Krönika: Dagens streamingtjänster får mig att känna att det var bättre förr

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Dagens streamingtjänster får mig att känna att det var bättre förr

Efter veckans kartläggning över alla streamingtjänster i Sverige har Edin fått en saknad för tiden innan de fanns.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi har fyra streamingtjänster i vårt hem och jag längtar ibland tillbaka till den tiden som nämns i artikeln, men samtidigt har det aldrig varit enklare att hitta något att titta på. Det känns dock som att det är kvantitet före kvalitet emellanåt så jag är väldigt kluven.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Jag känner till stor del likadant

Permalänk
Medlem

Vi har börjat gallra hemma, tjänster vi inte har någon superdeal på priset ryker om det inte tittas nog mycket.

Permalänk
Medlem

Rippade ett par filmer jag gillade från förr och tog med till en ny kollega och vän. Han är väldigt oteknisk men tyckte att det var UNDERBART att vi bara hade 2 filmer att titta på som jag tog med mig. Han har såklart streamingtjänster som alla andra men det slutar bara med ett oändligt skrollande tyckte han.

Det stämmer rätt bra. Minns när man förr gick runt i videouthyrnings affären och tog en film man tyckte lät bra efter man läst på sidan och hyrde den. Se när det var gjort så var det den man tittade på oavsett kvalité eftersom det ofta var både försent och extremt onödigt att åka tillbaka och byta och få betala igen.

Nog därför jag har kvar gammal klassisk TV man bara "hänger med" det som visas är det man får och ibland blir man positivt överraskad och ser saker man bara hade skrollat förbi.

"less is more" som man brukar säga.

Hittade en restaurang som är liten i en förort men blivit omåttligt populär. Deras grej är att dom har EN ja enbart EN rätt. Det är den eller inget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, jag kan inte tycka det var bättre förr. Ville man ha något slags urval så kostade det ofta uppemot 4-500 per månad. Då var det mesta dessutom tablålagt så man kunde inte välja själv när man ville titta på något. Jag minns själv, som F1-fan, att jag var tvungen ha Viasats hela utbud för att kunna titta på F1, det hade kostat mig betydligt över 500 då.

Visst är det ett problem med att utbudet spritts över flera streamingtjänster. Samtidigt var det lite så förut också, Viasat hade inte allt och inte heller Canal Digital så ville du verkligen ha maximalt utbud så fick du betala för flera paket och det blev rätt dyrt. Verkar som många glömt det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nä, det var inte bättre förr.. då man körde som en dåre för att hinna hem.
För att se ett nytt avsnitt av Dallas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det stämmer rätt bra. Minns när man förr gick runt i videouthyrnings affären och tog en film man tyckte lät bra efter man läst på sidan och hyrde den. Se när det var gjort så var det den man tittade på oavsett kvalité eftersom det ofta var både försent och extremt onödigt att åka tillbaka och byta och få betala igen.

Jag vet inte när den här perioden var för dig, men för mig var det en bra period eftersom det kom mycket bra film då. Innan allt blev remakes, reboots och soppiga superhjältefilmer filmade framför en green screen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det är förhållandevis enkelt att skönja en trend här på Sweclockers så väl som på teknik och bilforum, främst på Facebook, där många nu är rakt ut fientliga mot vidare utveckling. Den här krönikan antyder att det kanske börjar bli för mycket av det goda. På andra ställen är det gnäll om energiomställning, orealistiska räckvidder på elbilar eller vad det nu kan vara, med rakt ut felaktiga anledningar som sakargument. Jag tycker att man kanske ska börja acceptera att man själv inte kan allt, eller ha allt. Man kunde det inte förr och man kan det inte nu.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Jag tycker att man kanske ska börja acceptera att man själv inte kan allt, eller ha allt. Man kunde det inte förr och man kan det inte nu.

Detta. Bästa medicinen mot den här utvecklingen är att inte spela med. Och pirata inte, för då ”vet” innehållsägarna att det finns en potentiell kundgrupp bara de kan hitta på en tillräckligt aggressiv DRM.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lätt att bli nostalgisk, men för den som vill ta steget är det väl bara att säga upp Netflix och titta på TV på det gamla sättet (det fungerar väl precis som förr)?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Det är förhållandevis enkelt att skönja en trend här på Sweclockers så väl som på teknik och bilforum, främst på Facebook, där många nu är rakt ut fientliga mot vidare utveckling. [...]

Det är ju inget som säger att utveckling går framåt. Spel som SaaS (spelföretagets server behövs) är ju ett typiskt exempel på något som blivit sämre med tiden. Blizzard hade inte kunnat radera Overwatch på folks datorer tex. på 90talet.

Netflix har sämre utbud av film idag än tidigare och bryter upp prenumerationen i en kass, ganska kass och som vanligt prisnivåer.

När man tänker efter så var videobutikstiden nog bättre än Netflix etc. Själv så anvönder jag mer eller mindre bara SF Anytime så att man faktiskt kan välja det man vill. I slutändan blir det knappast över Netflix-pris i månaden i alla fall.

Permalänk
Medlem

En stor del av grejen är lite samma som med musik nuförtiden, det har producerats så stora mängder i decennier nu att det till stor del blir kopior på kopior på kopior.
Att hitta nåt som känns fräscht och orginellt blir allt svårare då vi dränks i en allt större mainstream marknad som kör på säkra kort.
Samma gäller hollywood. Så ofta när en scen börjar så vet man redan hur den kommer sluta och vad som kommer sägas..

Permalänk
Medlem

Stor skillnad från när man var barn på 80-talet, var en jäkla procedur för att få se en VHS-rulle på den tiden. 7 mil körning för att hyra, 7 mil för att lämna tillbaka nästa dag, men så uppskattade man filmerna så mycket mer också.

Var uppe i hela 7 streamingtjänster förra året, men kändes till slut ohållbart och sa upp alla utom en. Har gått tillbaka till 4K-skivor istället, men det är väl bara en tidsfråga innan fysisk media ryker helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilleville:

Det är ju inget som säger att utveckling går framåt. Spel som SaaS (spelföretagets server behövs) är ju ett typiskt exempel på något som blivit sämre med tiden. Blizzard hade inte kunnat radera Overwatch på folks datorer tex. på 90talet.

Netflix har sämre utbud av film idag än tidigare och bryter upp prenumerationen i en kass, ganska kass och som vanligt prisnivåer.

När man tänker efter så var videobutikstiden nog bättre än Netflix etc. Själv så anvönder jag mer eller mindre bara SF Anytime så att man faktiskt kan välja det man vill. I slutändan blir det knappast över Netflix-pris i månaden i alla fall.

Det är detta som är poängen: Du pratar som att det vore fakta när det i själva verket på sin höjd kan klassas som åsikter. Aktieägarna håller nog inte med, exempelvis.

Enda gången man i modern tid kan säga att utvecklingen gått bakåt inom tekniken är väl när 3d tv kom och gick. Frågan är väl om man kan kalla det för tillbakagång när marknaden var tydlig med att man inte ville ha det. Annars är utvecklingen i princip ständigt framåt. Det är inte så att vi sitter på kassettband eller disketter, istället har vi tillgång till hela världen på en 6" skärm om vi vill det, men även just kassettband och disketter. Man kan göra det om man vill men väljer oftast något annat.

Software as a Service har uppstått för att digitaliseringen har krävt det. Kravställningen har kommit från att allt fler vill digitaliseras, ha titlar men inte ta ansvar, dvs lägg datan hos någon annan så slipper vi ansvara för det. Microsoft har exempelvis lyckats väl här med omställningen från att i huvudsak leverera mjukvara (Windows) till Azure och just SaaS.

Bilden avses 2023

Att Blizzard nu kunnat radera Overwatch (har ingen koll, jag tar dig på orden) är väl samma sak som att Netflix tar bort filmer ur sitt sortiment också.

Kan minnas fel men när jag hyrde film senaste så kostade det runt 45-55kr. Med inflationen sedan dess blir det ungefär 80kr med dagens värde. Per film. Man kan fortfarande välja att bara se en enda film på Netflix och Swisha sig själv 80kr till spargrisen om man vill göra en modern version av att hyra film idag. Samma sak gäller med Spotify och musikstreaming, en CD kostade runt 129kr om jag minns rätt i slutet på 90-talet, vilket översätts till 200kr idag enligt SCBs uträknare. Det är mer än vad ett premium konto kostar och man får tillgång till en hel del mer, levererat till en telefon eller webbläsare.

Min poäng är att alternativen är fler och ja, man kan tycka att det är jobbigt. Men att säga att utvecklingen inte går framåt är rent felaktigt.

Permalänk
Medlem

Har själv sagt upp vartenda streaming prenumeration, och återgått 100% till DVD/Blu-Ray nu.

Marknaden är för splittrad, utbudet är kasst, politiseringen av utbudet har gåt tok för långt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

...
Min poäng är att alternativen är fler och ja, man kan tycka att det är jobbigt. Men att säga att utvecklingen inte går framåt är rent felaktigt.

Är väl lite de som är den filosofiska tanken bakom artikeln. Tekniken går framåt, utbudet totalt sett mycket större än tidigare. Har det blivit så stort att vi har för mycket att välja på?
Blir serier kanske mindre intressanta för man har oftast redan sett flera som är väldigt snarlika.

Den stora mängden tillgänglig underhållning gör att man lätt blir mätt på det snabbare än innan streaming fanns.

Permalänk
Medlem

Det var bättre för konsumenten när allt i princip fanns på Netflix. Ska man se "allt" nu så blir det en rätt dyr historia. En intressant twist är att andra plattformars material nu också börjar dyka upp på just Netflix.

Permalänk

Ibland kan jag sakna de "gamla tiderna", men med tanke på att man får se "legalt" på saker som inte kunde hyras eller köpas (region 2 här i EU), så är det ganska najs att se på t.ex. tyska eller japanska filmer/serier.

Men visst, mättnaden och därmed skrollande på trailers där man till sist inte tittar på ngt alls är inte roligt.

Nej, inte allt var bättre förr, men inte allt modernt gör saker och ting bättre för det. Det gäller väl många saker i livet.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

En stor del av grejen är lite samma som med musik nuförtiden, det har producerats så stora mängder i decennier nu att det till stor del blir kopior på kopior på kopior.
Att hitta nåt som känns fräscht och orginellt blir allt svårare då vi dränks i en allt större mainstream marknad som kör på säkra kort.
Samma gäller hollywood. Så ofta när en scen börjar så vet man redan hur den kommer sluta och vad som kommer sägas..

Du kanske behöver ge dig ut på lite okända vatten (genrer)?
Jag som lyssnar på tyngre trance, techno och döds-/svartmetall vågar påstå att det är svårt att hitta en tid som var bättre musikmässigt än den vi lever i nu. Annorlunda ja, men bättre? Inte lika självklart enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hade abb på Apple TV+, HBO Max å Viaplay, mest skit å alla dessa är uppsagda. 4K Netflix å 4K Disney + har jag kvar men Netflix har blivit en riktig skittjänst, en massa japanska/koreanska B - serier/filmer, förutom den japanska serien "The Days" (kärnkraftverk olyckan i Japan). Köpte ny Blu ray spelare (Reavon UBR - X110) förra månaden å har en del 4K filmer men gett bort en massa DVD filmer. "Bättre förr", man fick iallafall en massa motion när VHS/DVD/Blu ray filmerna skulle hyras/lämmas tillbaka, med "järnhingstens" hjälp, Those were the days.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Håller med. Och upplever även en sak att ju mer man har ju mer kräsen blir man.

Alltså när man var liten var det en jättestor sak att föräldrarna åkte och köpte en pizza, likaså när man fick åka till stan och få sig en hamburgare. Idag, ja allt är skit.

Samma är det med serier och filmer. Jag börjar se en film, men det är ytterst få jag ser klart. Man har blivit för kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Du kanske behöver ge dig ut på lite okända vatten (genrer)?
Jag som lyssnar på tyngre trance, techno och döds-/svartmetall vågar påstå att det är svårt att hitta en tid som var bättre musikmässigt än den vi lever i nu. Annorlunda ja, men bättre? Inte lika självklart enligt min åsikt.

Det var en liknelse mellan mainstream tv och mainstream musik. Självklart finns det bra grejer både inom tv och musik, dock får man leta desto mer då det lätt dränks i mainstream geggan.

Lyssnar själv på techno/psy/drum&bass :). Har gjort det sen 90 talet och vågar påstå att samma symptom existerar inom de genrerna. Sen alla sub sub genres uppstod så har de faktiskt inte hänt jättemycket, rätt mycket kopior på kopior.

Lite bortskämd kanske med att va ung på 90-tidigt 00-tal när dansmusik fullständigt exploderade i nya sounds och subgenres.

Permalänk
Medlem

Minns när SVT hade OS 2008 och satsade på streaming för första gången. Det var mycket bättre på den tiden än det är i dagens läge för OS, både med utbud och själva streamingtjänsten, och det sjuka var att det var helt gratis på SVT också. Nu är det krångligare än det behöver vara.

Annars håller jag med om alla streamingtjänster, likadant som att jag föredrar att ha alla spel på samma plattform, men med spel har man i alla fall möjligheten att välja för det mesta. Det som gjorde mig mest förbannad var att jag kollade på Westworld på HBO för inte så längesedan och plötsligt hade de tagit bort programmet från sin egen tjänst, alltså egenproducerat innehåll... vart vill de att jag ska se på det isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Det var bättre för konsumenten när allt i princip fanns på Netflix. Ska man se "allt" nu så blir det en rätt dyr historia. En intressant twist är att andra plattformars material nu också börjar dyka upp på just Netflix.

I princip allt har aldrig funnits på Netflix. Inte i närheten. HBO, Showtime, AMC, FX, etc har inte haft sina nya serier på Netflix. NBC, ABC, CBS, etc har inte haft det heller.

Netflix har dock förlorat en hel del som ägdes av Disney, tex deras Daredevil serie, med mera.

Permalänk
Medlem

Det fanns ju en gyllene era när det bara var Netflix, nu när det är mer än 5 stora tjänster blir det ungefär som kabeltv var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilleville:

När man tänker efter så var videobutikstiden nog bättre än Netflix etc. Själv så anvönder jag mer eller mindre bara SF Anytime så att man faktiskt kan välja det man vill. I slutändan blir det knappast över Netflix-pris i månaden i alla fall.

SF Anytime tar ju 50-60 kr för en film (ok, man kan hitta filmer för 20. men även bioaktuella filmer för 200...). Netflix kostar max 180 kr. Så tre, fyra filmer på en månad? Tittar man så lite på Netflix så kan det ju vara dags att se över saker och ting, kanske betala för det var tredje månad.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft nån streamingtjänst, jag ser nästan aldrig film eller lyssnar på musik. Föredrar en god bok och tystnad.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det var något magiskt med att gå till videobutiken och kolla runt bland olika genrer. Får inte i närheten samma känsla med en streamingtjänst. Samma sak när jag varje gång ska se om sagan om ringen trilogin, att läsa och titta de snygga bilderna, att nu snart bär det av med äventyr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

En stor del av grejen är lite samma som med musik nuförtiden, det har producerats så stora mängder i decennier nu att det till stor del blir kopior på kopior på kopior.
Att hitta nåt som känns fräscht och orginellt blir allt svårare då vi dränks i en allt större mainstream marknad som kör på säkra kort.
Samma gäller hollywood. Så ofta när en scen börjar så vet man redan hur den kommer sluta och vad som kommer sägas..

Och värre lär det bli nu när AI i princip kan skapa "musik" själv, snart kan väl AI skapa egna filmer också. Kommer inte finnas någon originalitet kvar eller riktiga personer bakom verken, utan allt är bara AI. Undantag finns ju men det är inte många.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt