Barn pressade att handla med riktiga pengar i spel

Permalänk
Melding Plague

Barn pressade att handla med riktiga pengar i spel

En norsk studie visar att barn oroar sig över att bli mobbade och att inte få några vänner om de inte handlar i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well no shit när dom utformar spel så som fortnite och roblox på ett sådant vis att det ska skapa ett beroende bland barn så dom kan tjäna mer pengar...

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Och vi äldre har samma problem med Microsoft Azure och andra tjänster..
Vi går emot en samhälle där det kommer mer avgifter på precis allt, det är inte längre köpa en produkt och det är klart.
Snart kan fler skapa roliga videoklipp, bilder, ljudklipp etc emot betalning. Detta är enligt mig ett kommande samhällsproblem för alla datoranvändare.

Men visst jag håller med att många spel är väldigt väldesignade för att göra folk beroende, de har noggrant planerat hur de ska få folk att börja köpa. T.ex. först ha en pytteliten avgift så att fler kan ta tröskeln och börja köpa.
Jag tycker inte spel riktigt går att jämföra med andra saker, då speltillverkare i spel kan manipulera ett köpberoende. Lite som droger och spel om pengar är värre än märkeskläder.

Permalänk
Medlem

Precis som med kläder och telefoner. Har man inte senaste bästa snyggaste så är man töntig och det vill ingen vara.

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen, folk förvirrar alltid pengar med status, o barn är väldigt känslomässigt styrda o därmed lättlurade så därför smittas det väldigt lätt av på dom också.

Permalänk
Medlem

Denna generationens tobak

Permalänk
Medlem

Jag sitter ofta och tittar på när mina grabbar spelar så jag har ganska bra koll på vad som händer. Tror inte att det är en nackdel i alla fall. Ibland pratar vi om lootlådor och skins. Tycker de har en sund inställning till det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Därför finns föräldrar som bör ge vägledning.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Marknadsföring generellt riktat till barn är väl tveksamt, men ser inte hur detta skulle vara värre än Pokémon-kort, leksaker, telefoner, kläder eller Prime-drycker.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Precis som med kläder och telefoner. Har man inte senaste bästa snyggaste så är man töntig och det vill ingen vara.

Lite så, men det är stor skillnad beroende på vilken social cirkel man är medlem i.

Permalänk
Medlem

Är det bara som jag drömt att lootboxes förbjöds för några år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Är det bara som jag drömt att lootboxes förbjöds för några år sedan?

Förbjöds i vissa länder (Nederländerna?) i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Att mikrotransaktioner och hasardspel överhuvudtaget får förekomma i spel med en klassificering under PEGI-18 är helt sinnessjukt. Förbjud och bötfäll retroaktivt företagen som sysslar med detta. Börja med EA.

Permalänk
Medlem

Svaga barn. Jag är istället beredd att mobba dem om de köper mikrotransaktioner, så att den aspekten blir neutraliserad i deras val.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Borde finnas lagar mot FOMO i spel, varför ens visa saker är "tidsbegränsade" innan dom försvinner ur en digital butik är helt upp och vägarna galet. Köp skin X idag innan det försvinner för imorgon måste vi ta den ur sortimentet...

Permalänk
Medlem

Ge mig Messi med en ljussabel mot en AT-AT på en fotbollsplan, varje dag i veckan!

Permalänk
Medlem

Jag säger blankt nej till mina barn. Jag har förklarat att vi köper inte saker i spel.
Man kan önska sig presentkort till Robux eller V-bucks när man fyller år, men vi använder under inga omständigheter våra veckopeng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Svaga barn. Jag är istället beredd att mobba dem om de köper mikrotransaktioner, så att den aspekten blir neutraliserad i deras val.

The hero we need.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag säger blankt nej till mina barn. Jag har förklarat att vi köper inte saker i spel.
Man kan önska sig presentkort till Robux eller V-bucks när man fyller år, men vi använder under inga omständigheter våra veckopeng!

Vad är skillnaden mot t.ex. Pokémon-kort eller godis? Gäller det även DLC och expansioner?

Permalänk
Medlem

Så har det varit sen 90-talet, jag hade Pokémonkort för 1000-tals kronor och annat "trams" som Go'Go's, Pogs e.tc. alltid något nytt att samla på och mycket av det var upplagt som "lootboxes" vet inte hur många paket man köpte för att få en shiny charizard eller Eggy sen var man coolast på skolgården

Det har bara flyttat in i den digitala världen nu, vi får väl vara glada över att det har mindre miljöpåverkan?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag säger blankt nej till mina barn. Jag har förklarat att vi köper inte saker i spel.
Man kan önska sig presentkort till Robux eller V-bucks när man fyller år, men vi använder under inga omständigheter våra veckopeng!

Jag vet inte jag, när jag var liten betalde vi för runescape/wow. Lägger barnen en liten summa på tex skins i fortnite per månad ser jag inte problemet riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag vet inte jag, när jag var liten betalde vi för runescape/wow. Lägger barnen en liten summa på tex skins i fortnite per månad ser jag inte problemet riktigt.

Jag var 18 när WOW kom så inte barn men skillnaden är att WOW och andra spel betalade man en fast avgift för och sen kunde man spela så mycket man ville.

Dagens spel är bottenlösa hål speciellt om de är Pay 2 win. Fortnite är bättre för du kan vara lika bra utan att betala men pressen från andra är det jobbiga. Om de nöjer sig med 100kr i månaden är det en sak men om de måste ha massor med pengar hela tiden för att deras skin blir omodernt efter en vecka då är det betydligt jobbigare speciellt för familjer med mindre pengar.

Men samma är med kläder i verkligheten. Minns hur mamma alltid lyckades skrapa ihop till det som
Var populärt precis när det kom
Något nytt alla skulle ha. Själva poängen med det är ju att det ska vara exklusivt. När alla barn skaffat sig Adidasbyxor med knappar eller vad det än är som är populärt så går de vidare till
Nästa sak. Kollar man bland vuxna är det likadant. Folk köper en klocka för en miljon bara för att visa att de är annorlunda. Vi har inte kommit ifrån det som kungar och adelsmän gjorde för hundratals år sedan.

Enda sättet är att lägga hela ens liv åt att försöka passa in eller att säga jag bryr mig inte. Jag har 100kr mjukisbyxor på mig när andra går i 5000kr jeans and I don’t care.

Sen får man hitta kompisar som gillar en för den man är och inte vad för prylar man har råd med.

Men det är svårt för barn att inse detta. Det ätningen ens många vuxna som gör det. Är man 10 år vill man bara tjata på föräldrarna att ha samma saker som de andra har så man inte känner sig utanför.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Alla mikrotransaktioner borde förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det var en grej redan för 20 år sedan.
Hade man inte fina möbler i Habbo hotel så var man en nolla.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Avinstallera skräpet.. och dela sedan ut slangbellor och canada goose-jackor, så löser det sig nog..

Permalänk
Medlem

Å ena sidan är detta fenomen inget nytt, det har samlats på hockeykort, Pokémon, manicklar och gud vet allt skräp. Att ha senaste kläderna eller mobil eller vad det nu är som är populärt för att inte bli mobbad (dock ingen garanti att det hjälpte).

Men tycker det är bra att det uppmärksammas att samma sak händer med spel, och att barnen upplever samma sak om det inte får senaste Skin'et i Fortnite som föräldern kände om de inte fick en Fruit-of-the-Loom-tröja (för det skulle man tydligen ha på min tid). Det som kanske är svårare idag är att spelens beroendemekanismer är så utstuderade och effektiva, och det finns ingen botten. Det är omöjligt att köpa "allt" i vissa spel, det handlar om miljontals kronor vilket blir helt absurt.

Jag tänker att många här ändå har lite koll på hur det fungerar med spel och mikrotransaktioner, vad man "får" för pengarna etc. men att det är ännu svårare att stå emot och kunna resonera med sina barn för dom som inte är så insatta. Jag tror absolut de flesta föräldrarna försöker men det är inte alltid så lätt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och vi äldre har samma problem med Microsoft Azure och andra tjänster..
Vi går emot en samhälle där det kommer mer avgifter på precis allt, det är inte längre köpa en produkt och det är klart.
Snart kan fler skapa roliga videoklipp, bilder, ljudklipp etc emot betalning. Detta är enligt mig ett kommande samhällsproblem för alla datoranvändare.

Men visst jag håller med att många spel är väldigt väldesignade för att göra folk beroende, de har noggrant planerat hur de ska få folk att börja köpa. T.ex. först ha en pytteliten avgift så att fler kan ta tröskeln och börja köpa.
Jag tycker inte spel riktigt går att jämföra med andra saker, då speltillverkare i spel kan manipulera ett köpberoende. Lite som droger och spel om pengar är värre än märkeskläder.

Hela det monetära systemet bygger ju på att nästa generation ska betala den föregåendes skulder så att avgifterna ökar är ju egentligen ingenting förvånande.

I ett samhälle där robotar sköter mycket av det som människor tidigare fått betalt för och snart AI som plockar ännu mer arbete behöver ju pengarna tas in på något sätt. Sen vad jag tycker om systemet i grunden är en annan fråga.

När det kommer till just mikrotransaktioner så tycker jag det är föräldrarnas ansvar att säga nej och att lära sina barn att hantera det, att många företag är giriga utsugare utan skrupler är ingen nyhet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag har som regel med mitt barn att han endast får köpa en skin per halvår så då får han verkligen fundera om han verkligen vill ha det som dyker upp. Har fungerat bra än så länge.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag vet inte jag, när jag var liten betalde vi för runescape/wow. Lägger barnen en liten summa på tex skins i fortnite per månad ser jag inte problemet riktigt.

Lootboxar med en väldigt liten % att få det man vill ha är väll det största problemet och är ren gambling. Att köpa ett skin direkt och veta 100% att man får det är inte lika illa (så länge det inte ger stats).

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vad är skillnaden mot t.ex. Pokémon-kort eller godis? Gäller det även DLC och expansioner?

DLC och expansioner är engångsköp och det kan jag acceptera. Det behövs för att fortsätta spela spelet.

Godis får de köpa begränsat, typ 20kr eller så. Jag försöker lära dom måtta. Man blir inte fem gånger gladare av godis för 100kr.
Man har fått lite godis, det är bra nu. Man behöver inte äta sig mätt fredag lördag söndag.

Pokemonkort är något den minsta grabben samlar på, sorterar och bläddrar i sina pärmar.
Hans hobby är pokemon - han tittar på pokemon, spelar pokemon, har pokemon plansher, kläder, mobilskal etc.
Han får ett pack om han har varit särskild duktig hos tandläkaren eller liknande.
Han har köpt nått stort pack ibland för sina sparpengar, men jag förklarar att man ska tänka på saken och kanske vänta tills man är på Gekås och där är det billigare tex.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag vet inte jag, när jag var liten betalde vi för runescape/wow. Lägger barnen en liten summa på tex skins i fortnite per månad ser jag inte problemet riktigt.

Fast det är ju en prenumation på något du använder.
Hade jag släppt min 11-åring att köpa vad han ville på Fortnite hade han köpt skins dagligen. Jag anser inte att skins ger något, det är bara ditt utseende. Det ger ingen progress i ditt spel. Det förändrar inte dess spelmekanik.
Men som sagt, de kan få presentkort i födelsedagspresent eller julklapp, och då kan man ju köpa det där skinnet man har tittat på ett tag.

Samma med Roblox. De vill köpa en ny pet eller nåt i sitt spel för att bli bättre. Skitfräckt! Allt går så fort nu! två dagar senare är det tråkigt och de hittar ett nytt spel. Money wasted.

Jag säger samma om leksaker som de får syn på när man handlar på Maxi eller liknande. Just nu är det bara ett spontat vill ha begär. Märker man att barnet går till leksaksavdelningen varje gång man handlar bara för att titta på den där saken så är det något de verkligen önskar och vill ha på riktigt.

Och jag gör samma med mig själv, jag spontanköper inte en ny datormus. Jag läser om den på nätet, sover på saken och om jag fortfarande vill ha den om en månad så kanske jag köper den.