Asus Geforce RTX 4080 Super TUF – marginellt bättre men märkbart billigare

Permalänk
Medlem

Var lite intresserad av detta men knep ett 7900xt istället för 9000, kändes mer prisvärt när jag skiter i RT

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Sålde mitt rtx 3080 för 6k härom veckan och köpte Asus 4080S för 12990kr.

Bra uppgradering för under 6k.

Någon som hunnit få kortet och testat om det finns spol gnäll?

Hur är 13k - 6k mindre än 6k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur är 13k - 6k mindre än 6k?

@medbor

Haha måste vara trött 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@medbor

Haha måste vara trött 🥴

Inga problem, sånt händer mig hela tiden. Fick bara inte ihop det som det var skrivet. Hoppas du är nöjd ändå

Permalänk
Medlem

Det första jag reagerade på när jag tog ur kortet ur lådan är hur jävla gigantiskt det är. Mitt 3070 Suprim är stort, men det här är det största grafikkortet jag har sett. Jag kan definitivt förstå varför man nämner storleken som ett minus för det måste verkligen vara svårt att få plats i vissa chassin.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Både ja- och nej tänker jag, produktsegmenteringen måste ju ha någon form av balans är min åsikt men det har gått käpprätt åt helvete de senaste åren.
Flaggskeppsmodeller av telefoner har ökat med flera hundra procent, sen är dagens värstinglurar så klart bättre än för 8 år sedan men det fanns ju inget bättre alternativ då?
Samma sak med TV apparater som man fick en värsting för 10k för 10 år sedan som man nu får betala 100k för att hamna i samma segment.
Gäller även matvaror vi hittar i butikerna, har såklart ingen data på svensk fläskfilé utan handlar nog mer om en känsla 😋

Tror du minns fel angående TV, det är långt mer än 10 år sedan man fick en värstingtv för 10k. Du fick snarare en riktigt rälig budget lcd om du ville ha något i 60" storlek. Pioneers flaggskepp 2007 gick lös på norr om 70k och var då ändå bara 60" jämfört med de 80+ man kan få idag för samma pris.

Matvaror är knepiga, saker går i vågor. Vassle var väl en restprodukt man utfordrade djuren med ganska länge medans det numera går att sälja relativt dyrt till alla träningsintresserade personer som ska maxa proteinintaget. Kycklinglår var inte lika fint som kycklingbröst och gick på 1/3 av priset i jämförelse medan de kostar snarlikt numera, finns säkerligen fler exempel.

För GPUer så känns det ju snarare som att vi fått fler nya val högre upp i hierarkin än något annat. Det som idag blev 4070 hade väl kunnat vara toppmodell för 10 år sedan med ett maxpris på 8k och ett annat namn. Men hur kul hade det varit för människorna som är villiga att öppna plånboken en bit till för att få prestandan i ett 4080/4090?

Permalänk
Medlem

Det går rykten om att det ska komma ett 4090 super och ett titan kort.

Permalänk
Medlem

Inga 1060-1080TI vibbar här inte..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det blir suddigt får man använda sharpness I kontrollpanelen 😊

Hade det funkat, hade jag inte skrivit något.
Men hey, bra för dig.

Permalänk

Jag börjar känna det är dags för nytt kort, har idag 2080 Super, skulle ett 4080 Super vara en god investering?
Tror ni grafikpriserna kommer stanna av eller ändras om säg ett kvartal?

Permalänk
Medlem

Jag sitter lugnt och väntar har RTX3080 som tuffar bra än i 4k .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag börjar känna det är dags för nytt kort, har idag 2080 Super, skulle ett 4080 Super vara en god investering?
Tror ni grafikpriserna kommer stanna av eller ändras om säg ett kvartal?

Om ett kvartal kommer 4080 super halveras i pris.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Om ett kvartal kommer 4080 super halveras i pris.

Wut? Kan du utveckla på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Wut? Kan du utveckla på det?

Det kan han inte, ingen kan förutspå det riktigt. Det är dock troligt att 4080S ser ett prisdyk under nästa är när 5 serien troligtvis kommer.

Permalänk
Medlem

Mitt 4080 TUF har anlänt till macken.
Inte så taggad för att byta låda och allt den här gången.

Valet av det här kortet var främst pga displayutgångar. Sämre än mitt 2080ti's. menmen.
Skulle gärna haft USB-c på kortet.

Även lite små-oroad av den gigantiska storleken. Köpte ett fractal north chassi, och hade egentligen önskat köra dit en 360 aio längst fram.
Skulle vara nyfiken hur en 360 aio med 2 fläktar står mot 240 med 2 fläktar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Sett många tester och det är typ ingen förbättring i spel prestanda. Typ 2% mer fps i spel vilket är dåligt.

Ett om sminkat 4080 med dock lite bättre pris så va man sett så säger ja att detta är en produkt som missar målet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det kan han inte, ingen kan förutspå det riktigt. Det är dock troligt att 4080S ser ett prisdyk under nästa är när 5 serien troligtvis kommer.

Inga av 3000 serien har ju sett något större prisdyk, varför skulle denna serie göra det?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inga av 3000 serien har ju sett något större prisdyk, varför skulle denna serie göra det?

Denna 4080S tuf ökar nog i pris ett tag framöver för att sedan kanske ligga på 13k begagnat.

Mycket trevligt pris vi som fick för under 13k.

Permalänk
Medlem

Test

Skrivet av JonasT:

Det är tre 8-pinskontakter som gäller fortfarande för 4080 Super-adaptern. Var jag som rörde till det vid skrivandet, ledsen att inge falskt hopp!

Hej Jonas, kan det vara intressant att testa ett 4080 /billigaste 12990)mot en PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound OC - 16GB GDDR6 RAM Grafikkort som kostar 630€ (ca 7100) hos Proshop i Danmark? Då prisskillnaden är extrem.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Polaren köpte detta kortet och jag hjälpte honom installera det. Pga. alla problem med coilwhine som 4090 serien haft med både TUF och Strix gjorde jag ett test i 3D Mark och där lät det mycket som det brukar göra, sen testade vi CP2077 med allt på max, då hördes det men inte så mycket. I Plague Tale Innocense så hördes det dock mer men han stördes inte av och det är ju det viktigaste. Han lirar med högtalare så tyckte det var viktigt med testet. Skulle mao säga att ASUS fortsätter köra något bristfälliga komponenter.

Det som däremot gjorde mig väldigt positivt överraskad var fläktarna - de hörs knappt och snurrar lugnt på i 30-40% hastighet. Sådan enorm skillnad mot mitt Gigabytekort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Polaren köpte detta kortet och jag hjälpte honom installera det. Pga. alla problem med coilwhine som 4090 serien haft med både TUF och Strix gjorde jag ett test i 3D Mark och där lät det mycket som det brukar göra, sen testade vi CP2077 med allt på max, då hördes det men inte så mycket. I Plague Tale Innocense så hördes det dock mer men han stördes inte av och det är ju det viktigaste. Han lirar med högtalare så tyckte det var viktigt med testet. Skulle mao säga att ASUS fortsätter köra något bristfälliga komponenter.

Det som däremot gjorde mig väldigt positivt överraskad var fläktarna - de hörs knappt och snurrar lugnt på i 30-40% hastighet. Sådan enorm skillnad mot mitt Gigabytekort.

Coilwhine "bränns" in lite också efter ett tag så med lite tur är det knäpptyst om någon vecka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

För mig som sitter med ett 2070 Super idag och lirar i 1440p, samt inte använder RT i något spel och enbart använder DLSS när jag blir tvungen för att kräma ut mer prestanda(fps), så säger dessa testar att det är RX 7900 XT/RX 7900 XTX som gäller om jag vill ha ut det mesta ur kortet (Pris/Prestanda) om jag ska spela i 'Native' upplösning.

Helt klart en no brainer, vilket är beklämmande att se efter att ha införskaffat enbart Nvdida kort senaste 15+ åren. Senast jag ägde ett AMD kort så hette dom ATI (Så tekniskt sett så var det inte ens AMD), ska bli kul att se om jag blir lika nöjd med ett AMD som jag var med ATI, bygger ny dator i år tänkte jag, min 5+ år ish gamla dator har gjort sitt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Wut? Kan du utveckla på det?

Det var ett ironiskt svar. Ingen kan förutspå priserna på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Denna 4080S tuf ökar nog i pris ett tag framöver för att sedan kanske ligga på 13k begagnat.

Mycket trevligt pris vi som fick för under 13k.

Själv tror jag att Nvidia kommer superoptimera sina priser framöver så att 5090 kommer hamna på drygt 1999kr och därmed kommer man kunna handla 4090 för under tusenlappen om ett år. Jag väntar med uppgradering tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej Jonas, kan det vara intressant att testa ett 4080 /billigaste 12990)mot en PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound OC - 16GB GDDR6 RAM Grafikkort som kostar 630€ (ca 7100) hos Proshop i Danmark? Då prisskillnaden är extrem.
Mvh Paul

@Pauls711

Ikväll kan jag testa sapphire radeon rx 7900 xtx 24gb oc nitro+ vapor vs Asus 4080 Super i Fire strike, Fire strike extreme och Time spy om du vill så delar jag testerna här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Coilwhine "bränns" in lite också efter ett tag så med lite tur är det knäpptyst om någon vecka

Det är definitivt möjligt. Hoppas på det i hans fall.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Pauls711

Ikväll kan jag testa sapphire radeon rx 7900 xtx 24gb oc nitro+ vapor vs Asus 4080 Super i Fire strike, Fire strike extreme och Time spy om du vill så delar jag testerna här?

Det får du mer än gärna göra, men det betydligt billigare (kinakortet) som börjar komma till Europa ser jag gärna ett test med men det är betydligt mer sällsynt hos gemene man.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte behövt cuda så hade jag 100% köpt ett 7900xt. Sen håller jag så länge i mina prylar att köpa ett kort som inte har dlss (vet att de har ett öppet alternativ) och bra rt känns som jag kommer ångra. Det var svårare val förr tycker jag. På cpu sidan känns AMD som ett självklart val om man som jag både spelar litegrann och använder datorn till andra workstation uppgifter.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimaera72:

Helt klart en no brainer

Sorry att jag klipper ner citatet, men min tolkning av recensionen är att det är rätt så 50/50 just nu - båda har sina fördelar/nackdelar. Men vill du ha ett AMD-kort i ditt nya bygge så kör på't, kommer säkert funka toppen och du sparar nån tusenlapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@gbgjocke

Nice, du slog till på 4080S ochså?

ja asus rog strix 4080 super OC, ligger nu på max 55c i fulla settings och tyst är kortet

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide