Microsoft bekräftar Windows 11 24H2-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar Windows 11 24H2-uppdatering

Det blir inget Windows 12 i år – det blir tydligt när Microsoft nu bekräftar att höstens stora uppdatering av Windows kommer heta Windows 11 version 24H2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har hört fler rykten om detta och det är kanske bra att de lägger lite mer tid på att utveckla 12an. Det är väl snart de nya datorerna med bättre Ai cpuer kommer? Även Apple kommer satsa mycket på Ai lokalt, även om de ej kör windows.
Jag har använt ChatGTP-4, Gemeni Pro, och Cop-pilot ett tag nu och funderar på om de hjälper eller stjälper inom programmering. De spottar ut sig en kod, som ofta innehåller att man ska importera moduler som endast i deras fantasi existerar.

Men jag blir lite som denna person när jag klankar ner på Ai i hemdatorn: https://www.youtube.com/watch?v=rY8cSiTmyxc

En intressant artikel är: Prognoser: försäljningsboom för AI-förstärkta datorer
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780934/prognoser-forsa...

När fler personer får hårdvara så att Ai fungerar bra lokalt så finns det bättre grund för att släppa ett Os med stort fokus på detta. När windows Vista kom så hade det superhöga systemkrav och vissa för att lösa det testade ReadyBoost med usb minne för swapning etc.

Permalänk
Medlem

enligt rykten kommer fokus ligga på olika AI-funktioner med en djupare integrerad och mer kapabel Copilot som paradnummer.......

För mig personligen blir varje "uppdatering" som nån form av bekräftelse på vilket otroligt rätt beslut jag tog för ett par år sen nu att helt överge Windows som operativsystem.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

"Plugging in to use a Windows Mixed Reality headset will not work starting with this build. Windows Mixed Reality is no longer available to users as Windows Mixed Reality has been announced as deprecated. This includes the Mixed Reality Portal app, and Windows Mixed Reality for SteamVR and Steam VR Beta. Existing Windows Mixed Reality devices will continue to work with Steam through November 2026, if users remain on their current released version of Windows 11 (version 23H2) and do not upgrade to this year’s annual feature update for Windows 11 (version 24H2). This deprecation does not impact HoloLens."

😢

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig bra utan AI i Windows 11. Vill bara ha stabilitet och säkerhet samt optimeringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle man inte kunde släppa både en ny version och en uppgradering av den gamla? Särskilt om man vill dela upp marknaden i ai-drivna system och traditionella?

Permalänk

Ni som är emot Ai, så kan ni inte heller välja Apples produkter. Apple satsar också väldigt mycket på Ai. Inte ens iPhone går säker, mer Ai byggs in i grunderna.
https://www.macworld.se/article/2224011/rapport-havdar-att-ap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag klarar mig bra utan AI i Windows 11. Vill bara ha stabilitet och säkerhet samt optimeringar.

Då finns det bättre OS där ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som är emot Ai, så kan ni inte heller välja Apples produkter. Apple satsar också väldigt mycket på Ai.

Absolut inte, vägrar ta i skiten av ren princip.
Just Apple som företag har jag personligen bojkottat sen start då det redan från början var solklart vad deras affärsidé grundar sig i.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Absolut inte, vägrar ta i skiten av ren princip.
Just Apple som företag har jag personligen bojkottat sen start då det redan från början var solklart vad deras affärsidé grundar sig i.

Tjäna pengar?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som är emot Ai, så kan ni inte heller välja Apples produkter. Apple satsar också väldigt mycket på Ai. Inte ens iPhone går säker, mer Ai byggs in i grunderna.

Hittills har det varit väldigt lätt att undvika Siri helt i både macOS och iOS/iPadOS. Jag tror inte att Apple kommer ändra detta i framtiden, utan hoppas att AI delarna kommer vara helt konfigurerbara.

Microsoft har jag däremot inget förtroende till.

Permalänk
Medlem

kan det inte komma en beta,.. orkar inte vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

enligt rykten kommer fokus ligga på olika AI-funktioner med en djupare integrerad och mer kapabel Copilot som paradnummer.......

För mig personligen blir varje "uppdatering" som nån form av bekräftelse på vilket otroligt rätt beslut jag tog för ett par år sen nu att helt överge Windows som operativsystem.

Ja, verkligen, 2024 blev året för min del. Konkurrensen har aldrig varit så bra och Microsoft har aldrig varit så dåligt. Vi får hoppas att en bra mängd gör sig kvitt med beroendet nu när hoppet mellan plattformar aldrig varit så litet.
Den här nyheten gör mig bara mer övertygad om att man gjorde rätt val.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag klarar mig bra utan AI i Windows 11. Vill bara ha stabilitet och säkerhet samt optimeringar.

Samma här, kör visserligen Win 11 på ett par datorer men blir nog kvar på Win 10 med de övriga tills jag tar steget över till Linux helt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, först skulle Win12 slopas och nu pratas det om win12.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Bara jag som känner deja vu känslor emot smartphones och liknande när det gäller Ai? En stor del av alla datanördar är emot det, säger saker som att de inte vill ha mobiltelefoner där man behöver uppdatera mjukvaran på, mobiltelefon ska ej vara kopplad till internet osv.
Listan går göra oändlig. Men efter en 20år så minns inte en kotte det de sa.

Samma sak lär väl hända Ai. Ingen om 20år kommer påstå att de var emot det i deras datorer och mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma sak lär väl hända Ai. Ingen om 20år kommer påstå att de var emot det i deras datorer och mobiltelefoner.

Beror helt på vad du menar med AI. Själv gillar jag smarta funktioner som är mer åt ML-hållet. Att känna igen objekt i bilder, upptäcka faror när man kör etc. Optimera hur en enhet används etc.

Däremot är jag mer tveksam till generativ AI, där främst Google, Facebook och Microsoft inkräktar på den personliga integriteten. Att de även snor upphovsrättsskyddat material gör direkt deras lösningar mer attraktiva.

Permalänk
Medlem

Vad bra.

"Uppgradering" av Windows är inget man någonsin ser fram emot. Blir alltid en massa klabb, och det ger sällan något av större värde.

Hemma kan man ju styra när, hur och var på ett annat sätt, men på jobbet får man ju vad någon annan behagar trycka ned i halsen på en.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En stor del av alla datanördar är emot det, säger saker som att de inte vill ha mobiltelefoner där man behöver uppdatera mjukvaran på, mobiltelefon ska ej vara kopplad till internet osv.
Listan går göra oändlig. Men efter en 20år så minns inte en kotte det de sa.

Personligen anser jag mig själv väldigt konsekvent i just detta.

Jag avskyr "uppdateringar" och att mjukvara nu är en tjänst som man prenumererar på, istället för en produkt man som konsument köper och äger.

Sen vill jag även poängtera att det som idag går under begreppet "uppdateringar" till största del består av funktioner som läggs till och ändringar i GUI.
Flashigt och trendigt utseende samt påfyllnad av funktioner som jag inte bett om är för mig totalt ointressant, jag tar gärna emot säkerhets- och buggfixar varje vecka dock.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Moment 5 + En fet AI uppgradering i år av W11, blir intressant att sätta tänderna i. Ser fram emot att följa utvecklingen av Co-pilot. Redan hittat flera intressanta funktioner som jag använder mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Absolut inte, vägrar ta i skiten av ren princip.
Just Apple som företag har jag personligen bojkottat sen start då det redan från början var solklart vad deras affärsidé grundar sig i.

Så du kör... Nokia?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Då finns det bättre OS där ute

Jag vet

Jag kör Linux Mint på mina bärbara, men Windows 11 på stationära (mest pga spel).

För allt annat än spel så gillar jag Linux bättre än Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Samma här, kör visserligen Win 11 på ett par datorer men blir nog kvar på Win 10 med de övriga tills jag tar steget över till Linux helt.

Jag kör Win 11 på min sationära och Linux Mint på bärbara.

Funderar på att gå tillbaka till Win 10 ett tag och testa.

Tycker det är 50/50 mellan Win 10 och 11.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag vet

Jag kör Linux Mint på mina bärbara, men Windows 11 på stationära (mest pga spel).

För allt annat än spel så gillar jag Linux bättre än Windows.

Det är inte bara spel då Windows (eller MacOs för vissa)är oumbärligt o där Linux saknar kritiskt viktigt stöd.
Daws för musikskapande är ett exempel på det.
Finns varken stöd för program, pluggar och hårdvarustöd för en mångd ljudkort
Samma gäller nog andra områden för "content creation" också.

Sen tycker jag personligen att Linux fortfarande också är sämre som "Daily Driver" för vardagsprylar.
Suveränt som webbservrar eller skräddarsydda prylar och för viss cross platform programvaruutveckling, men fortfarande sämre för allt annat känner jag det som.
Är oftast en fragmenterad röra, liknande det som Android råkat ut för. Något som öppnare system som kan pillas med råkar ut för.
Kör det själv till ifrån i Virtual Box...

Permalänk
Medlem

Tydligen många rädda bakåtsträvare här, som ogillar uppdateringar. Själv tycker jag att Windows aldrig funkat lika bra som 11 (23H2). Stabilt, snabbt, snyggt och funkar klockrent även med komplex setup/hårdvara (som aldrig skulle funka lika bra med macOS eller Linux). Fortfarande överlägset bästa alternativet för både gaming, produktivitet och kompatibilitet. Har kört 11 sedan innan release och aldrig ångrat det.
Gillar man inte AI-funktionerna (Copilot) så kan man stänga av dem. Det är väldigt mycket annat nytt, som man kan läsa om ifall man är intresserad, men AI är ju det som marknadsförs överlägset mest så förstår om många tror att det är det enda nya.
Har iofs bara använt Pro och Enterprise editions. Vet inte vad som är annorlunda i Home edition.
Vet om att det inte är bäst för exakt alla behov, men dessa behov är lätträknade.
Jag antar att det är "inne" att välja något alternativ till Microsoft för att försöka vara hipp och annorlunda. Men trots denna "trend" har det aldrig gått bättre för Microsoft som slår rekord efter rekord 😉
Ser fram emot både 24H2 och 12 😊

Permalänk
Medlem

Påtvingade funktioner/molnlösningar är aldrig skoj. Valbarhet hade inte skadat!
Vill du ha AI integration installerat? Ja/Nej.
[ ]Ja
[X]Nej

Microsoft: Det här SKA du ha din jaevel!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Så du kör... Nokia?

Kör vad menar du?

Mjukvara använder jag enbart Open Source, oavsett enhet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Tydligen många rädda bakåtsträvare här, som ogillar uppdateringar.
Jag antar att det är "inne" att välja något alternativ till Microsoft för att försöka vara hipp och annorlunda.

Detta grundar sig nog mera på att fler o fler starkt börjar ifrågasätta vart utvecklingen är på väg.

Allt fler börjar vakna upp och ifrågasätta den nutida "normen" att mjukvara och digitala tjänster tillhandahålls "gratis" i utbyte mot att användaren tillåter sig få sitt beteende och aktivitet övervakat och kartlagt....

Om alla bara ansträngde sig lite och tänkte bara lite lite lite längre än näsan räcker, då skulle varken T.ex Apple, Microsoft, Facebook eller Google knappt ha nån användarbas alls.....
Men den stora fårskocken nöjer sig med att det hela upplevs smidigt, enkelt och "gratis"......

Därför uppfattas de som aktivt vägrar nyttja tjänster från dessa Tech-giganter som "annorlunda"..... Att du nu upplever det som något trendigt och "hippt" innebär enbart att de som orkar tänka till blir fler o fler.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Tydligen många rädda bakåtsträvare här, som ogillar uppdateringar. Själv tycker jag att Windows aldrig funkat lika bra som 11 (23H2). Stabilt, snabbt, snyggt och funkar klockrent även med komplex setup/hårdvara (som aldrig skulle funka lika bra med macOS eller Linux). Fortfarande överlägset bästa alternativet för både gaming, produktivitet och kompatibilitet. Har kört 11 sedan innan release och aldrig ångrat det.
Gillar man inte AI-funktionerna (Copilot) så kan man stänga av dem. Det är väldigt mycket annat nytt, som man kan läsa om ifall man är intresserad, men AI är ju det som marknadsförs överlägset mest så förstår om många tror att det är det enda nya.
Har iofs bara använt Pro och Enterprise editions. Vet inte vad som är annorlunda i Home edition.
Vet om att det inte är bäst för exakt alla behov, men dessa behov är lätträknade.
Jag antar att det är "inne" att välja något alternativ till Microsoft för att försöka vara hipp och annorlunda. Men trots denna "trend" har det aldrig gått bättre för Microsoft som slår rekord efter rekord 😉
Ser fram emot både 24H2 och 12 😊

Du öppnar verkligen för en seriös diskussion när du utnämner de som har en annan åsikt till "rädda bakåtsträvare". Det märks också att du inte följt den diskussion som varit och fortfarande pågår. Att bara prata om uppdateringar är totalt innehållslöst. Det jag har reagerat mot är Microsofts attityd mot kunderna. Om man lät programmens kvaliteter tala för sig själva skulle det fungera bra. Istället är det nedsudlat med reklam och pekpinnar. Om man inte vill använda ett microsoft-konto ska det respekteras och inte komma en massa uppmaningar om att logga in. Om man använder Microsofts program som Microsoft vill är allt lugnt men har man en egen uppfattning blir det gnäll. Jag tycker att de program jag använt har varit bra men jag vägrar att acceptera alla pekpinnar.

Det tillkommer ju också frågan om pris. Om man inte har en generös arbetsgivare som betalar så är priset viktigt. Vill man betala för funktioner man inte behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Detta grundar sig nog mera på att fler o fler starkt börjar ifrågasätta vart utvecklingen är på väg.

Allt fler börjar vakna upp och ifrågasätta den nutida "normen" att mjukvara och digitala tjänster tillhandahålls "gratis" i utbyte mot att användaren tillåter sig få sitt beteende och aktivitet övervakat och kartlagt....

Om alla bara ansträngde sig lite och tänkte bara lite lite lite längre än näsan räcker, då skulle varken T.ex Apple, Microsoft, Facebook eller Google knappt ha nån användarbas alls.....
Men den stora fårskocken nöjer sig med att det hela upplevs smidigt, enkelt och "gratis"......

Därför uppfattas de som aktivt vägrar nyttja tjänster från dessa Tech-giganter som "annorlunda"..... Att du nu upplever det som något trendigt och "hippt" innebär enbart att de som orkar tänka till blir fler o fler.

Detta har pågått så länge och är så vanligt idag att om man verkligen vill undvika det så måste man i stort sett bosätta sig på landet samt undvika internet, TV-boxar, streamingtjänster, smartphones, nyare bilar, bankkort/kreditkort/swish, m.m.
Dvs det finns så mycket annat man borde vara rädd för om man är så nervös att man väljer bort t.ex. Windows pga detta.
Men det är (ännu) inte hippt att välja bort smartphone eller dumpa alla sina streamingtjänster...

Oftast finns det betal/premium/pro-alternativ ifall man vill slippa annonser m.m. Annars behöver de ju finansiera produkten eller tjänsten på annat sätt. Mjukvaruutveckling och onlinetjänster är idag så avancerade och dyra att det inte går att erbjuda gratis-alternativ.
Och oftast kan man själv välja vilken info man vill dela med sig av.

"Orkar tänka till".. Fast inte hela vägen då? Snarare inkonsekvent och bakåtsträvande.
Är man ordentligt påläst och har tänkt till på riktigt så inser man att allt detta har pågått i 10+ år och inte kommer vända eller avta. Alternativet är att skaffa foliehatt och bli grottmänniska.