Microsoft tjatar på användare att uppgradera till Windows 11

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Här har vi en anhängare som vill men inte kan.
Trodde du ja, finns program/installationsmedia även för dig. Välkommen, too the dark side...

största bekymmret är ju att ibland så aktiverar ju uppdateringarna tpm och whatever kravet igen och uppdateringen misslyckas och vill man ha uppdateringen så är det att göra nytt media med fulhack och installera ifrån igen.

vilket iaf för mig är en dealbreaker.

personligen hade jag gärna sett ett officiellt win 11 legacy edition specifikt för äldre datorer som är typ win 10 utan tpm krav å shit men under win 11 kärnan och kompatibel med ev säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

När win 7-》 win 10 skulle uppgraderas så fick vi problem med windows mobile-programmet som inte helt å hållet stöddes i win10. Detta gjorde vårt jobb som mättekniker jäkligt jobbigt då vi behövde det för att konvertera filer till våran fältutrustning. Hurvida program stöds/inte stöds mellan win10-win11 vet jag inte men jag kan förstå att man från företagssida med känslig programvara inte är snabba på denna bollen eftersom det kan sabba en del.

Förstår inte vilket företag som uppdaterar från Win7 till Win10? Finns ju än idag företag/myndigheter som ligger kvar på WinXP.

Det är väl "IT-teknikerna" på företag/myndigheter som måste se till och förvissa sig om att övergången kommer att fungera, annars finns det andra jobb. (är bara svetsare, så jag är inte bättre än någon här på IT, ville bara göra det klart) men för mig i min värld är det väl därför de finns? MS support finns också, för företag, på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mmm, måste vara jobbigt att uppdatera till det senaste, det riktigt kryper i hela kroppen, ush fy så vidrigt.
Det senaste är bara roligt om det är hårdvara.

Jag förstår verkligen inte problemet, stanna kvar på Win7?
Eller installera Win2000 server, som förövrigt är bland det bästa MS någonsin skapat.

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:589/1*eRPNEGBK8t1Po6Yg4XiZIQ.png

Det är ren och skär boomer-mentalitet. Förändring = dåligt.

Får ju inte utmana långtidsminnet och muskelminnet allt för mycket, med nya menyer osv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

största bekymmret är ju att ibland så aktiverar ju uppdateringarna tpm och whatever kravet igen och uppdateringen misslyckas och vill man ha uppdateringen så är det att göra nytt media med fulhack och installera ifrån igen.

vilket iaf för mig är en dealbreaker.

personligen hade jag gärna sett ett officiellt win 11 legacy edition specifikt för äldre datorer som är typ win 10 utan tpm krav å shit men under win 11 kärnan och kompatibel med ev säkerhetsuppdateringar.

TPM ändras i BIOS/UEFI och således ändras detta bara om du uppdaterar BIOS:en, inte Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har kört Linux sedan förra året (Fedora KDE). Nyckeln till bytet är förstås Proton, och jag har ännu bara stött på ett spel som inte fungerar - Valorant. Det finns såklart fler, men inget som ställt till det för mig.

Det känns extremt befriande. Renande till och med. Inga presonalized ads, copilots, osv osv.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

största bekymmret är ju att ibland så aktiverar ju uppdateringarna tpm och whatever kravet igen och uppdateringen misslyckas och vill man ha uppdateringen så är det att göra nytt media med fulhack och installera ifrån igen.

vilket iaf för mig är en dealbreaker.

personligen hade jag gärna sett ett officiellt win 11 legacy edition specifikt för äldre datorer som är typ win 10 utan tpm krav å shit men under win 11 kärnan och kompatibel med ev säkerhetsuppdateringar.

Jag håller med dig, jag är ingen fanboi av MS. Jag driver lite i tråden bara.
TPM och annat skit kunde man absolut ha skippat, men jag har en teori även här;
Pengar och Intel.

Permalänk
Sötast

Alltid skoj att se dessa trådar.

Jag anser att det finns två typer av kommentarer:

De toleranta som inte tröttnat än (kanske aldrig)
Och
De som har tröttnat och med tiden eventuellt går över till alternativ som respekterar dig som användare.

Permalänk
Medlem

W10 LTSC har inte tjatat hittills, det enda jag sett är en liten notis i inställningarnas systempanel

Skrivet av Oneone:

håller med, men det är ju samma varje gång när det gäller Microsoft, när Win 10 kom var det ett jävla liv här i forumet också att Windows 10 suger, nu samma med Windows 11. Same same but different. Inga problem när det gäller OSX där apple tvingar användare och uppdatera.

Bra synpunkt. Det ska ju dock sägas att Apple tenderar att vara betydligt mer försiktiga med UI-förändringar mellan major releases, det brukar mest röra sig om fintrimning. I grunden funkar den nya releasen i stort sett likadant ur användarperspektiv, och det uppstår inga större besvär efter uppgradering.

Microsoft tenderar att ändra UI:t radikalt på fundamental nivå, och allmänt stöka runt. Det blir väldigt mycket att lära om vid versionsbyte. Merparten av det ger också intrycket att vara gjort för ändringarnas egen skull, kanske för att alls motivera en ny major man kan ta betalt för, inte för att det objektivt blir bättre så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

Gratis nedgradering, nej tack.

Permalänk
Medlem

Lycka till Jag har stängt av TPM så såvida inte Microsoft gör något vettigt och slopar det kravet är min dator skyddad från Windows 11.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltid skoj att se dessa trådar.

Jag anser att det finns två typer av kommentarer:

De toleranta som inte tröttnat än (kanske aldrig)
Och
De som har tröttnat och med tiden eventuellt går över till alternativ som respekterar dugg som användare.

Vi(eller inte vi, men pratar för mig själv) älskar dig också Alex! Var i mitten där placerar du mig?

Skrivet av Ozzed:

Lycka till Jag har stängt av TPM så såvida inte Microsoft gör något vettigt och slopar det kravet är min dator skyddad från Windows 11.

Ja fifan, tyckte mig se på virustotal nyligen att hela 1 av 60 antivirusprogam flaggade för just 11an. Stay away Ozzy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

håller med, men det är ju samma varje gång när det gäller Microsoft, när Win 10 kom var det ett jävla liv här i forumet också att Windows 10 suger, nu samma med Windows 11. Same same but different. Inga problem när det gäller OSX där apple tvingar användare och uppdatera.

Fast det folk verkar glömma är att anledningen till att det gnälls över en ny Windows version är att dom suger balle. Anledningen till att folk vill stanna på Windows 10 är att efter 5-6 år så är 10an äntligen acceptabelt och nu nästan 10 år senare så såklart ännu trevligare att sitta på det. 11an däremot är fortfarande i sin beta stadie och är skit på många sätt. Om ca 2-3 år kanske det är ett acceptabelt OS. Detta kommer upprepas vid varje ny version av Windows, helt naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Fast det folk verkar glömma är att anledningen till att det gnälls över en ny Windows version är att dom suger balle. Anledningen till att folk vill stanna på Windows 10 är att efter 5-6 år så är 10an äntligen acceptabelt och nu nästan 10 år senare så såklart ännu trevligare att sitta på det. 11an däremot är fortfarande i sin beta stadie och är skit på många sätt. Om ca 2-3 år kanske det är ett acceptabelt OS. Detta kommer upprepas vid varje ny version av Windows, helt naturligt.

om du tycker det är en betaprodukt säger det nog mer om din egen kunskap än om Windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Varför skulle man vilja uppgradera något som gör att man får sämre fps och sämre ssd-prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har, helt ärligt och seriöst(även om jag skojar lite i tråden här) funderat väldigt hårt på Linux.
Jag surfar och spelar spel endast.
Fungerar verkligen allt bra på Linux och Steam? Finns Xbox gamepass?(dum fråga kanske, men var tvungen)
Drivrutiner? Wireless USB headset? Det bara fungerar?

Allt fungerar perfekt (för mig). Gamepad, headset, you name it. Har man Nvidia bör man välja en distro som kommer med Nvidiadrivers. Jag har inte behövt göra någon handpåläggning alls.

Gamepass är UWP och funkar bara på Windows, men det går ju att strömma om man vill det.

Man ska ju ha klart för sig att saker inte görs på exakt samma sätt som i Windows, och man kommer behöva lära sig nya saker.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Förstår inte vilket företag som uppdaterar från Win7 till Win10? Finns ju än idag företag/myndigheter som ligger kvar på WinXP.

Det är väl "IT-teknikerna" på företag/myndigheter som måste se till och förvissa sig om att övergången kommer att fungera, annars finns det andra jobb. (är bara svetsare, så jag är inte bättre än någon här på IT, ville bara göra det klart) men för mig i min värld är det väl därför de finns? MS support finns också, för företag, på svenska.

