Microsoft bekräftar Windows 11 24H2-uppdatering

Permalänk
Medlem

Känns som EU kommer ha en ai-hjälpreda-böter inkommandes till dem snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du öppnar verkligen för en seriös diskussion när du utnämner de som har en annan åsikt till "rädda bakåtsträvare". Det märks också att du inte följt den diskussion som varit och fortfarande pågår. Att bara prata om uppdateringar är totalt innehållslöst. Det jag har reagerat mot är Microsofts attityd mot kunderna. Om man lät programmens kvaliteter tala för sig själva skulle det fungera bra. Istället är det nedsudlat med reklam och pekpinnar. Om man inte vill använda ett microsoft-konto ska det respekteras och inte komma en massa uppmaningar om att logga in. Om man använder Microsofts program som Microsoft vill är allt lugnt men har man en egen uppfattning blir det gnäll. Jag tycker att de program jag använt har varit bra men jag vägrar att acceptera alla pekpinnar.

Det tillkommer ju också frågan om pris. Om man inte har en generös arbetsgivare som betalar så är priset viktigt. Vill man betala för funktioner man inte behöver?

Iaf i den här diskussionen så var det flera som skrev typ "usch, jag ogillar alla uppdateringar", liknande "det var bättre förr".

Du har fastnat för vad marknadsföring och media säger och inte undersökt alla andra hundratals/tusentals förbättringar som också görs. Tyvärr är det deras budskap som alltid syns mest - det är beklagligt.

Har aldrig fått någon reklam i Windows (eller i Microsoft 365). Eller några "pekpinnar" - det är fortfarande ett väldigt öppet och tillåtande OS. Jämför med iOS eller t.o.m. Android.
Gillar du inte en default-inställning i Windows så är det bara att ändra. Byt program om något förinstallerat inte passar dig.
Du måste inte använda ett MS-konto. Och om det är så farligt, har du en internetuppkoppling som ej är kopplad till ditt namn och personnummer, eller kör du vpn för allt? Och använder du enbart kontanter för betalning? Vilken telefon använder du utan konton? Mycket annat att tänka på om man ska vara konsekvent och så paranoid.

Har du testat att använda iOS eller Android utan Apple/Google-konto?
Dagens moderna OS är uppkopplade och integrerade med olika tjänster. Precis som alla nyare bilar, spelkonsoler, TV-boxar, m.m. m.m. Många använder glatt allt sånt, men kör Linux på sin dator och klagar på att Windows kräver inloggning...

Ang pris... Tycker du dagens telefoner är mer prisvärda? Använder du alla deras funktioner? Och anser du att funktioner som cloud-backup av foton etc borde vara gratis och obegränsat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Detta har pågått så länge och är så vanligt idag att om man verkligen vill undvika det så måste man i stort sett bosätta sig på landet samt undvika internet, TV-boxar, streamingtjänster, smartphones, nyare bilar, bankkort/kreditkort/swish, m.m.
Dvs det finns så mycket annat man borde vara rädd för om man är så nervös att man väljer bort t.ex. Windows pga detta.
Men det är (ännu) inte hippt att välja bort smartphone eller dumpa alla sina streamingtjänster...

Oftast finns det betal/premium/pro-alternativ ifall man vill slippa annonser m.m. Annars behöver de ju finansiera produkten eller tjänsten på annat sätt. Mjukvaruutveckling och onlinetjänster är idag så avancerade och dyra att det inte går att erbjuda gratis-alternativ.
Och oftast kan man själv välja vilken info man vill dela med sig av.

"Orkar tänka till".. Fast inte hela vägen då? Snarare inkonsekvent och bakåtsträvande.
Är man ordentligt påläst och har tänkt till på riktigt så inser man att allt detta har pågått i 10+ år och inte kommer vända eller avta. Alternativet är att skaffa foliehatt och bli grottmänniska.

"5 miljarder flugor kan inte ha fel, bajs är gott" -Argumentet håller inte.
Flockmentalitet som en lämmel.
Börja tänk med din egen hjärna istället för att följa flocken och prata som en papegoja.
Har du AI-genererat detta meddelandet?

Jag tvivlar på att grottmänniskor får tag på folie.
Jag är hellre grottmänniska än flyter med strömmen som en död fisk, djurliknelserna för ditt beteende är nästan oändliga.
Om var och en drar sitt strå till stacken och undviker dåliga saker som man faktiskt inte är i behov av, så blir allt mycket bättre. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Iaf i den här diskussionen så var det flera som skrev typ "usch, jag ogillar alla uppdateringar", liknande "det var bättre förr".

Du har fastnat för vad marknadsföring och media säger och inte undersökt alla andra hundratals/tusentals förbättringar som också görs. Tyvärr är det deras budskap som alltid syns mest - det är beklagligt.

Har aldrig fått någon reklam i Windows (eller i Microsoft 365). Eller några "pekpinnar" - det är fortfarande ett väldigt öppet och tillåtande OS. Jämför med iOS eller t.o.m. Android.
Gillar du inte en default-inställning i Windows så är det bara att ändra. Byt program om något förinstallerat inte passar dig.
Du måste inte använda ett MS-konto. Och om det är så farligt, har du en internetuppkoppling som ej är kopplad till ditt namn och personnummer, eller kör du vpn för allt? Och använder du enbart kontanter för betalning? Vilken telefon använder du utan konton? Mycket annat att tänka på om man ska vara konsekvent och så paranoid.

Har du testat att använda iOS eller Android utan Apple/Google-konto?
Dagens moderna OS är uppkopplade och integrerade med olika tjänster. Precis som alla nyare bilar, spelkonsoler, TV-boxar, m.m. m.m. Många använder glatt allt sånt, men kör Linux på sin dator och klagar på att Windows kräver inloggning...

Ang pris... Tycker du dagens telefoner är mer prisvärda? Använder du alla deras funktioner? Och anser du att funktioner som cloud-backup av foton etc borde vara gratis och obegränsat?

Eftersom sådär 95 % av det du skriver inte har något att göra med mitt inlägg så avstår jag från vidare diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Detta har pågått så länge och är så vanligt idag att om man verkligen vill undvika det så måste man i stort sett bosätta sig på landet samt undvika internet, TV-boxar, streamingtjänster, smartphones, nyare bilar, bankkort/kreditkort/swish, m.m.

Är man ordentligt påläst och har tänkt till på riktigt så inser man att allt detta har pågått i 10+ år och inte kommer vända eller avta. Alternativet är att skaffa foliehatt och bli grottmänniska.

Vem har påstått att det inte pågått länge?
Skulle utvecklingen på något sätt bli mindre dålig och mindre i fel riktning bara för att den pågått länge och kommit ganska långt?

Det började tidigare än så, men det var runt åren där Google tog fart, smartphonen gjorde sitt intåg på marknaden och "sociala medier" med FB i spetsen kom.... Där nånstans började det gå riktigt käpprätt åt hel*ete i fel riktning.

För info så går det precis utmärkt att nyttja internet utan att nyttja tjänster eller produkter från "tech-giganter" som Google, Microsoft eller Apple på enheter med enbart open source mjukvara, både stationära och handhållna.
Bosätta mig på landet är något jag planerar, dock går det inte riktigt ihop med mitt yrke. Så det får bli att knega på o betala av sommarstugan lagom till pensionen o sen flytta dit när man inte behöver närheten till stan för att arbeta längre. Ser fram emot dagliga långa promenader i skogen och motionera genom att hugga ved.

Vad min gamla dammiga bank gör med informationen på mina kontoutdrag som gjorts med mitt VISA debitkort vet jag faktiskt inte, men hittills har det inte resulterat i nån riktad reklam iaf. Detta betalningssystem är ju redan finansierat då jag betalar avgift till min bank för att få kortet och handlaren betalar avgift på transaktionen när jag handlar....
Nya bilar, tv-boxar, streamingtjänster o vad du mer listade upp har jag inget intresse alls av.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Tydligen många rädda bakåtsträvare här, som ogillar uppdateringar. Själv tycker jag att Windows aldrig funkat lika bra som 11 (23H2). Stabilt, snabbt, snyggt och funkar klockrent även med komplex setup/hårdvara (som aldrig skulle funka lika bra med macOS eller Linux). Fortfarande överlägset bästa alternativet för både gaming, produktivitet och kompatibilitet. Har kört 11 sedan innan release och aldrig ångrat det.
Gillar man inte AI-funktionerna (Copilot) så kan man stänga av dem. Det är väldigt mycket annat nytt, som man kan läsa om ifall man är intresserad, men AI är ju det som marknadsförs överlägset mest så förstår om många tror att det är det enda nya.
Har iofs bara använt Pro och Enterprise editions. Vet inte vad som är annorlunda i Home edition.
Vet om att det inte är bäst för exakt alla behov, men dessa behov är lätträknade.
Jag antar att det är "inne" att välja något alternativ till Microsoft för att försöka vara hipp och annorlunda. Men trots denna "trend" har det aldrig gått bättre för Microsoft som slår rekord efter rekord 😉
Ser fram emot både 24H2 och 12 😊

Vad är det för rekord dom slår? Jag hittar nämligen inte något, varken på Microsofts sidor, extern statistik, marknadsföring, investerare, trending eller google.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Vad är det för rekord dom slår? Jag hittar nämligen inte något, varken på Microsofts sidor, extern statistik, marknadsföring, investerare, trending eller google.

Ekonomiskt resultat gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ekonomiskt resultat gissar jag.

Vad nu det innebär. Tittar man på börsvärdet så är Apple värt 2 707 miljarder USD och Microsoft 2 515 miljarder USD.

Från 7:e november 2023. Sveriges och USA:s största företag

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Vad nu det innebär. Tittar man på börsvärdet så är Apple värt 2 707 miljarder USD och Microsoft 2 515 miljarder USD.

Från 7:e november 2023. Sveriges och USA:s största företag

Jo, men Microsoft går också som tåget. Från att i princip ha stått still på börsen har man de senaste åren haft väldigt god utveckling.

Permalänk
Medlem

Sägs att Microsoft har tagit bort WMR från och med denna uppdatering, vilket renderar i alla VR-headset baserade på WMR kommer bli elektronikskrot i förtid. Vilket j-a slöseri!

Permalänk
Medlem

Skit i dessa chat/ai grejor, fixa ett enhetligt Darkmode istället för detta ganla win32 ui som är kvar som gamla reliker i UI:et, för över resten av Alla funktioner från den gamla kontrolpanelen till Inställningar, och skrota den gamla helt, alla gamla installations och övriga smårutor som bara blämdar en. Är så less på detta sölande med UI:et, för att istället lägga till emoijs och nu AI/Chat, bara dynga enligt mig, stänger ju av allt som har att göra med historik, indexering, chat, telemetri mm. Fixa UI:et så det blir enhetligt först, dock min åsikt. Förutom detta så tycker jag att Windows 11 är rätt så stabilt och bra faktist.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Absolut inte, vägrar ta i skiten av ren princip.
Just Apple som företag har jag personligen bojkottat sen start då det redan från början var solklart vad deras affärsidé grundar sig i.

Hoppas du aldrig får cancer då. Eftersom en del av cancervården så använder dom AI för att upptäcka i tidig stadie 😅 Bättre att dö än att använda AI för att rädda ditt liv? 😉 Gl hf.

Skrivet av CreativeX:

Fattar inte, först skulle Win12 slopas och nu pratas det om win12.

Saker förändras, inget är hugget i sten osv. Företag får väl lov att ändra och göra annorlunda än tidigare sagt? Förstår inte problemet.

Skrivet av corb06:

Sägs att Microsoft har tagit bort WMR från och med denna uppdatering, vilket renderar i alla VR-headset baserade på WMR kommer bli elektronikskrot i förtid. Vilket j-a slöseri!
https://roadtovrlive-5ea0.kxcdn.com/wp-content/uploads/2018/07/windows-mixed-reality.jpg

Va? WMR är ju inte ”VR” och spel a la Beat Saber osv liksom. Jag har en Valve Index hemma, har aldrig någonsin använt den för annat än spela spel 😅 WMR är ju det som Apple gör nu med Vision Pro. Så eventuellt kommer Microsoft backa på detta i och med att just nu är många imponerande över vad Vision Pro låter användare kunna göra. Stöd för SteamVR är fortfarande i full sving, så oroa dig inte.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Hoppas du aldrig får cancer då. Eftersom en del av cancervården så använder dom AI för att upptäcka i tidig stadie 😅 Bättre att dö än att använda AI för att rädda ditt liv? 😉 Gl hf.

Jag får inte ihop din koppling alls.

Vad har min ovilja att själv privat nyttja produkter o tjänster från en viss leverantör med min ev cancerbehandling att göra?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag får inte ihop din koppling alls.

Vad har min ovilja att själv privat nyttja produkter o tjänster från en viss leverantör med min ev cancerbehandling att göra?

Att du vägrar ta i det av ren princip. Det innebär ju ett absolut avhållsamhet av AI. Det är min koppling till att du var så absolut mot AI.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Att du vägrar ta i det av ren princip. Det innebär ju ett absolut avhållsamhet av AI. Det är min koppling till att du var så absolut mot AI.

Läser du igen så ser du att det var Apple jag skrev att jag vägrar nyttja produkter och tjänster ifrån av ren princip.

Jag är absolut även motståndare till att "AI-funktioner" integreras djupare i mitt operativsystem som mitt initiala inlägg handlade om, men nu hoppas jag innerligt att jag inte behöver släpa med mig min egen stationära dator till sjukan när jag ev behöver genomgå cancerbehandling....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d