Skottdagen orsakar betalhaveri på Ica

Permalänk
Melding Plague

Skottdagen orsakar betalhaveri på Ica

Betalkort fungerar för tillfället inte i Icas butiker eller Apotek Hjärtat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sedan jag bytte telefon för snart 2 veckor sedan så betalar jag alltid med telefonen. Så smidigt med NFC och Google Pay!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är fixat nu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Roligt problem, lite y2k på det hela igen

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sedan jag bytte telefon för snart 2 veckor sedan så betalar jag alltid med telefonen. Så smidigt med NFC och Google Pay!

Google Pay är ett virtuellt kreditkort, så hade antagligen inte fungerat. Nu hann jag inte testa eftersom det verkar fixat nu, jag betalar också nästan alltid med Google Pay annars.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sedan jag bytte telefon för snart 2 veckor sedan så betalar jag alltid med telefonen. Så smidigt med NFC och Google Pay!

...Du vet att det är samma som att betala med kort va...?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Roligt problem, lite y2k på det hela igen

Får se om det blir var fjärde år framöver då och hur det funkar de år när skottåret inte blir etc.

Y2K, det var tider det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet ska bero på att det är skottår i år.

– Det handlar om ett internt problem i våra betalsystemen som orsakas av att det idag är skottdagen.

Än finns ingen prognos för när det kommer att gå att betala som vanligt igen.

Imorrn kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kontanter FTW!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Kontanter FTW!

Sålänge bankomaterna funkar

Permalänk
Medlem

Får flashbacks till år 2000

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sålänge bankomaterna funkar

Eller betalsystemet fungerar.
När coop hade ransom attack så fungerade ju inte kontanter heller för de kunde inte mata in varorna i datorn.
Då fungerade bara mobil för att scanna och betala då man matade in med telefonen och den använde ett annat system

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag var nyss där och det gick att ta ut pengar som tur var.

Av ren nyfikenhet: Hur kan det ha implementerats fel i betalsystemen att den fått fnatt med att tro att idag är 1:a mars istället?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Kontanter FTW!

Swish och ICA-appen FTW

Permalänk
Medlem
Citat:

Betalar du oftast med kort eller kontakt?

Jag visste inte att alternativ 2 var lagligt i Sverige. Men jag håller mig till mitt kreditkort tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag var nyss där och det gick att ta ut pengar som tur var.

Av ren nyfikenhet: Hur kan det ha implementerats fel i betalsystemen att den fått fnatt med att tro att idag är 1:a mars istället?

Mvh,
WKL.

Min gissning som har lite lekmanna koll på sådana här uppsättningar.

Betalinlösaren som ICA använder (gissar BABS) har säkert korrekt datum idag 2024-02-29 då banker brukar vara rätt duktiga på sånt, medans ICAs kassamjukvara kanske missat skottdagen så dom står på 2024-03-01 - när detta diffar när pengarna ska dras så säger BABS nej tack och transaktionen faller igenom.

Som sagt, killgissning utan källor.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag var nyss där och det gick att ta ut pengar som tur var.

Av ren nyfikenhet: Hur kan det ha implementerats fel i betalsystemen att den fått fnatt med att tro att idag är 1:a mars istället?

Mvh,
WKL.

Vi vet ju inte vad exakt som är/var fel, men generellt kan man väl förmoda att någon tänkt för mycket (och dåligt) själv istället för att använda färdiga datum/kalenderfunktioner i något etablerat och testat ramverk.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag var nyss där och det gick att ta ut pengar som tur var.

Av ren nyfikenhet: Hur kan det ha implementerats fel i betalsystemen att den fått fnatt med att tro att idag är 1:a mars istället?

Mvh,
WKL.

Enligt din signatur <WKL:"En kodrad i taget!";/>

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Eller betalsystemet fungerar.
När coop hade ransom attack så fungerade ju inte kontanter heller för de kunde inte mata in varorna i datorn.
Då fungerade bara mobil för att scanna och betala då man matade in med telefonen och den använde ett annat system

Det där är ju dock sanning med modifikation.
Anektodiskt upplever jag att på mindre butiker och ute på landsbygden känns det som att personalen i regel har mer frihet att ta beslut (och chefen mer närvaro att undsätta). De gånger det har strulat med nätverk, it eller ström i området jag bor är det inte ovanligt att man ändå kan traska in och betala kontant och få ett handskrivet kvitto.