Vi är konsulter och mycket av jobbet som berör datorerna gör vi själva. Med det sagt så har idag fältutrustningen anpassats efter microsoft efter att sista gamla enheten slutade supportas 2022. Men det var ett helvete då jag gick över till win10 2018 och detta slutade funka. Jag fick ha en gammal dator vid sidan om där jag kunde konvertera ritningar och dylikt till utrustningen. Det är väl igentligen inte där problemet ligger, utan snarare att microsoft slutar uppdatera vissa av sina programvaror som måste funka till äldre apparater. Jag vill minnas att vissa äldre spel också tappade kompatibiliteten i samband med övergången till win 10. Det är givetvis en pengafråga från microsofts sida då det kostar att hålla alla dessa funktioner vid liv, men samtidigt så blir inte de nya operativsystemen bättre på alla områden av sagda anledningar. Så med andra ord så behöver inte win11 vara en straight up uppgradering från win 10 ifall vissa programvaror saknar stöd för win 11.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Allt fungerar perfekt (för mig). Gamepad, headset, you name it. Har man Nvidia bör man välja en distro som kommer med Nvidiadrivers. Jag har inte behövt göra någon handpåläggning alls.

Gamepass är UWP och funkar bara på Windows, men det går ju att strömma om man vill det.

Man ska ju ha klart för sig att saker inte görs på exakt samma sätt som i Windows, och man kommer behöva lära sig nya saker.

Tack för svar. Har Radeon GPU.
Vilken Linux-dist skulle du rekommendera för en total noob som verkligen vill gå all in men det måsta fungera?
(kan inget om kommandon eller SUDO etc, jag är totalt nollad där)

Helt klart fel tråd, sorry till alla W7/W10 anhängare
Dra ett PM om du orkar berätta för mig om Linux. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle man vilja uppgradera något som gör att man får sämre fps och sämre ssd-prestanda?

Vad jag vet är båda dessa lösta. Om inte så är det inget jag märkt av vid vanligt spel och användande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Din 8700k stöds officiellt av MS i Windows 11 så där är det inget problem för din dator fyi

Ja jag menade mest att jag inte behöver 11 för att dra nytt av små/stora kärnor men bra att veta, tack

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kör Win 10 här.
Är hur nöjd som det är, varför tvinga på mig någonting nytt?

Låt mig klicka på "nej tack" och låt det vara efter det. Kom med förslag på uppdatering om 6 månader eller nåt istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

om du tycker det är en betaprodukt säger det nog mer om din egen kunskap än om Windows.

Ja herregud, Win11 är beta alltså.
Mycket ska man läsa/höra innan ögon/öra trillar bort..

Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle man vilja uppgradera något som gör att man får sämre fps och sämre ssd-prestanda?

Verkar väldigt dumt, håller helt med dig!
Men hur är Win10 bättre/snabbare än Win11 och har du funderat på varför, om så nu är fallet?

Jag har en teori även här; Säkerhet måste få kosta lite prestanda.
Sitter man på en gammal 4790 så förstår jag att man stannar.

Skrivet av Nikodemous:

Så med andra ord så behöver inte win11 vara en straight up uppgradering från win 10 ifall vissa programvaror saknar stöd för win 11.

Förstår och håller med dig.
"Konsult" är inte IT-tekniker? D.v.s. det var inte ditt fel att det sket sig, inte heller MS fel. Eller?

Skrivet av Yorgo_:

Kör Win 10 här. Är hur nöjd som det är, varför tvinga på mig någonting nytt?
Låt mig klicka på "nej tack" och låt det vara efter det. Kom med förslag på uppdatering om 6 månader eller nåt istället..

Hade du varit påtvingad hade du ju haft W11 nu. Det finns program som stoppar det du stör dig på, ett par klick bara.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

TPM ändras i BIOS/UEFI och således ändras detta bara om du uppdaterar BIOS:en, inte Windows.

det jag menade är att vissa uppdateringar kollar om allt som behövs är aktivt och saknas någon del så kommer den strejka under uppdateringen

har en dator med fulhackat win 11 som inte klarar kravet på tpm typ 23h2 eller om det var 22h2 har jag för mig var en av dem som kollade efter tpm osv efter att man startat om för att installera uppdateringen.

men inte förrän den var typ färdig typ 99% fylld load bar och stått å tuggat i typ 5-10min för att sen bara spotta ur sig okompatibelt system återställer... för att åter igen stå där och tugga i 5-10 min för att ta bort uppdateringen igen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Förändring = dåligt.

Det är ju inte falskt när det kommer till Microsoft? (De har haft två positiva förändringar sen Win 7, och hundratals negativa)

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack för svar. Har Radeon GPU.
Vilken Linux-dist skulle du rekommendera för en total noob som verkligen vill gå all in men det måsta fungera?
(kan inget om kommandon eller SUDO etc, jag är totalt nollad där)

Helt klart fel tråd, sorry till alla W7/W10 anhängare
Dra ett PM om du orkar berätta för mig om Linux. Tack på förhand!

Linux Mint är en av dom vanligaste rekommendationerna som ny i linuxvärlden. Den är stabil och desktopen är väldigt Windows-lik så man brukar känna sig hyfsat hemma. Min sambo har det på sin laptop, funkar hur bra som helst för surf och sånt, vill man spela får man installera Steam och använda Proton såklart.

Annars kan man även titta på Nobara ifall man primärt har datorn för spelintresse, det är en Fedorabaserad distro med mycket optimeringar för gaming.

Jag skulle inte rekommendera några Arch-derivat som t.ex Manjaro, det kan man köra senare om man kommer fram till egna anledningar till varför man är intresserad av att göra det.

Du kan enkelt prova olika distros utan att installera dom genom add köra en virtuell maskin med t.ex. VirtualBox i Windows.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Falcon:

Vi(eller inte vi, men pratar för mig själv) älskar dig också Alex! Var i mitten där placerar du mig?

Du sa ju det själv... "var i mitten"?

Jag placerar dig i mitten av min lilla låda med favoritmedlemmar över åren <3

Skämt å sido så såg jag att du yttrade intresse för linux, enjoy your voyage of hate, suffering, panic and with time... zen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja jag menade mest att jag inte behöver 11 för att dra nytt av små/stora kärnor men bra att veta, tack

Jaha, du menar så. Ingen av mina datorer som kör W11 har små/stora kärnor heller.

Skrivet av Rouge of Darkness:

det jag menade är att vissa uppdateringar kollar om allt som behövs är aktivt och saknas någon del så kommer den strejka under uppdateringen

har en dator med fulhackat win 11 som inte klarar kravet på tpm typ 23h2 eller om det var 22h2 har jag för mig var en av dem som kollade efter tpm osv efter att man startat om för att installera uppdateringen.

men inte förrän den var typ färdig typ 99% fylld load bar och stått å tuggat i typ 5-10min för att sen bara spotta ur sig okompatibelt system återställer... för att åter igen stå där och tugga i 5-10 min för att ta bort uppdateringen igen...

Det var ju intressant, inget jag råkat ut för. Det enda jag fått är på en dator är att den inte uppfyller kravet på cpu och tpm, men det sa den redan vid installationsprogrammet när vi skulle uppgradera från W10 till W11. Och det var inte bökigt att gå runt det, skapade bara ett usb-minne med rufus så installerades W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jaha, du menar så. Ingen av mina datorer som kör W11 har små/stora kärnor heller.
Det var ju intressant, inget jag råkat ut för. Det enda jag fått är på en dator är att den inte uppfyller kravet på cpu och tpm, men det sa den redan vid installationsprogrammet när vi skulle uppgradera från W10 till W11. Och det var inte bökigt att gå runt det, skapade bara ett usb-minne med rufus så installerades W11

den ville uppdatera från windows update i mitt fall och datorn var redan på win 11 fast med kravet på tpm /cpu/whatever redan bortplockat när det installerades.

och ja den gick att uppdatera till whatever service pack det nu var med en nytillverkat fulhackat [insert sevice pack version here]media.

så det går att ta sig runt hittills iaf men jäkla krångel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad är, rent konkret, fel på Win11? Eller vi kan vända på frågan, vad är bättre med Win10?
Om du inte vill att det ska "tjatas" så finns det program för att blockera alla uppdateringar, du kan t.om välja att bara få de viktiga säkerhetsuppdateringarna.

Jag tycker att Windows 11 är betydligt bökigare att använda än 10. Inställningar är svårare att hitta, många funktioner kräver fler knapptryck och har överlag ett sämre UI. Startmenyn är sämre, vilket jag inte trodde var möjligt.

Är medveten om att det finns olika vägar att blockera uppdateringar, men att det öht behövs är irriterande.
Man ska bara behöva trycka på "Nej tack" en gång.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vi(eller inte vi, men pratar för mig själv) älskar dig också Alex! Var i mitten där placerar du mig?

Ja fifan, tyckte mig se på virustotal nyligen att hela 1 av 60 antivirusprogam flaggade för just 11an. Stay away Ozzy.

Skulle inte förvåna mig om det var sant. Om det ser ut som malware, beter sig som malware, luktar som malware och smakar som malware... Så är det förmodligen malware

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

Alla systemförändringar kan orsaka att saker som fungerat slutar fungera eller fungerar sämre. Om man har en dator som man är nöjd med hur den fungerar, och man fortfarande kör en plattform som får säkerhetsuppdateringar, varför ska man då behöva utsättas för en ofrivillig systemuppgradering, som ändrar på saker som redan är OK, och potentiellt kan paja saker?

Det är min dator så det borde vara upp till mig att bestämma när den uppgraderas. Tyvärr så verkar inte Microsoft riktigt förstå det alla gånger. Vilket är en av anledningarna att jag inte längre kör Windows på min hemdator.