Webhallens nya VD vill locka tillbaka spel- och datorintresserade

Permalänk
Medlem

Inget av det dom gör kommer ha någon betydelse om dom inte får ordning på deras kundtjänst. I mångas fall är skadan redan skedd och går inte att återhämta sig från.
Undrar även vad ”Nya tekniska verktyg” betyder? Mer AI och mindre riktiga personer? 😑

Permalänk
Medlem

En annan liten detalj som gör att han simmar i uppförsbacke (sorry om det står på någon av de 4 väggarna med text)...
Förord, jag är lvl 23 hos webhallen och har handlat löjligt mycket för att vara privatperson, snudd på sjukt mycket.

För några få år sedan så kostade ett grafikkort inte 25 000:-, moderkort kostade inte 6-8000 för en toppmodell och en PSU kostade garanterat inte 3-4k.
Det var kul att bygga datorer förr. Nu är det inte kul.
Det är nu snarare en källa till stor irritation och "Vem fan har råd™"

edit: för att inte tala om vem tusan lägger 20k för en uppgradering som ger några få fps i ett spel som bäst?
Datorerna släpar fortfarande med sitt ineffektiva skitos och mobiltelefoner har bättre compute med hästlängder om man tittar på effect per fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

En annan liten detalj som gör att han simmar i uppförsbacke (sorry om det står på någon av de 4 väggarna med text)...
Förord, jag är lvl 23 hos webhallen och har handlat löjligt mycket för att vara privatperson, snudd på sjukt mycket.

För några få år sedan så kostade ett grafikkort inte 25 000:-, moderkort kostade inte 6-8000 för en toppmodell och en PSU kostade garanterat inte 3-4k.
Det var kul att bygga datorer förr. Nu är det inte kul.
Det är nu snarare en källa till stor irritation och "Vem fan har råd™"

Om man vänder på steken så måste man inte uppdatera på samma sätt som det var förut. Numera kan man klara sig på en fem år gammal processor hyfsat väl så länge man har ett hyfsat bra grafikkort. Det som däremot har gått upp mycket är grafikkorten men även där så finns det prisvärda segment så länge man kan tänka sig AMD.
Tycker fortfarande det är lika kul att bygga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Inet är svårslagna. Sjukt trevliga att prata med. Snabba leveranser. Aldrig strul med något. Lätt att reklamera osv. Kommer aldrig sluta handla där av den enkla anledningen att det är bra rakt igenom.

Köper alltid online för ingen av dessa butiker finns i min närhet oavsett.

Det är väl kanske det som är den stora skillnade, hos Inet bemöts man med inställningen att "oj vi ser ditt problem och förstår att du inte känner dig helt nöjd vad kan vi göra för att få dig nöjd".

Hos webhallen är det mer: "det där står inte våra paragraf skitsamma att du hamnat i kläm det är ditt problem hejdå" *goes unreachable*

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Om jag var VD för Webhallen så hade jag läst igenom den här tråden och kondenserat ut de mest återkommande åsikterna till en åtgärdslista. Gratis feedback från den grupp som ändå måste anses vara deras kärnkunder. Tror att det är tappat fokus på just kärnkunderna som även gjort att Webhallen tappat sin spets och bara blivit en kopia på Elgiganten.

Skrivet av wargreymon:

...

Webhallen, de makulerade ordern efter 2.5 år med ett generiskt "produkten har utgått".
...

Just det där är något av det jag stör mig mest på med Webhallen. Merparten av alla produkter i deras sortiment går inte att beställa. Antingen tar det månader med löften om att produkten finns hos leverantören eller så kommer det ett standard "prdukten har utgått". Har helt slutat att beställa saker från Webhallen som inte finns deras butikslager. Vill jag ha något som de inte har i lager så blir det Inet eller Dustin istället. Känns lite gråzon för falsk marknadsföring att blåsa upp sitt sortiment på det här viset utan att egentligen kunna leverera varorna.

Jag upplever även att Webhallen har slutat att ta in low-end datorkomponenter. Hopplöst att bygga en riktigt billig "surfdator" från Webhallen som jag tidigare gjort. Var är alla komponenter och chassin upp till 600kr? Har man tur finns det EN vara i den prisklassen som ständigt saknas i lager. Alla komponenter är bara "Gaming Super Elite" som börjar från tusenlappen och sticker iväg snabbt uppåt i prisskalan.

Saknar även VIP-kassan vilket var det som fick mig att levla i medlemsystemet. Trevligt att kunna hämta ut en vara i butik samma dag som den beställs och samtidigt bara kunna gå direkt till kassan i butiken. Trist att man valde den enkla vägen att bara ta bort systemet (i smyg) när det hade gått att lösa med en app eller liknande och på så vi behållit ett stort värde för trogna kunder.

Permalänk

Fråga er själva varför ska man handla hos Webhallen

Vet ni inte det, ställ frågan tills ni vet!

Permalänk
Medlem

Jag på Webhallen bara haft 12 datorrelaterade inköp sen 2017 medans jag har 26 inköp från Inet.
Har spenderat 6.6x mer pengar på Inet då alla stora inköp blivit där då det är billigare i helhet.

Majoriteten av inköp från Webhallen har varit via butik, och hade den inte funnits hade dem säkert också blivit Inet med dagen efter frakt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har inte varit där på kanske två år nu, men vill minnas att de hade ganska ordentlig brädspelshylla, en hel del Lego samt Apple-prylar där.

Men Inet har nog mer datorprylar i sin enda butik på Sveavägen, än vad samtliga Webhallen har i Stockholmsområdet.

Har full förståelse att folk ratar Webhallen. Själv har jag varit trogen kund i över 17 år (sedan Sony PSP-tiden).

Jag blev medlem på Webballen när de öppnade och rekommenderade dem till alla mina vänner och bekanta. Var även admin för deras Battlefield-servrar som hölls på Lokalen AB osv osv. Men sen efter att de sålde sig till Komplett började deras hela koncept urarta sig.

Som du nämner; Lego, brädspel och sånt. Det har inget med dedikerad konsol- och datorspelsbutik att göra.

Inet har väl upplevt Smash 'n' Grab-rån också, men fortsätter trots det att ha grejerna i butiken för kunden att se, klämma och sukta över, medan Webballen slår in sig själva i sina lokala lager och stöter bort kunderna..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Maxgaming

Skrivet av krEJZi:

Finns ju en uppsjö utav musmattor, möss, tangentbord och headsets som typ inte finns att köpa mer än på ett ställe i Sverige/EU (maxgaming). Så där finns de ju utrymme för konkurrens.

Några varumärken:
Artisan
Pulsar
Vaxee
Audeze
Endgame Gear
Lethal Gaming Gear
G-Wolves
Lamzu
LaOnda
4114
EspTiger
X-raypad
WLMouse

Men som oftast är det pris, utbud och frakt som styr när man köper. Kan man inte konkurrera men detta får man ju hitta produkter som inte finns att få tag på, och kan man inte de heller ja då får man ju lägga ner.

Detta är tyvärr inget som kommer ändras inom snar framtid, Maxgaming har monopol på i princip varje märke du nämnt.
Speciellt Pulsar, Lamzu och Lethal Gaming Gear är i stort sett en förlängning av Maxgaming.

Permalänk
Medlem

Det var hål i huvudet att lägga ner butiken i Linköping, den hade verkligen ett perfekt läge.

Även om alla fysiska butiker kanske inte alltid är lönsamma så behövs de nog för att dra kunder till e-handeln.

Att återöppna butiken i centrum i Linköping är enda chansen ni har att få tillbaka mig som privatperson som kund men detta gäller också för företaget jag jobbar på. Vi har helt gått över till att bara beställa från billigaste leverantör, ofta från utlandet. Om vi inte kan få prylarna i handen direkt eller få defekta saker utbytta över disk så varför betala extra?

En annan sak är att det varit för mycket trådar här på forumet om fall där Webbhallen till synes beter sig dåligt mot kunder. Även om det kan finnas legetima skäl så borde ni förstå att det är enormt dålig PR och skrämmer bort kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Vet ni inte det, ställ frågan tills ni vet!

Stort utbud i deras fysiska butiker ? nä just det.

Jag vill ha en gaming butik som har mycket framme, inte bakom disken sånt tycker jag är tråkigt: saknar den tiden vi hade hederliga spelbutiker man kunde bara traska in och titta runt lite kanske man hittade nåt gammalt spel på rea så köpte man det... idag finns det ju inga nästan allt är nästan digitalt idag och det är så förbannat tråkigt, bara massa klädbutiker överallt pizzerior och frisörer... så tråkigt och då är gaming och spel jättestort idag men visst tiderna har förändrats med inflation och allt är så dyrt... priserna för lokaler i centrum i storstäder är inte att leka med...

Permalänk

webhallen behöver
Fri retur frakt
bättre priser som t.ex inet har
kanske lite bättre utbud på dator grejer. Inet är ju alltid först till kvarn när det kommer till ny releaser av iaf hårdvara

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Ska dom byta personal också?

Handlade både där och på Inet tidigare men när dom inte ens klarar av att packa produkter i en kartong som inte är tillräckligt stor, försluter den med en tejpbit, vägrar ta ansvar för förlorade komponenter i frakten, ja då ska det vara fruktansvärt billigt och helt ny personal om jag skulle överväga det igen, men det är väldigt tveksamt...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

När jag var mindre brukade jag älska Webhallen, det var butiken som hade allt! Men när jag fyllde ~16 så började jag handla på Inet, och har varit lojal kund där sen dess. Deras kundbemötande är det bästa jag någonsin varit med om, och deras sortiment är alltid spännande!

Jag brukar dagligen gå in på Inet och kolla igenom det senaste som kommit in, men kan knappt hitta det på Webhallen. Hittade för någon vecka sedan att det ligger längst ner och bakom en meny, inte alls lika lätt och spännande att gå igenom, bara jobbigt.

Jag gillar Webhallens tema, men jag känner verkligen inte som att jag är en uppskattad kund, utan just precis bara "En kund". Inet har roliga livestreams, en skön community, massa drops och giveaways, bra priser, gratis frakt, pingvinstång, presentkort på födelsedagar, och mycket mycket mer.

Om Webhallen kan nå Inets standards så kommer jag handla där oftare, men som det är nu så är Webhallen endast ett alternativ när man ska köpa något nischat som Inet inte har, typ en ismaskin eller liknande

Permalänk
Medlem

Det här är en av anledningarna jag nu övergett Webhallen.

Permalänk
Medlem

Höga priser och dålig service. Finns ingen anledning för mig att handla hos Webhallen.

Permalänk
Medlem

Webhallen har alltid för mig varit en blandad kompott.

Det jag gillade med Webhallen:

- Relativt nya produkter
- Ofta high end (det hittar man inte mycket av i fysiska iNet butiker)
- Var väldig bra placerade (Malmö/Triangeln, bara att ta Öresundståget nästan direkt in i butiken) Så det var ofta där jag handlade när jag fick ett impuls-köps nyck.
- Ganska prisvärda annars, i.af. typ 2010-2020.

Det jag ogillade med webhallen:
- När det väl skiter sig, så ser du servicen. Du kan ha köpt den för 1 dag sen, och du kan glömma att få ny vara om du upptäcker att det var en fel på den, nej då ska den testas i veckor och dispyter uppstår, även om du har 40+ års teknisk erfarenhet och vet vad du gör.
- Tråkigt personal, har inte datorer som interess alls (inte dom jag har mött). Köp, kolla på nätet om du inte vet, nästa kund tack. Finns ingen passion.

Där är iNet super-heroes. Varje gång jag har köpt hos dom, så är intressen för datorer HELT tydlig. Allt vad jag har frågat om har dom vetat, alla dom datorer jag har själv samlat ihop, kommer med korrekta rekommendationer, korrekt samanställning från dom, det är helt tydlig att dom är passionerade.

Extremt snabba att skicka en vara. Byter direkt utan påhopp.

Permalänk
Medlem

Handlade rätt mycket på Webhallen för sådär 20 år sedan, har aldrig bott nära någon butik så har beställt men då hade de bra service och hyggliga priser, sen ändra de policy och jag har inte köpt en pinal där sen dess

Permalänk
Medlem

Kundservice på Webhallen har alltid legat efter. Minns att redan i början så fick man inte lämna tillbaka produkter där förpackningen var öppnad. Var nån mus som jag inte var helt nöjd med, sen dess så handlar jag bara grejer som är billigt där. Låga priser och jag handlar via webben för att man ska få undersöka varan. Vill man ha bra service så vänder man sig till Inet. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Jag handlar hos Netonnet då de har en fysisk butik i närheten... Närmaste Webhallen är väl sådär 10 mil bort.

Online kör man ju Prisjakt och där är aldrig Webhallen billigast! brukar föredra Inet om de inte är väldigt mycket dyrare än andra alternativ men Webhallen är ju i 9/10 fallen de absolut dyraste alternativet.

Sist jag handlade på Webhallen var 2021 och då var det enbart för att de var den enda butiken som hade varan jag letade efter i lager.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Webhallens nya VD ska sätta sig sig ner o läsa hela tråden här.
Då hade han kommit en bra bit på vägen.

Trygve Hillesland du har facit här! Vad ska du göra åt det ?

Och servicen hos Webhallen är ren skit. Så du kan ju börja där.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Dom kommer att få jobbigt vi har Inet och Kompelett som är duktiga på det Jag föredra ofta Inet när jag handla dom har bra priser och ofta sakerna hemma sen lätt att söka på . Komplett kommer som andra hand

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Aldrig! Felstavat namn! Det går bara inte att tolerera! >:O

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen kan konkurrera med priser (alla ligger inom ca. samma range)
Så är det tillgänglighet som styr samt hur mycket man syns / nördar och nichar sig.

För vanliga prylar kör jag bara förbi netonnet och hämtar upp...
(...ofta köper jag då relativt billigt trams samtidigt, skarvsladdar etc. men som de har extremt bra lönsamhet på...)
Blir jag besviken så är det bara returnera...

Är det senare olönsamt så kan man snart lägga ner om man inte satsar mer på marknadsföring.

Permalänk
Skrivet av Skrax:

Tycker synd om dom anställda som måste stå där och fejka ett leende när stora stygga chefen står bakom ryggen för att finna fel bland dom som verkligen arbetar.. Är ju knappast på lagret som det är fel, oftast är det någon högre upp som börjat ändra på ett fungerande koncept och sen ska en ny chef träda fram för att sparka på de oskyldiga arbetarna och sen går det bara sämre o sämre. Såna idioter har man stött på mer än en gång i livet. Tvi!!

Så du tycker det är synd att VD ser om och vilka problem som finns? Kanske han tvingar på de som står och går en mjuk gummimatta eller tvingar de sittandes i en ergonomisk stol eller ändrar ett arbetssätt som ger skador, kanske till och med anställer fler om behovet finns. Vad hemskt, stackarna...

Personligen tycker jag det är fantastiskt iniativ men antar jag är lite märklig.

Permalänk
Medlem

För egen del så har jag gillat Webhallen länge. Jag brukade alltid göra mina fysiska spelköp på Webhallen. Men sedan för några år sedan så började utbudet ganska drastiskt minska och det blev till och med sämre än på Elgiganten eller MediaMarkt. Man tog bara in blockbusters.

Så jag bytte till Spel & Sånt och har inte behövt titta tillbaka efter det. Superbt utbud, kunnig personal och superbemötande. Inte alltid på kronan billigast på allt men jag stödjer gärna en av de sista fysiska spelbutikerna, även online.

Datorkomponenter har jag handlat i en lokal butik när det varit möjligt annars har det blivit prisjakt som fått styra. Där har Inet ofta hamnat bra till.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Finns ingen anledning att handla på Webhallen när Inet finns.

Permalänk
Medlem

Jag önskar bara att de slutade skicka saker med alldeles för undermåligt emballage. Vet inte hur många gånger jag fått hem spel där fodralet antingen fått sig en skråma eller till och med spruckit. Standard är i alla fall att skivan lossnat från hållaren och ligger och skramlar runt i fodralet. Tror Webhallen är den enda större aktören som fortfarande skickar ömtåliga saker i bubbelplastpåsar.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Så du tycker det är synd att VD ser om och vilka problem som finns? Kanske han tvingar på de som står och går en mjuk gummimatta eller tvingar de sittandes i en ergonomisk stol eller ändrar ett arbetssätt som ger skador, kanske till och med anställer fler om behovet finns. Vad hemskt, stackarna...

Personligen tycker jag det är fantastiskt iniativ men antar jag är lite märklig.

Vilken värld lever du i? Du behöver vakna upp till verkligheten och sluta vara så godtrogen och naiv. Tror du på fullaste allvar att han kommer gå runt och se till att folk har ergonomiska stolar? Lol! Du har inte jobbat under många chefer du..

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Vilken värld lever du i? Du behöver vakna upp till verkligheten och sluta vara så godtrogen och naiv. Tror du på fullaste allvar att han kommer gå runt och se till att folk har ergonomiska stolar? Lol! Du har inte jobbat under många chefer du..

Med tanke på att VD normalt skriftligt delegerar arbetsmiljöansvaret till närmaste chef i lite större bolag så har du helt rätt. VD kommer inte göra detta. Däremot låter det som att du har haft en rad dåliga chefer. För det ÄR chefens lagliga ansvar att se till att både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön är bra, det är straffbart att inte ta det ansvaret.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata