Nvidias VD avråder ungdomar från att börja koda

Permalänk
Medlem

Har AI kodat Nvidia's nya kontrollpanel?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Här är en till artikel på samma tema: https://www.businessinsider.com/openai-chatgpt-contractors-tr...

"Programmering" i vilken form den än sker framöver, kommer nog vara så pass "demokratiserad" att det är ett jobb med ganska låga marginaler.

Eller så är det där ai bara en fluga.

Permalänk
Medlem

Tänk att vi snart har en hel generation utvecklare som inte förstår "sin egen" kod. Jag tror säkert att AI kommer ha sin plats inom mjukvaruutveckling, men inte på det sätt vi ser idag. Det handla snarare om nya programmeringsspråk där AI är en naturlig del av språket och där man definiera sin design och beskriver vad man vill åstadkomma. Därifrån kan man genererar kod, testdata och samanställa testresultat. För att inte tala om att generera dokumentation.

Permalänk
Avstängd

Han har helt rätt. Kodare är det yrket som kommer ryka först.

Alldeles strax så kommer alla som kan engelska kunna skapa vilka program de vill genom en textprompt.

Permalänk
Datavetare

Det AI kan göra redan idag är att "läsa igenom kod" och skriva en väldigt bra beskrivning av vad koden gör. Går även att ge den indata + utdata och snabbt kolla om programmet i fråga mappar given indata till given utdata.

Så ingen ersättare för utvecklare, men vissa moment kan göras rätt mycket snabbare.

Skrivet av CrazyDriver:

Tänk att vi snart har en hel generation utvecklare som inte förstår "sin egen" kod. Jag tror säkert att AI kommer ha sin plats inom mjukvaruutveckling, men inte på det sätt vi ser idag. Det handla snarare om nya programmeringsspråk där AI är en naturlig del av språket och där man definiera sin design och beskriver vad man vill åstadkomma. Därifrån kan man genererar kod, testdata och samanställa testresultat. För att inte tala om att generera dokumentation.

Copilot verkar vara helt på din sida. Trevlig ton håller den också

Copilot
Jag förstår din oro och det är en giltig punkt. AI och maskininlärning har redan börjat förändra landskapet för mjukvaruutveckling, och det är viktigt att vi navigerar i denna förändring på ett ansvarsfullt sätt.

Det är sant att AI kan generera kod baserat på specifika instruktioner, men det är också viktigt att komma ihåg att AI inte är ett substitut för en mänsklig utvecklare. AI kan hjälpa till att automatisera vissa uppgifter och förbättra effektiviteten, men det kräver fortfarande mänsklig tillsyn och förståelse för att säkerställa att koden fungerar som den ska.

Din idé om att integrera AI i programmeringsspråk är intressant och kan definitivt vara en del av framtiden för mjukvaruutveckling. Att definiera design och beskriva vad man vill åstadkomma, och sedan låta AI generera kod, testdata och sammanställa testresultat kan vara en effektiv metod för att snabba upp utvecklingsprocessen.

Men, som du nämnde, det är viktigt att vi inte förlorar förståelsen för koden vi skriver och använder. Utbildning och fortbildning kommer att vara nyckeln till att säkerställa att utvecklare kan fortsätta att förstå och effektivt använda AI i sin kodning.

Tack för att du delar dina tankar om detta ämne. Det är viktigt att ha dessa diskussioner när vi fortsätter att utforska och förstå potentialen och utmaningarna med AI inom mjukvaruutveckling.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Skulle inte självkörande lastbilar gjort åkare arbetslösa vid det här laget?

jag tror ai kommer ta över långt mer kontorsjobb och mycket tidigare än några självkörande "bilar".

det enda jag självkörande lastbilar jag kan tänka finns inom 10-20 år är de på en viss satt sträcka/bana, dvs snarare tåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Han har helt rätt. Kodare är det yrket som kommer ryka först.

Alldeles strax så kommer alla som kan engelska kunna skapa vilka program de vill genom en textprompt.

Spontant känns det mer som att det kommer krävas en hel massa mer eller mindre systematiskt skrivande av textprompter för att faktiskt uppnå något större än att hjälpa utvecklaren med något väl avgränsat delmoment (där är ju var vi är idag, med lite god vilja), och då landar man kanske någonstans i grannskapet av:

Och om/när man faktiskt når så långt så har man snarare uppnått en ny nivå av högnivåspråk, tänker jag iaf. (Sedan behöver ju någon kunna förstå och laga det hela.)
Om man lyckas effektivisera avsevärt så lär det ju förstås minska antalet arbeten i den mån man inte har arbetsuppgifter kvar i det läget, men känns som att det övergripande behovet kvarstår om än i förändrad form.

Men ja, det är nog mer generellt så att all form av kontorsarbete har åtminstone delmoment som hänger löst. Och den avgränsningen är väl då mest till följd av att robotisering har en högre tröskel...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det AI kan göra redan idag är att "läsa igenom kod" och skriva en väldigt bra beskrivning av vad koden gör. Går även att ge den indata + utdata och snabbt kolla om programmet i fråga mappar given indata till given utdata.

Fast är de ens bra på det? Jag har använt copilot lite grann och en enkel dubbelnegation lurade bort den helt. Typ döp en funktion isPositive och sen kolla motsatsen. Den förstod felet åt ena hållet men inte åt andra hållet. Om denna 50/50 prestanda sker vid mitt absolut första test av copilot, hur ska jag kunna lita på ett enda dyft som den spottar ur sig?

Sen kan jag inte påstå den kommer med särskilt många korrekta förslag överhuvudtaget. Nej jag är skeptisk. Det råder redan inflation på "lär dig Java på 3 veckor utvecklare" på många företag. Jag tror inte det blir bättre av att dessa blir "lär dig Java med AI på en vecka utvecklare".

Jag tror utfallet av det här är mer troligt att bli "oj vilken röra det här blev, vill du komma och jobba hos oss för att reda ut soppan?". Men visst, det kan hända saker fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Han har helt rätt. Kodare är det yrket som kommer ryka först.

Alldeles strax så kommer alla som kan engelska kunna skapa vilka program de vill genom en textprompt.

Som tur är så har han helt fel, AI kommer inte koda annat än oviktiga saker, den säkerhetsrisk företag skulle utsätta sig för genom att låta AI koda är oacceptabelt för alla. Igen kommer att tillåta en AI ta ta det ansvaret för deras verksamhet då förtag faktiskt är ansvariga för vad deras program gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Som tur är så har han helt fel, AI kommer inte koda annat än oviktiga saker, den säkerhetsrisk företag skulle utsätta sig för genom att låta AI koda är oacceptabelt för alla. Igen kommer att tillåta en AI ta ta det ansvaret för deras verksamhet då förtag faktiskt är ansvariga för vad deras program gör.

En AI kommer kunna koda ett program flera 100 gånger bättre och säkrare än vad en människa kan göra idag. Det som snarare är oroväckande är hur lätt det kommer vara för en AI att hacka befintliga program skrivet av människor.

Den här naiva tron om att AI-utvecklingen har nått sin peak är så märklig. Hur kan man inte begripa att från och med nu så kommer hela IT-sektorn att förändras fundamentalt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gandir:

Som tur är så har han helt fel, AI kommer inte koda annat än oviktiga saker, den säkerhetsrisk företag skulle utsätta sig för genom att låta AI koda är oacceptabelt för alla. Igen kommer att tillåta en AI ta ta det ansvaret för deras verksamhet då förtag faktiskt är ansvariga för vad deras program gör.

Företag är som människor i allmänhet är -- dumma i huvudet, bevisas tid och tid igen.

https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/air-canada-ch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jag tror ai kommer ta över långt mer kontorsjobb och mycket tidigare än några självkörande "bilar".

det enda jag självkörande lastbilar jag kan tänka finns inom 10-20 år är de på en viss satt sträcka/bana, dvs snarare tåg

Ah.. jag tror du missade min sarkasm. Ett exempel där det snackats mycket om hur ai kommer göra folk arbetslösa, känns ändå som det är rätt långt in i framtiden.

Som programmerare förväntar jag mig att AI drivna verktyg kommer göra mig effektivare och säkert ta en del jobb pga det men är inte orolig över att yrkesrollen kommer försvinna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jaja ge oss ett vänligt Skynet då, jag vill ha en terminatorbutler som gör allt åt mig

Permalänk
Medlem

Överlåt programmeringen till någon som gör exakt som den blivit tillsagd utan att ifrågasätta?

Jag kan inte se hur det skulle kunna slå fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Många här som lever i förnekelse och tro om att kodning inte alls kan ersättas av en AI. Förståeligt så klart, det är en mänsklig reaktion, ”hoppet är det sista som överger en” eller vad säger man? Dags att skola om er, pojkar

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Tänk att vi snart har en hel generation utvecklare som inte förstår "sin egen" kod. Jag tror säkert att AI kommer ha sin plats inom mjukvaruutveckling, men inte på det sätt vi ser idag. Det handla snarare om nya programmeringsspråk där AI är en naturlig del av språket och där man definiera sin design och beskriver vad man vill åstadkomma. Därifrån kan man genererar kod, testdata och samanställa testresultat. För att inte tala om att generera dokumentation.

När det kommer till webb är det alltid en spaghetti av ramverk och bibliotek, vägrar tro att någon faktiskt förstår det.
För att inte nämna andras kod - förra yrket tog jag över en position, är glad att han fick flytta hem till sin egen planet men herregud.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

När det kommer till webb är det alltid en spaghetti av ramverk och bibliotek, vägrar tro att någon faktiskt förstår det.
För att inte nämna andras kod - förra yrket tog jag över en position, är glad att han fick flytta hem till sin egen planet men herregud.

Jag är själv en av dessa personer! Jag kan numera använda en rad olika ramverk och bibliotek inom webbutveckling men jag förstår dem inte tillräckligt bra för att själv forka och utveckla bättre versioner av dem. Det är en evig debatt om i vilken utsträckning webbutvecklare ska återuppfinna hjulet på nytt.

Hur många webbutvecklare kan egentligen koda ihop en egen webbserver från grunden i exempelvis Rust som då ska kunna hantera HTTP(S)-protokollet likt PHP och t.ex. NodeJS kan göra? Jag kan då det inte ännu. När jag väl kan det så skulle jag vilja påstå att jag kan en del "webbnätverksprogrammering" på riktigt.

Just nu så rider jag bara på ramverks- och biblioteksjättarnas axlar i tron om att jag faktiskt kan något om webbprogrammering när jag egentligen bara kan koda ihop webbplatser med hjälp av högnivåspråk som JS & PHP, och snart (och förhoppningsvis) C#.NET:s egna C#-funktionsbibliotek för webbutveckling.

Sen är det så klart en helt annan femma om varför webbutvecklare ens öht ska återuppfinna hjulet på nytt när det finns "andras axlar" att rida vidare på. Att få till en webbläsare och webbservrar som är helt fria från minnesläckor (*host* C *host*) vore ett bra skäl. Nu är C supergammalt men står också för majoriteten av alla säkerhetssårbarheter i och med dess "lättframkodade" minnesläckor till skillnad från t.ex. Rust.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Tänk att vi snart har en hel generation utvecklare som inte förstår "sin egen" kod.

Framtiden har varit här i decennier om detta är definitionen av den. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte ens i närheten av 95% av arbetstiden som går åt till själva "skriva kod"-momentet.

Närmare till kanske 10-20%.

Poängen är att andra uppgifter som kodaren gör försvinner också. Idag finns det tusentals människor bara i Sverige som lever på att knåpa ihop enkla websidor. Dom jobben bör knappt finnas idag och kommer garanterat inte finnas om ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Många här som lever i förnekelse och tro om att kodning inte alls kan ersättas av en AI. Förståeligt så klart, det är en mänsklig reaktion, ”hoppet är det sista som överger en” eller vad säger man? Dags att skola om er, pojkar

Ja, märks att det är rätt många utvecklare här. Trodde dessutom de generellt var smartare än medel, men det verkar inte så eftersom många stirrar sig blinda på vad chatgpt m.fl. kan göra idag. Vi ska inte glömma bort att vi är i begynnelsen och att vi fått en glimt in i vad som lär komma, ge det lite tid. Jag arbetade med IT-drift en gång i tiden, sen började man outsourca till låglöneländer och automatisera. En del kollegor gnällde om att det minsann inte skulle fungera, det behövdes duktig driftspersonal även i framtiden… det blev inte riktigt så va?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Likt matematiker blev arbetslösa när miniräknaren kom då eller?

Givetvis har man kunnat rationalisera bort många jobb med hjälp av den beräkningskraft via idag har i våra datorer, men det är ju knappast så att alla blivit arbetslösa. Människan är duktig på att hitta sysselsättningar och det kommer säkert försvinna en hel del programmeringsjobb pga AI men kommer säkert uppkomma lika många nya med de möjligheter det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ah.. jag tror du missade min sarkasm. Ett exempel där det snackats mycket om hur ai kommer göra folk arbetslösa, känns ändå som det är rätt långt in i framtiden.

Som programmerare förväntar jag mig att AI drivna verktyg kommer göra mig effektivare och säkert ta en del jobb pga det men är inte orolig över att yrkesrollen kommer försvinna.

nej, menar bara att det inte är samma sak och till skillnad från självkörande bilar har vi redan sett att det fungerar ganska bra, och att det gör stor skillnad. Flera företag, inte minst spelutvecklande, har lagt ner stora antal utvecklare pga mer ai användning.

1 person med ai kan kanske göra 2-3 personers jobb i utveckling, medans 1 "självkörande" bil ändå kräver en person bakom ratten som du är inne på.

håller med sig om bilen men inte det andra

Permalänk
Datavetare

Att programmering ‘snart’ skulle automatiseras och kunna göras av ‘vem som helst’ hörde jag redan under KTH-tiden i början/mitten av 90-talet. Det blev inte riktigt så…

Detta trots att vi på resan har försökt lägga jobbet i låglöneländer (det har om något gett alla långt mer jobb…), och hittat på alla möjliga ‘no code’-lösningar etc.

I vissa fall har det skett en kraftig förändring i hur saker görs. Det finns en rad saker som helt eller nästan helt har eliminerats. Men vad dessa förändringar primärt har gjort är att flytta målstolparna för vad som är realistiskt att åstadkomma, vilket i sin tur bara har ökat behovet av programkonstruktörer.

Får se om Jensen eller om dagens "AI" får rätt om framtiden

Klicka för mer information

You
Nvidias VD avråder ungdomar från att börja koda, vad är din reflektion kring detta?
Copilot
Nvidias VD, Jensen Huang, har uttryckt att på grund av snabba framsteg inom AI, bör inte inlärning av kodning längre vara en prioritet för dem som vill gå in i tekniksektorn. Han tror att framstegen inom generativ AI och naturlig språkbearbetning kommer att eliminera behovet av att unga yrkesverksamma spenderar hundratals timmar på att lära sig specifika kodningsspråk.

Huang menar att tiden som annars skulle ägnas åt att lära sig att koda istället bör investeras i expertis inom branscher som jordbruk, biologi, tillverkning och utbildning. Han säger vidare att naturlig språkbearbetning kommer att avancera till den punkt där det enda språket som behövs för att koda skulle vara deras modersmål.

Detta är en intressant synpunkt, men det är viktigt att notera att det finns olika åsikter inom teknikgemenskapen. Vissa experter påpekar att tidigare teknologier har lovat att döda ett visst fält, bara för att den tekniken slutar användas tillsammans med traditionella metoder. Dessutom är kvaliteten på koden som AI producerar inte känd för sin elegans.

Så även om AI kan förändra landskapet för programmering, kommer det fortfarande att finnas ett behov av mänsklig insikt och expertis. Problem att lösa är den centrala färdigheten. Den disciplin och precision som krävs av traditionell programmering kommer att förbli värdefulla överförbara attribut.

Visa mer

Personligen gissar jag att programmerare kommer finnas kvar. Redan idag är god domänkunskap hos den/de som skriver koden värdefullt, min spaning blir att programmerares värde kommer allt mer komma från hur väl de känner till domänen (d.v.s. räcker inte "bara" att kunna koda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Klart att Jensen säger det, om ingen vet hur saker fungerar så finns det ingen konkurrens = win win för Nvidia. Skrämmande uttalande på det sättet. Däremot har han i sak rätt att arbetsmarknaden kommer att förändras men det betyder inte att man ska lämna över all kunskap till AI. Skynet ropar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Om man vill ha uppmärksamhet så ska man häva ut sig något som skapar rubriker. Det är precis det som Jensen Huang har gjort.

Angående programmera så kan i princip alla lära sig detta, ett problem är att alla inte har tid att lära sig. Där såklart tid går att köpa, men alla har inte råd. Att däremot jobba som utvecklare leva under press att ha 100% faktueringsbarhet varenda dag och en timlön nästan lika hög som en advokat, ja det är en helt annan utmaning än att bara kunna programmera.

Se det lite som de flesta kan sparka på en bol och säkerligen få den gå i mål någon gång, att däremot leva på ens fotbollskunskaper är en helt annan utmaning.

Det jag tror mer utvecklingen är att det händer mycket som påverkar, Ai är en sak. Kanske kommer vi med Ai få fler IT jobb, när allt mer går att automatisera.
Se det lite som smarta visionsystem gjorde robotar lite mer smarta. Typ 0% av alla utvecklare kunde koda ihop ett bra visionsystem själva, men det behövde de inte, de använde andras i deras lösningar. Och exakt samma sak blir det med Ai.

*edit*
Jag har själv programmerat visionsystem från grunden. Det är skitoolt och det ska inte till mycket eller avancerad kod för det enklaste, problemet är att utmaningen bara skenar iväg till absurdum väldigt snabbt för att systemet ska lösa det man vill den ska göra. Därför är det få vanliga utvecklare som kodar vision, men med Ai så kan det bli betydligt enklare.

Permalänk
Medlem

"Du behöver inte lära dig grunderna för då måste du köpa dem tjänsterna från oss"

Perfekt att ha kunder som inte vet vad dem behöver, helt plötsligt kan man sälja vad som helst

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Personligen gissar jag att programmerare kommer finnas kvar. Redan idag är god domänkunskap hos den/de som skriver koden värdefullt, min spaning blir att programmerares värde kommer allt mer komma från hur väl de känner till domänen (d.v.s. räcker inte "bara" att kunna koda).

Håller med dig, men som den resa jag varit med om med systemadministratörer som drifta IT-miljöer till där de idag på sin höjd är del av ett devops team och arbetar med automatisering så är det märkbart färre individer idag jämfört med för 20 år sen. Jag ser framför mig att utvecklingen (pun intended) inom gruppen utvecklare går samma väg. En del som lyckas klättra i värdekedjan blir kvar men den stora massan behöver hitta något nytt att sysselsätta sig med framåt.

Inte programmering, men coolt exempel på hur fort det går nu. Introduktionen av Sora:
https://youtu.be/HK6y8DAPN_0?si=9RJskOHBB5Iwarlv

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Livsnjutare 😎

Håller inte alls med.

Vi behöver kunskapen, och framförallt kontrollen i att vad som är / gör vad..

AI i all ära, men det är vi som skall kontrollera den - inte den som skall kontrollera oss.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

... det betyder inte att man ska lämna över all kunskap till AI. Skynet ropar.

Det är väl precis det vi gjort? ChatGPT använder väl redan "all världens kod" från GitHub? Tidigare helt utan hänsyn till licensavtal och copyright.

I Sverige utnyttjar AI-bolag offentlighetsprincipen och beställer allt de kan från våra myndigheter.

Litteratur, konst och musik har också använts för att träna AI utifrån "våra" värderingar.

Frågan är nog mer vad vi inte gett ifrån oss.

Permalänk
Medlem

Ja varför skulle han vilja ha konkurrenter till sina ai vänner. Om ai är den enda som kan koda och ingen annan kan kontrollera den så är helt plötsligt AI den bästa lösningen till att programmera 😅