Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Perez fick stolen i Red Bull av en anledning. Inte för att han satt i en överlägsen Racing Point precis.
Vilken toppförare syftar du på?

Perez fick platsen i Red Bull för dom inte hade någon annan att byta ut Albon med just då.

Finns väldigt många förare som var bättre en Perez 2020 såsom Sainz.leclrec,Norris och Russell Men alla dessa hade ju redan kontrakt för säsongen 2021 redan.

Just nu är väl Perez en av de sämta förarena i fältet Hulkenberg i en HAAS kom ju liksom till Q3 flera gånger en Perez föra året det säger ju en del.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag som är en extrem motorsportsmänniska fann loppet idag intressant ändå! (Ignorerar alla sporter som inte har motorer)

Jag har egentligen ingen jag "hejar" på, jag älskar bara motorsport och hejar lite på allihop.
(Anekdot: Morfar som tävlade i F2-FV och även lärde mig allt om motorer sa att alla i F1 är verkligen dem bästa i världen, så jag tycker alla är bäst! dock så kan Mazespin kan dra åt fanders...)

Hoppas dock att Sainz får Ferrari att ångra sitt beslut, han kan när han får utrymme och nu har han inget som håller han tillbaka.

Det mest intressanta är hur f*n RB har detta enorma övertag. Jag tycker inte alls det är orättvist utan dom har för tillfället hittat en fördel någonstans som ingen annan har! Vilket är det allt sporten handlar om, ingenjörskonst!!
Ferrarri hade ju sin bränslegrej 2019 och hade enorma fördelar på raksträckor som dom fick hat för.. Vilket jag tycker är lite fel.

Allt i denna sport handlar om att utnyttja det som finns. DVS att hittar du en fördel i din egna tolkning av regeln så är det till din fördel tills FIA sagt annorlunda.
Jag har inte hittat många ömsinnade i denna men ingenjörer är dem som göder och även utvecklar denna sport.
Det är dom som hittar övertag.. Oavsett om det är så att man ser möjligheten att spruta in bränsle i dem millisekunder som FIA's sensor inte ser eller om det är sjukt bra tester i vindtunnlar.

Verstappen vinner detta år utan tvek, vilket kanske är lite tråkigt att förutse..

Hoppas dock att Lando får visa vad han kan i en bra bil detta år! Förutspår att han landar 2-4 i årets slutresultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Perez fick platsen i Red Bull för dom inte hade någon annan att byta ut Albon med just då.

Finns väldigt många förare som var bättre en Perez 2020 såsom Sainz.leclrec,Norris och Russell Men alla dessa hade ju redan kontrakt för säsongen 2021 redan.

Just nu är väl Perez en av de sämta förarena i fältet Hulkenberg i en HAAS kom ju liksom till Q3 flera gånger en Perez föra året det säger ju en del.

Hulkenberg tog sig till Q3 8ggr 2023 med en genomsnittlig position på 12.12. Perez tog sig till Q3 13 gånger med ett genomsnitt på 9,09.

Sainz som fick stryk av en 17 årig Verstappen i Toro Rosso ska slå en 3-faldig världsmästare?

Övriga är svårare att utvärdera och rena spekulationer.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag som är en extrem motorsportsmänniska fann loppet idag intressant ändå! (Ignorerar alla sporter som inte har motorer)

Jag har egentligen ingen jag "hejar" på, jag älskar bara motorsport och hejar lite på allihop.
(Anekdot: Morfar som tävlade i F2-FV och även lärde mig allt om motorer sa att alla i F1 är verkligen dem bästa i världen, så jag tycker alla är bäst! dock så kan Mazespin kan dra åt fanders...)

Hoppas dock att Sainz får Ferrari att ångra sitt beslut, han kan när han får utrymme och nu har han inget som håller han tillbaka.

Det mest intressanta är hur f*n RB har detta enorma övertag. Jag tycker inte alls det är orättvist utan dom har för tillfället hittat en fördel någonstans som ingen annan har! Vilket är det allt sporten handlar om, ingenjörskonst!!
Ferrarri hade ju sin bränslegrej 2019 och hade enorma fördelar på raksträckor som dom fick hat för.. Vilket jag tycker är lite fel.

Allt i denna sport handlar om att utnyttja det som finns. DVS att hittar du en fördel i din egna tolkning av regeln så är det till din fördel tills FIA sagt annorlunda.
Jag har inte hittat många ömsinnade i denna men ingenjörer är dem som göder och även utvecklar denna sport.
Det är dom som hittar övertag.. Oavsett om det är så att man ser möjligheten att spruta in bränsle i dem millisekunder som FIA's sensor inte ser eller om det är sjukt bra tester i vindtunnlar.

Verstappen vinner detta år utan tvek, vilket kanske är lite tråkigt att förutse..

Hoppas dock att Lando får visa vad han kan i en bra bil detta år! Förutspår att han landar 2-4 i årets slutresultat!

Sådär ska det låta!

Det finns alltid något intressant med ett race...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hulkenberg tog sig till Q3 8ggr 2023 med en genomsnittlig position på 12.12. Perez tog sig till Q3 13 gånger med ett genomsnitt på 9,09.

Sainz som fick stryk av en 17 årig Verstappen i Toro Rossi ska slå en 3-faldig världsmästare?

Övriga är svårare att utvärdera och rena spekulationer.

Om man har snitt kval position på 9a i den bästa bilen så är man ingen top förare direkt.

Jag har aldrig sagt att någon av dessa förare kan slå Verstappen i samma bil. Bara att dom alla är betydligt bättre en Perez. Och att alla dessa förare skulle göra ett betydligt bättre en job i en Red Bull en Perez.

Sen så kan ju inte utvärdera hur bra förare är bara på att kolla på deras rookie säsong kan garantera dig Sainz är betydligt bättre nu än vad han var för 9 år sen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man har snitt kval position på 9a i den bästa bilen så är man ingen top förare direkt.

Jag har aldrig sagt att någon av dessa förare kan slå Verstappen i samma bil. Bara att dom alla är betydligt bättre en Perez. Och att alla dessa förare skulle göra ett betydligt bättre en job i en Red Bull en Perez.

Sen så kan ju inte utvärdera hur bra förare är bara på att kolla på deras rookie säsong kan garantera dig Sainz är betydligt bättre nu än vad han var för 9 år sen.

Lite allergisk mot att man ska överdriva till direkta felaktigheter för att göra en poäng (Hulkenberg).
Jag tycker Perez är en bra förare. Gjort det klart bättre bredvid än ex Gasly och Albon som jag skulle kategorisera om mellanbra förare.
Sen hade han ett tufft år förra året, men slutade trots allt tvåa i mästerskapet. Hans kval var dock inte godkända.

Det va också Verstappens rookiesäsong (räknar inte de få race han gjorde 2014 som en säsong). Om Sainz någonsin skulle kunna rå på Verstappen så var det väl just 2015 när han tog 18 poäng mot Verstappens 49.

Som sagt, det är svårt att veta om dessa förare skulle göra ett bättre jobb än Perez. Mycket handlar om hur bra de är på att anpassa sig efter bilen. Perez har helt klart en del utmaningar där.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Lite allergisk mot att man ska överdriva till direkta felaktigheter för att göra en poäng (Hulkenberg).
Jag tycker Perez är en bra förare. Gjort det klart bättre bredvid än ex Gasly och Albon som jag skulle kategorisera om mellanbra förare.
Sen hade han ett tufft år förra året, men slutade trots allt tvåa i mästerskapet. Hans kval var dock inte godkända.

Det va också Verstappens rookiesäsong (räknar inte de få race han gjorde 2014 som en säsong). Om Sainz någonsin skulle kunna rå på Verstappen så var det väl just 2015 när han tog 18 poäng mot Verstappens 49.

Som sagt, det är svårt att veta om dessa förare skulle göra ett bättre jobb än Perez. Mycket handlar om hur bra de är på att anpassa sig efter bilen. Perez har helt klart en del utmaningar där.

Att Perez kom 2a i förare vm säger inte så mycket glöm inte att han nästa var 300 poäng bakom Verstappen har nog aldrig sätt en så stort gap mellan två förare i ett top team.

Skulle nog säga att förare jag har nämnt innan skulle vara max 150 poäng bakom Verstappen i totalen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Att Perez kom 2a i förare vm säger inte så mycket glöm inte att han nästa var 300 poäng bakom Verstappen har nog aldrig sätt en så stort gap mellan två förare i ett top team.

Skulle nog säga att förare jag har nämnt innan skulle vara max 150 poäng bakom Verstappen i totalen.

Skulle nog säga att ingen av de du nämnde skulle snitta 20p/race. Det blir bara grundlösa spekulationer hit och dit.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kör en favorit i repris då…

Skrivet av NordhNet:

*allmän uppmaning*

Har rensat lite lätt bland inlägg som använde lite tråkigt språk. Var besviken men höj nivån lite, tack

Kan man inte diskutera sakfrågan utan att attackera meningsmotståndare och förstå att alla tycker olika så är det bättre man inte skriver.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Med lewis som lämnar MB efter denna säsong så är nog MB i djupt vatten. Russell huvud klarar inte pressen när det blir jobbigt. Bromsa ut sig igår under press, Klantade bort en solklar vint 2023 med att krascha i slutet.. Huvudet håller inte

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Grattis Max och Horner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Att Perez kom 2a i förare vm säger inte så mycket glöm inte att han nästa var 300 poäng bakom Verstappen har nog aldrig sätt en så stort gap mellan två förare i ett top team.

Skulle nog säga att förare jag har nämnt innan skulle vara max 150 poäng bakom Verstappen i totalen.

Att Perez kom 2 säger faktiskt jättemycket.. Om hur överlägsen bilen är.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Blev 5:e grand slamen för VER igår, dvs Pole, Win, Fastest Lap och Led every lap. Samma som Schumi och Ascari, HAM har 6st och Jim Clark 8st. Kan nog bli fler i år.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Att Perez kom 2 säger faktiskt jättemycket.. Om hur överlägsen bilen är.

Jo det stämmer men nu pratad vi om Perez som förare och inte bilen person jag skriv med tyckte att Perez var bättre en Sainz,Leclrec,Norris och Russell eftersom han placerad sig över dom i förare vm.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Sjukt imponerande att få ut den hastigheten och kontroll från drönaren, gillar också att deras prototyp fick en redbull övergång och byggd.

Lite kontrast när han får köra mot en Tesla Plaid. Det visar sig att han bara lekte med Mattson först xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo det stämmer men nu pratad vi om Perez som förare och inte bilen person jag skriv med tyckte att Perez var bättre en Sainz,Leclrec,Norris och Russell eftersom han placerad sig över dom i förare vm.

*suck*
Nej så tyckte inte person du skrev med, och så skrev inte heller personen du skrev med.
Du sitter och spekulerar hej vilt och sen när du blir ifrågasatt så drar du till med direkt felaktiga påståenden som att Hulken skulle tagit sig till Q3 fler gånger än Perez. Nivå. Skärp dig!

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Läste lite rykten om att Max Verstappen inte är nöjd över hur ärendet med Christian Horner har behandlats och att det sliter isär teamet innefrån. Han har uttryckt önskan om att lämna teamet också och dra till Mercedes.
Vet inte riktigt vad jag ska känna längre. Är jag Team Max eller är jag Team Redbull? Blir svårt att byta över och heja på Mercedes, vad händer med resten?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Läste lite rykten om att Max Verstappen inte är nöjd över hur ärendet med Christian Horner har behandlats och att det sliter isär teamet innefrån. Han har uttryckt önskan om att lämna teamet också och dra till Mercedes.
Vet inte riktigt vad jag ska känna längre. Är jag Team Max eller är jag Team Redbull? Blir svårt att byta över och heja på Mercedes, vad händer med resten?

Är det inte Jos Verstappen? Svårt att veta hur Max resonerar. Dock många click-bait sidor som har fredagsbuffé just nu över denna soppa. Skulle ta det mesta av vad som skrivs med en stor nypa salt
De ”läckta” meddelandena från whatsapp va ju bland det mest harmlösa jag sett tror jag. Svårt att begripa att det ens utretts. De är väl inte validerade dock som jag förstått så, ja nypa salt va det.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är det inte Jos Verstappen? Svårt att veta hur Max resonerar. Dock många click-bait sidor som har fredagsbuffé just nu över denna soppa. Skulle ta det mesta av vad som skrivs med en stor nypa salt
De ”läckta” meddelandena från whatsapp va ju bland det mest harmlösa jag sett tror jag. Svårt att begripa att det ens utretts. De är väl inte validerade dock som jag förstått så, ja nypa salt va det.

Absolut men det Pappa Jos säger blir oftast verklighet för max hahah. Anyway, vi får se vad som händer och jag tar det mesta men en näve salt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Läste lite rykten om att Max Verstappen inte är nöjd över hur ärendet med Christian Horner har behandlats och att det sliter isär teamet innefrån. Han har uttryckt önskan om att lämna teamet också och dra till Mercedes.
Vet inte riktigt vad jag ska känna längre. Är jag Team Max eller är jag Team Redbull? Blir svårt att byta över och heja på Mercedes, vad händer med resten?

Det enda som faktiskt stämmer i detta är att Toto Wolff sagt att han inte stänger några dörrar för att signa Verstappen. Den teamchef som hade sagt motsatsen hade begått tjänstefel. Allt annat är bara löjlig spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Allt annat är bara löjlig spekulation.

Var det lika löjligt när Lewis till Ferrari ryktena började förra sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Var det lika löjligt när Lewis till Ferrari ryktena började förra sommaren?

Ja, eftersom det inte fanns någon substans i det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är det inte Jos Verstappen? Svårt att veta hur Max resonerar. Dock många click-bait sidor som har fredagsbuffé just nu över denna soppa. Skulle ta det mesta av vad som skrivs med en stor nypa salt
De ”läckta” meddelandena från whatsapp va ju bland det mest harmlösa jag sett tror jag. Svårt att begripa att det ens utretts. De är väl inte validerade dock som jag förstått så, ja nypa salt va det.

Gått lite rykten om att bruden i konversationen skulle varit Jos gamla flickvönn också... Och att Max ska ha en exit klausul i avtalet som gör att han kan lämna om Marko lämnar eller blir sparkad? Och källan till läckan ska vara Jos för att båda vill gå över till Mercedes.. tajming just nu när Lewis ska lämna för Ferrari...

Väldigt mycket spekulationer.

Permalänk
Medlem

Finns ju uppgifter om att Horner har försökt att köpa delar av teamet från de Thailändska delägarna (som har 51%) och det är det som dragit igång hela cirkusen från österrikarnas håll, dvs Horner skulle ha fått kontroll, mer än vad Toto Wolf har i Mercedes F1 (han äger 33% av F1-teamet).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Gått lite rykten om att bruden i konversationen skulle varit Jos gamla flickvönn också... Och att Max ska ha en exit klausul i avtalet som gör att han kan lämna om Marko lämnar eller blir sparkad? Och källan till läckan ska vara Jos för att båda vill gå över till Mercedes.. tajming just nu när Lewis ska lämna för Ferrari...

Väldigt mycket spekulationer.

Hehe älska ryktesspridning. Senaste jag läste så var det just att horner ville få ut marko som gjorde max lack. Och att de har en klausul att om de får bort horner så bryts kontraktet och max kan gå till Mercedes för en idiotsumma massa pengar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hehe älska ryktesspridning. Senaste jag läste så var det just att horner ville få ut marko som gjorde max lack. Och att de har en klausul att om de får bort horner så bryts kontraktet och max kan gå till Mercedes för en idiotsumma massa pengar

Jag tror Max vill kunna köra andra motorsporter om han vill inom sitt F1-kontrakt eftersom han blivit nekad att göra det av RB.
Bra möjligheter att pusha för det nu när allt är kaos runt om. Men detta är min teori.

Men så har jag aldrig förstått människor som redan tjänar så mycket att de kan drivas av mer pengar. Så kanske det bara är pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Så kanske det bara är pengar...

Eller bara skvaller utan substans. Det ger väl sig allteftersom.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Gått lite rykten om att bruden i konversationen skulle varit Jos gamla flickvönn också... Och att Max ska ha en exit klausul i avtalet som gör att han kan lämna om Marko lämnar eller blir sparkad? Och källan till läckan ska vara Jos för att båda vill gå över till Mercedes.. tajming just nu när Lewis ska lämna för Ferrari...

Väldigt mycket spekulationer.

varför skulle de vilja gå till Mercedes och lämna vinnande laget?
verkar ju helt konstigt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag har hört från trovärdiga källor att Christian Horner låg med Jos tjej, Max satte på Geri och Checo och Helmut Marko hade en trekant med Max morsa.

Trovärdiga källor är min fantasi. Det är ändå mer trovärdigt än vad skvallerpressen skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har hört från trovärdiga källor att Christian Horner låg med Jos tjej, Max satte på Geri och Checo och Helmut Marko hade en trekant med Max morsa.

Trovärdiga källor är min fantasi. Det är ändå mer trovärdigt än vad skvallerpressen skriver.

Red Bull kommer dessutom inte ha några anställda kvar nästa säsong. Enligt ryktena ska uppenbarligen ALLA flytta till Mercedes och Ferrari.