösar på folks tid och resurser.

Dessa problem existerade redan innan "A.I." blev populärt men det blir inte bättre av "A.I." som kan underlätta det för skojare.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Över tid verkar det bara vara flashback och twitter som inte har tappat vilket är hyfsat underhållande
Hur F kan man ha stort förtroende för flashback och hur kan man INTE ha tappat förtroende för twitter?
https://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY

Om det är någon tröst så är det ju bara 7 respektive 4 % som har stort förtroende för dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

AI är för mig ett dubbeleggat svärd, både ett hot och en möjlighet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är väl svårt att hitta någon som tycker om social media egentligen? 98% av alla samtal man har med folk är ju typ "man borde fan deleta facebook"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Om resten av Sverige drevs lika kompetent och service-minded som systemet så hade samhället i mitt tycke framstått som något av en utopi. Tycker de sköter sin verksamhet mkt bra.

Håller helt med.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna: 39%

Skrämmande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Tänk lite som att klyva en atom, du kan göra bomber eller kärnkraftverk...
Lite så om du har AGI så kan den användas till bra eller dåliga saker!

Men om den blir helt självständig och inte endast följer instruktioner från människor utan får för sig att göra egna saker...
eller kanske väljer effektivaste lösningen på ett problem, vilket skulle kunna inkludera mindre människor = mindre problem.. ja du fattar kanske.. det kan bli problem. Speciellt om en AGI börjar uppgradera sig själv mjukvara/hårdvara.... det kan ju bli det bästa som hänt sedan skivat bröd, eller så blir det mindre bra.... Problematiken är ju också att en 'AGI' kanske kan fatta miljontals beslut i sekunden... och kan ställa till väldigt mycket iaf i teorin.. eller om fel personer bakom spakarna.

Det största problemet är nog att vi vet inte vad en AGI kan/vill/kommer göra... det är som att ha en superhacker som kan lära sig nya saker på nolltid. Sedan kan det som sagt bli mindre bra om någon galen diktator eller något får tag på teknologin.

AGI/Singularity är inte samma som det som finns nu LLM's (Large Languade Models).

Permalänk
Sötast

Förtroende för H&M?

Förtroende för....... att de ska sälja kläder? ja i mean, jag har rätt högt förtroende för att de ska sälja.
Tror dock inte att centerpartiet säljer kläder...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Polisen: 72%

Med tanke på dagliga nyheter om gängvåld, skjutningar och sprängningar borde denna siffra vara noll.

Permalänk

Dum fråga, kanske, men är Google ett socialt medium? Har inte de lagt ner allt sådant?

Permalänk

https://medieakademin.se/wp-content/uploads/2024/03/Presentat... Medlemmar: Göteborgsposten, Göteborgs Universitet, Högskolan Väst, Länsförsäkringar osv. Detta är ingen oberoende undersökning utan det är sponsrat och mycket troligt vinklat, åt vilket håll kan ni ju fundera över. Vet att Sveriges befolkning är lite naiva, men vem vet inte att Google medvetet censurerar viss typ av information och lyfter annan på grund av deras ideologi samt det senaste med deras Gemini AI.

Kolla dessutom på delen med politiska partier, känns dessa siffror som de överensstämmer med vad folket egentligen tycker om dessa partier, har förtroendet för Social Demokraterna gått upp? Tycker 63% av befolkning att SVT sköter sitt arbete och 34% TV4? Tycker endast 2% att tiktok "sköter sitt arbete" som inte censurerar sitt innehåll lika mycket som alternativen och därför kan passa exempelvis SD och mer åt höger som växer enligt andra undersökningar inte skulle få dem att vara åtminstone något högre än detta?

Permalänk
Medlem

Jag läste bara rubriken men ^som ovan. Är google ett socialt medium och hur f#% kan man lita på google? Vet inte varför men Google får mig att rysa. Tar emot att använda chrome för jobbrelaterade saker. Vi är googles produkt och dom utnyttjar oss till max. Nu säger jag inte att alfabet (?) har dåliga produkter, de har dom inte. Men ett företag som tog bort "don't do/be evil" eller hur det nu va som ett motto...is doing evil hehe....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Frågan "Artificiell intelligens - ett hot eller en möjlighet?" saknade det alternativet jag velat svarat att det både är ett hot och en möjlighet.
Redan idag används AI för dåliga saker allt från avancerade bedrägeriet till övervakning men samtidigt öppnar det enorma möjligheter, det är snarare hur AI används som avgör om det är hot eller möjlighet och det kommer alltid finns de som använder AI för egen vinning.
AI inom forskning och medicin kan vara en enorm möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Visst är jag fascinerand av bilder Ai kan trolla fram men det gör att jag oftare lämnar systemkameran hemma av någon anledning.
Tycker inte att det är lika roligt att fotografera idag. Bildredigeringen har också blivit tråkigare.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Frågan "Artificiell intelligens - ett hot eller en möjlighet?" saknade det alternativet jag velat svarat att det både är ett hot och en möjlighet.
Redan idag används AI för dåliga saker allt från avancerade bedrägeriet till övervakning men samtidigt öppnar det enorma möjligheter, det är snarare hur AI används som avgör om det är hot eller möjlighet och det kommer alltid finns de som använder AI för egen vinning.
AI inom forskning och medicin kan vara en enorm möjlighet.

Exakt, Ai används som i princip all teknik både i god och onda syften.
Det speciella med Ai är att man i redan i förhand vet om att det går skapa Ai-botar som ringer upp folk, skriver en massa mail etc. Det går såklart motverka att dagens Ai gör detta. Men fortsätter utvecklingen så blir det väldigt enkel teknik som vanligt folk kan ladda hem och köra på sin egen dator.
Då ska man redan nu fundera på hur man ska lösa det. T.ex. om den kostar en symbolisk summa att skicka ett mail, så blir det problem för den som mailar ut miljontals mail ganska ofta. Medans en vanlig person inte direkt påverkas något.
Ett problem är att en symbolisk summa i sverige, inte är samma symboliska summa som i de absolut fattigaste länderna. Men man får tänka till.

Jag tycker det hela tiden har varit för mycket fokus på att Ai tar över, de fantiserar om terminatorfilmerna, tidsmaskiner etc. Utan att tänka på att i princip all ny teknik har använts åt både goda och onda syften. På olika sätt går det motverka de onda syften med regleringar. Ai för mig känns, att regleringar kan bromsa det så samhället kanske hinner med. Men jag tror att dagens kommunikationssystem med gratis mail, kostnadsfria telefonsamtal etc ej längre kommer vara hållbart.

Skrivet av Debu:

Med tanke på dagliga nyheter om gängvåld, skjutningar och sprängningar borde denna siffra vara noll.

Inte för att göra en politisk debatt. Men mycket av detta beror främst på andra saker i samhället än att polismyndigheten är dålig. Vilket blir en politisk debatt om man går in på vad som vi ej får ha, vi alla har olika politiska åsikter om problemen är.