Nästa AMD-grafikkort väntas få mindre ray tracing-lyft

Permalänk
Melding Plague

Nästa AMD-grafikkort väntas få mindre ray tracing-lyft

Med nästa generation Radeon-grafikkort skymtar uppgifter fram som gör gällande att lyftet i ray tracing-prestanda enbart blir runt 25 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara en fluga så varför lägga krut på det.

Permalänk
Medlem

Bra beslut 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Riktigt dåligt, speciellt då dom tidigare gått ut och sagt att dom måste bli mycket bättre just på RayTracing-prestanda.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Bra beslut 👍

Ray tracing kommer fortsatt vara en gimmick tills prestandaförlust inte blir en faktor längre.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Ray Tracing är framtiden för spelgrafik.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Raytracing hårdvara blir AI mjukvara inom kort.

Permalänk
Medlem

Väldigt synd. Raytracing är inte en fluga, men i dagsläget inte värt prestandaförlusten. Att kunna beräkna global illumination i realtid med riktigt bra resultat är enbart möjligt genom raytracing. Även reflektioner, ambient occlusion och skuggor blir avsevärt bättre i bra implementationer, men som sagt är prestandakostnaden för dyr i dagsläget. Hoppas att utveckligen inte stannar av och att nvidia får konkurrens när det kommer till raytracing.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Nvidia behöver konkurrens på alla plan och då duger det inte att släppa kort med så liten ökning i Ray tracing-prestanda. Annars kommer deras dominans och överpriser fortsätta i all evighet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tråkigt. Ray Tracing är framtiden för spelgrafik.

Absolut, men världen är inte redo. Forska på RT/PT tills dess att det går att använda utan gigantiska prestandaförlusten som man får i dagsläget

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Strålspårnings-entusiaster kommer ändå köpa Nvidia-kort så varför använda mer resurser än nödvändigt på det i mitten-segmentet. 100% av deras kunder kommer ha nytta av bättre rasteriseringsprestanda medans användningen av spel med strålspårning är begränsad. Som Steve Jobs sade "You can please some of the people some of the time.".

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar handla om mellanklasskort så lär inte RT vara högst prioriterat av kunderna, tror de flesta föredrar högre upplösning eller att kunna gå upp i grafikinställningar

Permalänk
Medlem

jag säljer nog min AMD stock snart. har gått uppåt men då de inte satsar på att utmana nvidia på top end har de troligen inte mycket att ge för företag (mest ai) heller. dvs försäljningen kommer inte bli bättre utan sämre. såvida skälet till att de inte gör 80 klass utmanare för gaming är att de vill behålla de gpuerna för AI men det tror jag inte.

Dock, angående artikeln, 25% bättre raytracing är inget dåligt, tror folk missförstår lite. Tvärtom är det bra, men jag tror snarare det blir mindre än så. Ifall de bara har ett 8700xt eller 8800xt som är under 8000kr och det är ens 20% snabbare än 7900xtx är det ju grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Ray tracing kommer fortsatt vara en gimmick tills prestandaförlust inte blir en faktor längre.

Du har aldrig sett riktig Ray Tracing om du fortfarande tror Ray Tracing är en gimmick.

Spela Alan Wake 2 med full RT vs utan. Som två helt olika spel. Det ena magiskt, läskigt och stämningsfullt. Det andra grådaskigt och inte alls speciellt imponerande och med all magi borta.

Största problemet med RT att väldigt få har sett vad det faktiskt kan ge, hade fler faktiskt fått uppleva det på riktigt hade de viljat ha det.

Jag vet att det här en kontroversiell åsikt (och väldigt impopulär på just detta forum) men de som är mest emot RT är AMD-användare. Och det hänger främst på att de faktiskt inte har upplevt hur enormt det kan lyfta ett spel, som exempelvis Alan Wake 2, eftersom de inte kan slå på det med sitt kort och få det spelbart.

Och för att förtydliga, men full RT menar jag allt inom RT inkl Path Tracing, Ray Construction etc.

Prestandakrävande ja, men har man väl testat går det inte att sluta.

Precis klarat Alan Wake 2 med allt på max i 1440P med 4070 Ti Super, så overkligt bra. Blir att börja om igen på direkten, måste upplevas en gång till.

Så klart att även jag önskade man kunde få samma upplevelse på AMD eller lägre nivå på NVIDIA-kort, men gimmick - nä det är framtiden för alla storspel varje sig man vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Rå rasteriseringsprestanda > allt annat

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Så länge som ray tracing är så sjukt krävande så tycker inte jag det är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Absolut, men världen är inte redo. Forska på RT/PT tills dess att det går att använda utan gigantiska prestandaförlusten som man får i dagsläget

Världen är redo om vi talar om vanlig ray tracing.
Path tracing är däremot ca 2 generationer framåt.

Många blandar ihop teknikerna. Precis som de blandar ihop uppskalning och framegeneration.

Skrivet av SpaceAce:

Du har aldrig sett riktig Ray Tracing om du fortfarande tror Ray Tracing är en gimmick.

Spela Alan Wake 2 med full RT vs utan. Som två helt olika spel. Det ena magiskt, läskigt och stämningsfullt. Det andra grådaskigt och inte alls speciellt imponerande och med all magi borta.

Största problemet med RT att väldigt få har sett vad det faktiskt kan ge, hade fler faktiskt fått uppleva det på riktigt hade de viljat ha det.

Jag vet att det här en kontroversiell åsikt (och väldigt impopulär på just detta forum) men de som är mest emot RT är AMD-användare. Och det hänger främst på att de faktiskt inte har upplevt hur enormt det kan lyfta ett spel, som exempelvis Alan Wake 2, eftersom de inte kan slå på det med sitt kort och få det spelbart.

Och för att förtydliga, men full RT menar jag allt inom RT inkl Path Tracing, Ray Construction etc.

Prestandakrävande ja, men har man väl testat går det inte att sluta.

Precis klarat Alan Wake 2 med allt på max i 1440P med 4070 Ti Super, så overkligt bra. Blir att börja om igen på direkten, måste upplevas en gång till.

Så klart att även jag önskade man kunde få samma upplevelse på AMD eller lägre nivå på NVIDIA-kort, men gimmick - nä det är framtiden för alla storspel varje sig man vill eller inte.

Många som är emot ray tracing sitter just på AMDs grafikkort och har därmed aldrig upplevt det. Dessutom tror många att ray tracing bara innebär lite gulligare reflektioner. När det i själva verket påverkar precis all ljussättning, från ljus till skuggor och hur de därmed interagerar med objekt och material i spelvärlden därmed skapas även reflektioner, allting i realtid.

Att spela Cyberpunk med path tracing och jämföra det mot raster eller vanlig ray tracing, det är verkligen som natt och dag.

Går man från path tracing till vanlig ray tracing så försvinner många skuggor från objekt i spelvärlden framförallt saker som ligger på marken, går man sedan från ray tracing to raster så ser spelet ut som starfield om inte mycket sämre ibland, dagtid främst.

Permalänk
Medlem

Så Nvidia tillåts öka sitt försprång ytterligare.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ren raytracing kräver ju tusentals gånger mer prestanda än dagens kort kan erbjuda

Jag hoppas mer på att AMD får till sina beräkningschiplets så de kan skala budgetgpu och bygga hybrid-apuer och annat för halva priset än vad någon annan kan matcha

Permalänk
Datavetare
Skrivet av firstofmay:

Rå rasteriseringsprestanda > allt annat

100 %! Detta är allt som behövs, bara raster, inte ens "pixel-shaders" eller liknande skräp

Tänk det i 4k och 3500 FPS!!!!

Det skrivet: Amiga!!! Gjorde specialarbete i gymnasiet i matematik, skrivet i 68k assembler på en Amiga 500, med 3D-rastergrafik och scroll-text med plasmaeffekt

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Väntade sig rimligt pris med 3000 serien, hoppades på rimligt pris med 4000 serien, tvivlar på rimligt pris till 5000 serien.

Om Amd inte kommer ikapp snart, hur många generationer tror ni det tar innan Nvidia kan skala ner sin överlägsna teknik och även börja ta majoriteten av mellansegmentet?

Ni ska inte tro nåt annat, men med tanke på hur löjligt bra det går för Nvidia så kan de välja att gå med enorm förlust och totalt slå ut Amd.

Detta är inte bra nyheter.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Väntade sig rimligt pris med 3000 serien, hoppades på rimligt pris med 4000 serien, tvivlar på rimligt pris till 5000 serien.

Om Amd inte kommer ikapp snart, hur många generationer tror ni det tar innan Nvidia kan skala ner sin överlägsna teknik och även börja ta majoriteten av mellansegmentet?

Ni ska inte tro nåt annat, men med tanke på hur löjligt bra det går för Nvidia så kan de välja att gå med enorm förlust och totalt slå ut Amd.

Detta är inte bra nyheter.

Som om Nvidia skulle sänka priset på sina klena budgetkort?

Permalänk
Medlem

Raytracing gör för liten skillnad visuellt i förhållande till hur krävande det är tycker jag.
Ge mig ett kort som kan köra ”vanlig” grafik i 4K för runt 5000kr så är jag nöjd!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Strålspårnings-entusiaster kommer ändå köpa Nvidia-kort så varför använda mer resurser än nödvändigt på det i mitten-segmentet. 100% av deras kunder kommer ha nytta av bättre rasteriseringsprestanda medans användningen av spel med strålspårning är begränsad. Som Steve Jobs sade "You can please some of the people some of the time.".

Jepp, detta tror jag med. Skulle AMD satsa järnet på RT och bli ~15% sämre skulle folk ändå köpa Nvidia för att de är "bättre på RT". Plus allt det andra (CUDA, DLSS, går på minusel etc som folk gillar att rada upp. Delvis sanna)

Samtidigt är det intressanta tider då Intel visat sig dugliga på RT med sin första gen så vi får se hur nästa gen från alla tre står sig (det är som ett lite tyst och stilla rum som hör dämpade dunsar och skrik genom väggen till nästa sal där AI-kolosser går bärsärk)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Väntade sig rimligt pris med 3000 serien, hoppades på rimligt pris med 4000 serien, tvivlar på rimligt pris till 5000 serien.

Om Amd inte kommer ikapp snart, hur många generationer tror ni det tar innan Nvidia kan skala ner sin överlägsna teknik och även börja ta majoriteten av mellansegmentet?

Ni ska inte tro nåt annat, men med tanke på hur löjligt bra det går för Nvidia så kan de välja att gå med enorm förlust och totalt slå ut Amd.

Detta är inte bra nyheter.

Det blir ju dyrare ju större och mer komplicerad krets det är, så är inte så konstigt egentligen. Kommer det inte någon banbrytande teknik som gör det ”lättare” att köra bättre grafik med bättre upplösning så kommer priserna bara gå upp mer och mer. T.ex. som frame gen och upscaling mm.

Korten som ska köra 4k ultra ray tracing i 120+ fps är så sjukt långt ifrån världens mainstream gaming.

Kan man tjäna mycket mer på AI boomen så gör man ju såklart det tyvärr. Pengarna för utveckling och investeringar måste ju komma någonstans ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jag säljer nog min AMD stock snart. har gått uppåt men då de inte satsar på att utmana nvidia på top end har de troligen inte mycket att ge för företag (mest ai) heller. dvs försäljningen kommer inte bli bättre utan sämre. såvida skälet till att de inte gör 80 klass utmanare för gaming är att de vill behålla de gpuerna för AI men det tror jag inte.

Jag har också del AMD, men jag räknar inte alls med att PC GPU ens är en marknad för AMD, om vi pratar aktiekursen. Här är det EPYC, Ryzen, AI och konsollerna som gäller. Jag önskar att AMD skulle trycka på lite med PC GPU, men dom har försökt i 25 år utan att det lossnar. Andra marknader dom har går ju bra mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Väntade sig rimligt pris med 3000 serien, hoppades på rimligt pris med 4000 serien, tvivlar på rimligt pris till 5000 serien.

Om Amd inte kommer ikapp snart, hur många generationer tror ni det tar innan Nvidia kan skala ner sin överlägsna teknik och även börja ta majoriteten av mellansegmentet?

Ni ska inte tro nåt annat, men med tanke på hur löjligt bra det går för Nvidia så kan de välja att gå med enorm förlust och totalt slå ut Amd.

Detta är inte bra nyheter.

Precis som Intel då, den taktiken gick ju bra.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Buulaa:

Ray tracing kommer fortsatt vara en gimmick tills prestandaförlust inte blir en faktor längre.

Absolut, precis som att vi fortsatt kör 8 bits färg och palettized textures

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Du har aldrig sett riktig Ray Tracing om du fortfarande tror Ray Tracing är en gimmick.

Spela Alan Wake 2 med full RT vs utan. Som två helt olika spel. Det ena magiskt, läskigt och stämningsfullt. Det andra grådaskigt och inte alls speciellt imponerande och med all magi borta.

Största problemet med RT att väldigt få har sett vad det faktiskt kan ge, hade fler faktiskt fått uppleva det på riktigt hade de viljat ha det.

Jag vet att det här en kontroversiell åsikt (och väldigt impopulär på just detta forum) men de som är mest emot RT är AMD-användare. Och det hänger främst på att de faktiskt inte har upplevt hur enormt det kan lyfta ett spel, som exempelvis Alan Wake 2, eftersom de inte kan slå på det med sitt kort och få det spelbart.

Och för att förtydliga, men full RT menar jag allt inom RT inkl Path Tracing, Ray Construction etc.

Prestandakrävande ja, men har man väl testat går det inte att sluta.

Precis klarat Alan Wake 2 med allt på max i 1440P med 4070 Ti Super, så overkligt bra. Blir att börja om igen på direkten, måste upplevas en gång till.

Så klart att även jag önskade man kunde få samma upplevelse på AMD eller lägre nivå på NVIDIA-kort, men gimmick - nä det är framtiden för alla storspel varje sig man vill eller inte.

Juste alan wake 2 mästerverket ingen pratar om, endast digitalt på epic, sålde tydligen hälften så bra som control.

Verkar vara ett flåsker spel.

Permalänk
Medlem

AMD ständig 2:a, sämre på ray tracing och drar mer ström! Då kan man lika gärna köpa Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB