Permalänk
Medlem

Köpråd: mATX gaming burk

Dags för första nya burken på 10 år! Jag tror att jag har gjort min research men skulle gärna få lite feedback på denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/q2gkAUPRwT9I9eJCg-mGBOJJ3ZY...

Datorn kommer framför allt att användas till 1440p gaming. Mitt största bekymmer är att det inte verkar finnas några mATX z790 moderkort där ute och överklocka är ju kul... Har jag missat något eller är det ATX som gäller i så fall?

Borde jag välja en annan processor och kylare om jag ändå inte kan överklocka med B760 kortet?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Det här bygget ger dig riktigt mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Dags för första nya burken på 10 år! Jag tror att jag har gjort min research men skulle gärna få lite feedback på denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/q2gkAUPRwT9I9eJCg-mGBOJJ3ZY...

Datorn kommer framför allt att användas till 1440p gaming. Mitt största bekymmer är att det inte verkar finnas några mATX z790 moderkort där ute och överklocka är ju kul... Har jag missat något eller är det ATX som gäller i så fall?

Borde jag välja en annan processor och kylare om jag ändå inte kan överklocka med B760 kortet?

Tacksam för alla svar!

Om du inte är säker på vilken typ av moderkort men fortfarande vill ha ett mindre chassi så kolla på dessa, fullt modulära och tar från ITX till ATX moderkort.
https://www.inet.se/jamfor?compare=6905168,6904974

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Dags för första nya burken på 10 år! Jag tror att jag har gjort min research men skulle gärna få lite feedback på denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/q2gkAUPRwT9I9eJCg-mGBOJJ3ZY...

Datorn kommer framför allt att användas till 1440p gaming. Mitt största bekymmer är att det inte verkar finnas några mATX z790 moderkort där ute och överklocka är ju kul... Har jag missat något eller är det ATX som gäller i så fall?

Borde jag välja en annan processor och kylare om jag ändå inte kan överklocka med B760 kortet?

Tacksam för alla svar!

Grattis till ny dator, väldigt trevligt!

Överklockning är kul men ger ingen större prestandaökning idag, jag hade satsat pengarna på en riktigt bra kylare.

Vill du helst ha Intel eller går AMD också bra?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du inte är säker på vilken typ av moderkort men fortfarande vill ha ett mindre chassi så kolla på dessa, fullt modulära och tar från ITX till ATX moderkort.
https://www.inet.se/jamfor?compare=6905168,6904974

Tack! Jag kan tänka mig ATX men vill helst undvika att ställa in en container i kontoret. Denna ser lovande ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Grattis till ny dator, väldigt trevligt!

Överklockning är kul men ger ingen större prestandaökning idag, jag hade satsat pengarna på en riktigt bra kylare.

Vill du helst ha Intel eller går AMD också bra?

Mvh

Tackar! Att jag valde Intel är mer av en "fan boy" grej men om jag får mer pang för pengarna med AMD så går det också bra. Ursäkta min okunskap men vad är poängen med en fet kylare om jag inte överklockar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Dags för första nya burken på 10 år! Jag tror att jag har gjort min research men skulle gärna få lite feedback på denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/q2gkAUPRwT9I9eJCg-mGBOJJ3ZY...

Lite slumpade frågor

Varför 13700k när 14700k kostar lika mycket?

Varför just den ssd:n? Den är QLC så inte speciellt snabb eller tillförlitlig i långa loppet.
Kingston kc3000 är TLC och kostar samma pengar

Är det grafikkortet värt att köpa istället för Msi kortet för 10399kr?
https://www.inet.se/produkt/5413992/msi-geforce-rtx-4070-ti-s...
Och köper du msi kortet får du några hundringar rabatt på nätagget också.
(Asus tuf lär vara en bättre kylare så det e ju en balansgång)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite slumpade frågor
Varför 13700k när 14700k kostar lika mycket?
Varför just den ssd:n? Den är QLC så inte speciellt snabb eller tillförlitlig i långa loppet.
Kingston kc3000 är TLC och kostar samma pengar

Bra frågor!
Varför 13700k när 14700k kostar lika mycket?
Varkar inte vara någon skillnad i pretanda på dem och jag slipper flasha BIOS Kanske bättre att ta den senaste dock.

Varför just den ssd:n? Den är QLC så inte speciellt snabb eller tillförlitlig i långa loppet.
Lade inte så mycket tid på det tbh. Plockade typ första bästa i okunskap. Tack för tipset, ska kolla upp QLC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Bra frågor!
Varför 13700k när 14700k kostar lika mycket?
Varkar inte vara någon skillnad i pretanda på dem och jag slipper flasha BIOS Kanske bättre att ta den senaste dock.

Varför just den ssd:n? Den är QLC så inte speciellt snabb eller tillförlitlig i långa loppet.
Lade inte så mycket tid på det tbh. Plockade typ första bästa i okunskap. Tack för tipset, ska kolla upp QLC!

Ok
Jag lade till en fråga ovan nyss också förresten
(QLC betyder att man lagrar fyra bitar per minnescell. Det ger ju mer lagringsutrymme per cell så e billigare o tillverka, men varje cell kräver högre precision så blir lite långsammare och ”känsligare” vilket brukar innebära färre antal skrivningar innan den slits ut…. TLC betyder triple. MLC betyder ”multi” men brukar bara användas för två bitar per cell. SLC är singel )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Tackar! Att jag valde Intel är mer av en "fan boy" grej men om jag får mer pang för pengarna med AMD så går det också bra. Ursäkta min okunskap men vad är poängen med en fet kylare om jag inte överklockar?

Ryzen 7 5800X3D har ingen med följande kylare. 14th Gen Intel processorer är även dom sista som släpps på just den Intel plattformen, AM5 lanserades under förra året och kommer få nya processor under en längre tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok
Jag lade till en fråga ovan nyss också förresten

Fair point! Tänkte plocka MSI eller Asus RTX 4070 Ti Super, dock inte OC varianten men de finns inte i lager just nu så. 2k extra för "OC" känns ovärt.
Just den du refererar till skulle ju också kunna fungera men den ser så mycket sämre ut i den korta versionen med 2 fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Tackar! Att jag valde Intel är mer av en "fan boy" grej men om jag får mer pang för pengarna med AMD så går det också bra. Ursäkta min okunskap men vad är poängen med en fet kylare om jag inte överklockar?

Moderna processorer överklockar sig automatiskt konstant i varje ögonblick. Det styrs av temperaturer, så ju lägre temperatur desto högre genomsnittlig klockhastighet

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Fair point! Tänkte plocka MSI eller Asus RTX 4070 Ti Super, dock inte OC varianten men de finns inte i lager just nu så. 2k extra för "OC" känns ovärt.
Just den du refererar till skulle ju också kunna fungera men den ser så mycket sämre ut i den korta versionen med 2 fläktar

7900 XT kostar 8 686 kr och presterar ca 4 % bättre än 4070 Ti Super i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7900 XT kostar 8 686 kr och presterar ca 4 % bättre än 4070 Ti Super i 1440p.

Det låter ju inte helt fel! Är RTX något att ha? Många spel som stödjer det? Går jag miste om något annat om jag inte kör Nvidia (förutom Gsync) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Dags för första nya burken på 10 år! Jag tror att jag har gjort min research men skulle gärna få lite feedback på denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/q2gkAUPRwT9I9eJCg-mGBOJJ3ZY...

Datorn kommer framför allt att användas till 1440p gaming. Mitt största bekymmer är att det inte verkar finnas några mATX z790 moderkort där ute och överklocka är ju kul... Har jag missat något eller är det ATX som gäller i så fall?

Borde jag välja en annan processor och kylare om jag ändå inte kan överklocka med B760 kortet?

Tacksam för alla svar!

Det finns Z790M men bara med DDR4:
https://komponentkoll.se/produkt/1347046-asus-prime-z790m-plu...
https://komponentkoll.se/produkt/1351393-asrock-z790m-pg-ligh...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Det låter ju inte helt fel! Är RTX något att ha? Många spel som stödjer det? Går jag miste om något annat om jag inte kör Nvidia (förutom Gsync) ?

Primärt är det RT-prestanda du tappar med AMD istället för NVIDIA. En fördel utöver priset är 20 GB VRAM även om 16 GB är bra det med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills! En fråga till angående moderkortet, MSI Pro B760M-P. Duger det till detta bygge? Jag har läst en massa om att dålig VRM och / eller avsaknad av heat sinks på VRM kan göra att CPU throttlar ned mer än nödvändigt. Är det något att oroa sig för eller snackar de goja på Reddit? Förutsatt att man inte överclockar d.v.s.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Tack för alla svar hittills! En fråga till angående moderkortet, MSI Pro B760M-P. Duger det till detta bygge? Jag har läst en massa om att dålig VRM och / eller avsaknad av heat sinks på VRM kan göra att CPU throttlar ned mer än nödvändigt. Är det något att oroa sig för eller snackar de goja på Reddit? Förutsatt att man inte överclockar d.v.s.

Mvh

Varför kör du inte på 7800X3D? Bättre för spel och strömsnålare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Varför kör du inte på 7800X3D? Bättre för spel och strömsnålare.

Det är inte utesluet men skulle som sagt först och främst vilja veta om det är värt att bränna med stålar på moderkort p.g.a. VRM frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Tack för alla svar hittills! En fråga till angående moderkortet, MSI Pro B760M-P. Duger det till detta bygge? Jag har läst en massa om att dålig VRM och / eller avsaknad av heat sinks på VRM kan göra att CPU throttlar ned mer än nödvändigt. Är det något att oroa sig för eller snackar de goja på Reddit? Förutsatt att man inte överclockar d.v.s.

Mvh

Personligen skulle jag aldrig köpt ett 1500kr moderkort till en såpass strömtörstig Intel processor. Att moderkortet sen helt saknar VRM kylning gör inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Det är inte utesluet men skulle som sagt först och främst vilja veta om det är värt att bränna med stålar på moderkort p.g.a. VRM frågan

Det är nog värt att hitta en med bättre VRM kylning!
(i7 drar en hel del ström även om man inte överklockar dem)
Jag har dock dålig koll på modeller som kirrar det! behöver ju inte nödvändigtvis vara så speciellt mycket dyrare om man hittar rätt modell.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Personligen skulle jag aldrig köpt ett 1500kr moderkort till en såpass strömtörstig Intel processor. Att moderkortet sen helt saknar VRM kylning gör inte saken bättre.

Skrivet av Roger W:

Det är nog värt att hitta en med bättre VRM kylning!
(i7 drar en hel del ström även om man inte överklockar dem)
Jag har dock dålig koll på modeller som kirrar det! behöver ju inte nödvändigtvis vara så speciellt mycket dyrare om man hittar rätt modell.

Det är en i5 13600kf alternativt 14600kf som är aktuellt. Men ja, moderkortet känns lite B. Jag har dock inte lyckats förstå mig på vilka som har bättre VRM. Verkar inte vara en officiell specifikation. Ska man bara köpa den med mest bling på VRM-flänsarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Det är en i5 13600kf alternativt 14600kf som är aktuellt. Men ja, moderkortet känns lite B. Jag har dock inte lyckats förstå mig på vilka som har bättre VRM. Verkar inte vara en officiell specifikation. Ska man bara köpa den med mest bling på VRM-flänsarna?

Hoppsan, såg nog fel första gången - fick för mig det var 1xx700 det gällde!
Då är det väl inte riktigt lika kinkigt, men blir varmt då med

Att det faktiskt sitter en kylfläns på VRM är nog en bra början, men för att få redan på om själva VRM-konfigurationen är någorlunda vettig behöver man nog kolla recensionen eller fråga nån här som redan läst massa recensioner
(jag har tyvärr inte den kollen!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

Det är en i5 13600kf alternativt 14600kf som är aktuellt. Men ja, moderkortet känns lite B. Jag har dock inte lyckats förstå mig på vilka som har bättre VRM. Verkar inte vara en officiell specifikation. Ska man bara köpa den med mest bling på VRM-flänsarna?

Du kan kolla på Gigabyte B760M Aorus Elite AX

Personligen tycker jag att du kastar pengarna i sjön när Arrow Lake lanseras innan årets slut.

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta vidare på ett mindre chassi, Matrexx 40 3FS är rymligt, hela 431 cm högt, vilket iofs kan vara bra om man tänker sig radiatorer i taket. Jag har även gjort en anteckning om att fläktarna är tråkiga (visar bara antingen R, G eller B), värt att kolla upp. Kan vara värre än så, kikade på två reviews och det verkar vara ett fast 3-färgs-mönster som inte kan ändras?

Från DeepCools produktsida:

The fans are lit up with a preset tri-color LED combination

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag skulle titta vidare på ett mindre chassi, Matrexx 40 3FS är rymligt, hela 431 cm högt

Matrexx var Alastar Moody's förslag dock.
Om du kollar trådskaparens länk i första inlägget så hade han tänkt sig ASUS Prime AP201, vilket ju är en hyfsat kompakt skapelse vill jag minnas!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Du kan kolla på Gigabyte B760M Aorus Elite AX

Personligen tycker jag att du kastar pengarna i sjön när Arrow Lake lanseras innan årets slut.

Tack! "Årets slut" Vi är ju i början av året nu Kommer väl alltid att finnas bättre grejer ett år efter inköp? Idag sitter jag på i5-3450, så om jag ligger en generation efter om ett år så gör det mig inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag vill ju slå ett slag för Sama IM-01 och dess kloner. Sväljer stora GPUer om man vill (och har en SFX PSU, detsamma gäller stora vattenradiatorer) och är skapligt lättbyggt.
Är stort som ett matx kort inuti plus ett atx-psu på längden så ungefär så långt från en container men kommer utan att gå ner på Itx.
https://www.amazon.se/NOX-Microtower-NXHUMMERVAULT-mikrotorn-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifo:

"Årets slut" Vi är ju i början av året nu Kommer väl alltid att finnas bättre grejer ett år efter inköp?

Helt sant! Väntar man nu på Arrow Lake så kommer snart AMD nästa år osv osv...Kan ju vänta till 2027 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Matrexx var Alastar Moody's förslag dock.
Om du kollar trådskaparens länk i första inlägget så hade han tänkt sig ASUS Prime AP201, vilket ju är en hyfsat kompakt skapelse vill jag minnas!

Och? Jag framförde min åsikt till TS om han nu skulle överväga det färdiga förslaget från AM. AM kommer ju inte att lägga beställningen.