Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Har en Oneplus 5T som jag köpte ny 2017, så har haft den över 6 år nu

Den har funkat kanonbra under alla år.
Har varit extra rädd om batteriet, genom att alltid ladda långsamt och försöka hålla mig mellan 25-85% SoC. Det har givit resultat, batteriet klarar sig fortfarande en dag med mitt användande.
Hittade en app här om dagen som mäter fram batteriets kapacitet under tiden man laddar. Den säger att jag har någonstans mellan 66 och 73% kvar av den ursprungliga kapaciteten. Det tror jag kan stämma, för när den var ny så höll den nästan två dagar.

Det kan vara bra att använda en oberoende test-app för sånt där. För det är inte ovanligt att telefonens egen app ger glädje siffor när det gäller kvarvarande batterikapacitet. Tänker exempelvis på Dell laptops där de ofta säger att batterihälsan är 100% trots att den egentligen är 50-60% mätt med en oberoende app

Ska köpa ny telefon i år så man slipper problem när de stänger ned 2G och 3G näten.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Det kan vara bra att använda en oberoende test-app för sånt där. För det är inte ovanligt att telefonens egen app ger glädje siffor när det gäller kvarvarande batterikapacitet. Tänker exempelvis på Dell laptops där de ofta säger att batterihälsan är 100% trots att den egentligen är 50-60% mätt med en oberoende app

Om du går in i Dells diagnostik vilket du kommer åt innan Windows laddas, så kan du se i mAh hur mycket batteriet laddas fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min gamla Huawei P20 pro från 2018. Den har fortfarande en bra kamera, de spel jag lirar funkar fint, batteritiden börjar bli kort men funkar. Det enda jag saknar, och det har jag gjort från början, är att den är inte sådär jättebra att mutlitaska med eftersom den har 6gb RAM. De flesta appar måste starta om så fort jag får ut till launchern.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Oftast är det inte åldern på telefonen i sig som gör att jag behöver byta telefon. Byter när jag känner att jag måste. Exempelvis

Skärmen går sönder - dyrare att laga än köpa ny (eller begagnad bättre modell)
Batteriet håller inte tillräckligt bra -
Borttappad - hänt 1 gång 😢
Att den slutar få uppdateringar
Lagring tar slut -

Brukar köpa en begagnad telefon som är 2-4 är gammal sen köra den i 3 år eller längre så länge inget av ovanstående händer.

Mitt senaste köp var en begagnad OnePlus 8 Pro från en OP6T
Det var något onödigt köp men kul att prova NFC, 90 Hz och trådlös laddning.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag har kvar min gamla Huawei P20 pro från 2018. Den har fortfarande en bra kamera, de spel jag lirar funkar fint, batteritiden börjar bli kort men funkar. Det enda jag saknar, och det har jag gjort från början, är att den är inte sådär jättebra att mutlitaska med eftersom den har 6gb RAM. De flesta appar måste starta om så fort jag får ut till launchern.

P20 pro var ju en sjukt bra telefon för sin tid. Jag hade min i många år, använde den mer eller mindre till början av 2023 med ett litet avbrott när jag hade annan jobbmobil. Även då tyckte inte jag att den kändes direkt omodern, även om det fanns lite skillnad jämfört med senaste flaggskeppen såklart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag har kvar min gamla Huawei P20 pro från 2018. Den har fortfarande en bra kamera, de spel jag lirar funkar fint, batteritiden börjar bli kort men funkar. Det enda jag saknar, och det har jag gjort från början, är att den är inte sådär jättebra att mutlitaska med eftersom den har 6gb RAM. De flesta appar måste starta om så fort jag får ut till launchern.

Jag tror inte det har med RAM mängden att göra, utan mer med Huawei aggressiva batterisparfunktion.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har använt min iphone i fyra år nu, siktar mot sex år. Med lite vilja, så går det!

Det är kanske bra på iPhone. Men det är.inte min smak av telefon och jag vill fortfarande hålla mig ganska nytt. Min Samsung fold 3 är nu på 2a året. 6 år är helt enkelt lite väl långt mig. Med 4 år är den övre gränsen och målet. 3 år är minimum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag får ny av jobbet, varannat år alltså. Fick Oneplus 12 idag. Helt ok men inte så stor skillnad från min gamla. Verkligen nått point of diminishing returns om man frågar mig. För 13 000kr så tycker jag den är mer eller mindre lika bra som 6:an jag hade och den låg ju på halva priset.

Permalänk

Historiskt sett har jag haft telefoner i 1-3 år, inget jag tänkt ändra på.

Har Iphone 14 Pro i dagsläget, inköpt 2022-09. Blir förmodligen Iphone 17 Pro (eller vad den nu kommer heta) vid släpp 2025.

Har även en Galaxy S22 via jobbet, men för mig bekräftar den bara att Android inte är min grej, vilket är varför jag inte har en tanke på att byta.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

har bytt tidigare i stort sett vartannat år men kör fortfarande med min Xiaomi Note 8 Pro , har börjat märke först nu att ramminnet inte räcker till alla gånger vid spelande är sugen på Xiaomi Note 14 Pro som snart kommer men spelar inget nu på mobilen så har ingen större nytta av en nu då 8an fungerar klockrent

Permalänk
Medlem

När den går sönder.

Men använder bara samtal, sms o lite internet typ YT.

Permalänk
Medlem

When it makes sense

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Har blivit var tredje i snitt. Dock för att de sällan håller längre och jag då måste köpa nytt.

Visa signatur
Permalänk

Jag har haft en hel del olika telefoner genom åren. Min smartphone bana började med ->

Iphone 3gs En riktigt buggig sak anledningen till att jag aldrig skaffat iphone igen
Samsung S2 En fantastisk telefon
Samsung S4 Helt okej
Samsung S6 Edge Fy fan för de böjda kanterna. Kommer aldrig skaffa en med böjd skärm igen.
Samsung S7 Riktigt bra telefon men lämnade samsung pga att det kändes som telefonerna var trötta och fulla med Samsung appar
Huawei Mate 9 Pro En rapp telefon men batteriet tog stryk och den blev varm vid användande
Huawei Mate 10 Pro Gäller även denna. Samt att det var inte riktigt inne att ha en spion telefon längre
Oneplus 8T En fantastiskt telefon som också dock led av att den blev varm och batteriet dränerades. Spelade mycket pokémon Go med denna. likväl de övriga innan. Batteriet fixar inte sådan användning.
Oneplus 10T Även denna blev varm vid spelande.
Pixel 7 Otroligt nöjd med denna. Dock hade jag önskat mig en p7 pro. Men klarar inte de böjda skärmarna. Så kanske blir en pixel 9 i höst

Men nu på senare år har jag försökt få telefonerna att gå lite längre. Men tycker alltid batteriet känns trött efter 1 år...

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Snusfri

Fläckvis.
Blir väl i snitt vartannat år och då nollställs min gamla nalle och mor eller far får ta över den, beroende på vem som har sämst nalle för tillfället.

Dock så bytte jag från en Xiaomi Mi 11i efter typ 2 månader då jag inte klarade av den hemska telefon, är nog bland det sämsta köpen jag någonsin gjort, vilken horribelt dålig telefon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inne på 6e året nu med min XR. Batteriet sjönk precis till 79% så den varnar för "service" på det. Dessutom lyckades jag spräcka skärmen för ett par veckor sedan. Så sjunger verkligen på sista versen nu.
Problemet är att vi bara får köpa iPhone SE på jobbet och en sån vill jag verkligen inte ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du går in i Dells diagnostik vilket du kommer åt innan Windows laddas, så kan du se i mAh hur mycket batteriet laddas fyi

Åh tack!
På laptops brukar jag använda Batterybar som anger slitaget, så jag vet redan hur slitet batteriet är, men ska kolla in det du tipade om!

Tack igen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Har en Oneplus 5T som jag köpte ny 2017, så har haft den över 6 år nu

Den har funkat kanonbra under alla år.
Har varit extra rädd om batteriet, genom att alltid ladda långsamt och försöka hålla mig mellan 25-85% SoC. Det har givit resultat, batteriet klarar sig fortfarande en dag med mitt användande.
Hittade en app här om dagen som mäter fram batteriets kapacitet under tiden man laddar. Den säger att jag har någonstans mellan 66 och 73% kvar av den ursprungliga kapaciteten. Det tror jag kan stämma, för när den var ny så höll den nästan två dagar.

Det kan vara bra att använda en oberoende test-app för sånt där. För det är inte ovanligt att telefonens egen app ger glädje siffor när det gäller kvarvarande batterikapacitet. Tänker exempelvis på Dell laptops där de ofta säger att batterihälsan är 100% trots att den egentligen är 50-60% mätt med en oberoende app

Ska köpa ny telefon i år så man slipper problem när de stänger ned 2G och 3G näten.

Lite OT men på min HP laptop kan man ställa in i BIOS att batteriet bara ska laddas till 80%. Riktigt bra jobbat av dem. Sen vet man ju inte om det verkligen bara laddas till 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Lite OT men på min HP laptop kan man ställa in i BIOS att batteriet bara ska laddas till 80%. Riktigt bra jobbat av dem. Sen vet man ju inte om det verkligen bara laddas till 80%.

Det finns bara på ett fåtal HP datorer och bara sedan några år tillbaka. Dell och Lenovo för att nämna några tillverkare har haft sån funktion länge. Där kan man själv välja vid vilken % datorn ska både börja och sluta ladda. På Lenovo används en app i Windows, på Dell finns det både en app för Windows, men också i BIOS vilket gör att funktionen fungerar bra även på Linux.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Lite OT men på min HP laptop kan man ställa in i BIOS att batteriet bara ska laddas till 80%. Riktigt bra jobbat av dem. Sen vet man ju inte om det verkligen bara laddas till 80%.

Det kan jag ställa in i Windows i en Dell app, så jag brukar aldrig ladda ner än till 80% normalt sett. Men jag köpte den begagnad och förra ägaren kände inte till att man kunde ställa in det där tyvärr...

Nästa mobiltelefon jag köper hoppas jag har sådana inställningsmöjligheter.
Köpte en Asus Zenfone 10 till min grabb, i den telefonen kan man justera max gräns för laddning och man kan också ställa in att telefonen ska ladda långsamt oavsett om man kopplar den till en snabb eller långsam laddare.
👍 Bra att det finns val för dem som inte vill ladda fullt jämt.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Det kan jag ställa in i Windows i en Dell app, så jag brukar aldrig ladda ner än till 80% normalt sett. Men jag köpte den begagnad och förra ägaren kände inte till att man kunde ställa in det där tyvärr...

Nästa mobiltelefon jag köper hoppas jag har sådana inställningsmöjligheter.
Köpte en Asus Zenfone 10 till min grabb, i den telefonen kan man justera max gräns för laddning och man kan också ställa in att telefonen ska ladda långsamt oavsett om man kopplar den till en snabb eller långsam laddare.
👍 Bra att det finns val för dem som inte vill ladda fullt jämt.

Är ju jättesmidigt att ha den funktionen i mobilen också. Tyvärr saknar min det (pixel 7 pro) men jag brukar använda mig av Accubattery och får då en notis. Synd att man inte kan ställa in så att laddningen upphör när man nått önskad laddning.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på min Pixel 4a som jag köpte hösten 2020. Oerhört nöjd med denna, även om den är lite i det största laget. Batteriet är fortfarande som nytt. Innan dess hade jag en Huawei p10, samma yttermått som 4a men perfekt (mindre) skärmstorlek.

Så jag anar trubbel när min Pixel ger upp till slut. Vill absolut inte ha någon större telefon, allra helst en betydligt mindre. Men tyvärr blir ju telefonerna bara större och större. Och modet med att skärmen ska täcka hela framsidan är ett jävla påfund i mitt tycke.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Kör fortfarande på min Pixel 4a som jag köpte hösten 2020. Oerhört nöjd med denna, även om den är lite i det största laget. Batteriet är fortfarande som nytt. Innan dess hade jag en Huawei p10, samma yttermått som 4a men perfekt (mindre) skärmstorlek.

Så jag anar trubbel när min Pixel ger upp till slut. Vill absolut inte ha någon större telefon, allra helst en betydligt mindre. Men tyvärr blir ju telefonerna bara större och större. Och modet med att skärmen ska täcka hela framsidan är ett jävla påfund i mitt tycke.

Kanske köpa en Zenfone 10? Jag har för mig att den är i ungefär samma storlek som din 4a.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

P20 pro var ju en sjukt bra telefon för sin tid. Jag hade min i många år, använde den mer eller mindre till början av 2023 med ett litet avbrott när jag hade annan jobbmobil. Även då tyckte inte jag att den kändes direkt omodern, även om det fanns lite skillnad jämfört med senaste flaggskeppen såklart.

Ja, precis, kommer ihåg när den kom hur grym kameran och battertiden var jämfört med dåtidens flaggskep Pinsamt nog så fick jag en P30 Pro av mitt ex och fick den stulen en månad senare i somras på Uppsala Reggae festival
Den var dock mycket sämre på att ta bilder när ljuset var sämre än P20.

Skrivet av jnsson:

Jag tror inte det har med RAM mängden att göra, utan mer med Huawei aggressiva batterisparfunktion.

Jag har åsså funderat på det, läste om det då när den var "ny" men lyckades aldrig lösa det eftersom Huawei felletåner är så förnedrans låsta. Men det kanske alla är nuförtiden?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Brukar bli var 3:e eller 4:e år.

Köper alltid med 24 månaders bindningstid, för det är alltid billigare än att köpa kontakt (ofta 30-40% billigare) och det är billigare än att binda på 36 månader.

Sedan brukar det, när månadsavgiften blir låg ta ungefär... 1 år tills jag tycker att batteritiden är dålig, minnet är fult, jag tycker telefonen är långsam, jag tappar den och har sönder glaset...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har bytt varje år med Change på Telenor

Men det är nog slut med det nu. Känns inte lika viktigt längre då det varit väldigt små ändringar de senaste åren med iPhone. Kör 15 PRO Max och den får nog stanna betydligt längre.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

P20 pro var ju en sjukt bra telefon för sin tid. Jag hade min i många år, använde den mer eller mindre till början av 2023 med ett litet avbrott när jag hade annan jobbmobil. Även då tyckte inte jag att den kändes direkt omodern, även om det fanns lite skillnad jämfört med senaste flaggskeppen såklart.

Visste inte ens att 6GB fanns på den tiden. Var toknöjd med en Samsung A5 2017 (3GB), som min mor förresten fortfarande kan köra utmärkt tack vare batteribyte och uppgradering av OS.

Jag har för övrigt kvar en Lenovo P2 från 2016. Bytt batteri en gång. Den klarar fem dagars standby och nästan 10h SOT. Sista officiella uppdateringen var Android 7, men finns möjlighet att installera Android 14 om man vill (allt över Android 11 innebär dock mindre tekniska kompromisser).

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

nuförtiden inte så ofta. kanske var tredje år? hade en iphone XR innan och nu en iphone 12. har bara min jobbmobil som även får användas privat. vi har inget fast intervall då vi byter, XR byttes ut pga sprucken skärm annars hade jag kunnat ha den än tror jag. händer ju så lite med prestandan nuförtiden

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR