Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Särimner:

Själv sitter jag och längtar efter Id.2, sjukt snygg förarmiljö och analoga- blandat med digitala knappar!

https://www.youtube.com/watch?v=8flSRQXdrtE

Som pendlar bil och bara glida swoosh swoosh runt stan innan man beger sig till villan på landet smart förvarningslösning med låda under baksätet!

Jag har funderat lite på en andra-bil då vi ofta nu behöver låna svärmors supergamla peugeot 407 när båda barnen har träning och/eller match samtidigt. Något som en liten ID2/Polo-typish skulle vara perfekt, speciellt om priset inte blir mkt mer än de pratar om. Vi behöver inte en jättestor bil och den skulle inte behöva ha jätte-range då vår Enyaq hanterar det.

Tycker den såg riktigt trevlig ut. Kan inte tänka mig att den borde ändra sig utseendemässigt så mkt mer från koncepted då den definitivt ger Polo-vibes.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

19"/245 däck är ju en direkt katastrof om man är ute efter låg förbrukning. Sen är inte 245 bredd helt optimalt som vinterdäck (men fattar varför man har dessa i en bil med >400 hp).

Och så dålig aerodynamik är det väl ändå inte? Luftmotståndet är beroende av "drag factor" (som i EX30 fall ligger i nivå med andra modeller som t.ex. KIA EV6 och VW ID.3) samt bilens area-projektion mot färdrikningen (som inte är jättestor här då det är en relativt liten bil).

Motståndet är linjärt beroende av drag-factor och area, men det är kvadratisk mot hastigheten. Så även en "kass" bil sett till luftmotstånd behöver ändå bara göra en relativt liten justering av hastigheten för att matcha en modell som "ser" mycket bättre ut.

Ovanpå det är luftmotståndet långtifrån enda som påverkar förbrukning, men det är en snabbt ökande komponent ju snabbare man kör: vid 120 km/h är det ~75/25 split medan det vid 80 km/h är ~50/50 split mellan luftmotstånd och övrigt motstånd (där det mesta kommer från rullmotstånd och där hjälper knappast låg profil och breda däck...).

En annan sak, är helt med på varför bilarna allt mer börjar likna en busskur med Ipad på insidan (det är betydligt billigare jämfört med traditionellt instrumentkluster). Är det någon som gillar den trenden? Själv tycker jag det "nya" verkligen känns och ser billigt ut.

Skulle säga att Cd på 0,28 är rätt dåligt för en elbil ja, det är i den sämre delen på skalan av elbilar, de bättre ligger kring 0,2-0,23. Visst kommer en mindre bil ha mindre frontarea men Cd är oavsett en viktig del av ekvationen när vi pratar förbrukning i hastigheter på 120+ km/h. Att det drar mindre i lägre hastigheter gäller såklart alla bilar, frågan var hur olika bilar beter sig i en given högre hastighet.

Sedan är nog frontarean inte speciellt liten på en EX30 heller, jämför man den med t.ex. en Model 3 så är frågan om det är någon fördel för EX30 alls faktiskt då EX30 bara är 2-3 cm smalare men är också högre och har en mer rektangulär profil.

Generellt tycker jag det är slöseri att inte bygga elbilarna riktigt aerodynamiska då som du säger skalar den delen som går till att övervinna luftmotståndet linjärt, alternativet är att slänga in större batterier för att uppnå samma räckvidd i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vart ser man när vagnskadegarantin går ut på ens Tesla?

Längst ner i appen ser du information om dina garantier. Klicka på den rutan så får du upp info om alla olika.
Finns info här också
https://www.tesla.com/sv_se/support/vehicle-warranty

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Längst ner i appen ser du information om dina garantier. Klicka på den rutan så får du upp info om alla olika.
Finns info här också
https://www.tesla.com/sv_se/support/vehicle-warranty

Min nybilsgaranti går ut 15 mars -25 enligt appen. Då går alltså min vagnskadegaranti ut 15 mars -24? Tack. Bara så man inte sitter med fel garanti nu.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att Cd på 0,28 är rätt dåligt för en elbil ja, det är i den sämre delen på skalan av elbilar, de bättre ligger kring 0,2-0,23. Visst kommer en mindre bil ha mindre frontarea men Cd är oavsett en viktig del av ekvationen när vi pratar förbrukning i hastigheter på 120+ km/h. Att det drar mindre i lägre hastigheter gäller såklart alla bilar, frågan var hur olika bilar beter sig i en given högre hastighet.

Sedan är nog frontarean inte speciellt liten på en EX30 heller, jämför man den med t.ex. en Model 3 så är frågan om det är någon fördel för EX30 alls faktiskt då EX30 bara är 2-3 cm smalare men är också högre och har en mer rektangulär profil.

Generellt tycker jag det är slöseri att inte bygga elbilarna riktigt aerodynamiska då som du säger skalar den delen som går till att övervinna luftmotståndet linjärt, alternativet är att slänga in större batterier för att uppnå samma räckvidd i slutändan.

Det finns produktionsbilar med luftmotståndskoefficient ned mot 0,20. Tesla model 3 var länge en av de bättre med sina 0,23 som tydligen minskats till 0,22 nu med senaste generationen.

Skulle säga att vid en viss nivå är detta ett typexempel på ett ingenjörsproblem. D.v.s. mindre är inte självklart bättre då det kommer med kompromisser där andra egenskaper försämras och dessa kan mycket väl kan vara långt viktigare för vissa jämfört med lite lägre förbrukning.

Är man bara ute efter att optimera mot lägsta möjliga luftmotstånd får man en sidoprofil som rätt mycket påminner om en kil med spetsen bakåt sett i färdriktningen. Av praktiska skäl blir en bil lite spetsig fram, d.v.s. man behöver göra en motorhuv även på elbilar som egentligen inte behöver det för att förvara motorn.

Man strävar efter något likt detta

Klicka för mer information
Visa mer

Tittar man på Model 3 i profil ser man mycket av den formen, den finns ännu mer i bilar där man egentligen byggt en 2-seater även om det finns baksäte (som t.ex. Mustang GT som jag råkar ha själv, den har faktiskt ett baksäte och trots formen är det ungefär samma utrymme i höjd som hos t.ex. Tesla model 3 då man rätt mycket sitter på golvet bak)

Klicka för mer information
Visa mer

Problemet tycker i alla fall jag är uppenbart: man vinner lågt luftmotstånd, men som vuxen person ~1,9m är ingen av dessa bilar någon höjdare att färdas i baksätet då formen gör att huvudet slår i taket. Även den större Model Y har ju samma problem!

Jämför det med betydligt mindre bil, t.ex. Mini Cooper där det må vara ont om benutrymme bak men där både jag och grabben (som är ännu någon cm längre än mig) faktiskt åkte helt OK i baksätet sett till takhöjd

Klicka för mer information
Visa mer

Volvon EX30 ser ut (har inte testat den, men har testat den lite större XC40 Recharge då vi har en sådan) att påminna betydligt mer om Minis form

Klicka för mer information
Visa mer

Huvudorsaken till att vårt val föll på just XC40, som har ännu sämre luftmotståndskoefficient än EX30, var att det är en av ytterst få elbilsmodeller just nu som har en vettig form för att kunna få in en hundbur för något större än en chihuahua...

Och är det något vi noterat med XC40 är att man åker inte gärna snabbare än 100 km/h, om man nu inte tycker att hänga vid laddare är det roligast som finns (sommartid går det ändå att komma >40 mil på en laddning). Men på det stora hela var det ändå rätt val för vår situation (eller kanske inte, gjorde vi om det kanske det ändå blivit en PHEV då det tyvärr inte finns kombin som elbilar än och gillar egentligen inte SUV).

EX30 är helt enkelt inte ett optimalt val för den som primärt kommer nöta motorväg i 120 km/h, men den kan mycket väl vara en betydligt bättre val än t.ex. Tesla 3 för den som hyfsat ofta kör vuxna människor i baksätet i stadsmiljö.

I de fall man ändå måste köra på motorväg får man då välja mellan att acceptera ~16 % högre förbrukning i 120 km/h alt. köra ~110 km/h i stället, där blir luftmotståndet ungefär lika som en bil med luftmotståndskoefficient 0,23.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns produktionsbilar med luftmotståndskoefficient ned mot 0,20. Tesla model 3 var länge en av de bättre med sina 0,23 som tydligen minskats till 0,22 nu med senaste generationen.

Skulle säga att vid en viss nivå är detta ett typexempel på ett ingenjörsproblem. D.v.s. mindre är inte självklart bättre då det kommer med kompromisser där andra egenskaper försämras och dessa kan mycket väl kan vara långt viktigare för vissa jämfört med lite lägre förbrukning.

Är man bara ute efter att optimera mot lägsta möjliga luftmotstånd får man en sidoprofil som rätt mycket påminner om en kil med spetsen bakåt sett i färdriktningen. Av praktiska skäl blir en bil lite spetsig fram, d.v.s. man behöver göra en motorhuv även på elbilar som egentligen inte behöver det för att förvara motorn.

Man strävar efter något likt detta

Tittar man på Model 3 i profil ser man mycket av den formen, den finns ännu mer i bilar där man egentligen byggt en 2-seater även om det finns baksäte (som t.ex. Mustang GT som jag råkar ha själv, den har faktiskt ett baksäte och trots formen är det ungefär samma utrymme i höjd som hos t.ex. Tesla model 3 då man rätt mycket sitter på golvet bak)

Problemet tycker i alla fall jag är uppenbart: man vinner lågt luftmotstånd, men som vuxen person ~1,9m är ingen av dessa bilar någon höjdare att färdas i baksätet då formen gör att huvudet slår i taket. Även den större Model Y har ju samma problem!

Jämför det med betydligt mindre bil, t.ex. Mini Cooper där det må vara ont om benutrymme bak men där både jag och grabben (som är ännu någon cm längre än mig) faktiskt åkte helt OK i baksätet sett till takhöjd

Volvon EX30 ser ut (har inte testat den, men har testat den lite större XC40 Recharge då vi har en sådan) att påminna betydligt mer om Minis form

Huvudorsaken till att vårt val föll på just XC40, som har ännu sämre luftmotståndskoefficient än EX30, var att det är en av ytterst få elbilsmodeller just nu som har en vettig form för att kunna få in en hundbur för något större än en chihuahua...

Och är det något vi noterat med XC40 är att man åker inte gärna snabbare än 100 km/h, om man nu inte tycker att hänga vid laddare är det roligast som finns (sommartid går det ändå att komma >40 mil på en laddning). Men på det stora hela var det ändå rätt val för vår situation (eller kanske inte, gjorde vi om det kanske det ändå blivit en PHEV då det tyvärr inte finns kombin som elbilar än och gillar egentligen inte SUV).

EX30 är helt enkelt inte ett optimalt val för den som primärt kommer nöta motorväg i 120 km/h, men den kan mycket väl vara en betydligt bättre val än t.ex. Tesla 3 för den som hyfsat ofta kör vuxna människor i baksätet i stadsmiljö.

I de fall man ändå måste köra på motorväg får man då välja mellan att acceptera ~16 % högre förbrukning i 120 km/h alt. köra ~110 km/h i stället, där blir luftmotståndet ungefär lika som en bil med luftmotståndskoefficient 0,23.

Ja jag håller med om att bra aerodynamik kommer med andra problem och kanske inte är önskvärt i alla fall på grund av kompromisserna. Men jag sa aldrig att det är guld och gröna skogar med bra aerodynamik utan jag sa bara att förbrukningen som mättes upp för EX30 var något jag förväntat mig givet den sämre aerodynamiken.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att takhöjden är problem i Model 3, varken jag (187 cm) eller min far (194 cm) sitter dåligt bak i Model 3 på grund av takhöjden däremot är benvinkeln inte optimal för som du säger sitter man på golvet. Men det kan såklart vara väldigt individuellt.

XC40 tycker jag är en riktigt trevlig bil egentligen, har kört den mycket, men ja den drar en hel del om man ligger och kör runt 130 km/h. Den är dock på listan över kandidater om det blir blir under året för oss, tillsammans med Zeekr X som är bra mycket bättre än EX30 i mitt tycke. I EX30 kunde jag knappt sitta bakom frun som är 173 cm medan det var gott om plats i Zeekr X, mycket mysigare interiör och utrustning för mindre pengar i Zeekrn också. Att sitta bakom mig själv var omöjligt i EX30 men funkar helt okej i Model 3 förutom höjden på sitsen.

Personligen är jag inte personen som kör långsammare för att få ned förbrukningen utan jag går på en bil som kan göra de resor jag vill i högre hastighet.

Permalänk
Medlem

Blev beställning på en ID7 idag. Byter från nuvarande ID4 GTX.
Skall bli skönt med bättre räckvidd och framförallt förvärmning av batteriet så framtida turer på vintern går lite smidigare/snabbare vid laddstoppen.
Även skönt med lite mer utrymme i baksätet så jag kan ha barnstol bakom förar/passagerarsätet utan att kompromissa med positionen på framsätet.

Tydligen skall ju även den inbyggda navigationen blivit bättre då den förvärmer batteriet och man kan lite mer styra vilka laddare den skall prioritera, skönt nu när många är så fruktansvärt dyra, försöker hålla mig till Tesla, OKQ8 och Cirkle K.

Leverans verkar bli i slutet på Maj som det ser ut nu, så hoppas det håller eller att den kanske till och med kommer tidigare.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ser lovande ut absolut! Hoppas de vågar skicka med ordentligt batteri, inte bara folk som kör några km inom city som vill ha en enkel, lite mindre, billigare elbil.

*EDIT*
nehepp, missade att det presenterades i videon, "city EV" med snålbatteri

Snittresan i Sverige är väl vad, knappt 2 mil? Allt över 20 mil räckvidd vintertid är egentligen inte nödvändigt för den stora massan. Men lägger man till räckviddsångest som alla utan elbil verkar ha så kanske man får bumpa upp det till 30.

Jag tar mig 20 mil med min pendlarbil på el och enda gångerna det varit problem är när man glömt ladda bilen när man gjort flera resor en dag.

Det blir också svårt att göra en bil dyrare för att täcka en minoritets behov.

Permalänk
Medlem

Imorse dog 12V-batteriet för andra gången i vinter. Denna gång var det inte helt dött, utan gav upp helt först när jag väl satt i bilen och skulle starta motorn. Elektroniken kickade igång, men orkade inte mer än så. Sedan gick bilen inte att stänga av, utan dog sakta men säkert.

Sist detta hände köpte jag en OSRAM BatteryStart 300, men hade dumt nog inte kollat upp hur jag skulle gå tillväga. Mitt uppe i morgonstressen hittade jag som tur var en video:

https://youtu.be/vkYpNebJKpo

Dock först efter att ha konsulterat manualen som tyvärr är helt otroligt dålig för just detta ändamål. Finns inget som förklarar att jag måste öppna frunk och bryta loss plastdetaljer. Det gör det dock i videon.

Gör inte som jag, utan var smart och kolla upp saker som detta på förhand!

Nu ska bilen på service för att kolla upp hur detta kan hända även utan tredjeparts-appar som väcker bilen. Har tagit bort Tibbers möjlighet att logga in i bilen sen sist. För då skyllde Kia på appar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Imorse dog 12V-batteriet för andra gången i vinter. Denna gång var det inte helt dött, utan gav upp helt först när jag väl satt i bilen och skulle starta motorn. Elektroniken kickade igång, men orkade inte mer än så. Sedan gick bilen inte att stänga av, utan dog sakta men säkert.

Sist detta hände köpte jag en OSRAM BatteryStart 300, men hade dumt nog inte kollat upp hur jag skulle gå tillväga. Mitt uppe i morgonstressen hittade jag som tur var en video:

https://youtu.be/vkYpNebJKpo

Dock först efter att ha konsulterat manualen som tyvärr är helt otroligt dålig för just detta ändamål. Finns inget som förklarar att jag måste öppna frunk och bryta loss plastdetaljer. Det gör det dock i videon.

Gör inte som jag, utan var smart och kolla upp saker som detta på förhand!

Nu ska bilen på service för att kolla upp hur detta kan hända även utan tredjeparts-appar som väcker bilen. Har tagit bort Tibbers möjlighet att logga in i bilen sen sist. För då skyllde Kia på appar...

Vad har du för bil? Är detta fortfarande ett problem hos elbilar? Frågan är HUR det kan vara ett problem. En elbil borde ladda batteriet bättre och snabbare än en vanlig bil och dessutom slipper batteriet slitas onödigt snabbt av startmotorn. En kontaktor är knappast så svår att slå på eller av.
Kanske sitter det fel typ av battrier i elbilar? Dom skulle nog klara sig bra av ett mer "marint" batteri?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad har du för bil? Är detta fortfarande ett problem hos elbilar? Frågan är HUR det kan vara ett problem. En elbil borde ladda batteriet bättre och snabbare än en vanlig bil och dessutom slipper batteriet slitas onödigt snabbt av startmotorn. En kontaktor är knappast så svår att slå på eller av.
Kanske sitter det fel typ av battrier i elbilar? Dom skulle nog klara sig bra av ett mer "marint" batteri?

Det är en EV6 och det är ett väl ett mer eller mindre känt problem hos elbilar. 12V-batteriet vara eller icke vara och dess utformning diskuteras flitigt vad jag läst och sett. I slutändan handlar det väl om säkerhet och till viss del en kostnadsfråga.

Det är såklart pinsamt för tillverkarna att det inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns produktionsbilar med luftmotståndskoefficient ned mot 0,20. Tesla model 3 var länge en av de bättre med sina 0,23 som tydligen minskats till 0,22 nu med senaste generationen.

Skulle säga att vid en viss nivå är detta ett typexempel på ett ingenjörsproblem. D.v.s. mindre är inte självklart bättre då det kommer med kompromisser där andra egenskaper försämras och dessa kan mycket väl kan vara långt viktigare för vissa jämfört med lite lägre förbrukning.

Är man bara ute efter att optimera mot lägsta möjliga luftmotstånd får man en sidoprofil som rätt mycket påminner om en kil med spetsen bakåt sett i färdriktningen. Av praktiska skäl blir en bil lite spetsig fram, d.v.s. man behöver göra en motorhuv även på elbilar som egentligen inte behöver det för att förvara motorn.

Man strävar efter något likt detta

Tittar man på Model 3 i profil ser man mycket av den formen, den finns ännu mer i bilar där man egentligen byggt en 2-seater även om det finns baksäte (som t.ex. Mustang GT som jag råkar ha själv, den har faktiskt ett baksäte och trots formen är det ungefär samma utrymme i höjd som hos t.ex. Tesla model 3 då man rätt mycket sitter på golvet bak)

Problemet tycker i alla fall jag är uppenbart: man vinner lågt luftmotstånd, men som vuxen person ~1,9m är ingen av dessa bilar någon höjdare att färdas i baksätet då formen gör att huvudet slår i taket. Även den större Model Y har ju samma problem!

Jämför det med betydligt mindre bil, t.ex. Mini Cooper där det må vara ont om benutrymme bak men där både jag och grabben (som är ännu någon cm längre än mig) faktiskt åkte helt OK i baksätet sett till takhöjd

Volvon EX30 ser ut (har inte testat den, men har testat den lite större XC40 Recharge då vi har en sådan) att påminna betydligt mer om Minis form

Huvudorsaken till att vårt val föll på just XC40, som har ännu sämre luftmotståndskoefficient än EX30, var att det är en av ytterst få elbilsmodeller just nu som har en vettig form för att kunna få in en hundbur för något större än en chihuahua...

Och är det något vi noterat med XC40 är att man åker inte gärna snabbare än 100 km/h, om man nu inte tycker att hänga vid laddare är det roligast som finns (sommartid går det ändå att komma >40 mil på en laddning). Men på det stora hela var det ändå rätt val för vår situation (eller kanske inte, gjorde vi om det kanske det ändå blivit en PHEV då det tyvärr inte finns kombin som elbilar än och gillar egentligen inte SUV).

EX30 är helt enkelt inte ett optimalt val för den som primärt kommer nöta motorväg i 120 km/h, men den kan mycket väl vara en betydligt bättre val än t.ex. Tesla 3 för den som hyfsat ofta kör vuxna människor i baksätet i stadsmiljö.

I de fall man ändå måste köra på motorväg får man då välja mellan att acceptera ~16 % högre förbrukning i 120 km/h alt. köra ~110 km/h i stället, där blir luftmotståndet ungefär lika som en bil med luftmotståndskoefficient 0,23.

Får in en hundbur för 12 kg cocker spaniel i MG4 + en stor kasse från ICA. Men ja, en XC40 hade varit bättre. Tror jag kommer köpa en bensindriven XC40 när leasingen går ut. Kör så pass lite, ingen av oss pendlar till jobb så en bensinare kan funka bra.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Det är en EV6 och det är ett väl ett mer eller mindre känt problem hos elbilar. 12V-batteriet vara eller icke vara och dess utformning diskuteras flitigt vad jag läst och sett. I slutändan handlar det väl om säkerhet och till viss del en kostnadsfråga.

Det är såklart pinsamt för tillverkarna att det inträffar.

Problemet varierar dock från olika tillverkare, vad jag vet så laddar MEB plattformen från VW 12V batteriet från det stora så länge man ligger över en viss %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Problemet varierar dock från olika tillverkare, vad jag vet så laddar MEB plattformen från VW 12V batteriet från det stora så länge man ligger över en viss %.

Det gör även Ev6, dock endast om bilen är låst har jag för mig. Men ändå verkar det vara rätt många som råkat ut för haveri med 12v batteriet.

Permalänk
Medlem

Elbilen laddar 12v batteriet från det stora, när man kör och bilen är igång. När man stänger av bilen slås det stora batteriet av och kopplas ifrån och då blir det naturligtvis ingen laddning av 12v batteriet heller.
Är det då något som drar batteri, så laddas det ur. Tesla har haft problem med detta också och 12v batterier som inte klarar djupurladdning. Verkar också vara ett större problem hos bilar som inte används så mycket.
Tror de gått över till annan typ av batteri nu dock.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det gör även Ev6, dock endast om bilen är låst har jag för mig. Men ändå verkar det vara rätt många som råkat ut för haveri med 12v batteriet.

Jo men det är väl hur/när den laddar som skiljer sig mellan bilarna, har för mig att MEB laddar 12V när tändningen är påslagen oavsett om bilen rullar eller inte, sen vet jag inte om den även laddar 12V när man laddar stora batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det är väl hur/när den laddar som skiljer sig mellan bilarna, har för mig att MEB laddar 12V när tändningen är påslagen oavsett om bilen rullar eller inte, sen vet jag inte om den även laddar 12V när man laddar stora batteriet.

Ah så är det nog. Spontant tänker man hur svårt kan det vara att hålla ett 12v batteri laddat när man har ett batteripack på ca 70kwh+. Lös det bara tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Det är en EV6 och det är ett väl ett mer eller mindre känt problem hos elbilar. 12V-batteriet vara eller icke vara och dess utformning diskuteras flitigt vad jag läst och sett. I slutändan handlar det väl om säkerhet och till viss del en kostnadsfråga.

Det är såklart pinsamt för tillverkarna att det inträffar.

Lite tips:

5min 43s in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Det är en EV6 och det är ett väl ett mer eller mindre känt problem hos elbilar. 12V-batteriet vara eller icke vara och dess utformning diskuteras flitigt vad jag läst och sett. I slutändan handlar det väl om säkerhet och till viss del en kostnadsfråga.

Det är såklart pinsamt för tillverkarna att det inträffar.

Det är väl bara ett Kia/Hyundai problem nuförtiden. Inte elbilar generellt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon som kikat på nya Porsche Taycan?

Jag fick en lång provkörning av den "första" Taycan för några år sen. Mycket go och solid bil

* Nackdelarna var priset och att den inte hade så lång räckvidd.
* Fördelarna var körkänsla, bromsar, väghållning, kvalitetskänsla, ljudkomfort, snabb laddning (upp till 270kW)

Har sett några tester på den nya Taycan.
Out of spec reviews söndagskörde nya Taycan ca 75 mil om jag inte minns fel.
Det bör gissningsvis innebära att den går att köra 45-50 verkliga mil i 90-120km/h som tex när man kör mellan Stockholm och Göteborg.

* Nackdelen med den nya Taycan som jag ser det är bara priset och det är inte så bara, man behöver vinna på lotto..
* Fördelarna är samma som med den gamla men nu har man också bra räckvidd och sjukt snabb laddning.

Vid Out of spec reviews laddningstest så matar den på med 320-300kW upp till ca 62% SoC, sen går den ned till 200kW upp till 75% sen vid 80% var den nere på 100kW. Det är sjukt bra!
Att ladda från 0-70% tog bara 15 minuter hahaha!!
Känns inte som räckvidd är ett problem då.
Grymt att den håller i hög laddeffekt så länge.

Är grymt sugen på en sån grön Taycan Sport Turismo som visas i denna presentation:
https://www.youtube.com/watch?v=oyLWLtSwZlI

Laddtestet 0-100% SoC
https://youtu.be/YyuvG8Ey1JA?si=lGqtphVNgPYeNmuG&t=639

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl bara ett Kia/Hyundai problem nuförtiden. Inte elbilar generellt.

De är väl en hel del system som drivs av 12V, det finns ju ett Utility Mode att slå på vid längre stopp som flyttar över förbrukningen till högvoltsbatteriet. Nyttjar man inte den funktionen kan jag tänka mig att 12V batteriet slits i förtid.

Dock märkligt om det helt laddar ur för Kia här väl även ett system som just ska övervaka och ladda 12V batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl bara ett Kia/Hyundai problem nuförtiden. Inte elbilar generellt.

Precis, jag har inte haft detta problem med någon av mina 5 elbilar av andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Hej!

Någon som kikat på nya Porsche Taycan?

Jag fick en lång provkörning av den "första" Taycan för några år sen. Mycket go och solid bil

* Nackdelarna var priset och att den inte hade så lång räckvidd.
* Fördelarna var körkänsla, bromsar, väghållning, kvalitetskänsla, ljudkomfort, snabb laddning (upp till 270kW)

Har sett några tester på den nya Taycan.
Out of spec reviews söndagskörde nya Taycan ca 75 mil om jag inte minns fel.
Det bör gissningsvis innebära att den går att köra 45-50 verkliga mil i 90-120km/h som tex när man kör mellan Stockholm och Göteborg.

* Nackdelen med den nya Taycan som jag ser det är bara priset och det är inte så bara, man behöver vinna på lotto..
* Fördelarna är samma som med den gamla men nu har man också bra räckvidd och sjukt snabb laddning.

Vid Out of spec reviews laddningstest så matar den på med 320-300kW upp till ca 62% SoC, sen går den ned till 200kW upp till 75% sen vid 80% var den nere på 100kW. Det är sjukt bra!
Att ladda från 0-70% tog bara 15 minuter hahaha!!
Känns inte som räckvidd är ett problem då.
Grymt att den håller i hög laddeffekt så länge.

Är grymt sugen på en sån grön Taycan Sport Turismo som visas i denna presentation:
https://www.youtube.com/watch?v=oyLWLtSwZlI

Laddtestet 0-100% SoC
https://youtu.be/YyuvG8Ey1JA?si=lGqtphVNgPYeNmuG&t=639

"Priset" på bilen är bara en summa pengar som måste finansieras. Slutpriset får du när du byter in/säljer bilen. Som det ser ut just nu för Porsche Taycan är det en mardrömsaffär för dom flesta. Man behöver ha ganska mycket FU-pengar för att en (ny) Taycan-affär ska kännas ok. Värdeminskningen är vidrig, restvärdet ett skämt.

En ny Turbo S Cross Turismo kostar 2,5 milj med lite utrustning. Finns begagnade ute för under 1,4 som gått mindre än 2000mil. Bilar som stått osålda i 200 dagar.

https://www.youtube.com/@MarkMcCann64

Han har kikat närmare på specifikt Porsches sätt att hantera kunder som vill köpa en bil med hög efterfrågan. Andra märken avhandlas också men strålkastarljuset hamnar på just Taycan (och i synnerhet i UK).

Det är imponerande teknik med laddningen och räckvidden men det känns lite risky att köpa riktigt dyra elbilar just nu.

Permalänk
Medlem

Körde om en Fisker Ocean på E20 utanför Strängnäs idag.
Har leveranser kommit igång till kunder nu?

Beräknad leveranstid: 4 - 15 dagar, för förkonfigurerade bilar enligt deras sida när jag kollar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Körde om en Fisker Ocean på E20 utanför Strängnäs idag.
Har leveranser kommit igång till kunder nu?

Beräknad leveranstid: 4 - 15 dagar, för förkonfigurerade bilar enligt deras sida när jag kollar.

Kom igång strax innan nyår. Problemet är att mjukvaran är så trasig att många funktioner saknas. T.ex har inte bilen adaptiv farthållare än och det skulle skrämma mig från att pröjsa 700 000kr på en bil!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kom igång strax innan nyår. Problemet är att mjukvaran är så trasig att många funktioner saknas. T.ex har inte bilen adaptiv farthållare än och det skulle skrämma mig från att pröjsa 700 000kr på en bil!

Tesla hanterar sin utveckling/mjukvara precis såhär, och de säljer ju ändå. Så jag förstår att fler hoppar på konceptet med trasig/ofärdig mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Det är en EV6 och det är ett väl ett mer eller mindre känt problem hos elbilar. 12V-batteriet vara eller icke vara och dess utformning diskuteras flitigt vad jag läst och sett. I slutändan handlar det väl om säkerhet och till viss del en kostnadsfråga.

Det är såklart pinsamt för tillverkarna att det inträffar.

Ja men förhoppningsvis fixas det i framtida mjukvaror.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tesla hanterar sin utveckling/mjukvara precis såhär, och de säljer ju ändå. Så jag förstår att fler hoppar på konceptet med trasig/ofärdig mjukvara.

Det verkar vara så för dom flesta branscher/märken nuförtiden.
Går det att släppa uppdateringar? Ja, då kan vi fixa detta senare...

Det går bara att motverka om vi konsumenter inte köper "grisen i säcken" och påtalar att det blir ingen affär förrän X funkar som det ska.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

När jag laddar elbilen hemma med 11 kW laddare mår batteriet bättre om det är 20 grader istället för 4 grader i garaget?

När jag laddar batteriet blir det mycket spillvärme då? Har isolerat garage men ingen värme på i garaget.

Degraderingen ökar med högre temperatur. Det är helt klart bättre för batteriets livslängd att förvara det kallt än i 20 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Degraderingen ökar med högre temperatur. Det är helt klart bättre för batteriets livslängd att förvara det kallt än i 20 grader.

Väl sammanfattat av Jason:

Temperaturen är en faktor ja, men 20 grader Celsius är inte "varmt' eller" hett", på något sätt. Bara så att ingen missförstår.