Krönika: Dagens streamingtjänster får mig att känna att det var bättre förr

Permalänk

En annan som varit med från analog kabeltv slutade kolla på tablå-tv för ca 10 år sen, då sa vi upp allt. Sen dess har vi haft Netflix av gammal vana men går själv bara in nån gång per år och kollar sci-fi genre och konstaterar att det lagts till kanske några intressanta filmer, som jag plöjer på en vecka.
Har även "tillgång" till Allente men ingen i hushållet ser på nån av kanalerna, blir det reklam så byter man och glömmer bort vad man såg på.
Provade även Disney men det är ju bara barnprogram såsom Marvel och annan dynga, när barnen hade sett allt sades det upp.
Hoppade på HBO för 44kr, såg nån deckare förra året men annars aldrig använt (smart av dem med 50% på livstid för jag är ju kvar trots ingen användning).

Faktum är att jag numera ser 90% på Youtube där jag kan kolla på exakt det jag är intresserad av dvs andra hobbyister som lägger upp amatörproduktioner som många gånger är mer intressanta än hollywood. Särskilt flygutredningar är bra via Youtube om man är lagd åt det hållet (jobbar i branschen).

Streaming har gjort att man kan titta igenom allt så fort att det inte finns en chans att skapa i den takt man kan titta, då blir det fort torka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Software as a Service har uppstått för att digitaliseringen har krävt det. Kravställningen har kommit från att allt fler vill digitaliseras, ha titlar men inte ta ansvar, dvs lägg datan hos någon annan så slipper vi ansvara för det. Microsoft har exempelvis lyckats väl här med omställningen från att i huvudsak leverera mjukvara (Windows) till Azure och just SaaS.

Nej, SaaS har uppstått eftersom det gör det lättare för investerare att räkna return on investment med större andel recurring revenue. Jag jobbar med M&A inom IT-branschen.

---

Hos oss har vi oftast 3 streamingtjänster, varav Prime och HBO är rätt konstanta, med den tredje som lite flukturerar. Personligen föredrar jag helt klart den här modellen än tiden före streaming-tjänster, då man betalade klart mer i månaden för att få ett konstant löpande utbud av halvdåliga filmer på obekväma tider, alternativt behövde gå och hyra själv.

Min åsikt är att vi har gjort stora framsteg tekniskt, men affärsmodellerna som kräver konstant uppmärksamhet har gjort att kvantitet och säkra kort går före kvalitet. Tyvärr vet jag inte hur vi ska komma tillbaka, för ekonomisidan talar inte för det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Du kanske behöver ge dig ut på lite okända vatten (genrer)?
Jag som lyssnar på tyngre trance, techno och döds-/svartmetall vågar påstå att det är svårt att hitta en tid som var bättre musikmässigt än den vi lever i nu. Annorlunda ja, men bättre? Inte lika självklart enligt min åsikt.

Nu blir det OT, men kan du ge några fräscha rekommendationer?

Trodde jag var ensam om att lyssna både på trance/techno och tyngre metal. (När jag var ung för sisådär 20-30 år sedan var det åtminstone inte särskilt vanligt).

Blir mest säkra kort för egen del så hade varit kul med lite nyare och modernare alster

Permalänk

eller när man drog och hyrde film man uppskattade filmkvällarna lite mer då och kanske träffa nån likasinnade

Permalänk
Medlem

Då jag var med om videorevolutionen så visst, det fanns en viss spänning att gå på Pressbyrån och bläddra igenom pärmen för att se vilken film vi skulle hyra. Dock fanns ju redan då det där att alla ville se olika filmer så någon blev alltid besviken. Det var väl bättre på så sätt att det var något se fram emot, ungefär som att gå på bio för att se en film man väntat på. Utbudet var ändå lite halvdant tills jag flyttade till större ort och började gymnasiet där det fanns en videobutik. Dock tror jag nostalgin lurar lite för mycket där med, precis som på streamingplattformarna så var det mesta skräp även där. Har sett så många dåliga filmer på VHS, det var inte helt lätt välja när man bara hade omslaget att utgå från. Idag kan man titta på betyg på olika sajter osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Nu blir det OT, men kan du ge några fräscha rekommendationer?

Trodde jag var ensam om att lyssna både på trance/techno och tyngre metal. (När jag var ung för sisådär 20-30 år sedan var det åtminstone inte särskilt vanligt).

Blir mest säkra kort för egen del så hade varit kul med lite nyare och modernare alster

Gällande techno så kan du kolla in ex Amelie Lena, Charlotte De Witte, Boris Brejcha för att nämna några snabbt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Nu blir det OT, men kan du ge några fräscha rekommendationer?

Trodde jag var ensam om att lyssna både på trance/techno och tyngre metal. (När jag var ung för sisådär 20-30 år sedan var det åtminstone inte särskilt vanligt).

Blir mest säkra kort för egen del så hade varit kul med lite nyare och modernare alster

Jag brukar kika på https://bandcamp.com/ för ny musik och hittat en hel del guldkorn där, mycket indie och mindre artister, knappt något mainstream alls.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ja, blir ju en rejäl elefant i rummet i såna här diskussioner när det pratas (begränsat) utbud och kostnader. Men elefanter får vi inte prata om... Jag tror det är många som längtar tillbaka till hur det var på 00-talet med hur man tittade på filmer och tv-serier... Som när tv-serien Lost kom.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

En stor del av grejen är lite samma som med musik nuförtiden, det har producerats så stora mängder i decennier nu att det till stor del blir kopior på kopior på kopior.

Håller inte med där. Tyckte nog så jag med förr. Var en sån som sa att "det görs inte nån bra musik nuförtiden". Men säga vad man vill om Spotify, deras genererade playlists som hittar musik som påminner om det man gillar har gjort att jag upptäckt otroligt mycket bra musik. Både gammalt och nytt. För när man fick skaffa sig den musik man vill ha så blev det att man tog det man kände till. Nu hittar Spotify saker som man aldrig skulle ha hittat fram till annars.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Överflödets förbannelse.

Jag försöker lågintensivt motverka det. Begränsar antalet spel barnen har. Kört med CD-skivor istället för Spotify när de var mindre. Dvd/blu-ray istället för Netflix/kodi/etc (även för mig själv).

Men det är lite som Springsteen (?) sjöng, 57 kanaler men inget att se på. Trots allt överflöd tycker jag det är svårt att hitta något värt att se.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

En annan som varit med från analog kabeltv slutade kolla på tablå-tv för ca 10 år sen, då sa vi upp allt. Sen dess har vi haft Netflix av gammal vana men går själv bara in nån gång per år och kollar sci-fi genre och konstaterar att det lagts till kanske några intressanta filmer, som jag plöjer på en vecka.
Har även "tillgång" till Allente men ingen i hushållet ser på nån av kanalerna, blir det reklam så byter man och glömmer bort vad man såg på.
Provade även Disney men det är ju bara barnprogram såsom Marvel och annan dynga, när barnen hade sett allt sades det upp.
Hoppade på HBO för 44kr, såg nån deckare förra året men annars aldrig använt (smart av dem med 50% på livstid för jag är ju kvar trots ingen användning).

Faktum är att jag numera ser 90% på Youtube där jag kan kolla på exakt det jag är intresserad av dvs andra hobbyister som lägger upp amatörproduktioner som många gånger är mer intressanta än hollywood. Särskilt flygutredningar är bra via Youtube om man är lagd åt det hållet (jobbar i branschen).

Streaming har gjort att man kan titta igenom allt så fort att det inte finns en chans att skapa i den takt man kan titta, då blir det fort torka..

Disney har flygutredningar men många av dessa har jag osså sett på Youtube, t.ex "Nowhere to land".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har rätt men upplever att streamad film via nätet är så kass i kvalitet jämfört med parabol och BD.
Ska till väldigt mycket för att få mig att betala för dylik dynga.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Vad kommer citatet ifrån? Känner igen det!

Permalänk
Medlem

Håller helt med artikeln.

Problemet för mig har också blivit nån sorts anti-FOMO reaktion. Dvs det är så mycket att se på alla olika plattformar och man har varken tid eller lust att engagera sig i så många serier.Det känns som en större belöning mentalt att bara skita i det helt och bara kolla på Friends för sjuttioelfte gången.

Det känns som ”jobb” att ha koll på alla serier och filmer. Tror vi har nått något sorts tak på hur många saker som försöker ”underhålla” oss genom att sno vår uppmärksamhet; youtube, TikTok, poddar, video streaming, musik streaming, ljudböcker, spel, sociala medier etc etc. Om man ska investera tid i allt så skulle man sitta framför en skärm 24/7 och det skulle ändå inte räcka.

Jag spår en nära annalkande motvåg där många konsumenter kommer gå på kvalitet och hög selektivitet. Dvs man väljer några få riktigt bra segment av content och betalar för den så skiter man i resten. När man pratar med ungdomar så börjar fler och fler få upp ögonen för hur mycket ”brainrot” vi utsätter oss själva för.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Edin_II
Sen på bollen jag vet.
Men vad tänker du är nytt med att ha tillgång till allt?
PiratBukten fanns långt innan alla streaming tjänsterna.. (i min humla)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

"Paradox of choice". Typ bevisat att vi mår sämre om vi har för många val att välja mellan, bättre med färre.

Om det fanns fem chipssorter i hyllan på ICA istället för 25 så hade du haft enklare att på fredagskvällen finna något du gillade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

@Edin_II
Sen på bollen jag vet.
Men vad tänker du är nytt med att ha tillgång till allt?
PiratBukten fanns långt innan alla streaming tjänsterna.. (i min humla)

Ingen här har ju använt sånt. På 00-talet köpte vi våra DVD-skivor.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Testpilot

Saknar inte hur det var förut över huvud taget.

Att kunna närsom strömma film eller musik från merparten av intresseområdena är tio gånger bättre än det gamla med att gå på bio eller hyra filmer nere hos OKQ8 (växte upp en bit utanför stan, så ingen tillgång till en "riktig" filmbutik). Jag saknar inte att behöva spola tillbaka en VHS eller försöka göra ren en DVD som två hundra personer före mig kladdat ned.

Och kostnadsmässigt är det inte så illa heller;
För kostnaden av en varsin biobiljett i månaden kan jag och sambon inte bara se en film, utan vi kan kolla på tusentals olika serier eller filmer. För kostnaden av en CD-skiva i månaden har vi inte bara 14 låtar att lyssna på, utan kan välja och vraka mellan miljoner artister och deras verk.

Nej, jag kan nog inte hålla med denna krönika alls.
Trots ökade kostnader och segmenterat utbud är det bättre än de gamla alternativen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

"Paradox of choice". Typ bevisat att vi mår sämre om vi har för många val att välja mellan, bättre med färre.

Om det fanns fem chipssorter i hyllan på ICA istället för 25 så hade du haft enklare att på fredagskvällen finna något du gillade.

Dock, något som utelämnas i krönikan, var videobutiker. Linjär-TV var väl aldrig något för filmnördar, det var VHS/DVD för hela slanten här iaf. Vi hyrde kopiöst mycket VHS:er i min uppväxt, och även där var utbudet enormt. Vår butik hade fyra filmer (inte dom senaste), i fyra dagar för 40kr. Alltså, vi hade nog 100-tals uthyrningar på vårt konto, fick till och med hyra på krita. Sen ska man inte glömma VHS-kopieringen, där vissa satt på egna arkiv på hundratals filmer. Var det något det inte var en brist på så var det filmutbud och tillgänglighet (även om den inte var lika direkt) på den tiden. Sen kom så klart en annan typ av "kopiering", men skulle nog inte säga att det ändrade mängden film för mig iaf, även om nu utbudet gick till en oändlig nivå, var väl snarare att månadspengen spenderades på annat. Har faktiskt aldrig sett så lite film som sen streaming började ta över.

Serier däremot...

Permalänk
Medlem

Man drunknar i underhållning idag helt enkelt, inget att se fram emot egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Man drunknar i underhållning idag helt enkelt, inget att se fram emot egentligen.

Jo, men beror väll lite på vad man har för smak. Som att gilla godis bara för att någon öser godis över en betyder det inte mycket om 99% av godiset är mögligt. Att se fram emot något som faktiskt är välgjort och inte får en att kolla bort efter de 5 första minuterna upplever jag fortfarande finns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Man drunknar i underhållning idag helt enkelt, inget att se fram emot egentligen.

Fast det här är väl egentligen inget nytt? Det borde väl ha varit likadant när tryckpressen kom, eller grammofonen, eller radion, eller tv, flera kanaler och så vidare?

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det här har mer med ålder att göra än utbud.

efter man fyllt 22-23år så slutar saker vara så magiska...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Avstängd

aldrig haft, kommer aldrig att ha något annat än TL

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Och värre lär det bli nu när AI i princip kan skapa "musik" själv, snart kan väl AI skapa egna filmer också. Kommer inte finnas någon originalitet kvar eller riktiga personer bakom verken, utan allt är bara AI. Undantag finns ju men det är inte många.

Jag tror inte att vi och således den stora massan kommer att uppskatta verk skapade av AI jämfört med om de vore skapade av en människa. En stor del av upplevelsen är att bli imponerad av skaparen/kreatörerna. Den känslan försvinner totalt när vi ser AI-verk. För mig gör det det i alla fall av det jag sett hittills. Å andra sidan kan jag tänka mig att en regissör, t.ex. Christopher Nolan, skulle kunna få en AI att skapa Nolan-filmer som han sedan gör handpåläggning på för att garantera publiken originalitet och äkthet. På så vis skulle han kunna producera nya filmer mer kostnadseffektivt och många fler under resten av sin livstid än vad han annars hade kunnat hinna med. Jag försöker hitta en positiv vinkel på teknikutvecklingen här. Jag vill se nya Nolan-filmer oftare i alla fall

Skrivet av BrottOchStraff:

Håller helt med artikeln.

Problemet för mig har också blivit nån sorts anti-FOMO reaktion. Dvs det är så mycket att se på alla olika plattformar och man har varken tid eller lust att engagera sig i så många serier.Det känns som en större belöning mentalt att bara skita i det helt och bara kolla på Friends för sjuttioelfte gången.

Det känns som ”jobb” att ha koll på alla serier och filmer. Tror vi har nått något sorts tak på hur många saker som försöker ”underhålla” oss genom att sno vår uppmärksamhet; youtube, TikTok, poddar, video streaming, musik streaming, ljudböcker, spel, sociala medier etc etc. Om man ska investera tid i allt så skulle man sitta framför en skärm 24/7 och det skulle ändå inte räcka.

Jag spår en nära annalkande motvåg där många konsumenter kommer gå på kvalitet och hög selektivitet. Dvs man väljer några få riktigt bra segment av content och betalar för den så skiter man i resten. När man pratar med ungdomar så börjar fler och fler få upp ögonen för hur mycket ”brainrot” vi utsätter oss själva för.

DETTA!

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Jag tror inte att vi och således den stora massan kommer att uppskatta verk skapade av AI jämfört med om de vore skapade av en människa. En stor del av upplevelsen är att bli imponerad av skaparen/kreatörerna. Den känslan försvinner totalt när vi ser AI-verk. För mig gör det det i alla fall av det jag sett hittills. Å andra sidan kan jag tänka mig att en regissör, t.ex. Christopher Nolan, skulle kunna få en AI att skapa Nolan-filmer som han sedan gör handpåläggning på för att garantera publiken originalitet och äkthet. På så vis skulle han kunna producera nya filmer mer kostnadseffektivt och många fler under resten av sin livstid än vad han annars hade kunnat hinna med. Jag försöker hitta en positiv vinkel på teknikutvecklingen här. Jag vill se nya Nolan-filmer oftare i alla fall

DETTA!

Du har säkert rätt, därför man mörkar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag tror inte att vi och således den stora massan kommer att uppskatta verk skapade av AI jämfört med om de vore skapade av en människa. En stor del av upplevelsen är att bli imponerad av skaparen/kreatörerna. Den känslan försvinner totalt när vi ser AI-verk. ..

I'll just leave this here
https://techcrunch.com/2023/04/17/uh-oh-an-ai-generated-song-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag tror inte att vi och således den stora massan kommer att uppskatta verk skapade av AI jämfört med om de vore skapade av en människa. En stor del av upplevelsen är att bli imponerad av skaparen/kreatörerna. Den känslan försvinner totalt när vi ser AI-verk. För mig gör det det i alla fall av det jag sett hittills. Å andra sidan kan jag tänka mig att en regissör, t.ex. Christopher Nolan, skulle kunna få en AI att skapa Nolan-filmer som han sedan gör handpåläggning på för att garantera publiken originalitet och äkthet. På så vis skulle han kunna producera nya filmer mer kostnadseffektivt och många fler under resten av sin livstid än vad han annars hade kunnat hinna med. Jag försöker hitta en positiv vinkel på teknikutvecklingen här. Jag vill se nya Nolan-filmer oftare i alla fall

Tror jag ej. Det gäller bara dåligt skapade ai produkter. Ingen skilland från att en inkompetent författare som anställer ett profs att skapa en teknad serie, men tvingar den att följa manuset helt. Kommer aldrig bli bra. Viktigaste är att kunna skapa en bra berättelse. Vilket Disney och deras mänskliga teams sällan klarar nuförtiden. Tror AI kommer göra att mindre teams och personer kan skapa verk som slår Disney med hästlängder. (Kolla t.ex. corridor på yt och deras tidiga ai försök, klart bättre underhållning än senaste marvel).

Sen är det inte galet långt bort från att ai kan användas för att läsa av ens smak av serier och kanske till och med humör och ge rekommendationer på nytt innehåll utifrån det och således sålla bort skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det var något magiskt med att gå till videobutiken och kolla runt bland olika genrer. Får inte i närheten samma känsla med en streamingtjänst. Samma sak när jag varje gång ska se om sagan om ringen trilogin, att läsa och titta de snygga bilderna, att nu snart bär det av med äventyr.

Allt har ju gått tillbaka med digitaliseringen i samhället, kvaliten är sämre på precis allt kan man säga där kvantitet är det viktigare.

Ta bara detta med Spotify, det är komprimerad skit och folk tycker det låter bra, det går inte jämföra med CD eller FLAC filer om man nu har det, samma sak med filmer, det finns ju ingen själ med streaming överhuvudtaget, bara massa trailers och ett enormt utbud utspritt som någon sa på flera tjänster.

Vi som växte upp på 80-talet vet ju att samhället stod på topp då, dvs var elektronikens höjdpunkt kan man säga, sen kom digitaliseringen och också förfallet, det fanns en uppskattning ta sig till videobutiken till helgen ta med sig ett gäng VHS, idag är allting serverat med några knapptryckningar, kvantitet är det som räknas idag.

Jag ser knappt heller en film längre då storyn oftast är usel, mycket woke och annan skit driver agendan i filmerna från sagolandet i väst idag.

Det var kul på 90-talet med projektor, laserdiscar och annat, mycket gnäll men mýcket var bättre förr, finns ju ingen känsla kvar i saker idag, folk är ju så jävla bortskämda idag med för allt är serverat.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Det var en liknelse mellan mainstream tv och mainstream musik. Självklart finns det bra grejer både inom tv och musik, dock får man leta desto mer då det lätt dränks i mainstream geggan.

Jag förstår. Min upplevelse är att det går i vågor och att "mainstream-geggan" mer eller mindre alltid har funnits där.
För egen del har fokus skiftat mycket mellan genrer genom åren. När något upplevs stagnera hittar jag förr eller senare något nytt som tar vid. Eurodance > trance > hardcore > freeform > goa trance > hardtrance > techno > ?

Skrivet av Valloniet:

Nu blir det OT, men kan du ge några fräscha rekommendationer?

Trodde jag var ensam om att lyssna både på trance/techno och tyngre metal. (När jag var ung för sisådär 20-30 år sedan var det åtminstone inte särskilt vanligt).

På 90-talet var det bara elektronisk musik som gällde för mig. Från början eurodance, mot slutet trance. Det var först i gymnasiet runt 00 som metal kom in i bilden i form av Iron Maiden och In Flames. Sedan dess har både metal och elektroniskt alltid funnits med mig. Om man ska hitta en genreöverskridande röd tråd skulle jag säga att den är melankolisk och melodisk.

Ska försöka hålla mig kort vad gäller rekommendationer. Bland mina favoritalbum från 2023 finns Cattle Decapitation - Terrasite, Humanity's Last Breath - Ashen och Moonlight Sorcery - Horned Lord of the Thorned Castle.
Vad gäller elektroniskt följer jag en del artister på soundcloud. Återkommer ofta till Hyper Reality Radio, Joof Radio och diverse hårdtechno-poddar som Monasterio, 96NOISIΛ, Duskcast.