Samsungchef påstår att det inte finns något "riktigt foto"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Har en gammal plasma-tv hemma, skulle ta kort på den med min Iphone 13. Skärmen på telefonen innan man tar kortet ser ut som det man ser på tvn. Men bilden telefonen spottar ur sig ser ut som en påse skit....så ja, något gör dom allt med bilden.

Absolut detta. Händer ofta att det man ser på mobilskärmen ser bra ut, tar man ett foto ser det ut som fan. Delvis hänger det väl ihop med att det man ser med ögonen är typ en video, till skillnad från stillbild, men ändå...jag filmar ofta numera och klipper ut de bilder jag vill ha istället för att ta en hoper bilder som alla blir misslyckade.

Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, alla bilder tagna med mobiltelefoner "processas" ju, det är aldrig 1:1 vad ljussensorerna ger i ett pixelrutnät.
för att fixa skärpa, färger, reducera "brus", i den bemärkelsen kan man ju argumentera att algoritmen som jämnar ut ansikten eller bättre skärpa på löv byts ut mot en optimerad för himlakroppar.

same but different.

Ja, "processas" är ju en sak, men när man driver det för långt klistrar man ju in hur löven "borde" se ut, baserat på riktiga löv, etc.
Som att spela in en musiksnutt från amatörernas afton på Folkets Hus. Samsung-filtret byter ut de dassiga musikskoletrummorna mot något filtret fått med sig från miljoner analyser av Phil Collins samlade verk, sången får inte bara autotune utan lite inslag av Tommy Körbergs tyngd, gitarrsolot rensas från felspelningar och utförs i Mark Knopflers stil. Allt såklart i perfekt synk. En kör läggs in bara helt apropå för säkerhets skull.

Vi kommer såklart att få se mer "AI" framöver i bild- och videobehandling. Det är helt ok. Men jag önskar då att det är saker som är valbara och läggs på i efterhand. Finns säkert filter som skulle få till och med Kalle på Spången att få bra bildkvalitet. (Det ryktas dock om att den kommit på Bluray, så jag ska väl inte döma efter usla DVD-utgåvan)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag kan tycka att hur utläggningen fortsatte är mer relevant på många sätt. Dock mindre sensationellt än specifikt "there is no spoon" / "there is no moon" / vad han nu svamlade om först.

(från källartikeln: https://www.techradar.com/phones/samsung-galaxy-phones/there-... )

Och det ligger väl mycket i det där, dock vet jag inte om folk förväntar sig att det ska vara en så suddig gräns direkt när de tar ett foto.

Trevligt att du tillför en mer komplett bild av hur de ser på saken.

Givande artikel måste jag säga, den klassiska "ta någor ur sin kontext för att skapa reaktioner" kryper sig allt oftare in på denna sida.

Nu kan man argumentera för att man själv kan söka upp den information som utelämnas från artikeln. Men det är indikativt när man läser en majoritet av de kommentarer som skrivits för att man kan bilda sig en uppfattning som pekar mot ett visst ändamål.

Lite synd då artikeln i sig lämnar ytterst lite utrymme för en bra startpunkt rörande givande diskussion, vilket man kanske kan förvänta sig ska vara norm på ett forum.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det finns ingen "oprocessad bild" när det handlar om digitala sensorer. Tilla att börja med har varje pixel bara en av tre färger, och övrig data interpoleras. En process som kallas demosaicing, ifall någon är intresserad.

Tidiga CMOS-sensorer en ensam ADC, men för att klara fler pixlar per sekund (dvs kombinera hög upplösning med hög frame rate) så har moderna CMOS-sensorer en ADC per pixelcolumn. Pga imperfektioner i kislet medför det att varje pixelkolumn ger helt olika intensitet pga att ADCn och tillhörande förstärkare beter sig olika från column till column. Detta måste givetvis också åtgärdas med algoritmer.

Även utöver ovan nämnda anledning så är det massa brus i digitala sensorer. Detta filtreras bort med algoritmer.

Flera bilder tas med olika slutartid och kombineras för högre dynamiskt djup.

Artefakter av ljusets brytning i linsen åtgärdas med hjälp av andra algoritmer. Oftast flera stycken.

Demosiacing medför artefakter som åtgärdas med ytterligare algoritmer.

Dessutom medför många av ovan nämnda algoritmer en suddigare bild, så någon typ av "sharpening" appliceras också.

Allt detta görs innan du får din bild.

Men trots allt detta så är jag benägen att hålla med att det är stor skillnad på vilken typ av algoritmer man använder. Alla ovan nämnda algoritmer är designade för att kompensera för specifika designval och tillkortakommande i sensorn/optiken. Det är något helt annat om man tex tränar ett AI-nätverk på existerande bilder och processar bilden för att efterlikna tidigare tagna "bra" bilder. Jag hade även varit helt okej med om AI-nätverk tränats för att göra generisk uppskalning eller förbätta skärpa, men det låter inte som det är vad det handlar om i detta fallet.

Nu har jag inte själv testat detta, men kan Samsungs nyare telefoner ta fram detaljer som inte fanns i originalscenen? Säg att månen var täckt med ett väldigt tunt molnlager som gjorde den suddig. Kommer Samsungs telefoner visa detaljer som var fysiskt omöjliga att se när bilden togs? Är svaret ja här så tycker jag det gått för långt. Då färsvinner ju en del av det som gör bilden unik för det tillfället där den togs.

https://youtu.be/EKYJ-gwGLXQ?si=ywy6gLygbiRXW9uh

Eller läs Reddit posten som du fick länkat

Permalänk
Medlem

Det finns inget riktigt uttalande från en Samsung chef.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. görs inte ens demosaicing innan det sparas som RAW? Var faktiskt inte medveten om det. Det är ju lite intressant.. och ställer väldigt mycket krav på mjukvaran som ska kunna tolka bilderna ^^

Det fina med det är att du kan "framkalla" gamla raw filer med nyare mjukvara och få fram lite mer detaljer och använda bättre brusreduceringsalgoritmer för en renare bild.

RawTherapee har exempelvis ett helt gäng med olika demosaicing algoritmer att välja på med olika egenskaper. Den har till och med kombinationer av algoritmer där en används där det är mycket detaljer (men har nackdelen att den är lite brusigare) och en annan som ger en lätt suddigare bild där det är mindre detaljer.

Men nu pratar vi pixel peeping som moraliskt högtstående fotografer rynkar på näsan åt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gimbal:

Det fina med det är att du kan "framkalla" gamla raw filer med nyare mjukvara och få fram lite mer detaljer och använda bättre brusreduceringsalgoritmer för en renare bild.

RawTherapee har exempelvis ett helt gäng med olika demosaicing algoritmer att välja på med olika egenskaper. Den har till och med kombinationer av algoritmer där en används där det är mycket detaljer (men har nackdelen att den är lite brusigare) och en annan som ger en lätt suddigare bild där det är mindre detaljer.

Men nu pratar vi pixel peeping som moraliskt högtstående fotografer rynkar på näsan åt.

Är ADC:n universiell eller skiljer det mellan tillverkare/implementering.
Och beroende sedan på DIP/Demosaic algoritmval kan samma RAW generera flera olika bilder från samma sensordata, hur fastställer man vilken bild som är den äkta och vilka som är "manipulerade med algoritmer"?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl en glidande skala från skillnader i brusnivåer till Terje. Och var man sätter ned foten när bilden slutar vara "äkta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Är ADC:n universiell eller skiljer det mellan tillverkare/implementering.
Och beroende sedan på DIP/Demosaic algoritmval kan samma RAW generera flera olika bilder från samma sensordata, hur fastställer man vilken bild som är den äkta och vilka som är "manipulerade med algoritmer"?

Det finns inga "äkta" bilder när det gäller foto, även på den gamla analoga tiden så var ju den slutgiltiga bilden beroende på fotografens val av t.ex. film och hur den framkallades. Så vad som egentligen menas med manipulering av foton är mycket av en tolkningsfråga, men de flesta är nog överens om att när den slutgiltiga bilden innehåller månar eller lodjur som inte fanns med i råfilen så har man definitivt passerat gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta är inte helt sant dock. Det görs en massa processning av datan innan den hamnar i en RAW-fil. Framförallt görs processning för att kompensera för imperfektioner i sensorn. Jag kan absolut köpa att det är mer accepterad processning än tex anbända ai, men det är trotts allt inte rådata.

Även hjärnan kompenserar för imperfektioner i ögat, som synfältsskador m.m..

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta får mig att tänka på denna video från Asianometry
https://m.youtube.com/watch?v=yY8OFp0-UZw

Visst finns det riktigta bilder, men kanske inte från en modern smartphone...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Han har väl inte fel i sak. Alla digitala bilder är tolkningar av värden på ljusinsläpp mellan 0-1 per pixel, från en sensor som inte är 100% "korrekt", och om man dessutom lagrar dem i ett lossy-format (JPEG) så är det ännu längre från verkligheten. Så tekniskt korrekt men ändå onödigt och klumpigt uttryckt

Ögonen förvränger väl också verkligheten

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Är det verkligen en funktion i deras systemkameror, och inte bara i mobiltelefoner?

Samsung har lagt ner sina systemkameror

Permalänk
Medlem

KÄLLKRITIK!

Det framgår tydligt att han pratar om AI-behandlade bilder specifikt. Inte bilder överlag. Sammanhanget spelar roll!
Påståendet många i tråden diskuterar har han inte ens gjort. Det är en vinkling i nyhetsartikeln som leder er dit. Endast genom illvilligt ta en mening ur sitt sammanhang och omskrivning kan man skapa den nyheten.

Han har dock helt rätt, AI-behandling av skärpa och fokus lägger till information AI:n har lärt sig fylla i material efter förväntat mönster som den lärt sig genom analys av annat material. Den lägger till falsk information.

Kan ju säga att Sweclockers bearbetning av uttalanden är att jämföra med Samsungs bearbetning av bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det finns inget riktigt uttalande från en Samsung chef.

Jo det gör det, men inte efter Sweclockers redaktion processeserat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

KÄLLKRITIK!

Det framgår tydligt att han pratar om AI-behandlade bilder specifikt. Inte bilder överlag. Sammanhanget spelar roll!
Påståendet många i tråden diskuterar har han inte ens gjort. Det är en vinkling i nyhetsartikeln som leder er dit. Endast genom illvilligt ta en mening ur sitt sammanhang och omskrivning kan man skapa den nyheten.

Han har dock helt rätt, AI-behandling av skärpa och fokus lägger till information AI:n har lärt sig fylla i material efter förväntat mönster som den lärt sig genom analys av annat material. Den lägger till falsk information.

Kan ju säga att Sweclockers bearbetning av uttalanden är att jämföra med Samsungs bearbetning av bilder.

Detta! Är verkligen viktigt när personer hängs ut.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hoppas på en rättelse då i artikeln då det framkommit att nyheten är kraftigt vinklad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

KÄLLKRITIK!

Det framgår tydligt att han pratar om AI-behandlade bilder specifikt. Inte bilder överlag. Sammanhanget spelar roll!
Påståendet många i tråden diskuterar har han inte ens gjort. Det är en vinkling i nyhetsartikeln som leder er dit. Endast genom illvilligt ta en mening ur sitt sammanhang och omskrivning kan man skapa den nyheten.

Han har dock helt rätt, AI-behandling av skärpa och fokus lägger till information AI:n har lärt sig fylla i material efter förväntat mönster som den lärt sig genom analys av annat material. Den lägger till falsk information.

Kan ju säga att Sweclockers bearbetning av uttalanden är att jämföra med Samsungs bearbetning av bilder.

Här är originalcitatet:

Citat:

“There was a very nice video by Marques Brownlee last year on the moon picture,” Chomet told us. “Everyone was like, ‘Is it fake? Is it not fake?’ There was a debate around what constitutes a real picture. And actually, there is no such thing as a real picture. As soon as you have sensors to capture something, you reproduce [what you’re seeing], and it doesn’t mean anything. There is no real picture. You can try to define a real picture by saying, ‘I took that picture’, but if you used AI to optimize the zoom, the autofocus, the scene – is it real? Or is it all filters? There is no real picture, full stop.”

Jag tycker tvärtom att det framgår tydligt att han pratar om foton överlag och inte bara AI-behandlade foton, han nämner inte ens AI förrän i slutet av citatet.

Permalänk
Medlem

Som de har gjort på just den kända månen och AI tycker jag det är helt fel för en "kamera". Då kan man lika gärna ha ett sökfält där du fyller i månen och får upp en hämtad bild. Som ett tidigare inlägg föreslog tycker jag det bör vara tydligt och valbart, på eller av. Så väljer man själv.

Samma diskussion förs på AI uppskalade filmer tex James Camerons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det finns inget riktigt uttalande från en Samsung chef.

Det finns ingen Samsungchef...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Här är originalcitatet:
Jag tycker tvärtom att det framgår tydligt att han pratar om foton överlag och inte bara AI-behandlade foton, han nämner inte ens AI förrän i slutet av citatet.

Jag skulle säga att det framstår som att han pratar om foton tagna på dagens mobiltelefoner, där det sker mycket efterbehandling generellt för att "höja bildkvaliteten" (men då alltså genom att ändra bilden i mjukvara, inte genom att stoppa i en bättre kamera), oavsett specifikt AI-månar och liknande funktioner.

Om sagd mjukvara hör till kategorin "AI" lär väl variera.

(Och som citatet fortsätter därefter så diskuterar han då två separata användningsområden med olika förväntningar)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle säga att det framstår som att han pratar om foton tagna på dagens mobiltelefoner, där det sker mycket efterbehandling generellt för att "höja bildkvaliteten" (men då alltså genom att ändra bilden i mjukvara, inte genom att stoppa i en bättre kamera), oavsett specifikt AI-månar och liknande funktioner.

Om sagd mjukvara hör till kategorin "AI" lär väl variera.

(Och som citatet fortsätter därefter så diskuterar han då två separata användningsområden med olika förväntningar)

Nja, hans vinkel är som jag tolkar det att en sensor inte kan fånga vad man faktiskt ser, han nämner aldrig ens mobiltelefoner utan "as soon as you have sensors", så det finns därför inga "riktiga" bilder. Och det stämmer ju faktiskt, det går aldrig att fånga exakt vad man såg på en bild.

Hela argumentet verkar handla om att eftersom det inte finns några "riktiga" bilder så är det viktigare att bilderna visar vad användaren förväntar sig att de ska visa istället för vad kameran faktiskt såg. Och det är ju egentligen en bra poäng, majoriteten av användarna har ingen koll alls på fototeknik och föredrar att kameran "fixar" bilderna åt dem.

Det gäller bara att man är ärlig med vad man gör och låter användaren välja hur mycket kameran ska hjälpa till, och just den första biten är väl den främsta orsaken till att Samsungs månfunktion blivit kontroversiell.

Permalänk
Medlem

Tog det här med en Nokia 7650 vid lansering. Makalöst bra, va?

Ärligt talat är jag fan trött på Slampungs fakekoncept. De borde ge upp med AI-enhancements och ge en riktig bild vid det här laget. Tekniken finns, varför inte använda det då!? Jefla amöbor!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain