Asus Geforce RTX 4080 Super TUF – marginellt bättre men märkbart billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Vad är mce och har du tips på hur jag tunar?

Multi core enhancement, MultiCore Enhancement (MCE) allows the CPU to run at the maximum turbo frequency on all cores, regardless of how many cores are in use

Den måste vara på
Sen att trimma cpun är ganska tidskrävande men gissar att du kan krämma ur åtminstone 0.2 Ghz all core utan att göra mer än att öka i xtu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Multi core enhancement, MultiCore Enhancement (MCE) allows the CPU to run at the maximum turbo frequency on all cores, regardless of how many cores are in use

Den måste vara på
Sen att trimma cpun är ganska tidskrävande men gissar att du kan krämma ur åtminstone 0.2 Ghz all core utan att göra mer än att öka i xtu

ok tackar

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Multi core enhancement, MultiCore Enhancement (MCE) allows the CPU to run at the maximum turbo frequency on all cores, regardless of how many cores are in use

Den måste vara på
Sen att trimma cpun är ganska tidskrävande men gissar att du kan krämma ur åtminstone 0.2 Ghz all core utan att göra mer än att öka i xtu

Men då kör du jui ej stock, Jag har standard inställningar på allt. Bara xmp 1 på minnen. Och ställt tyst fläktkurva. Men vill ej pilla på överklocknig eller dylikt. Är glad min i9 håller 32 idle och max 65 c i spel.

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Men då kör du jui ej stock, Jag har standard inställningar på allt. Bara xmp 1 på minnen. Och ställt tyst fläktkurva. Men vill ej pilla på överklocknig eller dylikt. Är glad min i9 håller 32 idle och max 65 c i spel.

Har man en K cpu så är det väl därför man köper dem? 😀
Nu har jag enbart i5 iofs men jag har inte mycket högre temp än i spel men idle har jag under 30

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har man en K cpu så är det väl därför man köper dem? 😀
Nu har jag enbart i5 iofs men jag har inte mycket högre temp än i spel men idle har jag under 30

haha nja men drog på en i9 alltid gjort. men hade räckt med i7 inser jag. Dessa nya monsster blir bara värmeproblem vid överklockning har jag insett. Den e snabb ändå för mig i allt. Men Ärligt hade 11900 k förut med ett msi z590 godlike. Så med facit i hand tycker jag inte uppgradering va värt. Men är ju alltid kul bygga

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

haha nja men drog på en i9 alltid gjort. men hade räckt med i7 inser jag. Dessa nya monsster blir bara värmeproblem vid överklockning har jag insett. Den e snabb ändå för mig i allt. Men Ärligt hade 11900 k förut med ett msi z590 godlike. Så med facit i hand tycker jag inte uppgradering va värt. Men är ju alltid kul bygga

Jo tyvärr är det för satans kul att bygga kontra värdet i prestanda och pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Måste fråga hur time spy cpu test förhåller sig till core count.
Jag får ju skitlåga poäng på CPU jämfört med er med en 7800x3d även om den ska vara bland de bättre processorerna för spel.

Får 24172 poäng totalt
GPU 28105
CPU 13483
allt är stock men min CPU har custom loop så värme är inte ett problem, ligger på runt 80 grader i cinebench all core och den håller runt 4,8-4,9ghz på alla kärnor.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Någon som testat om detta kort får plats i ett North chassi?

Ja. Fungerar för mig. Du får sätta det ganska mycket på sniskan för att få in.

Pcie metall slottet gör att du inte går in det rakt, utan måste lirka.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lasseTM:

Måste fråga hur time spy cpu test förhåller sig till core count.
Jag får ju skitlåga poäng på CPU jämfört med er med en 7800x3d även om den ska vara bland de bättre processorerna för spel.

Får 24172 poäng totalt
GPU 28105
CPU 13483
allt är stock men min CPU har custom loop så värme är inte ett problem, ligger på runt 80 grader i cinebench all core och den håller runt 4,8-4,9ghz på alla kärnor.

CPU-testet i Time Spy är mer beroende av höga kärnantal i kombination med höga klockfrekvenser (alla världsrekord är med antingen överklockade Threadripper eller Xeon med 56+ kärnor). Så du behöver inte vara orolig över din "låga" poäng med andra ord.

Permalänk
Medlem

Satt och lekte lite med min rig och testade huruvida datorn håller måttet något så när och döm av min förvåning när jag fick resultatet av min Time spy extreme, kan detta verkligen stämma? Första plats på leaderboarden för de med samma hårdvara som mig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Satt och lekte lite med min rig och testade huruvida datorn håller måttet något så när och döm av min förvåning när jag fick resultatet av min Time spy extreme, kan detta verkligen stämma? Första plats på leaderboarden för de med samma hårdvara som mig.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det beror ju på hur många som har samma hårdvara och hur glada dom är för att överklocka.
Med 12169p (15535 grafikpoäng) hamnar jag bara på 6 plats med 5800x3d.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??