Veckans fråga: Hur mycket får en stationär dator kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag skulle vilja påstå att du får en kapabel 4K-dator för ca 15 000 kr idag.

https://komponentkoll.se/bild/XQPQg.png

Köper inte tricket att plocka ihop en budgetdator och sedan mosa ner ett toppgrafikkort. Den där CPUn kommer lämna outnyttjad prestanda på bordet med ett 7900 XT, vilket blir pengar i sjön. Viktigt att ALLA komponenter är balanserade för att du ska få ut prestandan du har betalat för. Sen har du även tangerat området 15000 - 20000 kr med den datorn. Frågan du svarade på handlade ju om 10000 - 15000kr spannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Köper inte tricket att plocka ihop en budgetdator och sedan mosa ner ett toppgrafikkort. Den där CPUn kommer lämna outnyttjad prestanda på bordet med ett 7900 XT, vilket blir pengar i sjön. Viktigt att ALLA komponenter är balanserade för att du ska få ut prestandan du har betalat för. Sen har du även tangerat området 15000 - 20000 kr med den datorn. Frågan du svarade på handlade ju om 10000 - 15000kr spannet.

Visst får man mer prestanda med t.ex. 7800X3D men skillnaden är inte direkt extrem i 4K. 7800X3D är i snitt 17 % snabbare än 5600 i 4K med ett RTX 4090. Räknar man om det till 7900 XT:s prestanda lär skillnaden bli ca 12 % i snitt mellan 5600 och 7800X3D i 4K.

Mitt bygge var ca 200 kr dyrare än 15 000 kr, greppar du efter halmstrån? Går att spara lite på t.ex. disk och PSU om det är så viktigt att komma ner till exakt 15 000 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså de som lägger 10-15 på en dator får ju inte direkt nån användbar maskin i dagens läge

Tja jag vet inte, jag har en dator med en Ryzen 7 3800X, ett RTX 3070, 32 GB RAM, och lite SSD-lagring, och datorn känns väldigt användbar för mig, jag saknar ingen prestanda iaf. Funkar fint för gaming i 1440p och typ allt "normalt" man gör med en dator.

Den här datorn skulle vara typ lika bra eller bättre på typ alla punkter och går ändå under 15000 kr.

Däremot är det ju svårare att få till något som jag skulle vara nöjd med för 10000 kr, där får man kompromissa en del.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 5700X (2 289 kr hos Proshop)
Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti 8GB OC (5 292 kr hos Amazon MP)
Chassi: Corsair 4000D Airflow (849 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (1 635 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen (929 kr hos Inet)
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 2TB (1 751 kr hos Amazon MP)
Nätaggregat: Corsair CV650 Dual EPS (749 kr hos Inet)
Totalt: 13 494 kr

(Jag har inte ens försökt att plocka ihop något särskilt genomtänkt, har bara höftat med komponentvalen bara för att sätta ett finger i luften.)

Edit: Såg att det saknades en CPU-kylare här, släng på någon valfri luftkylare för 300-500 kr så är datorn komplett och ändå under 15k.

Permalänk
Medlem

Beror på vad man behöver.
Alltför ofta ser man orimliga förväntningar där folk sätter en snäv budget och sen förväntar sig att få något riktigt rejält.
Priserna har stigit och det inte bara på grafikkort, även om en del saker också blivit billigare.

Där det främst blivit bättre är prestandan för mer allmän användning i de lägre klasserna, dvs inte spel, där man nu kan få rätt acceptabel prestanda till inte alltför högt pris. Men visst, det finns fortfarande riktiga bottenmaskiner.
Många ska dock ha det billigaste billiga skräpet.

Men sen när det gäller speldatorer får man räkna med att satsa mer, det går inte att förvänta sig bra prestanda till lågt pris.

För egen del har jag inte köpt en speldator på väldigt länge, väntat på rätt kombination av prylar (inkl skärm).
Men räknar med att när det väl blir så blir den rejäl, inga 20k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Beror på vad man behöver.
Alltför ofta ser man orimliga förväntningar där folk sätter en snäv budget och sen förväntar sig att få något riktigt rejält.
Priserna har stigit och det inte bara på grafikkort, även om en del saker också blivit billigare.

Där det främst blivit bättre är prestandan för mer allmän användning i de lägre klasserna, dvs inte spel, där man nu kan få rätt acceptabel prestanda till inte alltför högt pris. Men visst, det finns fortfarande riktiga bottenmaskiner.
Många ska dock ha det billigaste billiga skräpet.

Men sen när det gäller speldatorer får man räkna med att satsa mer, det går inte att förvänta sig bra prestanda till lågt pris.

För egen del har jag inte köpt en speldator på väldigt länge, väntat på rätt kombination av prylar (inkl skärm).
Men räknar med att när det väl blir så blir den rejäl, inga 20k..

Hur mycket tänker du lägga ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Frånsett ergonomin och ljudnivån.

Jag har alltid haft extern skärm, tangentbord mm till min laptop. Och när man surfar så brukar de hålla sig relativt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Köper man station dator är det troligen att du behöver den till något speciellt som är krävande: Spel, bild-/videredigering, utveckling till exempel. Då känns det naturligt att lägga lite mer pengar. Vill man "bara" surfa och kolla mailen fungerar en laptop för under 10000 kr hur bra som helst.

Känns onödigt att betala för skärm och tangentbord som man ändå aldrig kommer använda, avskyr att sitta vid en Laptop då de har för små skärmar även om det bara är en dator för surf, ska man sen göra det minsta seriösa arbetet så är en ynklig 17" skärm kass men för stor för att kånka runt på

Permalänk
Medlem

Väljer att avstå då det beror på vad användningsområdet är. Min personliga smärtgräns går vid runt 15 000:-

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Visst får man mer prestanda med t.ex. 7800X3D men skillnaden är inte direkt extrem i 4K. 7800X3D är i snitt 17 % snabbare än 5600 i 4K med ett RTX 4090. Räknar man om det till 7900 XT:s prestanda lär skillnaden bli ca 12 % i snitt mellan 5600 och 7800X3D i 4K.

Mitt bygge var ca 200 kr dyrare än 15 000 kr, greppar du efter halmstrån? Går att spara lite på t.ex. disk och PSU om det är så viktigt att komma ner till exakt 15 000 kr.

Prestanda är ju ett brett begrepp och handlar inte bara om vilken topp-FPS som uppnås. En svag CPU med en startk GPU kommer skapa dåliga frametimes och höga variationer i FPS som i slutändan uppfattas ryckigt och ger en sämre upplevelse trots att du har köpt ett grafikkort för 10000kr. Tror ingen med gott samvete skulle rekommendera den där datorn som en 4K speldator.

Ditt bygge kostar över 18000kr på Webhallen. Oklart om du har tagit höjd för frakt och tull genom Amazon? Oavsett så ligger inte en dator med ett 7900XT i kategorin 10000 - 15000kr om man ska bygga den seriöst. Bara ett sätt att säga "se här det går visst!" i terorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Prestanda är ju ett brett begrepp och handlar inte bara om vilken topp-FPS som uppnås. En svag CPU med en startk GPU kommer skapa dåliga frametimes och höga variationer i FPS som i slutändan uppfattas ryckigt och ger en sämre upplevelse trots att du har köpt ett grafikkort för 10000kr. Tror ingen med gott samvete skulle rekommendera den där datorn som en 4K speldator.

Ditt bygge kostar över 18000kr på Webhallen. Oklart om du har tagit höjd för frakt och tull genom Amazon? Oavsett så ligger inte en dator med ett 7900XT i kategorin 10000 - 15000kr om man ska bygga den seriöst. Bara ett sätt att säga "se här det går visst!" i terorin.

Minimum FPS ligger på 106,3 för 5600 och 125,1 för 7800X3D. Ingen enorm skillnad. Detta är för 4090 så skillnaden blir mindre för 7900 XT.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/22.htm...

Tullavgift från svenska Amazon?

Permalänk
Medlem

Vi lever i en kapitalistisk värld där vi har fått lära oss att tillgång och efterfrågan är det som styr. Så det är bara att hosta upp slantarna om grabbarna vill spela lite spel.
I annat fall så kan man använda sin makt som konsument och avstå för att således tvinga tillverkare (samt mellanhänder) att sänka priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Minimum FPS ligger på 106,3 för 5600 och 125,1 för 7800X3D. Ingen enorm skillnad. Detta är för 4090 så skillnaden blir mindre för 7900 XT.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/22.htm...

Tullavgift från svenska Amazon?

20% skillnad i 4K och 50% i 1080 kommer fortfarande betyda pengar i sjön för ett 7900XT. Den där grafen hjälper inte dig.

Intressant vad du väljer att bemöta här. Vet du att du har fel kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

20% skillnad i 4K och 50% i 1080 kommer fortfarande betyda pengar i sjön för ett 7900XT. Den där grafen hjälper inte dig.

Intressant vad du väljer att bemöta här. Vet du att du har fel kanske?

Knappt 18 % med 4090, lär handla om ca 12-13 % för 7900 XT om man sätter 4090:s 4K-prestanda i relation till 7900 XT.

Jag säger inte att man får ut maximal prestanda av 7900 XT med 5600 men mitt bygge kommer prestera enormt mycket bättre i 4K än ett bygge med 7800X3D med samma budget då man i så fall bara får in 6750 XT som GPU. Menar du att du hade byggt helt annorlunda för 4K?

Ordet "kapabel" jag använde är ju subjektivt men jag tror majoriteten är nöjda med 106 som lägsta FPS i 4K om man lägger 15 000 kr på en dator.

Permalänk

25000 kr kostade datorn 1999. Tror det var en 486:a.
Så dom har blivit mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

25000 kr kostade datorn 1999. Tror det var en 486:a.
Så dom har blivit mycket billigare.

Det kostade min Amiga 4000 1992 också. Det motsvarar i runda slängar 43000 idag.

Det är väl ofta det som man lätt glömmer bort. Det som kostade 15000 2013 motsvarar i dagsläget ca 20000. Inflationen gör ju att ribban hela tiden höjs.

Det sagt skulle jag aldrig lägga 43000 på en ny dator idag. Marknaden ser dock helt annorlunda ut idag än den gjorde då så det går inte riktigt jämföra på det sättet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Knappt 18 % med 4090, lär handla om ca 12-13 % för 7900 XT om man sätter 4090:s 4K-prestanda i relation till 7900 XT.

Jag säger inte att man får ut maximal prestanda av 7900 XT med 5600 men mitt bygge kommer prestera enormt mycket bättre i 4K än ett bygge med 7800X3D med samma budget då man i så fall bara får in 6750 XT som GPU. Menar du att du hade byggt helt annorlunda för 4K?

Ordet "kapabel" jag använde är ju subjektivt men jag tror majoriteten är nöjda med 106 som lägsta FPS i 4K om man lägger 15 000 kr på en dator.

En 4K dator med dagens priser bör inte ha en budget på 15000kr (där 2/3 av kostnaden är grafikkortet). Det är bara fel p.g.a. tidigare argument. Du kanske tycker det funkar bra tills du testar kompisens dator som har balanserade komponenter. Ett 7900XT ska ju för dina 10000kr ge en upplevelse som datorn du har plockat ihop inte har förutsättningar att leverera. Även om datorn är relativt billig så har du lagt pengar på ett grafikkort som på samma gång nyttjas dåligt och till viss del inte alls.

Förenklat är det som att sätta en Ferrarimotor i en Volvo 240 och tro att den tar sig runt banan som en Ferrari också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur mycket tänker du lägga ungefär?

Beror på vad som är rimligt när det väl blir aktuellt.
Räknar med att det kan komma att kosta en hel del, exakt var det landar får vi se men inte omöjligt att det kan bli över 40k för datorn utan tillbehör.
Har dock redan köpt vissa av prylarna som jag räknar med att använda, så det blir inte allt på en gång.
Jag är också en sån som ofta gärna har sakerna länge, mer köp och behåll.

Den senaste datorn jag köpte (under 2023) gick i sig på runt 4k (nästan ny "kontorsdator"), som sen uppgraderades (CPU, minne, diskar) för runt 7k el däromkring. Kan nog bli att lägga till snabbare nätverkskort och ev ny kylare också. Så totalpriset för datorn blir väl runt 12-13k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

En 4K dator med dagens priser bör inte ha en budget på 15000kr (där 2/3 av kostnaden är grafikkortet). Det är bara fel p.g.a. tidigare argument. Du kanske tycker det funkar bra tills du testar kompisens dator som har balanserade komponenter. Ett 7900XT ska ju för dina 10000kr ge en upplevelse som datorn du har plockat ihop inte har förutsättningar att leverera. Även om datorn är relativt billig så har du lagt pengar på ett grafikkort som på samma gång nyttjas dåligt och till viss del inte alls.

Förenklat är det som att sätta en Ferrarimotor i en Volvo 240 och tro att den tar sig runt banan som en Ferrari också.

Det beror ju på vad man spelar också

Är det CP77 med allt maxxat i 4K så är den datorn perfekt, i 1080p low e-sport inte fullt så bra, men fortfarande helt okej

Har dock svårt att se att en 7700X med 6700XT eller liknande skulle vara bättre i något relevant fall egentligen, men skulle kosta lika mycket ungefär. Då menar jag såklart spelande, inte övriga saker

Även om du i vissa lägen bara får ut 70% av den gpun så är den ju bättre än det mesta i lägre klasser

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det beror ju på vad man spelar också

Är det CP77 med allt maxxat i 4K så är den datorn perfekt, i 1080p low e-sport inte fullt så bra, men fortfarande helt okej

Har dock svårt att se att en 7700X med 6700XT eller liknande skulle vara bättre i något relevant fall egentligen, men skulle kosta lika mycket ungefär. Då menar jag såklart spelande, inte övriga saker

Även om du i vissa lägen bara får ut 70% av den gpun så är den ju bättre än det mesta i lägre klasser

Fast problemet blir ju fortfarande att du har byggt en budgetdator där 2/3 av kostnaden står för en komponent som nyttjas dåligt. Lite motsägelsefullt att först sätta en stram budget för att sedan vara obrydd över att man lägger tusenlappar av prestanda i sjön...

Bestäm dig för vad du ska använda datorn till och bygg den balanserat för ändamålet. Det borde inte vara något frågetecken runt det på det här forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Fast problemet blir ju fortfarande att du har byggt en budgetdator där 2/3 av kostnaden står för en komponent som nyttjas dåligt. Lite motsägelsefullt att först sätta en stram budget för att sedan vara obrydd över att man lägger tusenlappar av prestanda i sjön...

Bestäm dig för vad du ska använda datorn till och bygg den balanserat för ändamålet. Det borde inte vara något frågetecken runt det på det här forumet?

Men målet är ju spelprestanda per krona. Just nu är AM4 nästan gratis och ändå en fullt kapabel spelplattform. Väldigt få spel är cpu-begränsade med 5600 om man kör inställningar med hög kvalitet i alla fall

Sen att bara grafikkortet skiljer i en dator mellan 10000-15000 är mer en tillfällighet och marknadsläget att denna plattform nästan ges bort. Skulle inte tjäna mycket på att gå till 5700 och inte prisvärt med 5800x3d

Jag håller helt enkelt inte med om vad du säger. Jag förstår såklart att det ser skevt ut på pappret, men tror verkligen det är bästa speldator man kan få för pengarna

Försök göra ett bättre förslag istället för att säga att allt är fel

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det kostade min Amiga 4000 1992 också. Det motsvarar i runda slängar 43000 idag.

Det är väl ofta det som man lätt glömmer bort. Det som kostade 15000 2013 motsvarar i dagsläget ca 20000. Inflationen gör ju att ribban hela tiden höjs.

Det sagt skulle jag aldrig lägga 43000 på en ny dator idag. Marknaden ser dock helt annorlunda ut idag än den gjorde då så det går inte riktigt jämföra på det sättet.

Det jag menade var att om datorn kostade motsvarande 43000 kr då (det var en bra men inte den bästa datorn) så idag kan du få en helt ok speldator för typ en fjärdedel av priset. Det kunde man inte då vad jag minns i alla fall.

Permalänk
Medlem

Runt 30,000 kr har jag som budget, exkl tillbehör och skärmar.. När jag köpte nytt nu senast i augusti landade kalaset på 31,727 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men målet är ju spelprestanda per krona. Just nu är AM4 nästan gratis och ändå en fullt kapabel spelplattform. Väldigt få spel är cpu-begränsade med 5600 om man kör inställningar med hög kvalitet i alla fall

Sen att bara grafikkortet skiljer i en dator mellan 10000-15000 är mer en tillfällighet och marknadsläget att denna plattform nästan ges bort. Skulle inte tjäna mycket på att gå till 5700 och inte prisvärt med 5800x3d

Jag håller helt enkelt inte med om vad du säger. Jag förstår såklart att det ser skevt ut på pappret, men tror verkligen det är bästa speldator man kan få för pengarna

Försök göra ett bättre förslag istället för att säga att allt är fel

Bara att titta på graferna som tidigare länkats där ca 20 - 50% prestanda förloras på ett 4090 mellan toppen och en 5600. Att det finns så mycket mer att hämta indikerar att du även kommer ha problem med frametimes och varierande FPS. Tänk på att det räcker med att EN tråd går på 90-100% trots att CPUn nyttjas till 10% totalt för att det ska visa sig. Inte en upplevelse som jag skulle kalla prisvärd. En 5800X3D kommer låsa upp en totalt sett bättre upplevlse. Nu har vi dessutom inte ens rört frågan hur ett budgetmoderkort med dålig VRM och budgetminnen påverkar upplevd prestanda och/eller stabilitet. Finns så många faktorer i detta som spelar in och gör detta till ett dåligt sätt att bygga en till synes "prisvärd" dator. AM4 är ju dessutom en döende plattform, så med stor sannolikhet måste hela plattformen bytas ut vid nästa uppgradering och gör denna lösning ännu mindre prisvärd om man tittar framåt.

Jag säger inte att allt är fel, jag belsyser VARFÖR det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Bara att titta på graferna som tidigare länkats där ca 20 - 50% prestanda förloras på ett 4090 mellan toppen och en 5600. Att det finns så mycket mer att hämta indikerar att du även kommer ha problem med frametimes och varierande FPS. Tänk på att det räcker med att EN tråd går på 90-100% trots att CPUn nyttjas till 10% totalt för att det ska visa sig. Inte en upplevelse som jag skulle kalla prisvärd. En 5800X3D kommer låsa upp en totalt sett bättre upplevlse. Nu har vi dessutom inte ens rört frågan hur ett budgetmoderkort med dålig VRM och budgetminnen påverkar upplevd prestanda och/eller stabilitet. Finns så många faktorer i detta som spelar in och gör detta till ett dåligt sätt att bygga en till synes "prisvärd" dator. AM4 är ju dessutom en döende plattform, så med stor sannolikhet måste hela plattformen bytas ut vid nästa uppgradering och gör denna lösning ännu mindre prisvärd om man tittar framåt.

Jag säger inte att allt är fel, jag belsyser VARFÖR det är fel.

Det handlar verkligen inte om 20-50% i höga inställningar, och kortet i bygget är inte 4090

Här är ett test från anandtech med några nya processorer, visserligen 5600G som referens vilken är lite sämre än 5600:
https://www.anandtech.com/show/18795/the-amd-ryzen-7-7800x3d-...

Det är ju mer av 10% med ett 4090, vissa spel 20%

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar verkligen inte om 20-50% i höga inställningar, och kortet i bygget är inte 4090

Här är ett test från anandtech med några nya processorer, visserligen 5600G som referens vilken är lite sämre än 5600:
https://www.anandtech.com/show/18795/the-amd-ryzen-7-7800x3d-...

Det är ju mer av 10% med ett 4090, vissa spel 20%

Skrev tidigare i tråden att 50% avser upplösningen 1080. Vad jag kan se i testet du länkar så är det stora skillander lite beroende på spel som körs och då är det ett 6950 XT som är lite sämre är 7900XT. Ni kan ju inte länka till grafer som visar prestandaförluster och sen argumentera emot det...
Om och om pekar jag dessutom på att det inte bara handlar om vilken FPS som fås på topp, det är mycket mer som händer i bakgrunden som påverkar den totala upplevelsen. Men som vanligt när ämnet blir något annat än svartvitt så slutar folk förstå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Skrev tidigare i tråden att 50% avser upplösningen 1080. Vad jag kan se i testet du länkar så är det stora skillander lite beroende på spel som körs och då är det ett 6950 XT som är lite sämre är 7900XT. Ni kan ju inte länka till grafer som visar prestandaförluster och sen argumentera emot det...
Om och om pekar jag dessutom på att det inte bara handlar om vilken FPS som fås på topp, det är mycket mer som händer i bakgrunden som påverkar den totala upplevelsen. Men som vanligt när ämnet blir något annat än svartvitt så slutar folk förstå...

Jag förstår precis vad du säger, det är inte en optimal dator för allt. Men om grafikkortet är lite ’för bra’ så skadar det inget, inte så att det ger sämre upplevelse än 5700XT eller liknande

Självklart finns det många tillfällen när den processorn håller tillbaka grafikkortet, det är exakt därför jag hela tiden sagt att det beror på hur man spelar, detta är inte bästa datorn för alla

Men att köra en 14900K istället skulle inte göra en bättre speldator inom den budgeten, inte i något spel alls tror jag, för att det skulle bli ett väldigt budgetstrypt grafikkort

Såklart är en dator med dubbla budgeten bättre, men det var inte frågan här

Även om grafikkortet inte får sträcka på benen fullt ut i alla lägen så tror jag fortfarande det är mer prisvärt även vid 80% användning. Då presterar ju kortet fortfarande som ett för 8000kr

Jag tror inte det går att byta plattform för de 2000kr på ett sätt att du får mer prestanda över flera spel. 7600X möjligen, men då är det dyra moderkort, ddr5… och man får då ett markant sämre grafikkort för spel som inte är cpu-begränsade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Du måste spela väldigt krävande spel om du inte lyckas komma upp i 60 FPS med 4090. 7900 XT snittade 108,4 FPS i speltestet som TechPowerUp gjorde. 4090 snittade 158,7 FPS. Detta är alltså i 4K med maxade grafikinställningar.

Utan DLSS eller annan uppskalning är 4k väldigt krävande, i många nya/nyare spel.

Skrivet av Alastor Moody:

1440p tycker jag ser rätt kasst ut på en stor 4K-skärm. Sänker nästan allt annat innan jag sänker upplösningen, möjligen texturkvalitet undantaget då jag tycker det gör en otroligt stor grafisk skillnad.

Jag menade att om jag måste välja 4k på low/medium settings för att komma upp i 60+ fps så väljer jag hellre 1440p på en 1440p monitor, inte att sänka upplösningen på en 4k skärm

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om det är så kasst så kan du ju flytta ut i skogen och leva själv och jobba hälften så mycket som du gör nu.

Tyvärr fungerar ju inte det heller. Du måste fortfarande skatta om du äger skogen. Och huset, och om du har något fordon. Det går inte att komma ifrån.

Är övertygad om att många hade följt ditt råd om det faktiskt hade fungerat.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nu räknar jag hela lådan och det som ska va därinne.
10-15K är rimligt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]