4070 Super "gratis" eller 4070 Ti Super för "3000kr"

Permalänk
Medlem

4070 Super "gratis" eller 4070 Ti Super för "3000kr"

Tjena!

Lång story kort; Jag hade megatur och vann en tävling. Tack vare det så kan jag sälja stora delar av min nuvarande burk och med de pengarna köpa ett nytt grafikkort. Kravet är att det ska vara vitt och stilrent så att det passar i min burk, och det jag har kollat in mig på är Gigabytes Aero-serie. Frågan är bara vilket kort.

Kör jag på 4070 Super så täcker det jag säljer hela kortets kostnad, kör jag på 4070 Ti Super får jag lägga mellanskillnaden, cirka 3000kr. Är kortet värt de pengarna? Inget av korten är ju egentligen prisvärda när det kommer till prestation relaterat till förra generationen, men min situation är ju lite annorlunda
Hur hade ni gjort, hade ni valt ett 4070 Super gratis eller ett 4070 Ti Super för 3000kr? Jag kör i 2560x1440 idag, alltså 2k.

Jag är kluven. Tittar man på ungefärliga motsvarigheter i Sweclockers prestandaindex (som man inte ska stirra sig blind på, jag vet) är det ju inte så jätteprisvärt eftersom Ti Super kostar cirka 30% mer, men presterar bara 10% bättre, och tittar man bara på spel så är 10% egentligen att ta i. Det som väger upp är ju de extra gigabytsen RAM, vilka gör att Ti Super förmodligen kommer hålla ett år eller två till, och/eller en skärmuppgradering till 4k från mina nuvarande 2k.

Tyvärr hittar jag inte någon som har kört korten mot varandra i tester som går att jämföra enkelt. Det närmaste jag hittar är Kitguru som har kört ett Ti Super från MSI i ett fåtal spel i 2k som motsvarar de testerna de körde på Gigabytes icke-Ti, och de testerna säger cirka 4-7%. Tyvärr har de kört alla andra tester i 4k med Ti-versionen och i 2k på icke-Ti, så inget är användbart utöver de fåtal speltester som körts i samma upplösning. Om någon känner till en recensent som har kört båda korten, länka gärna! Även om det är två separata videos

... sen kan man ju lägga på lika mycket till och köpa en 4080 Super, men vete sjutton alltså.. Att lägga 3000kr till för enbart 5% mer prestanda jämfört med Ti Super känns som ett rån, vilket det förmodligen också är. Jämfört med det så ser ju Ti Super prisvärt ut i min situation, eftersom att det är cirka 5% och 4Gb RAM till.

Permalänk
Medlem

Nio olika spel i 1080p, 1440p, 4K och med olika settings på varje upplösning (dlss on/off och framegen)

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Nio olika spel i 1080p, 1440p, 4K och med olika settings på varje upplösning (dlss on/off och framegen)

https://www.youtube.com/watch?v=G0yuPS2ReQg

Ja alltså, det jag söker är tester som jämför just Gigabytes Aero-versioner Annars finns det ju hur mycket som helst hehe, riktigt så dåligt på google-fu är jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Ja alltså, det jag söker är tester som jämför just Gigabytes Aero-versioner Annars finns det ju hur mycket som helst hehe, riktigt så dåligt på google-fu är jag inte

Vad förväntar du dig ska vara skillnad på dom jämfört med korten i testet ovan?

Permalänk
Medlem

Ta ett 4070 super och spar dina 3000 kr. När nästa omgång kort kommer eller nästa ändå så säljer du 4070 super och använder de där tre för att köpa från dessa omgångar.

Men för att resonera lite mer. Vad ska du spela på för skärm? Har den 4 k så du vill spela på 4k?
För det är just där som 4070Ti super kan göra skillnad. Den har mer GB ram och högre bandbredd på dem. På det sätter är kortet mer likt 4080.

Här har du en hel del charts där du kan se vad kortet gör för skillnad:
https://gamersnexus.net/gpus/nvidia-geforce-rtx-4070-ti-super...
Ca 10 fps generellt. Skulle gissa på att det kanske kan bli mer skillnad i ramintensiva spel .

Men jag tycker ändå att du får ut mer värde på 4070 super och att du lägger undan 3000 kr till att köpa nästa generation genom att sälja dig 4070 super.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du tänker spela? Nya AAA-titlar? Vill du ha maxad grafik? Samt vilken upplösning spelar du i? 4070 Ti Super hade jag nog tagit eftersom det presterar ganska mkt bättre än 4070 super. Det har 16 GB VRAM och är baserat på 4080-chippet. Det nosar på 4080-prestanda. Med överklock så är det nästan lika bra. Eller så kör du vanliga 4070 super och sparar pengarna till nåt annat. Beror på dina krav. Men vill du att kortet ska prestera grymt och hålla längre så hade jag kört på Ti.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Tjena!

Lång story kort; Jag hade megatur och vann en tävling. Tack vare det så kan jag sälja stora delar av min nuvarande burk och med de pengarna köpa ett nytt grafikkort. Kravet är att det ska vara vitt och stilrent så att det passar i min burk, och det jag har kollat in mig på är Gigabytes Aero-serie. Frågan är bara vilket kort.

Kör jag på 4070 Super så täcker det jag säljer hela kortets kostnad, kör jag på 4070 Ti Super får jag lägga mellanskillnaden, cirka 3000kr. Är kortet värt de pengarna? Inget av korten är ju egentligen prisvärda när det kommer till prestation relaterat till förra generationen, men min situation är ju lite annorlunda
Hur hade ni gjort, hade ni valt ett 4070 Super gratis eller ett 4070 Ti Super för 3000kr?

Jag är kluven. Tittar man på ungefärliga motsvarigheter i Sweclockers prestandaindex (som man inte ska stirra sig blind på, jag vet) är det ju inte så jätteprisvärt eftersom Ti Super kostar cirka 30% mer, men presterar bara 10% bättre, och tittar man bara på spel så är 10% egentligen att ta i. Det som väger upp är ju de extra gigabytsen RAM, vilka gör att Ti Super förmodligen kommer hålla ett år eller två till, och/eller en skärmuppgradering till 4k från mina nuvarande 2k.

Tyvärr hittar jag inte någon som har kört korten mot varandra i tester som går att jämföra enkelt. Det närmaste jag hittar är Kitguru som har kört ett Ti Super från MSI i ett fåtal spel i 2k som motsvarar de testerna de körde på Gigabytes icke-Ti, och de testerna säger cirka 4-7%. Tyvärr har de kört alla andra tester i 4k med Ti-versionen och i 2k på icke-Ti, så inget är användbart utöver de fåtal speltester som körts i samma upplösning. Om någon känner till en recensent som har kört båda korten, länka gärna! Även om det är två separata videos

... sen kan man ju lägga på lika mycket till och köpa en 4080 Super, men vete sjutton alltså.. Att lägga 3000kr till för enbart 5% mer prestanda jämfört med Ti Super känns som ett rån, vilket det förmodligen också är. Jämfört med det så ser ju Ti Super prisvärt ut i min situation, eftersom att det är cirka 5% och 4Gb RAM till.

Kolla på techpowerups recention av 4080 super istället, dom är mycket mer ingående än testet här på sweclockers så kanske det bli enklare att skapa en egen uppfattning

Är själv otroligt skeptisk till ray tracing, DLSS och FSR överlag så Nvidia är inte direkt ett alternativ för min del i dagens marknad (deras regelbundna försök att blåsa kunder och försäljare gör inte saken bättre häller)

Och antar det är denna du kollat på?
https://www.inet.se/produkt/5414024/gigabyte-geforce-rtx-4070...
Hade personligen hällre kört AMD och kört på denna som överlag presterar bättre än 4080 super om man utesluter ray tracing.
https://www.computersalg.se/i/10248742/kartografi-asrock-rad-...

Men 4070 super är helt klart det mest prisvärda korten av dom där, är ett av få kort från nvidia idag som faktiskt är vettigt prissatt jämfört med AMD korten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vad förväntar du dig ska vara skillnad på dom jämfört med korten i testet ovan?

Båda korten är OC-versioner och då mitt 3070 Vision OC presterar avsevärt bättre än Nvidias 3070 förväntar jag mig liknande grejer från dessa kort. Om Icke-Ti kommer ifatt Ti så är det ju avgjort där

Skrivet av azguz:

Ta ett 4070 super och spar dina 3000 kr. När nästa omgång kort kommer eller nästa ändå så säljer du 4070 super och använder de där tre för att köpa från dessa omgångar.

Men för att resonera lite mer. Vad ska du spela på för skärm? Har den 4 k så du vill spela på 4k?
För det är just där som 4070Ti super kan göra skillnad. Den har mer GB ram och högre bandbredd på dem. På det sätter är kortet mer likt 4080.

Här har du en hel del charts där du kan se vad kortet gör för skillnad:
https://gamersnexus.net/gpus/nvidia-geforce-rtx-4070-ti-super...
Ca 10 fps generellt. Skulle gissa på att det kanske kan bli mer skillnad i ramintensiva spel .

Men jag tycker ändå att du får ut mer värde på 4070 super och att du lägger undan 3000 kr till att köpa nästa generation genom att sälja dig 4070 super.

Det har jag inte ens tänkt på haha, nästa generation kommer ju relativt snart! Då ser ju ett "gratis" kort plötsligt bättre ut..

Jag kommer spela på en 2k-skärm, alltså 2560x1440 Lägger till ett förtydligande i huvudinlägget!

De tio FPSen i 2k spelar ingen jättestor roll när man ändå behöver DLSS för att få upp korten i fps-nivåer man inte stör sig på haha.. Men ja, det lutar ju helt klart mot ett 4070 Super i och med det sista du skriver

Skrivet av dorian1:

Det beror lite på vad du tänker spela? Nya AAA-titlar? Vill du ha maxad grafik? Samt vilken upplösning spelar du i?

Jag kommer spela i 2k, men vad exakt som spelas är väldigt olika. Mest Apex Legends och Baldurs Gate 3 just nu, men det kommer bli lite nyare titlar när det kommer något intressant Dock måste jag erkänna att jag kör med DLSS i singleplayerspel (dock inte BG3 haha) för att få upp fpsen

Skrivet av norrby89:

Kolla på techpowerups recention av 4080 super istället, dom är mycket mer ingående än testet här på sweclockers så kanske det bli enklare att skapa en egen uppfattning

Är själv otroligt skeptisk till ray tracing, DLSS och FSR överlag så Nvidia är inte direkt ett alternativ för min del i dagens marknad (deras regelbundna försök att blåsa kunder och försäljare gör inte saken bättre häller)

Och antar det är denna du kollat på?
https://www.inet.se/produkt/5414024/gigabyte-geforce-rtx-4070...
Hade personligen hällre kört AMD och kört på denna som överlag presterar bättre än 4080 super om man utesluter ray tracing.
https://www.computersalg.se/i/10248742/kartografi-asrock-rad-...

Men 4070 super är helt klart det mest prisvärda korten av dom där, är ett av få kort från nvidia idag som faktiskt är vettigt prissatt jämfört med AMD korten.

Efter att ha skummat lite så verkar det konsekvent vara 10% som gäller, vilket är avsevärt bättre än mina egna undersökningar, men vete sjutton om det är värt cashen..

Jag struntar helt i RT, och gillar egentligen inte DLSS, men tar ändå på skämsmössan och kör det ändå i spel som inte är esporttitlar.

Det som håller mig ifrån AMD är att de vita korten jag sett från dem ser ut som animeversioner av nvidias kort, och jag vill ha stilrent som Aerokortet du länkade ovan Hade någon släppt en snygg, vit och stilren version av ett 7900 XT så hade jag gärna köpt ett, men just nu passar inte AMDs kort in i min burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Båda korten är OC-versioner och då mitt 3070 Vision OC presterar avsevärt bättre än Nvidias 3070 förväntar jag mig liknande grejer från dessa kort. Om Icke-Ti kommer ifatt Ti så är det ju avgjort där

Det har jag inte ens tänkt på haha, nästa generation kommer ju relativt snart! Då ser ju ett "gratis" kort plötsligt bättre ut..

Jag kommer spela på en 2k-skärm, alltså 2560x1440 Lägger till ett förtydligande i huvudinlägget!

De tio FPSen i 2k spelar ingen jättestor roll när man ändå behöver DLSS för att få upp korten i fps-nivåer man inte stör sig på haha.. Men ja, det lutar ju helt klart mot ett 4070 Super i och med det sista du skriver

Jag kommer spela i 2k, men vad exakt som spelas är väldigt olika. Mest Apex Legends och Baldurs Gate 3 just nu, men det kommer bli lite nyare titlar när det kommer något intressant Dock måste jag erkänna att jag kör med DLSS i singleplayerspel (dock inte BG3 haha) för att få upp fpsen

Efter att ha skummat lite så verkar det konsekvent vara 10% som gäller, vilket är avsevärt bättre än mina egna undersökningar, men vete sjutton om det är värt cashen..

Jag struntar helt i RT, och gillar egentligen inte DLSS, men tar ändå på skämsmössan och kör det ändå i spel som inte är esporttitlar.

Det som håller mig ifrån AMD är att de vita korten jag sett från dem ser ut som animeversioner av nvidias kort, och jag vill ha stilrent som Aerokortet du länkade ovan Hade någon släppt en snygg, vit och stilren version av ett 7900 XT så hade jag gärna köpt ett, men just nu passar inte AMDs kort in i min burk

Ja tyvärr så har tillexempel asus av någon anledning valt att helt skippa dual White modellerna för 7900 xt och xtx. Och bara kör dom upp till 7800 xt.

Men förstår ditt val där och då är det inte mycket att välja av tyvärr. Har själv funderat på ett stilrent vitt bygge men får vänta tills nzxt börjar göra grafikkort då dom utan tvekan gör det absolut snyggaste vita moderkortet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av erik7191:

Jag kör i 2560x1440 idag, alltså 2k.

2560x1440 är 2,5k om något, givet att 4k är ungefär 3840, eller ungefär 4000 pixlar i bredd.

"2k" ska ju vara ungefär 2000 pixlar i bredd, dvs 1920x1080

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja tyvärr så har tillexempel asus av någon anledning valt att helt skippa dual White modellerna för 7900 xt och xtx. Och bara kör dom upp till 7800 xt.

Men förstår ditt val där och då är det inte mycket att välja av tyvärr. Har själv funderat på ett stilrent vitt bygge men får vänta tills nzxt börjar göra grafikkort då dom utan tvekan gör det absolut snyggaste vita moderkortet.

Japp, riktigt trist! Har jag köpt in RGBW-slingor till datorn från Kina specifikt för att få VITT ljus tänker jag inte förstöra det med en Gundam i datorn.. Chilla lite, typ

Hade NZXT gjort grafikkort så hade jag stått i kö! Moderkortet jag har i nya burken är just precis den modellen. Så sjuuuuuukt snyggt det är! Men just därför är det så tråkigt att det inte finns några stilrena AMD-kort, har ju en 7600X i nya burken.. ReBar hade nog gett en hel del

Skrivet av Printscreen:

2560x1440 är 2,5k om något, givet att 4k är ungefär 3840, eller ungefär 4000 pixlar i bredd.

"2k" ska ju vara ungefär 2000 pixlar i bredd, dvs 1920x1080

Nja, jag har både använt och sett 2k användas för QHD (alltså 1440p) i flera år, visste inte att det var en okänd term! Men är inte helt säker på att det är det heller, när jag stressgooglar "2k" i tron om att jag eventuellt sagt fel i flera ÅR blir jag genast lugnad med att det är 2560x1440 som kommer upp, i kontexten skärmupplösningar. Jag är därmed helt säker på att 2k är en acceptabel term i denna kontext

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

2560x1440 är 2,5k om något, givet att 4k är ungefär 3840, eller ungefär 4000 pixlar i bredd.

"2k" ska ju vara ungefär 2000 pixlar i bredd, dvs 1920x1080

I sak har du rätt. Officiellt (enligt DCI, som även hittade på begreppet 4K) är 2K=2048x1080. Precis som för 4K så finns det några till i samma "familj" av upplösningar, men det skiljer bara en handfull pixlar mellan dem. Dock blir man konstant missuppfattad om man skriver 2K, så jag undviker det.

Skriver 1440p om 2560x1440, men det är väl fel det med enligt en del.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I sak har du rätt. Officiellt (enligt DCI, som även hittade på begreppet 4K) är 2K=2048x1080. Precis som för 4K så finns det några till i samma "familj" av upplösningar, men det skiljer bara en handfull pixlar mellan dem. Dock blir man konstant missuppfattad om man skriver 2K, så jag undviker det.

Skriver 1440p om 2560x1440, men det är väl fel det med enligt en del.

Jag tror det är svårt att hävda att 1440p är fel, det är ju tydligare än 2k.. Men det DCI snackar om där är upplösning på film, vilket inte är så relevant i en diskussion där kontexten är skärmupplösning Sen har ju skärmtillverkarna valt att anamma 4k då det är 4st 1080p-skärmar snarare än 4000p, vilket blir smidigt för dem. Precis på samma sätt är 2k 4st 720p-skärmar

Permalänk
Viking
Skrivet av erik7191:

Båda korten är OC-versioner och då mitt 3070 Vision OC presterar avsevärt bättre än Nvidias 3070 förväntar jag mig liknande grejer från dessa kort. Om Icke-Ti kommer ifatt Ti så är det ju avgjort där

Kan garantera att ditt Vision inte presterar avsevärt bättre än NVidias FE. Kanske 3% bättre.

Skrivet av erik7191:

Sen har ju skärmtillverkarna valt att anamma 4k då det är 4st 1080p-skärmar snarare än 4000p, vilket blir smidigt för dem. Precis på samma sätt är 2k 4st 720p-skärmar

4k har inget med 4x 1080p att göra. 4k kommer från att 3840 ~ 4000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan garantera att ditt Vision inte presterar avsevärt bättre än NVidias FE. Kanske 3% bättre.

4k har inget med 4x 1080p att göra. 4k kommer från att 3840 ~ 4000.

Jag baserar påståendet på min erfarenhet hehe, en kille jag gibbat apex med sedan 2019 har ett FE, och jag ligger konsekvent 5% högre i fps än vad han gör. Jag tycker det är en avsevärd prestandaskillnad när det handlar om en OC-modell. Han kanske har andra problem ioförsig, men han har haft bättre processor än mig under större delen av perioden, så vi har antagit att det är OC i mitt modellnamn som gör skillnaden. Är öppen för att ha fel, men det är min erfarenhet

Däremot kan jag garantera att du har fel kring det sista
1920*2 är 3840 och 1080*2 är 2160, vilket blir 3840x2160, även känt som 4k. Lägger du 4st 1080p-skärmar i ett rutnät så blir det samma upplösning som 4k.
Det var ju detta som var kontroversiellt när 4k kom, att det specifikt inte var 4000 pixlar brett, utan att det var 4st 1080p-skärmar i rutnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Jag baserar påståendet på min erfarenhet hehe, en kille jag gibbat apex med sedan 2019 har ett FE, och jag ligger konsekvent 5% högre i fps än vad han gör. Jag tycker det är en avsevärd prestandaskillnad när det handlar om en OC-modell. Han kanske har andra problem ioförsig, men han har haft bättre processor än mig under större delen av perioden, så vi har antagit att det är OC i mitt modellnamn som gör skillnaden. Är öppen för att ha fel, men det är min erfarenhet

Däremot kan jag garantera att du har fel kring det sista
1920*2 är 3840 och 1080*2 är 2160, vilket blir 3840x2160, även känt som 4k. Lägger du 4st 1080p-skärmar i ett rutnät så blir det samma upplösning som 4k.
Det var ju detta som var kontroversiellt när 4k kom, att det specifikt inte var 4000 pixlar brett, utan att det var 4st 1080p-skärmar i rutnät.

nej, det är du som har fel.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nej, det är du som har fel.

Kring vilken del?

Permalänk
Viking
Skrivet av erik7191:

Jag baserar påståendet på min erfarenhet hehe, en kille jag gibbat apex med sedan 2019 har ett FE, och jag ligger konsekvent 5% högre i fps än vad han gör. Jag tycker det är en avsevärd prestandaskillnad när det handlar om en OC-modell. Han kanske har andra problem ioförsig, men han har haft bättre processor än mig under större delen av perioden, så vi har antagit att det är OC i mitt modellnamn som gör skillnaden. Är öppen för att ha fel, men det är min erfarenhet

Marginell skillnad: https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-geforce-rtx-3070-...

Skrivet av erik7191:

Däremot kan jag garantera att du har fel kring det sista
1920*2 är 3840 och 1080*2 är 2160, vilket blir 3840x2160, även känt som 4k. Lägger du 4st 1080p-skärmar i ett rutnät så blir det samma upplösning som 4k.
Det var ju detta som var kontroversiellt när 4k kom, att det specifikt inte var 4000 pixlar brett, utan att det var 4st 1080p-skärmar i rutnät.

Ja, men det är inte därför det heter 4k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Kring vilken del?

Att det skulle heta 4k för att det är 4x 1080p, det heter 4k för att det ligger nära cinematisk 4k i upplösning (4096x2160) men i 16:9 format, och då låter det bättre att sälja det som 4k istället för något annat.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Marginell skillnad: https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-geforce-rtx-3070-...

Ja, men det är inte därför det heter 4k.

Oj haha, då måste han ha något annat problem, helt enkelt!

Haha, vafan, detta måste ha ändrats över tid.. Google säger det som du säger, men jag är helt hundra att jag hört det förklarats som att det heter så för att det är 4st "k"-skärmar, där K är K som i kilo, och de producerades genom att skära ut ett stort ark av 4K-skärm stället för 4 små "1k"-skärmar. Hade en föreläsning om detta i plugget, dock var det ju typ 10 år sedan 😅 Men här får jag helt enkelt ge mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Ja alltså, det jag söker är tester som jämför just Gigabytes Aero-versioner Annars finns det ju hur mycket som helst hehe, riktigt så dåligt på google-fu är jag inte

Typ ingen skillnad alls mellan de olika modellerna av 4070S. Hade personligen tagit 4070S i ditt läge då det klarar allt i 1440p, grabben har ett sånt i sin burk och det levererar över förväntan. Så länge du inte går upp till 4K lär du inte se någon skillnad på minnet under kortets livslängd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Det som håller mig ifrån AMD är att de vita korten jag sett från dem ser ut som animeversioner av nvidias kort, och jag vill ha stilrent som Aerokortet du länkade ovan Hade någon släppt en snygg, vit och stilren version av ett 7900 XT så hade jag gärna köpt ett, men just nu passar inte AMDs kort in i min burk

Såvitt jag ser finns det två alternativ, ASRocks variant som redan länkats ovan (inget vidare den där så förstår dig) men har du sett PowerColors Hellhound Spectral White? Finns till 7900XTX men dyker även snart upp till 7900XT. Klart stilrenare, och i mitt smaktycke föredrar jag den kylaren över Gigabyte Aero om jag byggde vitt. Vit PCB tex.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Sen har ju skärmtillverkarna valt att anamma 4k då det är 4st 1080p-skärmar snarare än 4000p, vilket blir smidigt för dem. Precis på samma sätt är 2k 4st 720p-skärmar

Den etablerade förkortningen för 2560x1440 är QHD (Quad HD) just för att det är 4xHD (720p). 2K är tyvärr en värdelös förkortning eftersom vissa använder det för 1920x1080 (baserat på hur 4K, 8K, o.s.v. definieras) och andra för 2560x1440 (för att det börjar på 2?), så man måste alltid fråga vad personen menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Haha, vafan, detta måste ha ändrats över tid.. Google säger det som du säger, men jag är helt hundra att jag hört det förklarats som att det heter så för att det är 4st "k"-skärmar, där K är K som i kilo, och de producerades genom att skära ut ett stort ark av 4K-skärm stället för 4 små "1k"-skärmar. Hade en föreläsning om detta i plugget, dock var det ju typ 10 år sedan 😅 Men här får jag helt enkelt ge mig!

Skulle ge pengar för att höra den föreläsningen 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Typ ingen skillnad alls mellan de olika modellerna av 4070S. Hade personligen tagit 4070S i ditt läge då det klarar allt i 1440p, grabben har ett sånt i sin burk och det levererar över förväntan. Så länge du inte går upp till 4K lär du inte se någon skillnad på minnet under kortets livslängd ändå.

Det blir 4070 Super, om inte någon hittar en sjukt snygg AMD-modell

Skrivet av LPG:

Såvitt jag ser finns det två alternativ, ASRocks variant som redan länkats ovan (inget vidare den där så förstår dig) men har du sett PowerColors Hellhound Spectral White? Finns till 7900XTX men dyker även snart upp till 7900XT. Klart stilrenare, och i mitt smaktycke föredrar jag den kylaren över Gigabyte Aero om jag byggde vitt. Vit PCB tex.

Den har jag också sett, men tycker den är stillös snarare än stilren.. Ett A4 med några fläkthål är inte mycket till design

Skrivet av perost:

Den etablerade förkortningen för 2560x1440 är QHD (Quad HD) just för att det är 4xHD (720p). 2K är tyvärr en värdelös förkortning eftersom vissa använder det för 1920x1080 (baserat på hur 4K, 8K, o.s.v. definieras) och andra för 2560x1440 (för att det börjar på 2?), så man måste alltid fråga vad personen menar.

Haha, tänk om jag under flera års tid har snackat med folk som menar 1080p när de säger 2k, utan att märka något... Jag verkar ju vara lite smått förvirrad kring detta, så det vore ju inte så konstigt Jag har iallafall alltid antagit att de menar 1440p, av samma anledning som föreläsningen jag nämnde ovan. 1080p var ju "1k" enligt den......

Skrivet av n0kturnal:

Skulle ge pengar för att höra den föreläsningen 🤣

Universitetsutbildningar är gratis i Sverige, så det hade du inte behövt om du hade varit där! Minns tyvärr inte så mycket från de tidiga kurserna haha, men minns att jag fick en aha-upplevelse av den lilla biten i den föreläsningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den etablerade förkortningen för 2560x1440 är QHD (Quad HD) just för att det är 4xHD (720p). 2K är tyvärr en värdelös förkortning eftersom vissa använder det för 1920x1080 (baserat på hur 4K, 8K, o.s.v. definieras) och andra för 2560x1440 (för att det börjar på 2?), så man måste alltid fråga vad personen menar.

Det finns ingen jävla logik i vad upplösningar heter. Vad är VGA-upplösning? 640x480 och 256 färger, normalt sett. Fast om man kör en VGA-adapter, så kan man bara nå den upplösningen i 16 färger eller mindre - VGA är 640x480 eller 256 färger - inte bägge samtidigt. Man måste ha SVGA för att klara att visa det i 256 färger. SVGA stödjer miljoner färger (24-bitars, det vanliga idag) i 800x600, 1024x768 och 1280x1024, men INTE i 640x480 (där är det bara 256). SVGA är också namnet på en upplösning (800x600), trots att det inte är den högsta den standarden stödjer. XGA är sämre på alla sätt (bara max 16-bitars färg, 1024x768 max upplösning), men har ändå fått ge namn åt en högre upplösning (1024x768).

QHD har tyvärr använts för 960x540 i fornstora dagar. Jag håller mig till 1440p, det kan åtminstone inte missförstås.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade inte betalt 3000kr extra för ett TI Super, men det är du som ska vara nöjd med valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag personligen hade inte betalt 3000kr extra för ett TI Super, men det är du som ska vara nöjd med valet.

Det är det jag börjat landa i Jag har egentligen inga problem att lägga pengarna, men som någon ovanför sa så är det ju bättre att köpa ett kort "gratis" och sen sälja det när nästa generation kommer Förhoppningsvis så har AMD något snyggt att komma med vid det laget med

Permalänk
Medlem

Ti super är 34% dyrare men ger en 18% boost average.
Så mer FPS/krona med en 4070 Super.
Jag valde sjläv att köpa en Aero 4070 super!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

QHD har tyvärr använts för 960x540 i fornstora dagar. Jag håller mig till 1440p, det kan åtminstone inte missförstås.

960x540 är qHD, inte QHD. Och 1440p talar bara om höjden på upplösningen och används för allt mellan 1920x1440 till 5120x1440, så det är i själva verket väldigt otydligt. Det enda sättet att faktiskt vara tydlig är att bara ange upplösningen i siffror istället.