Mediaomvandlare med fastlödd SFP-modul

Permalänk
Medlem

Mediaomvandlare med fastlödd SFP-modul

Jag har tidigare haft möjlighet att ta ur SFP-modulen ur mediaomvandlaren och stoppa rätt in i min utrustning, men pga ny nätleverantör (ITUX) så fick jag en ny mediaomvandlare där tyvärr SFP-modulen sitter fastlödd, är det någon här som vet om det bara är att köpa en SFP-modul med samma spec eller är det kört? När jag kontaktade ITUX sa dom att dom inte säljer separata SFP-moduler så jag får gilla läget, men det är ju inte ett svar man vill höra. Mediaomvandlaren är stor och förstör hela layouten i IT-skåpet.

På den fastlödda SFP-modulen står det:
ZKtel
21CFR(J) Klass1
ZB4352033-1CS
1,25 Gbps 1310nm/1550nm

Permalänk

det ska gå bra vet du vad det är för kontakt som går in i SFP modulen så kan du beställa en egen modul brukar vara SC eller LC kontakt du har ju RX och TX våglängderna kolla på hexatronic https://www.hexatronic.com/sv/produkter/aktiva-komponenter/sf...

gissar på att det kan vara en med art nr HSB-70990-55 men kolla så det är rätt anslutning mot fibern denna har SC anslutning och är SFP och inte SFP+ (PLUS)

köpte en liknande till min egen installation tror det var från elektroskandia lokalt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Google ledde mig hit, så jag lånar tråden.

Jag har (utan att skoja) efter 3 år med enbart mobilt bredband äntligen fått fiber. Föreningen kör Bredband (och TV) via iTUX/Tele2 och allt tycks fungera helt ok. Däremot har det, likt för @FL3JM, blivit väldigt trångt i skåpet.

Urval:

  • Tele2's mediaomvandlare Icotera i6405-55

  • Tele2's "WiFi Hub" F@ST 5359 CHWU

  • Min egen Unifi Switch

Utanför skåpet har jag Unifi APs.

Om det är möjligt skulle jag vilja byta ut Tele2's två prylar till något som harmoniserar med mina egna prylar. T ex Unifi EdgeRouter X SFP. Skulle det fungera?

Det jag funderar på lite mer specifikt:

1) Skulle bredbandet lira med nämnd router? Och skulle jag i så fall behöva köpa en egen SFP-modul? I Tele2's mediaomvandlare sitter ZKTel ZB4352033 (likadan som @FL3JM). Jag ser att UI säljer SFP-moduler, t ex UACC-OM-MM-1G-D-2 men jag vet inte om jag tänker rätt här.

2) Skulle TV fungera? Tele2 levererar en Google TV-box som är ansluten via det "vanliga" 192.x.x.x-nätet, men i den fräsiga WIFI Huben så står det att IPTV är anslutet med en 10.x.x.x-adress, men jag vet inte om den används.

Vore väldigt tacksam om för lite stöttning här då jag har ganska dålig koll på kringutrustning för fiber och streamad TV.

Permalänk
Medlem

1) Med tanke på våglängdsvalet så gissar jag på en vanlig BiDi 20km Rx1310nm Tx1550nm skulle fungera.
2) Ja, det kan hända att de gör något trolleri mellan ditt 192.168.x.x nät och ett särskilt multicast-TV-nät på 10.x.x.x. Så fall behöver du en router (och switch) med stöd för IGMP Proxy och snooping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Om det är möjligt skulle jag vilja byta ut Tele2's två prylar till något som harmoniserar med mina egna prylar. T ex Unifi EdgeRouter X SFP. Skulle det fungera?

Tänk på att alla Edge-enheter (Edgerouter, Edgeswitch m.m.) inte är en del av Unifi-miljön.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

1) Med tanke på våglängdsvalet så gissar jag på en vanlig BiDi 20km Rx1310nm Tx1550nm skulle fungera.
2) Ja, det kan hända att de gör något trolleri mellan ditt 192.168.x.x nät och ett särskilt multicast-TV-nät på 10.x.x.x. Så fall behöver du en router (och switch) med stöd för IGMP Proxy och snooping.

Tack! Tror du den SFP-modul från Ubiquiti jag lade till i en uppdatering av inlägget också skulle fungera? Och trolleriet mellan näten låter krångligt.

Skrivet av PointMan:

Tänk på att alla Edge-enheter (Edgerouter, Edgeswitch m.m.) inte är en del av Unifi-miljön.

Gah! Tack för denna varning. Jag ser nu att det inte finns något som heter "Unifi EdgeRouter". Då är frågan om man ens kan hitta nån nätt och enhetlig lösning. För jag antar att det inte finns några faktiska Unifi-routrar med SFP ... Kanske om man kunde sätta en SFP till RJ45-Adapter framför.

Permalänk
Medlem

Nej SFP-modulen du länka till är helt galen då den är duplex multimode. Jag hittar inte riktigt på deras sida, men det är alltså en BiDi singlemode SFP du ska ha, med rätt våglängder, och kontakter givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Nej SFP-modulen du länka till är helt galen då den är duplex multimode. Jag hittar inte riktigt på deras sida, men det är alltså en BiDi singlemode SFP du ska ha, med rätt våglängder, och kontakter givetvis.

Oj, ok. På så vis. Jag trodde i min enfald att det räckte med att hålla reda på SFP och SFP+. Whoops.

Så för att få detta rätt måste jag hålla reda på SFP-modulens våglängd, kontakt, routerns förmåga att hantera IGMP och snooping, samt Ubiquitis produktserier och modeller.

Behöver nog låta det här smälta in lite. Verkar kunna bli ett riktigt äventyr.

Antecknar för mig själv att:
Våglängden är 1310nm/1550nm (enligt etiketten på nuvarande SFP-modul).
kontakttypen antas vara LC, SC (genom att studera den här bilden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

För jag antar att det inte finns några faktiska Unifi-routrar med SFP ... Kanske om man kunde sätta en SFP till RJ45-Adapter framför.

Jo, det finns några stycken i "Unifi Dream Machine"-serien, men de är generellt rack-modeller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Oj, ok. På så vis. Jag trodde i min enfald att det räckte med att hålla reda på SFP och SFP+. Whoops.

Så för att få detta rätt måste jag hålla reda på SFP-modulens våglängd, kontakt, routerns förmåga att hantera IGMP och snooping, samt Ubiquitis produktserier och modeller.

Behöver nog låta det här smälta in lite. Verkar kunna bli ett riktigt äventyr.

Antecknar för mig själv att:
Våglängden är 1310nm/1550nm (enligt etiketten på nuvarande SFP-modul).
kontakttypen antas vara LC (genom att studera den här bilden).

Utöver att hålla reda på 1310/1550 så måste du hålla reda på om du ska ha 1310TX+1550RX eller 1550TX+1310RX när man kör BiDi. Man har en modul 1310/1550 och en 1550/1310 i respektive ände av fiberkabeln. Ett sätt att se om det är BiDi eller inte är att kolla hur många uttag det finns i transceivern, ett eller två. Exempel (säger inte att det rätt sort) på BiDi-transceiver: https://www.fs.com/de-en/products/20140.html

Nu sträcker sig min tyska inte längre än till resturangmenyn, men här verkar någon vara på jakt efter motsvarande som dig - https://www.computerbase.de/forum/threads/ftth-miktrik.204213...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Utöver att hålla reda på 1310/1550 så måste du hålla reda på om du ska ha 1310TX+1550RX eller 1550TX+1310RX när man kör BiDi. Man har en modul 1310/1550 och en 1550/1310 i respektive ände av fiberkabeln. Ett sätt att se om det är BiDi eller inte är att kolla hur många uttag det finns i transceivern, ett eller två. Exempel (säger inte att det rätt sort) på BiDi-transceiver: https://www.fs.com/de-en/products/20140.html

Nu sträcker sig min tyska inte längre än till resturangmenyn, men här verkar någon vara på jakt efter motsvarande som dig - https://www.computerbase.de/forum/threads/ftth-miktrik.204213...

Tack! Jag har hittat den tråden och kollade in de moduler som länkats. Tidigare skrev jag att jag antog att konktattypen jag har är LC (efter att ha kikat på en bild), men efter att ha kollat igen så tycker jag att det snarare ser ut som SC.

Bifogar en bild:

1) Håller ni med om att detta är SC och inte LC? Förlåt om jag lurat er.
2) Kan vi, i och med att det bara är en kontakt, fastställa att det är BiDi?
3) Hur kan vi fastställa vilken av våglängderna som är RX respektive TX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Tack! Jag har hittat den tråden och kollade in de moduler som länkats. Tidigare skrev jag att jag antog att konktattypen jag har är LC (efter att ha kikat på en bild), men efter att ha kollat igen så tycker jag att det snarare ser ut som SC.

Bifogar en bild:

<Uppladdad bildlänk>
1) Håller ni med om att detta är SC och inte LC? Förlåt om jag lurat er.
2) Kan vi, i och med att det bara är en kontakt, fastställa att det är BiDi?
3) Hur kan vi fastställa vilken av våglängderna som är RX respektive TX?

Bygger nät åt ITUX:

1. Det är en SC-UPC kontakt.
2. Ja det är bidi, bara en fiber
3. Du ser på SFPn som är fast i mediaomvandlaren, borde sitta ett klistermärke i botten. Eventuellt har den en blå ring på sig också?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Bygger nät åt ITUX:

1. Det är en SC-UPC kontakt.
2. Ja det är bidi, bara en fiber
3. Du ser på SFPn som är fast i mediaomvandlaren, borde sitta ett klistermärke i botten. Eventuellt har den en blå ring på sig också?

Tack!!!

Nej, ingen blå ring var jag kan se.

Bifogar bild på modulen.

Permalänk
Medlem

Det borde gå att få tag i en SFP modul som fungerar men hur det är med kompatibilitet vet jag inte. Om jag inte minns fel så är det tydligen inte så lätt att bara skaffa en modul som borde fungera, det kan hända att det inte fungerar ändå tydligen ?

Om så är fallet vet jag inte, däremot är det givet att du måste ha en modul som skickar och tar emot data på samma våglängder. Det är möjligt man kanske kan köpa exakt samma ZKtel modul separat, om inte annat kanske man kan hitta specifikationer och vilka andra tillverkare av SFP moduler den är kompatibel med.

Enligt vad jag hört från andra är det lite av en soppa det där med SFP moduler, finns många varianter och alla moduler fungerar inte mot varandra även när det borde fungera. Men andra får bekräfta om det är så, det är bara vad jag hört. Jag har ingen erfarenhet själv om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Tack!!!

Nej, ingen blå ring var jag kan se.

Bifogar bild på modulen.
<Uppladdad bildlänk>

Jag har för mig att det är Tx först och Rx efter. Så den är 1310TX/1550RX.

Har SFPer i jobbarbilen, kan fota en i morgon som motsvarar exat den som sitter där.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det borde gå att få tag i en SFP modul som fungerar men hur det är med kompatibilitet vet jag inte. Om jag inte minns fel så är det tydligen inte så lätt att bara skaffa en modul som borde fungera, det kan hända att det inte fungerar ändå tydligen ?

Jag hör dig, och kan tänka mig detta. Jag förbereder mig att det är lite som med RAM-minnen och moderkort, dvs att även om allt ser ut att stämma så kan det hända att det inte lirar, och det kan behöva kompabilitetslistor för att vara säker. T ex så jag att Ubiquiti EdgeRouter (som jag var inne på) har en lista på supporterade moduler, vilket jag tänker kan jämföras lite med QVL för ram.

Skrivet av atego:

Jag har för mig att det är Tx först och Rx efter. Så den är 1310TX/1550RX.

Har SFPer i jobbarbilen, kan fota en i morgon som motsvarar exat den som sitter där.

Det får du jättegärna göra, så får jag kolla om jag kan hitta en lämplig router med SFP-port som supporterar den.

Permalänk
Medlem

@felplacrd ja just det, något åt det hållet var det tror jag. Mycket osäker men jag minns tydligt att det inte var så enkelt att bara skaffa prylar utan det måste vara rätt saker. Kanske inte är någon stor sak men säkert jobbigt när man drabbas av problem med SFP moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@felplacrd ja just det, något åt det hållet var det tror jag. Mycket osäker men jag minns tydligt att det inte var så enkelt att bara skaffa prylar utan det måste vara rätt saker. Kanske inte är någon stor sak men säkert jobbigt när man drabbas av problem med SFP moduler.

Gick med lite snabb-googlande igenom hela listan jag länkade, och alla supporterade moduler för just EdgeRouter såg (märkligt nog?) ut att vara med LC-kontakt och inte med SC som jag behöver (och bara ett fåtal med rätt våglängd). Så, det blir nog till att chansa lite, eller hitta en annan router med motsvarande lista som innehåller moduler med SC-kontakt.

Edit: Här är två olika om man skulle ta och chansa:

1) https://www.computersalg.se/i/7876551/extralink-sfp-s%c3%a4nd...
2) https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
3) https://www.fs.com/de-en/products/14962.html

Men, när jag tittar på var kontakten sitter på den tredje(på vänster sida, så att säga) jämfört med kontakten på min modul (i mitten, se bild) så undrar jag om jag missar något ytterligare? Eller passar det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Gick med lite snabb-googlande igenom hela listan jag länkade, och alla supporterade moduler för just EdgeRouter såg (märkligt nog?) ut att vara med LC-kontakt och inte med SC som jag behöver (och bara ett fåtal med rätt våglängd). Så, det blir nog till att chansa lite, eller hitta en annan router med motsvarande lista som innehåller moduler med SC-kontakt.

Du behöver inte ta så allvarligt på kompabilitetslistor för SFP-moduler. Ubiquiti kör inte med vendor locking så de flesta borde fungera. Dock finns det vissa moduler där man inte kan läsa hela EEPROM:en på en gång, vilket då orsakar problem på EdgeRouter-serien och om jag minns rätt även på MikroTik-enheter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Tack!!!

Nej, ingen blå ring var jag kan se.

Bifogar bild på modulen.
<Uppladdad bildlänk>

Hej, det är en exakt sådan jag har i min mediaomvandlare.
Jag kontaktade Direktronik med specen som står på den fastlödda SFP-modulen i mediaomvandlaren samt sa vad jag har för pryl jag vill stoppa den i (Ubiquiti), jag fick detta svar:

Citat:

Då ska denna funka: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
Ubiquiti är inte så kräsna av sig, så denna för Huawei bör fungera.

Det funkade klockrent, har kört med den i tre månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du behöver inte ta så allvarligt på kompabilitetslistor för SFP-moduler. Ubiquiti kör inte med vendor locking så de flesta borde fungera. Dock finns det vissa moduler där man inte kan läsa hela EEPROM:en på en gång, vilket då orsakar problem på EdgeRouter-serien och om jag minns rätt även på MikroTik-enheter.

Tack! Det känns betryggande!

Skrivet av FL3JM:

Hej, det är en exakt sådan jag har i min mediaomvandlare.
Jag kontaktade Direktronik med specen som står på den fastlödda SFP-modulen i mediaomvandlaren samt sa vad jag har för pryl jag vill stoppa den i (Ubiquiti), jag fick detta svar:
Det funkade klockrent, har kört med den i tre månader nu.

Suveränt! Och just den var ju en av de tre jag letat upp själv.

Så lärorikt detta var! Då känns det som jag har koll på vilken SFP-modul som borde fungera.

Rackmonterat kommer nog inte på tal, tyvärr. Så jag ska fundera lite. Kanske en EdgeRouter X SFP eller UFiber Active Ethernet tillsammans med Cloud Gateway Ultra. Oavsett hur jag gör så hamnar någon komponent utanför "UniFieringen", men det är kanske inte hela världen, och känns mer elegant än den mishmash av prylar jag har idag.

Permalänk
Medlem

Icotera i6407-55 Har löst SFP till skillnad ifrån Icotera i6405-55 som du gissningsvis har.

SFPn som sitter i är en Dual Speed SFP 100/1000 TX1310nm&RX1550. 20KM

Så det enda som är viktigt är att du hittar en SFP som har följande "TX1310nm&RX1550 20KM" och som är kompatibel med din router

https://ibb.co/PMWtDd2

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Icotera i6407-55 Har löst SFP till skillnad ifrån Icotera i6405-55 som du gissningsvis har.

Känns generellt ganska lustigt att löda fast SFP-moduler. Borde bara leda till mer e-waste när enbart en av prylarna går sönder.

Även om man helst ser att kunder inte plockar ut den och sätter i sin egen utrustning så borde ju nätägarna föredra att folk i sådana fall använder den transceiver nätägaren eller ISP:n testat än att de köper och kopplar in en egen?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Känns generellt ganska lustigt att löda fast SFP-moduler. Borde bara leda till mer e-waste när enbart en av prylarna går sönder.

Även om man helst ser att kunder inte plockar ut den och sätter i sin egen utrustning så borde ju nätägarna föredra att folk i sådana fall använder den transceiver nätägaren eller ISP:n testat än att de köper och kopplar in en egen?

Det är heldumt med de fast lödda SFPerna de gånger kund har knäckt fibern. För fiberslinget ligger i botten på ramen när SFPn är fastlödd. Vilket leder till att fibern blir kort när den är av och de är ett helsike att svetsa om.
Och som du säger, får sfpn sönder, får du byta hela CPEn.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det är heldumt med de fast lödda SFPerna de gånger kund har knäckt fibern. För fiberslinget ligger i botten på ramen när SFPn är fastlödd. Vilket leder till att fibern blir kort när den är av och de är ett helsike att svetsa om.
Och som du säger, får sfpn sönder, får du byta hela CPEn.

Den biten hade jag inte ens tänkt på. Då låter ju ännu mer kontraproduktivt.

Kan inte minnas att jag ens hört talas om fastlödda SFP:er förut. Det kanske är mer vanligt än man kan tro dock?

Har du någonsin fått se eller höra en motivering till varför man ens löder fast dem? SFP-moduler brukar ju sitta fast väldigt bra ändå (och ofta låsa fast i porten), så känns inte som att man borde vara rädd att de ska skaka loss i frakten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den biten hade jag inte ens tänkt på. Då låter ju ännu mer kontraproduktivt.

Inte minst med tanke på att P:et står för "pluggable".

Hur som helst har jag beställt en SFP-modul (samma som @FL3JM tipsade om) och en mediaomvandlare. Inte en kombinerad sak som jag eftefrågade från början men jag tänker att jag börjar så för att se hur väl det lirar, och så har jag rätt mycket valfrihet vad det gäller att senare välja och koppla in en "vanlig" router eller en router med SFP-port.

Tack alla för ert engagemang så långt. Igår vid den här tiden var jag helt novis men nu känns det som det ska lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den biten hade jag inte ens tänkt på. Då låter ju ännu mer kontraproduktivt.

Kan inte minnas att jag ens hört talas om fastlödda SFP:er förut. Det kanske är mer vanligt än man kan tro dock?

Har du någonsin fått se eller höra en motivering till varför man ens löder fast dem? SFP-moduler brukar ju sitta fast väldigt bra ändå (och ofta låsa fast i porten), så känns inte som att man borde vara rädd att de ska skaka loss i frakten.

Nej precis, skaka loss i frakten är ingen risk, då SFPn kommer i paket vid sidan om till Icotera CPEerna. Du får själv klicka i den vid montering! Så det kan inte vara anledningen.
Jag gissar att den med fast monterad CPE är 0.2Kr:- billigare/CPE att tillverka. Och ingen annan anledning.. sen att det är svårare att byta/blir mer Ewaste, ingen i kina som bryr sig om det

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Inte minst med tanke på att P:et står för "pluggable".

Tack alla för ert engagemang så långt. Igår vid den här tiden var jag helt novis men nu känns det som det ska lösa sig.

Haha, ja.

Det blir säkert bra.

Skrivet av atego:

Nej precis, skaka loss i frakten är ingen risk, då SFPn kommer i paket vid sidan om till Icotera CPEerna. Du får själv klicka i den vid montering! Så det kan inte vara anledningen.
Jag gissar att den med fast monterad CPE är 0.2Kr:- billigare/CPE att tillverka. Och ingen annan anledning.. sen att det är svårare att byta/blir mer Ewaste, ingen i kina som bryr sig om det

Ja, tyvärr kanske det är så enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Privatkund-routers är förutbestämt e-waste tyvärr. Ska bara hålla några år och är oftast helt obrukbara till annat sen. Efter några år är de dessutom helt utdaterade och osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Privatkund-routers är förutbestämt e-waste tyvärr. Ska bara hålla några år och är oftast helt obrukbara till annat sen. Efter några år är de dessutom helt utdaterade och osäkra.

Ja, fast nu tolkade jag det som att vi pratade om en mediakonverterare, inte en router. De har normalt betydligt bättre livslängd, så länge tillverkaren inte som i detta fall ökar risken att den behöver kasseras i onödan genom att inte göra SFP-modulen utbytbar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q