Microsoft tjatar på användare att uppgradera till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte konstigt att folk fortfarande kör win 10.

typ ingen skillnad mellan win 10 och 11 förutom kravet på att din dator måste vara tillräckligt ny såvida du inte vill fumla med installationsmediat för att plocka bort kravet om tpm tillräckligt ny cpu osv osv.

många sitter på äldre datorer och är nöjda med dem och behöver inte en ny dator för att surfa aftonbladet eller skriva ett par word dokument ett par gånger om året.

min laptop från 2017 kör fortfarande 10 den har rätt tpm men laptop chippet i5 7000 serien typ 7700Hs eller nått sånt nån 4 kärnig historia stöds inte av win 11 så den går bet vid installationen så har inte brytt mig om att uppgradera den då typ 90% av dess jobb är kolla videos i sängen när jag är sjuk och orkar inte bry mig om att mixtra med mediat för att gå runt det och problemet det kan medföra vid ev uppdateringar pga att man gjort det.

2025 när 10 når eol så åker typ non linux dist in på den istället så den kan fortsätta vara på nätet.

men man får hoppas att de gjort denna så pass smart så den kollar om datorn äns är "kompatibel" att köra win 11 innan den börjar härja om "uppgradering"... kan se det rätt störande om det poppar upp hit å dit å datorn ändå inte kan "uppgraderas"

Lika bra att uppdatera till Linux redan nu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jo för att vissa av oss inte bara leker med våra maskiner utan även jobbar. Och då är det ett större hopp att uppgradera från något man vet fungerar till något man inte vet fungerar.

Att 10:an knappt inte får någon support längre är ju bara något du hittat på.

Windows 11 fungerar utmärkt. Nu vet du och kan uppgradera

Permalänk
Medlem

Hur tänktes det nu?

Först så står det:
Användare med Windows 10 vars datorer möter systemkraven för det nya systemet har börjat få ”påminnelser” om att de kan uppgradera gratis, och dialogrutor som tar upp hela skärmen och påpekar att Microsoft rekommenderar Windows 11.

Med avslutning:
Att hundratals miljoner användare som fortfarande kör Windows 10 gör det eftersom deras datorer inte når upp till Windows 11:s höga systemkrav är något Microsoft inte verkar vilja kännas vid.

Får dessa användare samma skärm, eller det är endast dom som når upp till systemkraven?

Visst kan man reagera mot att hela skärmen täcks, men att ge motstridiga uppgifter...

Hade mer än räckt med en meddelande ruta i nedre hägra hörnet, som brukligt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör Windows 11 med MBR och Legacy BIOS här.

Jag har för mig jag försökt men den kräver secure boot, vilket i sig kräver UEFI.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag gav förslag på hur ett företag skulle kunna förbättra utseendet på fakturan/orna. Man fick bara ett snorkigt svar att "man skulle inte komma här och interference med DERAS saker".

Så jag brukar aldrig ge förslag på saker och ting just för att:

° Det uppskattas inte
° Säger de att "vi uppskattar kommentarer från kunderna och vi kommer ta ditt förslag vidare" så är det oftast en lögn (eftersom kundtjänst medarbetaren inte antecknar idén och densamme kommer *inte* att gå till huvudkontoret med just min idé)
° Jag frågade någon vad man egentligen g ö r med förslagen som kommer i förslagslådan och fick svaret att de slängs och när jag frågade "varför" man har förslagslåda om man ändå bara slänger förslagen så sa de att "folk har en konstitutionell rätt att kommentera och kommunicera med myndigheten, men att myndigheten inte behöver svara på medborgarnas åsikter eftersom det" bara är en åsikt".

Kul observation att få uppskattar förslag. Många ser det som ett "intrång" än som ett förslag men men...

Territory of defense...vad vet jag...

Ja, tyvärr är det så Om jag var en egenföretagare eller var chef för något företag, så skulle jag gladeligen läsa igenom de förslag jag får. Man vill ju bli bättre, eller hur? Tyvärr verkar det som att många företag, myndigheter och andra stora ställen (kommuner med flera) inte vill bli bättre på grund av något eller några av följande anledningar:

De har inte resurser för och ta in alla förslag
De får inte ändra på något utan att fråga någon högre makt
De får in för många förslag
De som ger förslag ger inte förslag, utan negativ kritik som bara är tråkig att läsa (men som ändå är nödvändig i vissa fall)

Om förslagslådor finns på ett ställe, så ska de användas som sådana av till exempel myndigheten. De ska då inte fyllas för och sen slänga innehåller direkt efter. Oerhört respektlöst beteende.

Jåå, tyvärr ser många det som ett "intrång" :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag har för mig jag försökt men den kräver secure boot, vilket i sig kräver UEFI.

Testat att installera mha Rufus eller att göra en "in-place upgrade"? Vill minnas att det bara tuffade på från Windows 10 här efter att jag hoppat över "första" setup-filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Windows 11 fungerar utmärkt. Nu vet du och kan uppgradera

Jag blev så himla glad för 1 minut sedan när Windows hjälpte mig och frågade om jag vill byta standardwebbläsare. Jag tänkte tacka nej, men som tur var gick det inte utan Windows lovar att påminna mig om att jag borde byta standardwebbläsare om 3 dagar!

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux när jag inte fick uppgradera till Windows 11 för att min dator är från stenåldern.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur tänktes det nu?

Först så står det:
Användare med Windows 10 vars datorer möter systemkraven för det nya systemet har börjat få ”påminnelser” om att de kan uppgradera gratis, och dialogrutor som tar upp hela skärmen och påpekar att Microsoft rekommenderar Windows 11.

Med avslutning:
Att hundratals miljoner användare som fortfarande kör Windows 10 gör det eftersom deras datorer inte når upp till Windows 11:s höga systemkrav är något Microsoft inte verkar vilja kännas vid.

Får dessa användare samma skärm, eller det är endast dom som når upp till systemkraven?

Visst kan man reagera mot att hela skärmen täcks, men att ge motstridiga uppgifter...

Hade mer än räckt med en meddelande ruta i nedre hägra hörnet, som brukligt.

Rutan kommer bara upp till de som uppfyller systemkraven

Skrivet av tompatomp:

Jag har för mig jag försökt men den kräver secure boot, vilket i sig kräver UEFI.

W11 kräver inte att Secure boot är aktiverat/på, bara att moderkortet stödjer Secure Boot!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Jag skulle rekommendera Linux Mint (Cinnamon Edition). Bästa nybörjar-disten enligt mig. Då får du ett stabilt system med lättjobbat UI som liknar Windows 10. Ett av deras designmål är just att underlätta för användare som byter från Windows.

Tack för svar. Så här säger "google"
" Ubuntu is better for users seeking the latest features and a more extensive software repository. Linux Mint is favored for its user-friendliness and ease of use, especially for those transitioning from Windows. "

Innebär det att det är svårare att hitta drivrutiner till Mint/Cinnamon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du kör Windows 10? Känns som hela 10:an "lades på is" i början på 2019.

Själv kör jag Snipping Tools samt Paint från Windows 10 Version 1607. Fritt från varningar och inga döda länkar till smått värdelösa Paint 3D

Japp jag kör win 10 på huvudatorn. Ja halvårs uppdateringar verkar vara borta sen länge eller har jag fel?

Är i alla fall stabilare, än när jag testade det på andra datorn (var rätt skakig första åren), var alltid någon bug när de än tvångs uppdaterade. Även efter skjutit upp uppdateringen i 2 månader

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När Windows 11 är en uppgradering i gaming så absolut, men med min dator i sign tappar jag prestanda!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

<Uppladdad bildlänk>
Tog mig typ 2 år innan jag kände mig tvungen att lusläsa mitt bios och övriga funktioner för att aktivera mitt TPM. Men komiskt nog så när jag gjorde kollen om min hårdvara uppfyllde kraven så fick jag en grön bock, samt så står det att min cpu EJ stöder Win 11. Medans den uppfyller på deras hemsida.

Har samma problem med min dator cpu okänd som den hänger sig på. Har AMD Ryzen Threadripper 1920X med inbyggd TPM i cpu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har samma problem med min dator cpu okänd som den hänger sig på. Har AMD Ryzen Threadripper 1920X med inbyggd TPM i cpu

Första generationens Threadripper supportas inte av W11 så kan ju vara det den hänger på.
Har en 1950x men den kör Linux så bryr mig inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack för svar. Så här säger "google"
" Ubuntu is better for users seeking the latest features and a more extensive software repository. Linux Mint is favored for its user-friendliness and ease of use, especially for those transitioning from Windows. "

Innebär det att det är svårare att hitta drivrutiner till Mint/Cinnamon?

Nej, Mint är en förgrening av Ubuntu och använder i stort sett samma förråd. Linux Mint använder en äldre Linux-kärna, vilket kan vara en nackdel om man har väldigt ny hårdvara. Den äldre kärnan kan sakna stöd för de senaste drivrutinerna och funktionerna som krävs för nyare hårdvara.

Nyligen släppte Linux Mint en version som heter Linux Mint Edge ISO. Denna version använder en Hardware Enablement kernel (HWE) som är samma som används i Ubuntu 22.04.*. En nyare kernel som kommer med senare drivrutiner för den mesta hårdvaran.

Man behöver sällan installera drivrutiner i Linux då det mesta finns inbakat i kerneln. Men om man har någon obskyr wifi-hårdvara (eller Nvidia) som kräver proprietära drivrutiner, så finns det en app i både Ubuntu och Mint där man enkelt kan installera drivrutiner genom att klicka i en checkbox. Det är dock värt att notera att Ubuntu LTS och Mint inte alltid har den senaste drivrutinen tillgänglig direkt. Det kan ta lite tid innan de senare drivrutinerna blir tillgängliga i förråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Lika bra att uppdatera till Linux redan nu.

Enligt mig så hade Linux sin chans mellan XP och Vista, och missade den. Finns inte mycket att klaga på i windows 10 enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Finns inte mycket att klaga på i windows 10 enligt mig.

Det finns desto mer att klaga på i Windows 11! 😉

Lite smått ironiskt. Min gamla Ubuntu LTS 18.04 (5 års support) får inte längre några utan uppdateringar, men Windows 10 LTSC 2019 (10 års support) på samma maskin supportas fram till 2029!

Har funderat på att fimpa Linux-partitionen helt, men den känns bra att ha ifall jag behöver felsöka Windows-partitionen. I Linux är jag root på riktigt ☺️

Edit: Såg att jag kan få 5 års extra support till Ubuntu med "Pro subscription".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det finns desto mer att klaga på i Windows 11! 😉

Lite smått ironiskt. Min gamla Ubuntu LTS 18.04 (5 års support) får inte längre några utan uppdateringar, men Windows 10 LTSC 2019 (10 års support) på samma maskin supportas fram till 2029!

Har funderat på att fimpa Linux-partitionen helt, men den känns bra att ha ifall jag behöver felsöka Windows-partitionen. I Linux är jag root på riktigt ☺️

Edit: Såg att jag kan få 5 års extra support till Ubuntu med "Pro subscription".

Bionic har support fram till Apr 2028.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Lite kul att jag fick två nya uppdateringar i på min Windows 7 maskin idag via windows update. (har ESM, men den ska ju ha upphört).

Samtidigt så har steam stått på "kommer sluta fungera om 0 dagar" nu hur länge som hellst och allt fungerar precis som det ska ändå.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Rutan kommer bara upp till de som uppfyller systemkraven

Givetvis, det förstod/förstår jag.

Men... Varför då skriva i artikeln:
Att hundratals miljoner användare som fortfarande kör Windows 10 gör det eftersom deras datorer inte når upp till Windows 11:s höga systemkrav är något Microsoft inte verkar vilja kännas vid.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis, det förstod/förstår jag.

Men... Varför då skriva i artikeln:
Att hundratals miljoner användare som fortfarande kör Windows 10 gör det eftersom deras datorer inte når upp till Windows 11:s höga systemkrav är något Microsoft inte verkar vilja kännas vid.

Troligtvis menar de att de inte kommer få uppdateringar så länge till, W10 slutar få uppdateringar om ca 1.5 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

inga problem med Win11 på gammal hårdvara (sovrum i signatur)

kör https://github.com/AveYo/MediaCreationTool.bat/blob/main/Medi...
laddar ner lagligt ISO från M$, patchar bort kraven & skriver ISO (11 23H2 Consumer x64 sv-SE.iso)
aktivering får ni lösa själva
inte för att va sån men är Poweruser så ev. problem hade jag löst
vår HTPC-sovrum slutade ta uppdateringar, så uppgraderade till 11 23H2

batchen gör allt till dig, bara packa upp iso:n & köra setup.exe... uppgradera funkar utmärkt samt jag är inloggad (GamePass bla)
vid ominstallation krävs nog produktnyckel

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack för svar. Så här säger "google"
" Ubuntu is better for users seeking the latest features and a more extensive software repository. Linux Mint is favored for its user-friendliness and ease of use, especially for those transitioning from Windows. "

Innebär det att det är svårare att hitta drivrutiner till Mint/Cinnamon?

Ursäkta sent svar. Drivrutiner i linux sitter i själva linuxkärnan, och Mint använder Ubuntus oftast moderna linuxkärna. Nya drivrutiner kommer inbyggda i varje ny kärn-release, så det är i regel inte som Windows där du måste installera drivrutiner manuellt. Ett undantag är Nvidias drivrutin, den måste installeras på ungefär samma sätt som i Windows, men både Mint och Ubuntu har användarvänliga wizards för detta.

2-3 klick, en nerladdning och en omstart, så är det klart. AMD å andra sidan har en väldigt bra officiell drivrutin inbakad direkt i kärnan.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Ursäkta sent svar. Drivrutiner i linux sitter i själva linuxkärnan, och Mint använder Ubuntus oftast moderna linuxkärna. Nya drivrutiner kommer inbyggda i varje ny kärn-release, så det är i regel inte som Windows där du måste installera drivrutiner manuellt. Ett undantag är Nvidias drivrutin, den måste installeras på ungefär samma sätt som i Windows, men både Mint och Ubuntu har användarvänliga wizards för detta.

2-3 klick, en nerladdning och en omstart, så är det klart. AMD å andra sidan har en väldigt bra officiell drivrutin inbakad direkt i kärnan.

Tack för sent svar! <3

Permalänk

Vad är det som är så bra med dom nya säkerhets kraven då?
Vad gör allt? Behövs det egentligen?
Blir en stor elektronik skrot hög snart då?
Väldigt miljövänligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Vad är det som är så bra med dom nya säkerhets kraven då?
Vad gör allt? Behövs det egentligen?
Blir en stor elektronik skrot hög snart då?
Väldigt miljövänligt...

Man behöver väl få upp försäljningen av nya datorer. För den som bara vill betala räkningar, surfa lite på nätet o kolla Y-tube videos i max 1080p så duger en 15 år gammal Core2-duo bara den har minst 8GB minne och en SSD.

Permalänk
Medlem

Den dagen Windows 11 ger mig boost i gaming så kör jag Windows 11. Kör Windows 10 på datorn i min signatur.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

För att Win 11 inte är bättre än 10 på alla sätt. En del av förändringarna betraktas som försämringar av många.

Plus naturligtvis att det kommer en massa stora uppdateringar av Win 11 i framtiden. Som man inte vet exakt vad de innebär.
Det är många som hellre vill ha ett stabilt system som man vet var man har, än en massa nytt trams ett par gånger om året.