19"/245 däck är ju en direkt katastrof om man är ute efter låg förbrukning. Sen är inte 245 bredd helt optimalt som vinterdäck (men fattar varför man har dessa i en bil med >400 hp).
Och så dålig aerodynamik är det väl ändå inte? Luftmotståndet är beroende av "drag factor" (som i EX30 fall ligger i nivå med andra modeller som t.ex. KIA EV6 och VW ID.3) samt bilens area-projektion mot färdrikningen (som inte är jättestor här då det är en relativt liten bil).
Motståndet är linjärt beroende av drag-factor och area, men det är kvadratisk mot hastigheten. Så även en "kass" bil sett till luftmotstånd behöver ändå bara göra en relativt liten justering av hastigheten för att matcha en modell som "ser" mycket bättre ut.
Ovanpå det är luftmotståndet långtifrån enda som påverkar förbrukning, men det är en snabbt ökande komponent ju snabbare man kör: vid 120 km/h är det ~75/25 split medan det vid 80 km/h är ~50/50 split mellan luftmotstånd och övrigt motstånd (där det mesta kommer från rullmotstånd och där hjälper knappast låg profil och breda däck...).
En annan sak, är helt med på varför bilarna allt mer börjar likna en busskur med Ipad på insidan (det är betydligt billigare jämfört med traditionellt instrumentkluster). Är det någon som gillar den trenden? Själv tycker jag det "nya" verkligen känns och ser billigt ut.
Skulle säga att Cd på 0,28 är rätt dåligt för en elbil ja, det är i den sämre delen på skalan av elbilar, de bättre ligger kring 0,2-0,23. Visst kommer en mindre bil ha mindre frontarea men Cd är oavsett en viktig del av ekvationen när vi pratar förbrukning i hastigheter på 120+ km/h. Att det drar mindre i lägre hastigheter gäller såklart alla bilar, frågan var hur olika bilar beter sig i en given högre hastighet.
Sedan är nog frontarean inte speciellt liten på en EX30 heller, jämför man den med t.ex. en Model 3 så är frågan om det är någon fördel för EX30 alls faktiskt då EX30 bara är 2-3 cm smalare men är också högre och har en mer rektangulär profil.
Generellt tycker jag det är slöseri att inte bygga elbilarna riktigt aerodynamiska då som du säger skalar den delen som går till att övervinna luftmotståndet linjärt, alternativet är att slänga in större batterier för att uppnå samma räckvidd i slutändan.