Blir såklart mycket arbete i efterhand om man vill föra in allting i systemet vilket kan vara orsakt till varför stora super markets inte är intresserade av en sådan lösning, men det finns inget tekniskt eller juridiskt som förhindrar kontanter att fungera trots övriga system är nere.

Permalänk
Medlem

Är det inte ransomware så är det skottdagen som ställer till det. Är det inte något som man borde ha reda på?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sedan jag bytte telefon för snart 2 veckor sedan så betalar jag alltid med telefonen. Så smidigt med NFC och Google Pay!

Sjukt smidigt när mobilen går sönder eller du glömmer den/tappar bort den.

Ännu bättre att lägga mer kontroll hos teknikbolagen. Det är ganska spännande viket pris många är villiga att betala för lite upplevd smidighet.

Jag låter kanske som en konspirationsteoretiker men det är väldigt svårt att förneka den mängd inflytande de stora teknikbolagen kan utöva. Teknikbolag som jag vill påminna om grundar sin verksamhet i privata intressen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Sjukt smidigt när mobilen går sönder eller du glömmer den/tappar bort den.

Ännu bättre att lägga mer kontroll hos teknikbolagen. Det är ganska spännande viket pris många är villiga att betala för lite upplevd smidighet.

Jag låter kanske som en konspirationsteoretiker men det är väldigt svårt att förneka den mängd inflytande de stora teknikbolagen kan utöva. Teknikbolag som jag vill påminna om grundar sin verksamhet i privata intressen.

Jag har fortfarande mitt fysiska kort. Men jag gillar teknik och är inte bakåtsträvande när det gäller betalning och annan teknik som inte innefattar AI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Är det inte ransomware så är det skottdagen som ställer till det. Är det inte något som man borde ha reda på?

Det verkar vara kopplat till de relativt sett nya betalterminalerna och det är inte första gången det är generalproblem, även utan extrainsatt dag.

Permalänk
Viking

Något off topic men är det någon mer än jag som märkt att Coops nya kortläsare är mycket sämre än deras tidigare med Apple Pay? Förr har Apple Pay fungerat helt felfritt i flera år, men med de nya läsarna har det krånglat flera gånger. Någon mer än jag?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Google Pay är ett virtuellt kreditkort, så hade antagligen inte fungerat. Nu hann jag inte testa eftersom det verkar fixat nu, jag betalar också nästan alltid med Google Pay annars.

Google Pay är samma som sitt fysiska kort, så i mitt fall är det debit kort inte kreditkort. Jag svarade bara på frågan. Däremot får man ett virtuellt kortnummer som är det som "visas" för terminalen.

Skrivet av isbjoern:

...Du vet att det är samma som att betala med kort va...?

Ja? Jag svarade på frågan och jag räknar med att folk här vet vad Google Pay är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Något off topic men är det någon mer än jag som märkt att Coops nya kortläsare är mycket sämre än deras tidigare med Apple Pay? Förr har Apple Pay fungerat helt felfritt i flera år, men med de nya läsarna har det krånglat flera gånger. Någon mer än jag?

Nu använder jag visserligen inte Apple Pay, men Google Pay (dock bara kunnat använda det i 2 veckor då min föregående telefon inte haft NFC) och för mig så har det fungerat utan problem de 2 gånger jag varit på Coop. På vilket sätt har det krånglat för dig?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

OT:
Hade en arbetskamrat som var född 29 februari, han fyllde inte år så ofta som vi andra.🤔

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Betalar med kort eller ICA appen, men det beror bara på att jag inte kan betala med ören som mynt annars skulle jag betala med kontanter men tycker inte om öresupprundningen som pågår i detta landet.

Permalänk
Viking
Skrivet av jnsson:

Nu använder jag visserligen inte Apple Pay, men Google Pay (dock bara kunnat använda det i 2 veckor då min föregående telefon inte haft NFC) och för mig så har det fungerat utan problem de 2 gånger jag varit på Coop. På vilket sätt har det krånglat för dig?

Minns inte helt vad det stod. Men något liknande med att det blippats dubbelt, eller att dubbla kort försökt blippats.
Har väl handlat 5-6 ggr sedan de nya läsarna och blivit fel ca hälften.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz