Äntligen är NVIDIA's nya kontrollpanel här!

Permalänk
Medlem

Tråkigt helt klart, mer bloatware tyvärr.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nästan alla som klagar på Nvidias har av rent sammanträffande ett AMD Grafikkort och jämför naturligtvis mot Adrenaline, som har en förmåga att återställas vid omstart eller driveråterhämtning. Vad behöver man egentligen mer än det som redan finns i Nvidias pålitliga sådana?

Alltså, onödigt med grundlösa påståenden. Någonstans kan det sitta en köpsugen men tveksam konsument och får ständigt läsa om AMD som en "opålitlig" GPU tillverkare med trasiga drivrutiner. Klart, lyssnar man på de korta snuttarna från "Nerd on a budget"s YT kanal förstår man, om motsvarande attityder florerar här hemma.

Visst var det infekterat i andra sammanhang också* även för fyra-fem år sen minns jag, men då mer utifrån Ryzens inträde och försvaret av Intels suveränitet. Tänka sig om några vågat på sig att sitta kvar med sina kraftverk nu under vintern eller "vågat" prova något annat.

Det här med att bli "ett med" märket i alla lägen utan objektivitet är svårt att förstå, förutom om man investerat i företagets aktier.

Jag har ägt båda korten, majoriteten Nvidia, och nu första AMD kortet för eget bruk via sonens dator.

Jag upplever inte att Adrenaline skulle vara mer opålitligt än GFE, tvärtom snyggt och stabilt. Däremot minns jag att mitt 1070 Ti men även 2080 strulade i vissa spel efter uppdatering av de så kallade "game ready" drivrutinerna.

Nvidias kontrollpanel tillhör det förflutna från Win 95. Jag välkomnar uppdateringen och det är helt rätt i tiden.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Förutom att en hel del funktioner som inspelning, strömning, overlays osv inte finns i Nvidias gamla utan bakom en inloggning i Geforce Experience (om man inte vill använda 3e-partslösningar vilket Svensson knappast gör) . Sedan har vi alla funktioner i Nvidia Broadcast som ligger i en egen kontrollpanel. Otroligt skönt att Nvidia vill samla allt i samma program även om den kanske ser bloatad ut.

Detta är banne mig på tiden!

Har testat alla 3 men ändå valt att köra bättre fungerande 3e part mjukvara eller ingen ersättare alls.

Obs studio.
Reshade
Mins inte vad broadcast är men deras ai noice remover?
Använder inget alternativ till det då jag inte behöver det men testade det ett par dagar men tyckte ljudet blev för burkigt så tunade in micen ordentligt istället och anpassade rummet istället för att ta bort så mycket oljud som möjligt.

Overlay är inget jag brukar använda möjligen om jag isf drar på det i afterburner eller i reshade om jag nu promt måste se min fps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad skönt att slippa inlogg!!!
Så korkat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har testat alla 3 men ändå valt att köra bättre fungerande 3e part mjukvara eller ingen ersättare alls.

Obs studio.
Reshade
Mins inte vad broadcast är men deras ai noice remover?
Använder inget alternativ till det då jag inte behöver det men testade det ett par dagar men tyckte ljudet blev för burkigt så tunade in micen ordentligt istället och anpassade rummet istället för att ta bort så mycket oljud som möjligt.

Overlay är inget jag brukar använda möjligen om jag isf drar på det i afterburner eller i reshade om jag nu promt måste se min fps.

Du är inte en genomsnittlig användare, du och jag har koll på OBS och Afterburner+RTSS. Gemene okunnig behöver allt detta samlat. Intel och AMD har erbjudit detta men inte Nvidia fram till nu.

Det har helt enkelt varit en sämre upplevelse för Nvidias kunder om vi lyfter blicken litegrann från vår lilla bubbla här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, jag fick inte heller igång RTX HDR tyvärr. Testade i tre spel varav två bör funka (Outer Wilds och Ori and the Will of the Wisps, efter att jag stängt av HDR i spelet).
Möter alla krav på deras lista förutom att jag vanligtvis har två skärmar (men bara en visar bild i taget). Testade dock att koppla ur skärmen och starta om, så bara TVn var med, men det funkade inte där heller.

Vad jag än gjorde så stod det bara att jag måste köra i fullskärm och att jag måste starta om spelet för att se ändringar. Testade exclusive fullscreen och borderless fullscreen, startade om spelen 4+ ggr var, startade om datorn... men ingen skillnad.

Skummast av allt är att det funkade i en sekund i Noita, sen gick det tillbaka. I Ori funkade det i 2 sekunder en gång, sen gick den tillbaka.

Var aktiverade du RTX HDR? Jag testade aktivera via nvidia overlay och då vägrade det fungera. När jag sedan la till spelet i NVIDIA App och manuelt slog på RTX HDR så fungerade det. Testade i Contra: Operation Galuga (demo). Riktigt trevlig förbättring i det spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Nästan alla som klagar på Nvidias har av rent sammanträffande ett AMD Grafikkort och jämför naturligtvis mot Adrenaline, som har en förmåga att återställas vid omstart eller driveråterhämtning. Vad behöver man egentligen mer än det som redan finns i Nvidias pålitliga sådana?

Ja det kan säkert vara så att det är svårare med kritik i egna led. Försvara sina köpval snarare än att såga de val man gjort.

Jag har inte så mykcet emot den gamla layouten för nvidias kontrollpanel (längre). Men att de delat upp innehållet i två olika gränssnitt (control panel och experience). Det var ju inge bra som lösning alltså.
Dessutom ett riktigt sunkigt val att sätta drivrutinsuppdateringar via appen bakom loginkrav. Här har det behövts en del förbättringar i säkert ett årtionde nu.
Och det verkar ju komma!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skiter i vilket, så länge det fungerar. Jag kör Nvidia till stor del för att jag inte gillar att "spela driver".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Var aktiverade du RTX HDR? Jag testade aktivera via nvidia overlay och då vägrade det fungera. När jag sedan la till spelet i NVIDIA App och manuelt slog på RTX HDR så fungerade det. Testade i Contra: Operation Galuga (demo). Riktigt trevlig förbättring i det spelet.

Har testat både och, men främst i appen.
Kanske kör en clean install och testar igen senare.

Vet någon om det funkar med två skärmar inkopplade (en icke-HDR) om man bara använder en?
Jag kör antingen skärm eller TV, aldrig båda samtidigt, så jag kan tycka att det bör fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tycker mest det ser ut att vara massa bloat. Tycker inte det är något fel på den gamla mjukvaran. Lätt att använda.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det för fel på den gamla?

Inget onödigt kraft, gör det man vill.

Seg som satan, saknar finesser. Men visst, den var enkel att förstå.

Hoppas Nvidia App:en blir bra och inte "för" flashigt för flashighetens skull.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Livsnjutare 😎

här hade varit intressant med en omröstning..

Hur många gör typ Geforce Experience vs endast drivrutin ?

Jag är den gamla skolan och installerar än idag vissa saker via enhetshanteraren för att slippa onödigt bloat.

Liksom när man tankar ner en drivrutin idag kan den vissa fall ta 200-300mb, ibland mer ! Helt sjukt!
Det är inte själva dll’erna för att få igång skrivaren eller vad de nu kan vara som tar platsen - det är programvarorna och annat bör som skall göra så sjukt mycket annat som tar platsen… och extra resurser från ens maskin och hårdvara.

Pfft, nej fy fan !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

trevligt med något nytt

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varg:

Jag tycker mest det ser ut att vara massa bloat. Tycker inte det är något fel på den gamla mjukvaran. Lätt att använda.

Den här är klart snabbare dock... så på sina sätt är det den gamla som känns bloatad.
Den gamla tar 4.5 sek för mig att bara ladda in och visa 3D settings (som kom automatiskt). Den nya startar på c:a 1.3 sek. Det är rätt stor skillnad i upplevelse där.

Den nya drar mer RAM dock, fast den gamla drar 134 MB även den så den är ju inte direkt så snål som man kan tro med tanke på att den är från c:a 2006 i grunden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ytterligare bloatware som redan påtalats. Hit är alla moderna små kontrollpanelsappar på väg att utvecklas. Istället för små smidiga och effektiva som inte ska ta för mycket resurser, så ska det vara som mycket grafiskt skit som bara är möjligt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

ytterligare bloatware som redan påtalats. Hit är alla moderna små kontrollpanelsappar på väg att utvecklas. Istället för små smidiga och effektiva som inte ska ta för mycket resurser, så ska det vara som mycket grafiskt skit som bara är möjligt.

Men den är mycket snabbare. Så är det bloat så är det grafisk bloat och inte vad som sitter "under huven" så att säga.

Permalänk
Medlem

Riktigt skönt med allt i samma app och bli av med den otroligt gräsliga och jobbiga kontroll panelen

Är mycket mer tydligare med inställningar och listan i nv app. Så jävla skönt att aldrig behöva öppna kontroll panelen igen

Detta har jag väntat på länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den här är klart snabbare dock... så på sina sätt är det den gamla som känns bloatad.
Den gamla tar 4.5 sek för mig att bara ladda in och visa 3D settings (som kom automatiskt). Den nya startar på c:a 1.3 sek. Det är rätt stor skillnad i upplevelse där.

Den nya drar mer RAM dock, fast den gamla drar 134 MB även den så den är ju inte direkt så snål som man kan tro med tanke på att den är från c:a 2006 i grunden.

Okej. Min mjukvara startar direkt, har aldrig märkt av någon fördröjning där.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men den är mycket snabbare. Så är det bloat så är det grafisk bloat och inte vad som sitter "under huven" så att säga.

Känns ju dock som hur snabbt själva programmet startar är ointressant för de som inte vill ha massa extra skit med streaming o grejor. Om det tar 1 sekund mer att öppna när man vill göra någon inställning spelar ingen roll. Det som spelar roll är ju vad den gör i bakgrunden och hur mycket resurser som dras där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toarulle:

Känns ju dock som hur snabbt själva programmet startar är ointressant för de som inte vill ha massa extra skit med streaming o grejor. Om det tar 1 sekund mer att öppna när man vill göra någon inställning spelar ingen roll. Det som spelar roll är ju vad den gör i bakgrunden och hur mycket resurser som dras där.

Om NVIDIA Overlay är avstängt så är den inte igång i bakgrunden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det för fel på den gamla?

Inget onödigt kraft, gör det man vill.

Aaa. Det är fel på den gamla ;). Nvidia ha delat upp inställningar och funktionalitet i två olika mjukvaror för en hårdvara. Det räcker med ett program för det här tack.

Och att kräva login för att hämta drivrutiner är en dålig lösning. Det finns väldigt begränsad uppsida för det här - och det ger en hel del irritation.

Jag rotar själv väldigt lite i nvidias kontrolpanel numer. Vill egentligen bara ha funktionen att hämta drivrutiner. Så för min del kan det nog vara värt att byta över till en betamjukvara för en gång skull.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Känns ju dock som hur snabbt själva programmet startar är ointressant för de som inte vill ha massa extra skit med streaming o grejor. Om det tar 1 sekund mer att öppna när man vill göra någon inställning spelar ingen roll. Det som spelar roll är ju vad den gör i bakgrunden och hur mycket resurser som dras där.

Det optimala hade ju varit att Nvidia hade gett oss alternativen att välja vad som ska installeras i den nya appen. Det hade kunnat lösa de flesta klagomål. Men oavsett så tycker jag att den gamla kontrollpanelen är utdaterad och behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid strunda i geforce experience.
Jag installerar alltid nya drivrutiner med att först avinstallera dom andra med DDU.
Vad är skillnaden att använda GeForce experience tex, i praktiken? är det bra att "lura och krångla till det för sig själv" att hålla på som jag gör? 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nästan alla som klagar på Nvidias har av rent sammanträffande ett AMD Grafikkort och jämför naturligtvis mot Adrenaline, som har en förmåga att återställas vid omstart eller driveråterhämtning. Vad behöver man egentligen mer än det som redan finns i Nvidias pålitliga sådana?

Skillnaden är väll dock att Nvidias kontrollpanel är mer eller mindre värdelös för dom flesta användarna, skulle vara för att få nya versioner av drivrutinerna.
Kan hålla med om att adrenaline inte är optimalt men är också en kombination av Nvidias motsvarighet och afterburner vilket iallafall för min del gör adrenaline till det bättre verktyget med sina nackdelar då nvidias verktyg helt saknar det jag använder adrenaline till.

Och har då 3 amd kort och två nvidia kort som används dagligen i familjen.
7900 xt
Rx580
R9 390x
RTX 3060 ti
Gtx 980 ti

AMD har helt klart iallafall för mig den bättre lösningen då nvidia inte ens har funktionerna jag använder mjukvaran till och tvingar en att använda tredjepartslösningar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Brukar inte använda GF experience då man kan välja att bara installera drivrutinerna om jag använder Nvidia kort.

Men bra att de fixar så man kan använda alla funktioner och man slipper logga in.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Lustigt att så många på ett entusiast forum vill ha mer skräp i sin dator och blir faktiskt förvånad över hur många som kör GFE och dessutom försvarar det "men du tappar ju funktioner utan det, buhu". Nej det är ju bara skräp som görs sämre än 3e part och kostar mer resurser, det är ju bara drivisarna man vill åt och inget annat! Låt oss fortsätta bara få bare minimum för att hårdvaran ska fungera optimalt och släng resten i papperskorgen, tack.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Du är inte en genomsnittlig användare, du och jag har koll på OBS och Afterburner+RTSS. Gemene okunnig behöver allt detta samlat. Intel och AMD har erbjudit detta men inte Nvidia fram till nu.

Det har helt enkelt varit en sämre upplevelse för Nvidias kunder om vi lyfter blicken litegrann från vår lilla bubbla här.

Tycker iaf som i min omkrets att många börjat med shadowplay men inte tyckt det räcker till och istället gått över till obs studio eller streamlabs och blivit nöjda när de vant sig vid guit. Tror inte någon jag känner använder shadowplay längre.

Och är väl ingen jag känner som är direkt datorintresserad utan mestadels de köper en dator och kör allt på default inställningarna som de kom från speltillverkaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det för fel på den gamla?

Inget onödigt kraft, gör det man vill.

Gamla kontrollpanelen är perfekt om man gillar att inte se hela scrollmenyn, eller kunna ändra för att se hela skrollmenyn. Övrigt är det gamla åbäket förträffligt för den som bara älskar när saker tar flera sekunder att applicera, med tillhörande flimmer eller mjuklåsning av mjukvaran medan ändringarna görs.

Gud nåde den som försöker använda sig av tab, piltangenter eller tangentbordet överlag att navigera med — vet aldrig vilka inställningar som råkas ändras längs vägen. Blir inte bättre!

Det är inte en dag försent med ett nytt gränssnitt från det gröna laget

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Gamla kontrollpanelen är perfekt om man gillar att inte se hela scrollmenyn, eller kunna ändra för att se hela skrollmenyn. Övrigt är det gamla åbäket förträffligt för den som bara älskar när saker tar flera sekunder att applicera, med tillhörande flimmer eller mjuklåsning av mjukvaran medan ändringarna görs.

Gud nåde den som försöker använda sig av tab, piltangenter eller tangentbordet överlag att navigera med — vet aldrig vilka inställningar som råkas ändras längs vägen. Blir inte bättre!

Det är inte en dag försent med ett nytt gränssnitt från det gröna laget

Spot on. Den gamla är så kass och seg att man ibland undrar vad f-n som pågår där bakom kulisserna.

Men samtidigt, många mår dåligt av känslan av att saker förändras, så det kanske är det som gör att vissa vill krama den gamla sega kontrollpanelen från Windows XP-dagarna..

Permalänk
Medlem

Bortsett från att den ser ut som den designades 1997 tycker jag Nvidias klassiska kontrollpanel funkar väldigt bra. Alla inställningsmöjligheter finns och man kan enkelt skapa profiler för olika spel. Upplever aldrig att inställningar försvinner eller spel inte detekteras.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD