Krönika: Dagens streamingtjänster får mig att känna att det var bättre förr

Permalänk
Medlem

Nostalgi är starkt tyvärr tenderar det att tappa lyster när det får se dagsljuset på nytt.

Jag saknar verkligen inte all reklam och allt väntande, det var verkligen inte bättre förr.

Däremot är det inte på något vis perfekt.

Vad som saknas är organisering, inte ens tjänsterna får till detta bra i sina egna tjänster. Vad vi behöver är övergripande tjänst som vet var serier\filmer finns att strömma, där man kan bygga sina watchlists, filtrera och såklart få notifieringar när nya avsnitt eller filmer dyker upp som kan passa.

På simkl.com kan man bygga watch lister och få notifieringar när nya avsnitt släpps. justwatch.com sägs vara bra på att visa var man kan strömma de specifika filmerna\serierna, det är dock inte alltid så väl uppdaterat som man hade önskat.

När det gäller priset så kan jag inte klaga, 300-400 kr för att strömma en hel del när jag vill, betalade ju 500-600 kr för parabol med reklam och linjär-TV.

Ibland var det bättre förr men oftast inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag vet inte när den här perioden var för dig, men för mig var det en bra period eftersom det kom mycket bra film då. Innan allt blev remakes, reboots och soppiga superhjältefilmer filmade framför en green screen.

Jo det var en bra tid. Idag är det mesta green screen. Låter som du kanske tittar lite för mycket på Hollywood filmer?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nej, det var verkligen inte bättre förr.

Permalänk
Medlem

Saker förändras och även människor förändras. Filmer jag tyckte var grymt bra för tjugo år sedan känns ofta rätt mediokra idag. Helt enkelt eftersom jag sett, läst, hört och själv upplevt så mycket mer.

Utbudet blir större och större på vissa sätt, men att hitta något som jag blir påverkad av, mer än lite kort, är sällsynt. Nya generationer behöver sina ungdomsfilmer och upplevelser som är fantastiska och eftersom de är den konsumerande framtiden, kommer företag sikta mer på att underhålla dem, än mig.

Jag tror inte att det var bättre förr per automatik, men underhållningen när jag var 20 år var mer riktad mot mig då än vad den är idag, 20 år senare. Men jag är glad och nöjd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Vet inte om jag har rätt men upplever att streamad film via nätet är så kass i kvalitet jämfört med parabol och BD.
Ska till väldigt mycket för att få mig att betala för dylik dynga.

Håller med. En DVD med bra kvalitet är ofta lika bra, eller till och med bättre bild, än 1080 streaming. Och bluray eller 4k bluray är ofta långt bättre än motsvarande material streamar.

Permalänk
Medlem

Själv älskar jag streaming samt har inga problem med att det kostar. Dock är jag från en annan generation där man vet att saker kostar. Jag minns att jag tillbringade tiden mellan 1988 till 2000 med att typ hyra 4-5 filmer i veckan. Då kostade filmerna runt 40:-/st...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Allt har ju gått tillbaka med digitaliseringen i samhället, kvaliten är sämre på precis allt kan man säga där kvantitet är det viktigare.

Ta bara detta med Spotify, det är komprimerad skit och folk tycker det låter bra, det går inte jämföra med CD eller FLAC filer om man nu har det, samma sak med filmer, det finns ju ingen själ med streaming överhuvudtaget, bara massa trailers och ett enormt utbud utspritt som någon sa på flera tjänster.

Vi som växte upp på 80-talet vet ju att samhället stod på topp då, dvs var elektronikens höjdpunkt kan man säga, sen kom digitaliseringen och också förfallet, det fanns en uppskattning ta sig till videobutiken till helgen ta med sig ett gäng VHS, idag är allting serverat med några knapptryckningar, kvantitet är det som räknas idag.

Jag ser knappt heller en film längre då storyn oftast är usel, mycket woke och annan skit driver agendan i filmerna från sagolandet i väst idag.

Det var kul på 90-talet med projektor, laserdiscar och annat, mycket gnäll men mýcket var bättre förr, finns ju ingen känsla kvar i saker idag, folk är ju så jävla bortskämda idag med för allt är serverat.

Vi som växte upp på 60-70 talet har nog en annan åsikt om när samhället stod på topp. En bra inspelad Cd, SACD, DVD-audio eller Blu-Ray-audio är överlägsen Spotify (men det finns andra högupplösta alternativ) och om man vill ha det billigt så besök närmaste bibliotek och låna det du vill lyssna på eller be personalen beställa det du eftersöker.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning helt klart

Känner igen mig en hel del, och ja, för mycket av det goda leder oftast till att man blir lite "meh" till allting.

På så sätt var det "bättre" förr när man fick välja en film på videobutiken, endast med hjälp av omslaget. Till denna film skulle det köpas godis, köras 2-3 mil och förberedas för filmkväll hemma.
Gud förbjude om du glömt spola tillbaka filmen när du lämnade tillbaka den

På många sätt kan jag sakna den tiden, men samtidigt kan man skapa samma känsla idag, det gäller att begränsa sig.

Sålla hårt bland utbudet och leta efter de bra titlarna är en sak jag kör hårt på, sitt inte och "bläddra" i netflix utan sök på google på "top movies 2023" t.ex och välj ut några och lägg i en lista. Lyssna på någon pod t.ex "Virtuellt" och skriv upp filmtips.

Dessa tar du endast fram på lördagar t.ex, resten av dagarna kan du kolla på serier eller något annat du valt ut.

Nyckeln är att begränsa sig

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Denna skribent verkar uppenbart ha alldeles för mycket tid. Jag ordinerar honom att skaffa familj och barn så kommer detta vara icke-problem.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det var bättre förr, det var krångligare och dyrare att se på film eller TV-serier på den tiden. Slutsatsen var att man helt enkelt hade mindre vettiga saker att kolla på och istället blev hänvisad till att kolla på repriser på TV. Att ha mer att kika på är nästan ett måste för mig idag så att man har något att göra med all tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller med. En DVD med bra kvalitet är ofta lika bra, eller till och med bättre bild, än 1080 streaming. Och bluray eller 4k bluray är ofta långt bättre än motsvarande material streamar.

En 1080p stream måste vara bra usel om det är dvd "kvalitet" på. Dvd ser ju ut som skit, 480p kan aldrig se bra ut om man inte har synfel.

Permalänk
Hedersmedlem

En hel del av den här dynamiken skulle man kunna få om streamingtjänster typ Netflix tog efter Youtube Premieres. Det är en funktion där man kan släppa en video vid en viss exakt tidpunkt, och där tittarna slussas in i en "lobby" där alla kollar exakt samtidigt, tillsammans med en chattfunktion.

Chattfunktionen i sig vore nog inte super-relevant, men idén att man ändå kan kolla på ett avsnitt vid en viss utsatt tidpunkt skulle ju kunna ge en liknande dynamik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

En hel del av den här dynamiken skulle man kunna få om streamingtjänster typ Netflix tog efter Youtube Premieres. Det är en funktion där man kan släppa en video vid en viss exakt tidpunkt, och där tittarna slussas in i en "lobby" där alla kollar exakt samtidigt, tillsammans med en chattfunktion.

Det kan ju låta spännande, men är det något man vill ha på riktigt (det är ju ändå rätt praktiskt att kunna titta när man vill)? En del av grejen förr var väl också att nästan alla tittade på samma program (i samma takt) och där kommer vi nog ändå inte hamna igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Det kan ju låta spännande, men är det något man vill ha på riktigt (det är ju ändå rätt praktiskt att kunna titta när man vill)? En del av grejen förr var väl också att nästan alla tittade på samma program (i samma takt) och där kommer vi nog ändå inte hamna igen.

Att lägga in en sån här funktion skulle ju inte göra det omöjligt att använda strömningstjänsterna precis som innan, på samma sätt som man kan kolla på en Youtubevideo som haft en premiär på exakt samma sätt som vilken annan Youtube-video som helst.

Personligen är jag inte superintresserad av funktionen, men om det gör någon glad och det inte gör något sämre, varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

En 1080p stream måste vara bra usel om det är dvd "kvalitet" på. Dvd ser ju ut som skit, 480p kan aldrig se bra ut om man inte har synfel.

Precis det som är min poäng. Många 1080 streams har usel kvalitet, så de ser inte bättre ut än en bra DVD.

Jag blev själv förvånad för något år sedan när jag började rippa mitt gamla filmbibliotek och kollade några gamla godingar jag bara har på DVD. De höll betydligt bättre bildkvalitet än jag trodde jämfört med mycket som streamas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast det här är väl egentligen inget nytt? Det borde väl ha varit likadant när tryckpressen kom, eller grammofonen, eller radion, eller tv, flera kanaler och så vidare?

Inte på samma sätt, en gång i tiden vad man tvungen gå på bio, nu finns ju iptv, netflix osv osv..... man har allt hemma i princip

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Inte på samma sätt, en gång i tiden vad man tvungen gå på bio, nu finns ju iptv, netflix osv osv..... man har allt hemma i princip

Jo, men att kunna se på TV istället för att gå på teater är väl också stort? I framtiden tycker vi kanske inte att just den här omställningen är så omtumlande?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Klarspråkarn:

Saker förändras och även människor förändras. Filmer jag tyckte var grymt bra för tjugo år sedan känns ofta rätt mediokra idag. Helt enkelt eftersom jag sett, läst, hört och själv upplevt så mycket mer.

Utbudet blir större och större på vissa sätt, men att hitta något som jag blir påverkad av, mer än lite kort, är sällsynt. Nya generationer behöver sina ungdomsfilmer och upplevelser som är fantastiska och eftersom de är den konsumerande framtiden, kommer företag sikta mer på att underhålla dem, än mig.

Jag tror inte att det var bättre förr per automatik, men underhållningen när jag var 20 år var mer riktad mot mig då än vad den är idag, 20 år senare. Men jag är glad och nöjd ändå.

Det håller jag med om. Nostalgi har säkert ett stort inflytande över mina tankar, i just det här avseendet.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av dannesthlm:

Denna skribent verkar uppenbart ha alldeles för mycket tid. Jag ordinerar honom att skaffa familj och barn så kommer detta vara icke-problem.

Det har du förmodligen rätt i hahah får se hur det blir om några år där.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av 2pac:

Det var bättre för konsumenten när allt i princip fanns på Netflix. Ska man se "allt" nu så blir det en rätt dyr historia. En intressant twist är att andra plattformars material nu också börjar dyka upp på just Netflix.

Skrivet av medbor:

Det fanns ju en gyllene era när det bara var Netflix, nu när det är mer än 5 stora tjänster blir det ungefär som kabeltv var

Jo men precis. Liksom jag nämner i texten är det innehåll blir exklusivt för vissa streamingtjänster blir allting mer omständigt. Och nästan likt kabel-tv på det viset hahah.

Permalänk
Medlem

förändrat landskap? det vi har idag med alla olika streaming tjänster är samma skit vi alla var förbannade över när allt bakades in i parabol avtal eller kabel-TV avtal kors å tvärs! det är faktiskt värre idag med tanke på antalet tjänster! men och det är lika dyrt som då också om man packar ihop samma typ av utbud som man hade då.

Hela poängen med streaming var att ha allt på ETT och samma ställe, så som NetFlix var förr. innan Disney, HBO och andra drog sig ur NetFlix och skapade egna streaming tjänster!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Alla låssas här att de inte använde DC++, TPB och andra liknande fildelningstjänster 🤣

Vem hyrde film till 100kr?!

Permalänk
Medlem

Det var inget fel på torrents då och det funkar lika bra idag. Har hbo max med deras rabatt, vilket är najs på språng. Annars nej jag betalar inte för media, däremot köper jag bluray boxar på dom serier jag älskar. Det ska va fysiska saker i hyllan.

Permalänk
Medlem

Så glad att jag har min NAS full (fast ändå saknas några gamla godbitar), aldrig betalat en spänn för streaming, musik, kommer nog aldrig göra det heller

Permalänk
Medlem

För egen del tycker jag det är lungt. Men jag kikar på lite serier och filmer sporadiskt. Betalar en månad, säger upp direkt för någon tjänst, kollar lite mer intensivt sen låter jag det gå ett tag innan jag gör så igen. Många filmer jag vill se kikar jag på bio med ett gäng polare istället för själv hemma i soffan också. Mycket jag vill se men varför stressa? Inte som att sakerna ska någonstans ju...

YouTube nyttjar jag desto mer dock, så det prenumererar jag på. Men det är faktiskt mest pga jag vill slippa reklam när jag nyttjar det för bakgrundsljud under DnD kvällarna... Annars är jag ok med reklamen.

Istället fokuserar jag främst på gaming. Enligt mig ett överlägset underhållsmedium eftersom det är interaktivt. Så jag har en lång lista med bra spel jag successivt betar av och generellt växer listan snabbare än jag kan beta av den. Varvat med lite online spel med polare etc.

Men flera polare och mina syskon är djupt nere i det där träsket med tjänster och de kikar på typ allt och lägger enormt mycket tid på att kika på allt... Vi har en gamingkväll och sitter på Discord typ fredag eller lördag tex. Klockan 21-22 ska de avsluta och "sluta kvällen med lite serier och film" pga de är trötta.... Jaha, inte bättre man går och lägger sig om man är trött?! Eller det är kanske bara jag - Mr old fashioned. Sen dagen efter kommer de in 14-15 pga de som vanligt fastnade med att glo på en massa istället för att lägga sig och sova.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tänk att bli miljardär och få tillgång till allt du kan peka på men så går man runt och saknar sitt gamla liv.

Permalänk
Medlem

Problemet med strömmningstjänster och 24-timmars access till underhållning är att det fundamentalt omprogrammerar hur vi människor interagerar med vår omgivning. Förr i tiden valde man att pyssla med en mer aktiv hobby, eller så bjöd man in grannen, vännen någon släkting på lite kaffe för att prata lite skit och ha genuin mänsklig kontakt med andra. Idag, med access till all världens underhållning så väljer vi det som är enklast och har minst friktion. Vi lever mer isolerat, vi har mindre tid att till andra eller oss själva. Vi funderar, reflekterar, drömmer mindre, utan vi landar i en situation där vi är mer passiva konsumenter av underhållning. Detta är en av de största anledningarna till att jag själv inte prenumerar på streamingtjänster. Konsumenter är så pass exploaterade idag av vinstintressen att vi ganska ofta helt förlorar makten till att göra goda aktiva val i livet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Alla låssas här att de inte använde DC++, TPB och andra liknande fildelningstjänster 🤣

Vem hyrde film till 100kr?!

Jag hyrde film mellan -86 till ca 2000 ungefär, 4-5 filmer i veckan.

Filmerna kostade då 40-50:-/st. Idag kör jag Netflix, HBO, Apple-Tv, Viaplay, samt Amazone Prime. Viaplay har jag gratis via Telia men de övriga pröjsar jag för. I övrigt brukar jag släcka ner Netflix emellanåt å köra Disney+ några månader, då och då...

Jag tankade film från ca 2003 till 2009 typ sen orkade jag inte med den skiten längre med taskiga releaser å jobbiga Torrentsajter.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad som saknas är organisering, inte ens tjänsterna får till detta bra i sina egna tjänster. Vad vi behöver är övergripande tjänst som vet var serier\filmer finns att strömma, där man kan bygga sina watchlists, filtrera och såklart få notifieringar när nya avsnitt eller filmer dyker upp som kan passa.

Playpilot gör allt det där. Jag använder den en hel del för just detta. Där kommer filmerna upp så fort de går att se på bio, och direkt de väl hamnar på en streamingtjänst så kommer det att stå på filmen/serien vilken tjänst. Om man följer filmen/serien får man även notis om när den finns att streama/hyra från plattformar som du använder.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Håller inte med där. Tyckte nog så jag med förr. Var en sån som sa att "det görs inte nån bra musik nuförtiden". Men säga vad man vill om Spotify, deras genererade playlists som hittar musik som påminner om det man gillar har gjort att jag upptäckt otroligt mycket bra musik. Både gammalt och nytt. För när man fick skaffa sig den musik man vill ha så blev det att man tog det man kände till. Nu hittar Spotify saker som man aldrig skulle ha hittat fram till annars.

Enig där - och tror det är där TV/film-streamingtjänsterna saknar. Eller hela TV/film-världen saknar.

Det finns ingen bra algoritm som tipsar om vad man bör se eller kanske kan gilla baserat på ens egna smak.

Netflix egna är ju helt värdelös. imdb har inte någon sådan funktion. Trakt suger. Inte en enda sida har en algoritm som kan det där.
Kanske för svårt med tv och film, för många variabler. Men spotify:s fungerar otroligt bra för musik.

Hade man haft en sådan att förlita sig på, 3-part som har med allt, så hade det ju varit värt att ha netflix en månad, apple-tv en månad, hbo en månad etc.