Asus Geforce RTX 4080 Super TUF – marginellt bättre men märkbart billigare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

"...men fortfarande väldigt dyr"

Då ska det inte få utmärkelsen "Bra produkt"

Egentligen tycker jag inte det inte finns något som heter en dålig produkt, enbart ett dåligt pris. Även 4060 ti, som är ett stort skämt, skulle bli en ok produkt om det kostat max 3000 kr, då hade det blivit köp direkt till sambons dator.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

Sitter och kollar på Benchmark Boy som kör lite Suicide Squad. Men senaste timman har han suttit och kört DDU och installerat preview drivers när spelet krashat ihop med sitt XTX. Det kanske är mera lustigt än en riktig motivering iofs

https://www.youtube.com/watch?v=I-vHCwogU48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

RayTracing och DLSS. De spel jag är intresserad av utnyttjar dessa och då blir det ett lätt val. Kör man bara native eller utan RayTracing så är det ju ingen vits med att betala extra för det.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Karate Taco:

Så det är dubbla till denna, inte trippla som det var till 4080? Frågar eftersom jag bara har två att använda, och då slipper jag jaga efter en tredje eller köpa helt nytt nätaggregat.

Det är tre 8-pinskontakter som gäller fortfarande för 4080 Super-adaptern. Var jag som rörde till det vid skrivandet, ledsen att inge falskt hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Egentligen tycker jag inte det inte finns något som heter en dålig produkt, enbart ett dåligt pris. Även 4060 ti, som är ett stort skämt, skulle bli en ok produkt om det kostat max 3000 kr, då hade det blivit köp direkt till sambons dator.

Som jag sagt förr, utmärkelserna här ska ses som precis vid det pris där de testades och i den marknad som var då

Så fort det blir en prissänkning eller nya lanseringar är de nästan noll värda

Borde gå att vikta dem så de byter valör baserat på dagspris eller något? Lite oklart hur algoritmen ska se ut såklart, men det är verkligen som di säger sjukt priskänsligt

Permalänk
Medlem

Har undrat varför Väldigt stor kylare står som nackdel, för jag tycker det är en fördel med mycket kylförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

@Tokstork
Hej.

Jag sitter i samma sits men ska prova vilket som är bättre.

Jag har ett NITRO+ 7900 XTX Vapor-X 24GB som kostade 12150kr på väg samt ett Asus 4080 Super Tuf för 12990kr.

Eller vilket skulle ni behålla och varför?
Jag använder inget av fejk inställningar som gör bättre bild och fps då det blir input lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Tokstork
Hej.

Jag sitter i samma sits men ska prova vilket som är bättre.

Jag har ett NITRO+ 7900 XTX Vapor-X 24GB som kostade 12150kr på väg samt ett Asus 4080 Super Tuf för 12990kr.

Eller vilket skulle ni behålla och varför?
Jag använder inget av fejk inställningar som gör bättre bild och fps då det blir input lag

Det blir ju mindre input lag med "fejk grejerna"

Nvidia reflex minskar input lag
Högre fps minskar input lag så dlss/FG kommer ge lägre input än native.

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det blir ju mindre input lag med "fejk grejerna"

Nvidia reflex minskar input lag
Högre fps minskar input lag så dlss/FG kommer ge lägre input än native.

Mvh

@Swedishchef_90

Stod det inte tvärtom i några tester?

Isåfall har jag ju helt fel 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Swedishchef_90

Stod det inte tvärtom i några tester?

Isåfall har jag ju helt fel 🙂

https://www.techspot.com/article/2546-dlss-3/

Det som skapar latency är frame gen. Dlss och reflex minskar latency

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

https://www.techspot.com/article/2546-dlss-3/

Det som skapar latency är frame gen. Dlss och reflex minskar latency

@Swedishchef_90

Tack, då hade jag fel där.

Trevligt att få info så man förstår det hela rätt .

Mvh

Permalänk
Medlem

slår vad om att 4080s kommer att säljas dyrare än 4080 bara för att det är super i namnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

slår vad om att 4080s kommer att säljas dyrare än 4080 bara för att det är super i namnet...

De har ju sagt att de bara ska sälja enstaka kort billigt så det blir dyrare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

"...men fortfarande väldigt dyr"

Då ska det inte få utmärkelsen "Bra produkt"

Ok, så det finns väldigt få/ingen bra Ferrari (eller Lambo osv) då alltså? Eller kan inte dyra villor vara "bra"?

En produkt kan vara bra. Men den bra produkten kan också vara dyr. SweC presenterar oss data så att vi kan göra en egen bedömning, göra avvägningen själv om man känner att värdet på pris/prestanda-ration ligger inom ens egna tycke, smak och om värdet finns där för dig personligen.

Recensenten(arna) gör sedan sin subjektiva åsikt (och här kommer recensentens erfarenhet in, då denne troligen testat fler grafikkort än 99% av forumet), och hur de resonerat för att komma till den slutsatsen i sammanfattningen. Detta är bra genomfört imo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

"...men fortfarande väldigt dyr"

Då ska det inte få utmärkelsen "Bra produkt"

En bra produkt är bra oavsett pris
En utmärkt produkt är en bra produkt med bra pris/perf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

7900xt känns jävligt attraktiva plötsligt. Särskilt de som är prissänkta till rimliga 9k.
Om man nu inte absolut kräver rt. Har hittils spelat ett spel med rt på mitt 3080. Och om man lirar vr med 2000x2000 per öga är rt ändå ingen feature som används.
Hade väl hoppas på större prestandasteg på 4080s. Nu känns det mer mjeh. Edit: dlss ger extremt suddig bild i de flesta vr applikationer. Endast msfs2020 har lyckats med dlss i vr.

Tillägnom dlss
Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

7900xt känns jävligt attraktiva plötsligt. Särskilt de som är prissänkta till rimliga 9k.
Om man nu inte absolut kräver rt. Har hittils spelat ett spel med rt på mitt 3080. Och om man lirar vr med 2000x2000 per öga är rt ändå ingen feature som används.
Hade väl hoppas på större prestandasteg på 4080s. Nu känns det mer mjeh. Edit: dlss ger extremt suddig bild i de flesta vr applikationer. Endast msfs2020 har lyckats med dlss i vr.

Om det blir suddigt får man använda sharpness I kontrollpanelen 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Afra:

Har undrat varför Väldigt stor kylare står som nackdel, för jag tycker det är en fördel med mycket kylförmåga.

Sorry om det var otydligt. Att kylaren är stor är ingen positiv egenskap i ett vakuum. Är den däremot stor och bra vägs den stora storleken upp av att den tack vare detta fungerar bra. Tyvärr har jag sett fall där kylaren är stor men inte är jättebra designad vilket leder till besvikelse.

I det här fallet specifikt är kylaren väldigt kompetent vilket jag försökte lyfta bland fördelarna.
Däremot är den fullkomligt enorm vilket kan göra den knepig att få in i många midtowerchassin vilket jag får lov att nämna som en nackdel.

Hoppas det förklarar lite hur vi tänkte. Återkom annars om det är några fler frågor.

Permalänk
Medlem

Fick tag på mitt vanliga 4080 i oktober för 13500kr - haft lite ångest inför 4080 Super lanseringen om man gick på världens nit men skönt att se att det knappt skiljer i prestanda och att jag kunnat ha glädje av mitt vanliga 4080 i några månader istället för att jag väntade i onödan.

Hoppas priserna håller sig på 12000kr nu, men misstänker att priserna kommer smita upp mot 13-14 istället vid nästa batch.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Tokstork
Hej.

Jag sitter i samma sits men ska prova vilket som är bättre.

Jag har ett NITRO+ 7900 XTX Vapor-X 24GB som kostade 12150kr på väg samt ett Asus 4080 Super Tuf för 12990kr.

Eller vilket skulle ni behålla och varför?
Jag använder inget av fejk inställningar som gör bättre bild och fps då det blir input lag

För egen del spelar jag COD WZ och andra FPS spel ihop med sonen. Valet stod mellan 7800 XT för 6600 kr eller 8500 kr för ett vitt 4070S. Går efter ett helvitt bygge och prestanda per krona (i de spel vi spelar) är starkt med AMD kortet, men även 4070S till MSRP. Därav valde jag att lägga de 2k på hans dator för att piffa upp den lite till.

Är du ute efter en del objektiva sanningar, finns det några och säkert fler:

- 24gb är mer än 16gb, först relevant om ett par år om du inte spelar i 4k
- XTX har lite mer hästkrafter och plöjer igenom alla spel, inte lika självsäkert som mot 4080, men fortfarande bättre än S
- XTX klarar av att spela raytracing för de flesta ändamål, 4080s om du vill köra max RT och räkna fps
- försumbar skillnad i strömförsörjning (30-50w)
- andrahandsvärde på 4080 S lär vara bättre och ska inte underskattas
- du kan säga att du har ett 80 kort = folk vet vad du spenderat
- FOMO och grupptryck ska inte heller underskattas

Så vad ska du ha kortet till och varför vill du lägga en lusentapp ytterligare på ett redan högt pris? Bjud lite på ditt användningsområde.

Säg nu inte att du spelar CS, DOTA eller LOL

För övrigt skickligt av Nvidia. En produkt som säljer dåligt hade vanligtvis fått officiella price cuts, men det ser ju inte bra ut. Man döper om produkten och ger dig "mer för pengarna!" - folk flippar över känslan att bara betala 13k för ett kort som för det mesta lär landa på 15k.

Permalänk
Medlem

Beställde ett PNY 4080S igår men nu lyckades jag beställa ett 4070S FE....Frågan är ju vilket man ska behålla. Vad tror ni om resale value på dessa kort senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Beställde ett PNY 4080S igår men nu lyckades jag beställa ett 4070S FE....Frågan är ju vilket man ska behålla. Vad tror ni om resale value på dessa kort senare?

Minst förlust på ett xx70 kort. Alltid störst prisdrop ju dyrare produkten är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Beställde ett PNY 4080S igår men nu lyckades jag beställa ett 4070S FE....Frågan är ju vilket man ska behålla. Vad tror ni om resale value på dessa kort senare?

Killgissar att 4080S kommer behålla väsentligt mycket bättre andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Swedishchef_90

Stod det inte tvärtom i några tester?

Isåfall har jag ju helt fel 🙂

Native:
- rendering full res

Scaling
- rendering low res
- upscale

Frame gen
- render low res
- upscale
- wait for next frame
- calculate intermediate

Tekniskt sett så tar ju ’upscale’ lite tid även för teknikerna, men det kompenseras eftersom bilden som renderas går snabbare och högre bildfrekvens, så latensen är markant lägre än native även med det mindre påslaget av uppskalning

Samma sak med FG så kommer bilderna faktiskt oftast ha latens som ligger mellan native och uppskalning, helt enkelt för att uppskalning sänker latensen tillräckligt med sin ökade bildfrekvens. Så det blir typ samma delay som native men med 2-4x bildfrekvens med FG påslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Egentligen tycker jag inte det inte finns något som heter en dålig produkt, enbart ett dåligt pris. Även 4060 ti, som är ett stort skämt, skulle bli en ok produkt om det kostat max 3000 kr, då hade det blivit köp direkt till sambons dator.

Exakt vad jag menar. Priset måste tas i beaktning när man ger ett omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

Audi vs trimmad Skoda.

Vill du ha stabilitet, svalt och låg strömförbrukning så kör Nvidia. Vill du ha högst rastprestanda kör AMD.

Jag är i ett läge i livet där stabilitet och kvalité får kosta några kronor. Lägg till bättre andrahandsvärde och slutkostnaden efter 5 år kan vara fördel Nvidia.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Känns som att det bara var några år sedan jag försökte motivera ett köp av grafikkort för hela 5000 riksdaler till HD här hemma och då var det ett GTX680SOC med fem fläktar vilket helt klart var nödvändigt.
Priserna i världen har helt klart ballat ur!
Priserna har mer än dubblerats men inte fan har min lön gjort det

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Fick tag på mitt vanliga 4080 i oktober för 13500kr - haft lite ångest inför 4080 Super lanseringen om man gick på världens nit men skönt att se att det knappt skiljer i prestanda och att jag kunnat ha glädje av mitt vanliga 4080 i några månader istället för att jag väntade i onödan.

Hoppas priserna håller sig på 12000kr nu, men misstänker att priserna kommer smita upp mot 13-14 istället vid nästa batch.

Billigaste 4080S låg väl på 12990? Så de är redan på 13k utan att smita nämnvärt.