Amd drivvisar rena skräpet... baaah så trött....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu var det länge sedan, men den enda gången jag sett någon större insamling av data kring strulande drivrutiner så var det roligt nog Nvidia som hade mest problem statistiskt.
Men detta var på vista-tiden

I antal som hade fel eller % mot sålda kort? 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I antal som hade fel eller % mot sålda kort? 😊

Varken eller, var % av krasher på Windows Vista
https://www.techpowerup.com/56282/nvidia-responsible-for-the-...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Så ganska irrelevant data om man inte får antal kort eller unika användare som orsakat crasher...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så ganska irrelevant data om man inte får antal kort eller unika användare som orsakat crasher...

Så kan man välja att se det
Edit: jag väljer att ta med mig att båda "lagen" (alla tre om intel räknas med) troligtvis har ganska jämt problem med drivrutiner. Troligen går det i vågor, och anekdoter är inget att bygga en grund på.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Håller med. Det är hopplöst. Jag aktar mig för att uppdatera för nästan alla gånger måste jag återgå till en äldre version. Här är Team grön ljusår före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Så kan man se det

Det finns bara ett sätt att se det..

Datan påvisar varken bu eller bäh då den saknar all viktig information.
Tror man blint på den datan så lär man väl tro på allt som sägs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns bara ett sätt att se det..

Datan påvisar varken bu eller bäh då den saknar all viktig information.
Tror man blint på den datan så lär man väl tro på allt som sägs

Jo, datan visar att Nvidia stod för ~29% av crasher på vista, AMD för ~9%.
Värt att tänka på är att AMD då (troligen) har crasher från både cpu och gpu, mot Nvidia som bara har gpu (mig veterligen).

Marknadsfördelningen 2008 mellan amd och Nvidia verkar ha varit 35:65 (gpu)
Samt 25:75 mellan amd och intel (cpu)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Hade samma problem med en Nvidia drivrutin som släpptes i dec.

Installerade en äldre och sen fungerade det bra. Nu har jag senaste och det funkar också bra.

Kände inte att det var värt det att skapa en tråd på Swec dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jo, datan visar att Nvidia stod för ~29% av crasher på vista, AMD för ~9%.
Värt att tänka på är att AMD då (troligen) har crasher från både cpu och gpu, mot Nvidia som bara har gpu (mig veterligen).

Marknadsfördelningen 2008 mellan amd och Nvidia verkar ha varit 35:65 (gpu)
Samt 25:75 mellan amd och intel (cpu)

Nej då man inte har vettig info så säger datan inget vettigt. Det intressanta är antal deltagande, unika användare, drivar versioner och vad den räknar som crash.

Det finns flertal spel man "crashar" i utan någon eftertext om att man har crashat. Det problem amd oftast har med drivare är inte crasher utan dålig prestanda. Där av deras "fine wine" på sina gpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vid tidpunkten ville alla ha Intel och Nvidia baserat. Core 2 och Nvidias 8000 serie. Om man ens hittade en OEM dator som var AMD/ATI baserad så var det få som hade valt dessa då de var sämre på alla vis. Möjligen billigare.

ATis drivare var ökända för att vara katastrofalt dåliga, hade själv bland annat ett X1950 Pro. Efterföljande serie från AMD/ATi var HD2000 som var en riktig katastrof serie få brydde sig om.

AMDs sista bra CPU gick under Athlon 64 men när Core 2 släpptes var AMD I underläge och efter ända sedan första generation Ryzen då de tog ett rejält kliv framåt (och förbi någon generation in).

Även på den tiden var det mest entusiaster och gamers som byggde datorer själv, många köpte färdiga datorer och även folk som inte kunde så mycket om datorer hade ofta fått tipset om just Core 2 baserat.

Utan att se antalet av vardera tillverkare är det omöjligt att tolka uppgifterna. Men med vetskap om hur marknaden såg ut då får man ett humm iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kört ett par tre AMD kort genom åren (9800, 5770, 6870, 280X), åkt på att ett par flong nya drivisar hade småbuggar* men...
Jag kör aldrig in den senaste versionen/första releasen. Funkar den nuvarande så stannar den minst några månader.

Men visst mellan tummen och pekfingret har jag haft kanske 2x så mycket småkrångel som med småkrångliga nvidia-drivisar, dock ovanligt.

*körde lite slöare i nåt spel än det borde gjort

Men ok om att gå tillbaks till den förra fixar det så är det ju bra!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej då man inte har vettig info så säger datan inget vettigt. Det intressanta är antal deltagande, unika användare, drivar versioner och vad den räknar som crash.

Precis, vilket då för oss tillbaka till min första poäng; det finns inga belägg för att säga att varken AMD eller Nvidia skulle ha mer problem med drivrutiner än den andra eftersom det inte finns någon data som helst kring det.

Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns flertal spel man "crashar" i utan någon eftertext om att man har crashat. Det problem amd oftast har med drivare är inte crasher utan dålig prestanda. Där av deras "fine wine" på sina gpuer

Nej, deras "fine wine" kommer från att deras prestanda tenderar att öka över deras livslängd, oavsett om de har dålig prestanda i titeln innan eller inte.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis, vilket då för oss tillbaka till min första poäng; det finns inga belägg för att säga att varken AMD eller Nvidia skulle ha mer problem med drivrutiner än den andra eftersom det inte finns någon data som helst kring det.

Nej, deras "fine wine" kommer från att deras prestanda tenderar att öka över deras livslängd, oavsett om de har dålig prestanda i titeln innan eller inte.

Du kan väl jämföra båda drivers kända fel och jämföra? Amds lista är oftast längre samt större fel (iaf senaste 2-3 åren) sen att det inte finns någon statistik över åren är för att ingen efterfrågar det.

Men din tabell så kanske 9 av 100 hade amd och 9/9 hade fel men % så blir det 9% av Windows användarna.

Du kan kontrollera detta forum om mängden personer som klagar på micro stutter/prestanda problem amd vs nvidia.

Och att man får ökad prestanda över åren så är väl det någon som tyder på drivarna inte är optimerade?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan väl jämföra båda drivers kända fel och jämföra? Amds lista är oftast längre samt större fel (iaf senaste 2-3 åren) sen att det inte finns någon statistik över åren är för att ingen efterfrågar det.

AMDs lista är mest troligen längre för att de generellt är mer öppna än nVidia.
Det säger dock ingenting egentligen, då de fel som klagas på oftast inte finns på någon sådan lista, men då kanske de inte heller ska räknas?

Skrivet av Swedishchef_90:

Men din tabell så kanske 9 av 100 hade amd och 9/9 hade fel men % så blir det 9% av Windows användarna.

mhmm, visst, men inte speciellt troligt med tanke på hur marknadsfördelningen såg ut då.

Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan kontrollera detta forum om mängden personer som klagar på micro stutter/prestanda problem amd vs nvidia.

Vilket bara är anekdotisk bevisning, vilket inte har någon bäring alls.

Skrivet av Swedishchef_90:

Och att man får ökad prestanda över åren så är väl det någon som tyder på drivarna inte är optimerade?

Ja, helt klart, men det betyder inte att det är fel på dem.

Du verkar ta det väldigt hårt att det antyds att Nvidia och AMD skulle dra jämt skägg med drivarproblem, är det så att du kodar drivare till Nvidia?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

AMDs lista är mest troligen längre för att de generellt är mer öppna än nVidia.
Det säger dock ingenting egentligen, då de fel som klagas på oftast inte finns på någon sådan lista, men då kanske de inte heller ska räknas?

Absolut men vårat forum är lika trovärdigt som en post om driver fel från Microsoft till Vista som många aldrig installerade. Dem jag känner körde XP -> W7

Skrivet av sweisdapro:

mhmm, visst, men inte speciellt troligt med tanke på hur marknadsfördelningen såg ut då.

Om vi kollar OEM så hade amd väldigt låg % andel, det är dessa år innan 2008 som Intel precis fick sin dom om från EU.
Generellt är dem som tickar i att skicka info inte dem som har AMD kort. AMD korts innehavare har alltid varit entusiaster, även om på senare år har de blivit mer vanliga i OEMs.

Skrivet av sweisdapro:

Vilket bara är anekdotisk bevisning, vilket inte har någon bäring alls.

Samma bäring som din länk till "bevis" som inte har någon info i sig....

Skrivet av sweisdapro:

Ja, helt klart, men det betyder inte att det är fel på dem.

Du verkar ta det väldigt hårt att det antyds att Nvidia och AMD skulle dra jämt skägg med drivarproblem, är det så att du kodar drivare till Nvidia?

Det betyder att de inte har bra drivers om man kan optimera dem i flera år efter? absolut betyder det inte att de är dåliga. Bara knapphändigt utförda.
Och nej varför skulle jag koda drivar åt nvidia? Jag tycker bara att posta tvivelaktig info är idiotiskt.

Båda tillverkarna har självklart problem. Flertalet som har problem med stutters har AMD på detta forum, amd hade dessutom den briljanta iden att modifiera kernal i spelfiler här i höstas

Visst är det anekdotiskt i det stora hela men Swecs fråga förra året om fördelning ger dock AMD betydligt högre GPU share på Swec än vad snittet är i världen.

Var väl 28% amd och 7 intel med resten nvidia

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men vårat forum är lika trovärdigt som en post om driver fel från Microsoft till Vista som många aldrig installerade. Dem jag känner körde XP -> W7

Nej, det är det inte, data från microsoft/AMD/Nvidia kommer alltid att väga tyngre än forumposter med problem.
Min länk var aldrig tänkt att vara något "bevis" på att Nvidia var/är sämre än AMD på drivrutiner, bara ett komiskt inslag om att den ENDA statistik jag någonsin sett kring detta ger en större del på nvidia.

Skrivet av Swedishchef_90:

Om vi kollar OEM så hade amd väldigt låg % andel, det är dessa år innan 2008 som Intel precis fick sin dom om från EU.
Generellt är dem som tickar i att skicka info inte dem som har AMD kort. AMD korts innehavare har alltid varit entusiaster, även om på senare år har de blivit mer vanliga i OEMs.

Fortfarande bara anekdotiskt då du inte heller har några siffror som backar detta.

Skrivet av Swedishchef_90:

Samma bäring som din länk till "bevis" som inte har någon info i sig....

Har aldrig sagt att den var bevis för något

Skrivet av Swedishchef_90:

Det betyder att de inte har bra drivers om man kan optimera dem i flera år efter? absolut betyder det inte att de är dåliga. Bara knapphändigt utförda.

Nej, drivrutiner kan optimeras i all oändlighet i princip, kan lika väl vara att nvidia inte lägger samma tid på att optimera för äldre kort som AMD (se t.ex sweclockers testa av Radeon VII)

Skrivet av Swedishchef_90:

Och nej varför skulle jag koda drivar åt nvidia? Jag tycker bara att posta tvivelaktig info är idiotiskt.

Precis, som att posta att AMD har problem med sina drivrutiner (eller mer problem än Nvidia), vilket det inte finns några belägg för. Bra att vi är överens.

Skrivet av Swedishchef_90:

Båda tillverkarna har självklart problem. Flertalet som har problem med stutters har AMD på detta forum, amd hade dessutom den briljanta iden att modifiera kernal i spelfiler här i höstas

Visst är det anekdotiskt i det stora hela men Swecs fråga förra året om fördelning ger dock AMD betydligt högre GPU share på Swec än vad snittet är i världen.

Var väl 28% amd och 7 intel med resten nvidia

Fortfarande anekdotiskt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, det är det inte, data från microsoft/AMD/Nvidia kommer alltid att väga tyngre än forumposter med problem.
Min länk var aldrig tänkt att vara något "bevis" på att Nvidia var/är sämre än AMD på drivrutiner, bara ett komiskt inslag om att den ENDA statistik jag någonsin sett kring detta ger en större del på nvidia.

Fortfarande bara anekdotiskt då du inte heller har några siffror som backar detta.

Har aldrig sagt att den var bevis för något

Nej, drivrutiner kan optimeras i all oändlighet i princip, kan lika väl vara att nvidia inte lägger samma tid på att optimera för äldre kort som AMD (se t.ex sweclockers testa av Radeon VII)

Precis, som att posta att AMD har problem med sina drivrutiner (eller mer problem än Nvidia), vilket det inte finna några belägg för. Bra att vi är överens.

Fortfarande anekdotiskt

Angående Intels och amds OEM siffror så finns dem...
https://www.reuters.com/technology/eu-re-imposes-400-mln-fine...

"On Friday, the EU watchdog said it had re-imposed a fine for practices between November 2002 and December 2006 when Intel paid HP (HPE.N), opens new tab, Acer (2353.TW), opens new tab and Lenovo (0992.HK), opens new tab to halt or delay rival products."

"AMD can use some good news, as the company has fallen from its glory days in early 2006, when the chip maker had passed 20 percent market share."

"The fine, originally imposed in 2009, revolved around accusations of Intel blocking rival chipmaker AMD from accessing the market by giving substantial rebates to Dell, HP, and Lenovo if they sourced at least 95% of their chips from Intel."

https://www.tomshardware.com/news/intel-demands-anticompetiti...

Vad som hände var att amd hade otroligt låg oem närvaro men tillslut vändes beslutet då amd hade en ökande market share pga sin amd athlon/fx cpu som var väldigt competitive vid sin tid.

Men efter den CPUn släppte de väl bulldozer och sköt sig själva i foten upprepande gånger till zen.

Så 20% av alla cpuer var amd vid 2006, runt 2008 var den runt 12% enligt Google.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Min counter till trådskaparens inlägg skulle nog vara följande:

I Januari installerade jag de nyaste drivvisaren 24.1.1 lite bf5 och 2042, sjukt mäktig flyt, tänkte wth vad nice release, har jag jag Fluidmotion frames igång eller nått....?!?!

kollade och såg att jag körde med AFMR av, så det måste baah vara en riktigt bra release... slog på AFMR o det blev typ ÄNNU bättre men tänkte att den ökade latencyn kanske inte är värt att ligga på 300+FPS...

aja innan jag pillar med datorns hårdvara å så kanske jag installerar om bf2042 då, nä.. samma skit, byta till den äldre drivvisen då? jupp. funkar det också galant... wth....

AMD, fan vad ni leverterar,,, ! höll nästan på att slänga ut sambon genom fönstret och ta datorn in i sovrummet och make sweet sweet lovin... så fett nice det flöt på...

sjukt att alla spel jag spelat fortfartande flöt på... en halv kväll försvann i felsökning bara för att hitta varför det gave sån prestanda...

det roligaste är att jag ser att "sellouten" Fabio Pisco från Ancient Gameplays kanalen lägger upp en youtube video å pratar om vilka riktigt bra funktioner som implementerats men att det finns lite mer stuttering i spel? Och vad kommer han fram till..... jo amd och deras drivrutiner är aldrig perfekt då det inte finns perfekta drivrutiner... Man kan säga vad man vill om han men han har rätt i många fall nrä det gäller amd och hur de sköter saker...

sen tar man en titt här och ser att folk inte har skrivit ett skwit om hur bra drivrutinerna är eller hur de nya funktionerna kan vara gamechangers i många fall, vilket är konstigt då amd inte tar betalt för de nya funktionerna och inte tvingar en att uppdatera till drivrutinerna, att Amd aldrig lär sig. har aldrig haft sådana här lyxproblem med nvidia kort, inte att jag nästan dumpar sambon för jag är så jävla nöjd med min gpu val....

här kommer iaf lilla klippet:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Min counter till trådskaparens inlägg skulle nog vara följande:

I Januari installerade jag de nyaste drivvisaren 24.1.1 lite bf5 och 2042, sjukt mäktig flyt, tänkte wth vad nice release, har jag jag Fluidmotion frames igång eller nått....?!?!

kollade och såg att jag körde med AFMR av, så det måste baah vara en riktigt bra release... slog på AFMR o det blev typ ÄNNU bättre men tänkte att den ökade latencyn kanske inte är värt att ligga på 300+FPS...

aja innan jag pillar med datorns hårdvara å så kanske jag installerar om bf2042 då, nä.. samma skit, byta till den äldre drivvisen då? jupp. funkar det också galant... wth....

AMD, fan vad ni leverterar,,, ! höll nästan på att slänga ut sambon genom fönstret och ta datorn in i sovrummet och make sweet sweet lovin... så fett nice det flöt på...

sjukt att alla spel jag spelat fortfartande flöt på... en halv kväll försvann i felsökning bara för att hitta varför det gave sån prestanda...

det roligaste är att jag ser att "sellouten" Fabio Pisco från Ancient Gameplays kanalen lägger upp en youtube video å pratar om vilka riktigt bra funktioner som implementerats men att det finns lite mer stuttering i spel? Och vad kommer han fram till..... jo amd och deras drivrutiner är aldrig perfekt då det inte finns perfekta drivrutiner... Man kan säga vad man vill om han men han har rätt i många fall nrä det gäller amd och hur de sköter saker...

sen tar man en titt här och ser att folk inte har skrivit ett skwit om hur bra drivrutinerna är eller hur de nya funktionerna kan vara gamechangers i många fall, vilket är konstigt då amd inte tar betalt för de nya funktionerna och inte tvingar en att uppdatera till drivrutinerna, att Amd aldrig lär sig. har aldrig haft sådana här lyxproblem med nvidia kort, inte att jag nästan dumpar sambon för jag är så jävla nöjd med min gpu val....

här kommer iaf lilla klippet:

https://youtu.be/NL-a2XJlXp4?t=1151

!

+1

Permalänk
Medlem

En till grej jag stör mig rätt enormt, iaf när det gäller wz och amd. Just när man kör amd och man alt-tabbar ofta så är risken stor att man helt enkelt kraschar spelet. Inte alls lika känsligt med nvidia korten, förstår eg inte varför. typ ena datorn är med en disk från win7 tiden och ivy bridge (uppdaterat från win7 till win10)och hela 7 datorer har den genomlidit den disken, ändå så är det nästan aldrig så att wz kraschar på den datorn vid alt-tabbing med nvidia kort. men datron med amd kortet, ja du varje gång man gör det så ber man till gudarna att spelet inte krascher denna gången man alt-tabbar.

har nu haft hela 7-8 graffen från amd sen 2020 och varje gång har det varit något med just amd korten, och det värsta var när man körde amd kort på am5, shiiit alltså. amd platform med nvidia= helt okey. intel med nvidia= helt okey, intel med amd =funkar. AMD med amd= förvänta dig undermålig prestanda även med 7800x3d i vissa spel.

edit varför jag skriver detta just nu? jo för det hände precis nu när jag skulle alt-tabba. snart försvinner nog amd kortet från main datorn iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag har kört nästintill alla Nvidia och AMD kort sedan 2014-2015 och aldrig haft några större utmaningar med något av dem

Har antagligen haft tur med båda tillverkarna helt enkelt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har kört nästintill alla Nvidia och AMD kort sedan 2014-2015 och aldrig haft några större utmaningar med något av dem

Har antagligen haft tur med båda tillverkarna helt enkelt.

Mvh

är eg inte hela världen, småsaker bara, att det hackar, eller att det kanske gör att ljudet poppar eller videon hackar till lite på ena skärmen när man gör nåt på nån av de andra, sånt som inte hände på mina nvidia kort.

men flera här tror jag är ett hysterisk pms monster som tror att världen rämnar över när jag skriver av mig om dessa småsaker. Så länge det inte pajar när man inte har någon garanti kvar så är det inte hela världen, utan bara störningar som gör att man kanske inte väljer amd nästa gång, inte hela världen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis, som att posta att AMD har problem med sina drivrutiner (eller mer problem än Nvidia), vilket det inte finns några belägg för.

Vad räknar du in i belägg? Hårda fakta?

Räknar vi procentuell fördelning om inlägg som behandlar utmaningar med drivrutiner i förhållande till ägandet av respektive(AMD/Nvidia) så är uppfattningen att det gnälls märkbart mer på AMD.

Det gäller inte bara grafikkorten där det känns som att det finns en större risk att i spel x skiter sig något vid en uppdatering.

Kollar man vidare på brädan och fortsätter på AMD men tänker processorer istället så finns det också exempel på användare som bytt från AMD nyligen för att gå tillbaka till Intel för det jävlas med stabiliteten.

Är AMD-kortsägare petigare med sina drivrutiner, är vi en hög med en bias som är tydlig, något annat? Återstår att se. Men Nvidia-sidan har vad jag vet inte en egen tråd för bristande drivrutiner. Hur många har fått backa drivrutiner det senaste året när de hoppat på en ny driver i förhållande till fördelningen på marknaden? Hade varit intressant att få svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vad räknar du in i belägg? Hårda fakta?

Räknar vi procentuell fördelning om inlägg som behandlar utmaningar med drivrutiner i förhållande till ägandet av respektive(AMD/Nvidia) så är uppfattningen att det gnälls märkbart mer på AMD.

Det gäller inte bara grafikkorten där det känns som att det finns en större risk att i spel x skiter sig något vid en uppdatering.

Kollar man vidare på brädan och fortsätter på AMD men tänker processorer istället så finns det också exempel på användare som bytt från AMD nyligen för att gå tillbaka till Intel för det jävlas med stabiliteten.

Är AMD-kortsägare petigare med sina drivrutiner, är vi en hög med en bias som är tydlig, något annat? Återstår att se. Men Nvidia-sidan har vad jag vet inte en egen tråd för bristande drivrutiner. Hur många har fått backa drivrutiner det senaste året när de hoppat på en ny driver i förhållande till fördelningen på marknaden? Hade varit intressant att få svar på.

Vad vill du att jag svarar på?
Att foruminlägg inte är någon statistiskt fastställd grund till data kring att AMD eller Nvidia skulle ha mer problem med drivrutiner än den andra?
De enda som skulle kunna svara på detta är AMD och Nvidia själva, och de har vad jag vet inte publicerat någon data på det alls.
Forumposter är i det hela anekdotiska grunder till att det sprids vidare att AMD har drivrutinsproblem eftersom det inte går att fastställa exakt samma saker som @swedishchef_90 påpekade kring länken jag delade; det går inte att fastställa totala omfattningen eller hur stor rapportgrad det är.
Dessutom tillkommer möjligheten att det inte är drivrutiner som är grunden till problemen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Dessutom tillkommer möjligheten att det inte är drivrutiner som är grunden till problemen.

Det behöver absolut inte vara drivrutinerna utan kombinationen med något annat.

Ska du vänta på den typen av underlag kan det dröja. Jag kommer fortsätta hävda att AMD dras med mer utmaningar på drivrutinsfronten men också har inbyggd potential för större förbättringshopp över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det behöver absolut inte vara drivrutinerna utan kombinationen med något annat.

Ska du vänta på den typen av underlag kan det dröja. Jag kommer fortsätta hävda att AMD dras med mer utmaningar på drivrutinsfronten men också har inbyggd potential för större förbättringshopp över tid.

Det står dig fritt att göra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@DST: Tråkigt att du upplever det så. Tror däremot att det är bättre att gråta till tillverkaren än att gråta till sömns här.

Själv skickar jag in allt jag hittar till communityn eller tillverkaren med klipp, bilder och dumpar och får ofta svar eller lösningar inom 1 - 2 veckor.

Om fler gjorde så skulle utvecklingen gå smidigare och skulle antagligen fungera oavsett vilket OS man kör.

Som regel väntar jag två veckor innan jag gör en större uppdatering av drivrutiner och 6 månader innan jag uppgraderar / byter source av distributionen. Just för att se om någon sen rättning av betan dyker upp.

Sedan finns det också en dead-end. Till slut måste man installera om allt just för att för många saker har ändrats och vissa rutiner hamnar i konflikt med varandra. Det här brukar vara 2 - 5 år. Beroende på vad som byts i datorn / OS-kärna.

I Windows-miljö moderkort, CPU eller GPU på hårdvarusidan, samt uppdateringar av hårdvarunära drivrutiner som har med diskar eller grafik att göra.

I Linux-miljö vanligen externa komponenter (som USB) / sömnlägen och dolda skräpmappar i en hemkatalog som ligger kvar från gamla eller avinstallerade programversioner. Här kan ominstallation av systemet löna sig och bara ta med sig "synliga" mappar / filer från sin hemkatalog. (Som regel är första tecknet i dolda mappar / filer alltid en punkt. Sådana mappar / filer i din hemkatalog är oftast ansvariga för information om dina privata inställningar. Som efter ett antal uppgraderingar blir inkompatibla med sig själva. Speciellt när stora uppgraderingar görs. Som när Ubuntu byter namn på distributionen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Denna fick mig att tänka på denna diskussion: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1706217-timeout-error-...

Ingen ren fakta men det är onekligen flera som drabbats.