Webhallens nya VD vill locka tillbaka spel- och datorintresserade

Permalänk
Medlem

Liksom många andra, butikerna! De behöver inte vara helt lönsamma för sig själva, det räcker att de går nära jämt, för de bidrar väldigt till internetköpen vilket är tydligt här. Jag kan också handla på webhallen via webben och välja hämta i butik för att få snabbare leverans etc.

Däremot förstår jag att den nya butiksvarianten i Malmö inte fungerar. Den är feldesignad utifrån bemanning och säkerhet. Personal behöver vara på två ställen och ingen kassa ute vid utgången för säkerheten. Öppna en ny butik i Malmö, återöppna på triangeln eller något annat. Byt design så du har kassa i anslutning till utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Webhallens nya VD ska sätta sig sig ner o läsa hela tråden här.
Då hade han kommit en bra bit på vägen.

Trygve Hillesland du har facit här! Vad ska du göra åt det ?

Och servicen hos Webhallen är ren skit. Så du kan ju börja där.

Instämmer om servicen. Beställde en vara och fick mail att nu finns den att hämta, bor en bra bit ifrån butiken och tar mig dit för att få höra att dom inte har varan kvar utan råkat sälja den till någon annan. Jag skriver till kundtjänst och förklarar situationen samt min frustration och får svaret kort och gott att ” ibland blir det fel” punkt, tack o hej. Ingen kompensation eller ens ett ursäkta. Extremt otrevliga och oprofessionella.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Tycker synd om dom anställda som måste stå där och fejka ett leende när stora stygga chefen står bakom ryggen för att finna fel bland dom som verkligen arbetar.. Är ju knappast på lagret som det är fel, oftast är det någon högre upp som börjat ändra på ett fungerande koncept och sen ska en ny chef träda fram för att sparka på de oskyldiga arbetarna och sen går det bara sämre o sämre. Såna idioter har man stött på mer än en gång i livet. Tvi!!

En bra chef är även ute i verksamheten och jobbar. Då får hen mera förståelse för sina anställdas jobb, mm. Likaså är variation på arbetsplatser bra rent allmänt. Det ökar trivseln och ökar förståelaen för varandras arbeten.

Permalänk
Skrivet av Skrax:

Vilken värld lever du i? Du behöver vakna upp till verkligheten och sluta vara så godtrogen och naiv. Tror du på fullaste allvar att han kommer gå runt och se till att folk har ergonomiska stolar? Lol! Du har inte jobbat under många chefer du..

En del men jag är inte cynisk och bitter som tolkar: Den nya vd:n ska både prata med sina medarbetare i butiker, lager och kundtjänst, men även jobba med dem under vissa dagar för att se vilka utmaningar hans medarbetare möter.

Som bokstavligen säger att han vill se vad vilka utmaningar, dvs hur arbetsplatsen ser ut och om det går att förbättra/ändra något och inte vad för problem de har med lagret och hur de ska öka omsättningen. Väldig skillnad.
Mer såna chefer skulle behövts och de finns men det kryllar inte av dem, många problem kommer av att ledningen inte vet vilka utmaningar arbetarna har utan sitter på kontoret, vänder papper och bara ser siffrorna.

Men vill du vara hatiskt, cyniskt och bitter och tror att hela världen är emot dig och att alla över din lönenivå är elaka så får du tycka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Vilken värld lever du i? Du behöver vakna upp till verkligheten och sluta vara så godtrogen och naiv. Tror du på fullaste allvar att han kommer gå runt och se till att folk har ergonomiska stolar? Lol! Du har inte jobbat under många chefer du..

Du måste ju fundera på hur stort företaget är. Visst , om det är tusentals anställda utspridda över landet. Då förstår man ju att VDn inte kan gå in överallt och detaljstyra. Men ett litet företag så är det helt naturligt att VDn är inblandad i den dagliga verksamheten. Med inlägget ovan så gör du bort dig totalt. Det är du som inte vet hur verkligheten är

Såja, be om ursäkt för din okunnighet så kan vi somna om

Permalänk
Medlem

Ni kan ju börja med att sänka priset på FF7 Rebirth. Andra butiker tar kring 730 kr, ni tar 850.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Det kan ju också vara så att han genuint vill se hur ”verkligheten” fungerar och höra vad de ”på golvet” har för förbättringsförslag.

Med all respekt. "Se hur verkligheten fungerar" kan en högstadie-praktikant med 0 sek i ersättning göra.

Någon med 300+ k i månadslön ska kunna sina grejjer. Learning on the job borde de haft tidigare tillfällen i karriären för?

Och vad de på golvet verkligen tycker kommer han så klart bara höra om detta görs anonymt. Det måste han ju rimligen förstå själv??

Det här är som bäst inkompetent spel för galleriet.

Permalänk
Skrivet av askerone:

Liksom många andra, butikerna! De behöver inte vara helt lönsamma för sig själva, det räcker att de går nära jämt, för de bidrar väldigt till internetköpen vilket är tydligt här. Jag kan också handla på webhallen via webben och välja hämta i butik för att få snabbare leverans etc.

Ja. Handlat kanske hälften av min elektronik på webhallen senaste 7-8 åren. 100% pga butiken i stan, som nu är nerlagd. Så det blir att vända sig annorstädes.

Permalänk
Medlem

Intressant att denna "artikel" lyfts längst upp på framsidan igen, efter sex dagar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag gillar Webhallen och har alltid gjort. Förr var butiken mycket bättre än andra butiker, men det var >10 år sedan så var fallet, och det beror snarare på att andra butiker blivit bättre än att Webhallen skulle blivit sämre. Så länge man börjar konkurrera om priser också så tror jag Webhallen kan vända det här. Varför ska jag betala mer när jag kan få det billigare någon annanstans och med gratis hemleverans minst lika snabbt? Kundtjänsten är bra, men det är den på andra ställen också.

Permalänk
Medlem

Webhallen slutade jag handla på av två anledningar, höga priser och dålig service. Tittade precis på mina kvitton som jag har i molnet och ser att jag inte handlat där sedan 2012. En ny VD kommer inte ändra på detta.

Permalänk
Medlem

Om dem inte vill att alla butikerna ska stänga så måste dem ha helt olika strategi för butiksförsäljningen vs online.

Online ska dem konkurrera på pris, utbud och support.

I butik ska de fylla alla behov som inte går att fylla online ordentligt. Exempel:

* stort utbud av stolar som är framme så man kan testa
* stor utbud av skärm, tangentbord, möss, hörlurar, laptops - allt man vill testa och klämma på innan man bestämmer sig.
* demonstrationer av grejer som tv, robotdammsugare kanske kan ha en plats där man kan göra en testkörning etc
* aktiviteter - många vill hänga och spela spel och käka fika. Brukade finnas på webbhallen på Sveavägen i Sthlm men tror inte det är kvar nu?
* vintage och begagnade spel

Man vill ha känslan när man va liten att man vill hänga i butiken för de hände kul saker där

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Med all respekt. "Se hur verkligheten fungerar" kan en högstadie-praktikant med 0 sek i ersättning göra.

Någon med 300+ k i månadslön ska kunna sina grejjer. Learning on the job borde de haft tidigare tillfällen i karriären för?

Och vad de på golvet verkligen tycker kommer han så klart bara höra om detta görs anonymt. Det måste han ju rimligen förstå själv??

Det här är som bäst inkompetent spel för galleriet.

Det brukar vara rätt vanligt att försöka lyssna in personalen när man bokstavligen behöver sikta mot en ny riktning. VDn är ju också en människa och man vill se hur det är på riktigt ute på golvet eftersom frågar man bara de närmsta cheferna så kommer de ju filtrera bort bruset. Kundtjänsten behöver omstruktureras. Där tror jag tyvärr att den chefen MÅSTE kliva tillbaka och göra något annat. Du kan sätta en robot om man bara ska följa rutinen. Jag kommer ju aldrig glömma Webhallens vägran att hjälpa till med en reklamation på ett kort som bokstavligen hade designfel, Ett Asus 5700XT TUF. Alla återkallades. Asus kunde se att kortet hade sålts av Webhallen och tyvärr så hade kvittot fått fötter. Det var tvärnej från Webhallen med hänvisning att kvittot saknades. Det fanns ingen tidsgräns och det var ju drygt att kortet skulle skrotas för det var för varmt.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra, men samtidigt känner jag inte att jag har något problem med nuvarande sortiment eller butikernas utformning. Mitt eget problem med datorkomponenter de senaste åren är att allt som släppts från tillverkarna är antingen för ointressant, dyrt eller både och. Senast jag uppgraderade saker i burken var när respektive komponent i min dator som ses i signaturen var nysläppt.
Jag har inte haft den minsta anledning att uppgradera sedan dess. Visst har jag varit sugen ett par gånger, men sett till prisnivån så har det aldrig varit värt det.

Så frågan är väl vad det hjälper att öka sortimentet och rikta sig mer mot gamers med dagens priser? De som behöver köpa nytt lär oftast vända sig till nätet där det brukar vara billigare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Med all respekt. "Se hur verkligheten fungerar" kan en högstadie-praktikant med 0 sek i ersättning göra.

Haha ja de kan se men de kan inte analysera vad de ser.
De vet inte vilka strategier som låg till grund för besluten som påverkar den nuvarande verkligheten.
De vet inte vilka långsiktiga förändringar man ville uppnå.
Så ja, de kan se hur verkligheten fungerar men det ger inget som helst värde.
Det finns sannolikt bättre praktikantjobb.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Någon med 300+ k i månadslön ska kunna sina grejjer. Learning on the job borde de haft tidigare tillfällen i karriären för?

Hur kan du seriöst tro att learning on the job från tidigare arbetsplatser gör att han inte behöver se den nuvarande verkligheten? Det är en alltför simplistisk och snäv bild!
Alla företag jag har arbetat med har skiljt sig åt. Vissa har varit lika, vissa har varit väldigt annorlunda när det kommer till företagens klimat, politik, kommunikation, kultur.
Detta handlar inte om learning on the job som om det vore ett okvalificerat löpandebandjobb.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Och vad de på golvet verkligen tycker kommer han så klart bara höra om detta görs anonymt. Det måste han ju rimligen förstå själv??

Ingen förväntar sig att folk berättar för övre ledningslagret vad de egentligen tycker om det inte är helt anonymt (och knappt då ). Det är upp till personen som vill veta (VD i detta fallet) att ställa frågor tillräckligt detaljerade frågor samt observera verksamheten. Gör han detta bra så kommer han förberedd till de olika avdelningarna. Vad har de haft för problem tidigare, vad har ändrats, hur fungerar avdelningen? Han kan inte bara går unt som en passiv get och svälja allt med hull och hår - men då ska man inte heller ha en VDposition.
Han behöver självklart långsiktigt bygga upp ett förtroende hos de som arbetar i företaget (inte bara hos de "på golvet").

Återstår väl att se vad han kan åstadkomma och vad de som jobbar i företaget tycker. Hoppas alla blir nöjda!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Intressant att denna "artikel" lyfts längst upp på framsidan igen, efter sex dagar.

Ja, håller med

Hade de i alla fall varit inne i tråden och svarat på frågor och försökt bygga en relation och förklara allt som folk nämner är, nu känns det mer som ett försök att köpa exponering och gråta ut lite

Permalänk
Medlem

Jag har handlat lite blandat med saker under alla år Webhallen funnits i Malmö. Mer entusiast/datorgrejer i början för att senast mest köpa någon udda grej som SD kort eller nån datorfläkt.
Har gillat att man kunnat beställa och hämta upp snabbt och enkelt i butiken men fattar att butikerna inte går runt på att jag köper några billiga fläktar eller sdkort.
Tror personligen att de gått alldeles för brett med sortimentet med all hemeletronik och hushållsartiklar mm. Ska man sälja sånt så måste man antingen vara klart billigast eller ha butiker där man kan se produkterna och få klämma på dem. Utseendet på t.ex. en TV är för mig viktigare än ett grafikkort eller cpu som göms i en låda. Ligger de runt samma pris på en TV, kaffekokare, högtalare osv så åker jag hellre förbi elgiganten, Mediamarkt även Netonnet för de har ju oftast sakerna på lager.

Permalänk

Håller med krEJZi. Dem skulle ta in lite mer rare nishade saker. Om man vill ha det nu köper man på max gaming eller beställer utomlands.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Återstår väl att se vad han kan åstadkomma och vad de som jobbar i företaget tycker. Hoppas alla blir nöjda!

Det hoppas jag med. Det största problemet med de här VD-herrarna är att de inte har någon skin in the game. De här jobben får man för att man rör sig i rätta kretsarna och känner de rätta personerna. Man sitter i varandras styrelser, håller varann om ryggen. Därför är man alltid trygg i att skiter det sig går man lätt vidare till nya VD-jobb där nån annan sate gjort bort sig och fått kicken tillslut (med en fallskärm till i bagaget). You rub my back I rub yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Det hoppas jag med. Det största problemet med de här VD-herrarna är att de inte har någon skin in the game. De här jobben får man för att man rör sig i rätta kretsarna och känner de rätta personerna. Man sitter i varandras styrelser, håller varann om ryggen. Därför är man alltid trygg i att skiter det sig går man lätt vidare till nya VD-jobb där nån annan sate gjort bort sig och fått kicken tillslut (med en fallskärm till i bagaget). You rub my back I rub yours

Innan du sågar Trygve så kan du väl åtminstone kika på hans CV i Linkedin. Snubben har gjort karriär och börjat från golvet. Jobbat sig uppåt. Varit på en hel del olika avdelningar inom detaljhandeln inom Elköp-koncernen. Det finns till och med folk här som går i god för honom. Att han har varit chef för kundtjänsten på Elgiganten inger verkligen hopp om att vrida om skutan.

Med den inställningen som du har så inser man ju att du inte är VD. Det finns bra VDs och dåliga VDs. Däremot så har ju styrelsen ett betydligt större ansvar. Det är ju de som tillsätter VDn och har man ingen koll på vem personen är, då kan man ju sänka vilket företag som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Intressant att denna "artikel" lyfts längst upp på framsidan igen, efter sex dagar.

Swec lyfter artiklar konstant
Om du inte ser när en artikel är publicerad så är den lyft.
Övre är lyft
Undre är normalt publicerad.

Edit: Vore nice att kunna dölja artiklar man läst?
Man kan klart göra det med ett JS som kör på swec (tänker då att dölja lyfta artiklar)
Jag skrev ett plugin till FF för ett par år sedan som kör valfri JS baserat på vilken site det är som renderas i fliken - kanske dags att damma av det

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Swec lyfter artiklar konstant
Om du inte ser när en artikel är publicerad så är den lyft.
Övre är lyft
Undre är normalt publicerad.
https://i.imgur.com/FhobVLn.png
Edit: Vore nice att kunna dölja artiklar man läst?
Man kan klart göra det med ett JS som kör på swec (tänker då att dölja lyfta artiklar)
Jag skrev ett plugin till FF för ett par år sedan som kör valfri JS baserat på vilken site det är som renderas i fliken - kanske dags att damma av det

Titlarna har olika färg om de är lästa, så borde vara lätt att få till

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Titlarna har olika färg om de är lästa, så borde vara lätt att få till

Ja fast av integritetsskäl kan man inte accessa den infon.

Citat:

Although these styles can change the appearance of colors to the end user, the window.getComputedStyle method will lie and always return the value of the non-:visited color.

:visited - CSS

Annars hade man kunnat lägga upp länkar och sedan med JS i browsern undersöka hur de renderas och sedan skicka det till servern.
Då ser man att janne har varit inne på https://reddit.com/r/weirdstuff

Jag spånade i att göra det så enkelt som: om den inte har ett publicerat datum så yxa den

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja fast av integritetsskäl kan man inte accessa den infon.
:visited - CSS

Annars hade man kunnat lägga upp länkar och sedan med JS i browsern undersöka hur de renderas och sedan skicka det till servern.
Då ser man att janne har varit inne på https://reddit.com/r/weirdstuff

Jag spånade i att göra det så enkelt som: om den inte har ett publicerat datum så yxa den

saker bumpas ganska ofta samma dag, så tror du kan missa en del. Kan du köra local storage? Bara spara alla artiklar som öppnas senaste veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

saker bumpas ganska ofta samma dag, så tror du kan missa en del. Kan du köra local storage? Bara spara alla artiklar som öppnas senaste veckan?

Ja det är också ett alternativ. Får damma av projektet

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Inga butiker = Inget köp

Förstår att det kanske inte har varit lönsamt men man vinner så mycket annat på att inte stänga ner dom, för mig är det ett tecken på att man är ett seriöst företag som bryr sig om sina kunder där man kan få person kontakt och se någon i ögonen

Många ser ingen anledning att byta från att handla från Inet

Låter lite perverst att inte kunna inhandla något utan att stirra en tonåring i ögonen under tiden, själv undviker jag gärna resan och tar allt med hemleverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag önskar dem lycka till. För att vinna tillbaka mig som trots allt är Void-medlem så får de verkligen ge mig goda skäl till att välja dem i första hand. Främst via smidig support och konkurrenskraftiga priser.

Du har väl direktnummer till prioriterad support?

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte förboka FFVII. 699 kr på Spelbutiken, 849 kr på Webhallen och nästdyrast på hela Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

Du har väl direktnummer till prioriterad support?

Ja, men det är inte samma sak som att få faktiskt support i butiken. Oftast känns det som att de flesta kassamedarbetarna är av det svagare slaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fass:

Alltså, jag handlade på Webhallen rätt så flitigt när de hade sin Linköpingsbutik öppen (level 20+ i deras interna system, tittar man på min köphistorik är det ett sexsiffrigt belopp som det summeras till) - fastän de oftast var lite dyrare än konkurrenterna, så var det den fysiska butiken med möjlighet till snabb-/impulsköp eller leverans till butiken som gav mervärde. Och det att de inte låg i nåt sunkigt industriområde, utan mitt i stan där folk bor och arbetar så man kunde passa på under lunchen eller på väg hem efter jobbet. Returer och återköp/garantiärenden blev så mycket smidigare med ett fysiskt ställe att lämna in till. Det var liksom det som var Webhallens grej i min värld - att de hade något mer att erbjuda än bara en webbplats och distanshandel.

Nu när butiken är borta, har jag ingen som helst anledning att handla från dem. De är inte billigast. De har inte fysisk närvaro. Och inte är kundsupporten som den brukade vara heller... Nä, ska de kunna konkurrera så är det tyvärr priset som måste ned. Jag har gått över till att handla via Inet/Computersalg/Proshop/Amazon etc, och de är utbytbara mot varandra, när det är priset som bestämmer. Synd.

lägger man till att de är rent av inkompetenta och stundtals via email otrevliga, segmenterat sin reklamation och service från butiks ärenden så förstår jag verkligen varför folk köper sina saker från INET istället..

Jag har haft dåligt bemötande för att jag köpte för mycket, vid garanti flertalet gånger och så sent som i år slår de rekord i dålig hantering av en 10k produktgaranti..

Trygve Hillesland kan ju slå oss medlemmar en signal och be om ursäkt innan han tänker.. "högmarginal produkter är det ända som får stället att flyta" ii min värld är bra bemötande är minst lika viktigt..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"