Antipiratbudskap har motsatt effekt på män

Permalänk
Melding Plague

Antipiratbudskap har motsatt effekt på män

Brittiska forskare har undersökt hur ödesdigra varningar om att inte piratkopiera påverkar människors beteenden, och fann en förvånande skillnad mellan könen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

I och med att vi har regler kring piratkopiering i forumet så är det på sin plats med en liten uppmaning.
Enligt §7 är det inte tillåtet att prata om handlingen piratkopiering. Det vill säga att det är bäst att undvika att skriva hur det är möjligt att piratkopiera, med länkar till hemsidor och program.
Att diskutera sakfrågan som nämns i artikeln är helt ok, så håll er till ämnet så blir alla nöjda och glada.

Permalänk

Lite som systembolaget och svenska spel reklam, inte nödvändigt får oss att köpa mindre av dessa varor.

När det gäller piratsaker så är det väl media som det görs av, resten så finns det för mycket skit ute som gör att folk inte vågar köra detta på deras datorer.

*edit*
Reklam som pratar om ransomware risken fungerar nog definitivt på att minska folk köra exekveringsbara filer från väldigt skumma ställen.

Permalänk
Medlem

Och vatten är vått!

Det är förvånande att detta inte är en uppenbar sanning redan, samt analogt i andra sammanhang. Jjag behöver bara gå till mig själv och mina vänner för att förstå att detta är förmodligen väldigt sant (obs pratar om reaktans, inte piratkopiering)

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

att tolka varningar eller förslag på beteendeförändringar som hot mot den personliga friheten och svara med att göra mer av det ursprungliga beteendet.

Kan bekräfta att jag har den tendensen också.

Permalänk
Medlem

Lite som trotsiga barn och ungdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Lite som trotsiga barn och ungdomar.

Det handlar förmodligen mer om oviljan att låta andra bestämma över en som ett skock får, det går säkert att hitta svar i evolutionspsykologin här.

Permalänk
Medlem

Lite som när man säger åt någon att inte trycka på en stor röd knapp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lite som systembolaget och svenska spel reklam, inte nödvändigt får oss att köpa mindre av dessa varor.

Systembolaget gör ju inte någon reklam, så jag vet inte riktigt vad du tänker på? Deras informationskampanjer om åldersgränser, langning, etc?

Svenska spels reklam är till för att få folk att spela inte för att få folk att spela mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lite som systembolaget och svenska spel reklam, inte nödvändigt får oss att köpa mindre av dessa varor.

När det gäller piratsaker så är det väl media som det görs av, resten så finns det för mycket skit ute som gör att folk inte vågar köra detta på deras datorer.

*edit*
Reklam som pratar om ransomware risken fungerar nog definitivt på att minska folk köra exekveringsbara filer från väldigt skumma ställen.

Syftet med den reklamen är INTE att minska försäljning/spel oavsett vad någon säger...

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på ämnet så är det högst relevant att posta detta antipiratbudskap:

Jag vill så klart påminna om att det är *starkt* olagligt att piratkopiera, och är straffbart med böter och fängelse upp till två år. Nu vet ni alla det!

Permalänk
Medlem

Nu måste man ju lysna på den där låten från Rage against the machine bara för det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu måste man ju lysna på den där låten från Rage against the machine bara för det.

F*ck you I won't do what you tell me!

Permalänk
Medlem

I viss mån kanske en Streisandeffekt, men måhända vill många också göra en solidarisk kulturell välgärning, allt är nog inte ett Fuck you till mediaindustrin.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Alltså man måste ju sätta ner foten och markera. Det behöver ju bli tydligt att den sortens beteende INTE får den effekt dom hade önskat sig. Självklart får det motsatt effekt, men det var lite överraskande att kvinnor inte reagerar så.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket om de där budskapen, men det kanske har påverkat mig mer än jag tror.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det handlar förmodligen mer om oviljan att låta andra bestämma över en som ett skock får, det går säkert att hitta svar i evolutionspsykologin här.

Har man en stark ovilja till det borde man bli bra spattig av att leva i ett modernt samhälle. Gå runt mitt på bilvägar för att "the man" ska bestämma var man får gå (extremt mycket mer invasivt än att inte få piratkopiera), osv.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se resultatet nedbrutet på ålder och kanske vad man använder för datorsystem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Systembolaget gör ju inte någon reklam, så jag vet inte riktigt vad du tänker på? Deras informationskampanjer om åldersgränser, langning, etc?

Svenska spels reklam är till för att få folk att spela inte för att få folk att spela mindre.

Jo, det var ju poängen. De är till för att minska alkoholkonsumption och spelande, men kanske får motsatt effekt, precis som piratkopieringen i studien.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med tanke på ämnet så är det högst relevant att posta detta antipiratbudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=PLzy-IJg4_4

Jag vill så klart påminna om att det är *starkt* olagligt att piratkopiera, och är straffbart med böter och fängelse upp till två år. Nu vet ni alla det!

Jag hade inte sett originalet när jag såg IT Crowd versionen:

OnT: spontant känns antipiratbudskap som något för att företag ska tjäna ännu fler miljarder.
Piratkopiering = robin hood.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Från egen erfarenhet så har tjejer i allmänhet ett lågt intresse för teknik och därmed inte stor kunskap gällande torrents. När de då hör att ladda hem något illegalt tror de att polisen kan knacka på inom 1 timme. Att då få se en varningssignal gör de ännu mer oroliga.

De flesta killar jag känner har ett stort teknikintresse och iaf grundläggande kunskap kring torrents och vet att man inte åker fast med en insatsstyrka som stormar ens hus. Därmed är de mer benägna att skratta åt varningarna.

Handlar bara om kunskapsluckor mellan könen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag hade inte sett originalet när jag såg IT Crowd versionen:
https://www.youtube.com/watch?v=ALZZx1xmAzg

OnT: spontant känns antipiratbudskap som något för att företag ska tjäna ännu fler miljarder.
Piratkopiering = robin hood.

Jag postade den först, men valde att byta till originalet istället för parodin, då det är lite våldsamt innehåll i parodin, och originalet faktiskt är roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Har man en stark ovilja till det borde man bli bra spattig av att leva i ett modernt samhälle. Gå runt mitt på bilvägar för att "the man" ska bestämma var man får gå (extremt mycket mer invasivt än att inte få piratkopiera), osv.

Ja man behöver ju inte dra det så långt. Men står så här i våran grundlag.

"Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten"

Att många börjar känna sig fängslade av moderna samhällets regler där den enskildes vilja nedprioriteras för "the greater good" är inte orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag postade den först, men valde att byta till originalet istället för parodin, då det är lite våldsamt innehåll i parodin, och originalet faktiskt är roligare.

haha ja originalet är galet patetisk LOL

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

*surprised pikachu face*

All sådana hotfulla saker fungerar bara på personer som inte kan ämnet i frågan
Såg jag en sådan på den tiden fick det mig också bara att pirata mer.

Istället för att de satsa pengar på att göra en bättre tjänst till sina spel/filmer/musik än piraterna erbjöd slösa de massor på sånt här skit och advokater runt om i världen.

Permalänk
Medlem

Samma med religion och budord. Fast det får man ju inte heller diskutera. Menade den psykologiska aspekten som gör att det kan ge motsatt effekt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Oavsett kön så finns det väl de som anser att det som är olagligt är fel, för att det är olgligt, det vill säga de är för lata/fega för att göra en egen moralisk analys och nöjer sig med att andra "tänkt klart" åt dem. Sedan finns det de som tänker själv och drar sina egna slutsatser.

Jag säger inte att någon av grupperna har "fel", men det är rimligen så att de som har lagboken som moralisk kompass är mer benägna att hörsamma budskapet, Medans andra tycker det är ren propaganda.

För egen del så kan jag väl rent generellt säga att huruvida något är lagligt eller ej inte påverkar min moraliska inställning till saker rent generellt.

Lagar utgår i grund och botten från människors åsikter, och åsikter skiftar ju med tiden.

Om vi fått folkomrösta om hembränning, prostitution, piratkopiering, hastighetsbegränsningar, ålder för körkort etc etc så hade nog saker sett annorlunda ut än de gör idag. Men Det enda vi har att sätta hoppet till är vår "representativa" demokrati där de enda som i verkligheten är representerade är de lobbygrupper som betalar bäst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med tanke på ämnet så är det högst relevant att posta detta antipiratbudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=PLzy-IJg4_4

Jag vill så klart påminna om att det är *starkt* olagligt att piratkopiera, och är straffbart med böter och fängelse upp till två år. Nu vet ni alla det!

Jag gillade den svenska reklamen där de är i en videobutik och så ser snubben bakom kassan hur folk snattar och han har en kund framför som frågar om en film och sen lämnar över en film till honom och han går mot utgången sen tar två påsar chips och tittar på personalen som ett slags okej? och han ba ah visst.

Permalänk
Medlem

Under den gyllene digitala pirateran var det ändå något alla sysslade med enligt min erfarenhet. Män såväl som kvinnor, ung som relativt gamla. De äldsta i mindre grad men det mer pga ointresse generellt för datorer.

Nu är vi ju istället i streaming-eran där legal streaming till stor del fyller de flestas behov. De flesta verkar ha gått över till dessa tjänster, sällan det är något diskussionsämne längre idag känner jag.

Sedan att bli tillsagd vad man inte får göra har väl aldrig riktigt fungerat?

Samt, som alltid, branschen måste försöka fatta hur folk kan och vill konsumera. Få vill sitta på alla undermåliga tjänster samtidigt och lägga ner en massa tid för att se eller lyssna på den media de vill ha. Rejäl skärpning till denna lallande skitbransch.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det är väl lite samma i andra områden också, i politikens värld exempelvis, folk, och förmodligen till största del del män, röstar på partier/politiker bara för att de trotsar de etablerade normerna.