Allt fler kunder missnöjda med Iphone 15 Pro

Permalänk
Medlem

För mig som pysslar med innehållsproduktion är ju 15 Pro/Max den viktigaste och största uppdateringen på tja, många år. Att äntligen kunna använda USB-C med HDMI ut, spela in video i LOG-format med ProRes-codec direkt till extern SSD, koppla in en USB-C hub och samtidigt även strömförsörja telefonen, det är en game changer. Skyll er själva om ni lägger pengar på något ni inte har nytta av, men för många är det här en extremt efterlängtad och viktig generation (till skillnad mot iPhone 14).

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska dåligt att en så dyr mobil har så få nyheter att folk är missnöjda. Är likadant på Android-sidan tyvärr.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

För mig som pysslar med innehållsproduktion är ju 15 Pro/Max den viktigaste och största uppdateringen på tja, många år. Att äntligen kunna använda USB-C med HDMI ut, spela in video i LOG-format med ProRes-codec direkt till extern SSD, koppla in en USB-C hub och samtidigt även strömförsörja telefonen, det är en game changer. Skyll er själva om ni lägger pengar på något ni inte har nytta av, men för många är det här en extremt efterlängtad och viktig generation (till skillnad mot iPhone 14).

Jag sitter och funderar på en 15 Pro Max just pga detta, sitter på en 13 Pro Max just nu men spelar in mycket film som alltid överförs till extern disk och det vore jäkligt smutt att kunna stoppa i disken direkt.
LOG vore ju också lite av en dröm.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Äsch min iphone 13pro gör jobbet än. Kanske unnar mig ett nytt batteri i slutet av detta året så får den hålla 2år till iallafall.
Mobilmarknaden har blivit så sjukt tråkig. Enda som gör lite skillnad för mig iallafall är att byta mellan android och ios vartannan gång jag köper nytt så hinner det hända lite saker iallafall. Kanske en pixel nästa gång? 🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kan inte vara så att fler androidägare har skaffat iPhone och gett mer rättvisst betyg. Och nej Samsung S24 förtjänar inte heller 5.0 i betyg

Du menar alla androidägare som vallfärdade för att Apple bytt till USB-c på iPhone? 😂

Snarare den kundkrets som byter varje år och plötsligt insåg att det inte hinner ändras så mycket på ett år (det eller en märkligt ställd undersökning)

Permalänk
Hedersmedlem

Här sitter jag med en Oneplus 2 Nord 5G för en bråkdel av priset, som är en fantastisk telefon. Batteriet håller hur länge som helst, och telefonen är inte långsam på att göra något jag vill.

Enda jag stör mig på är att Google Pay de få gångerna inte funkar felfritt första gången så får man låsa telefonen och låsa upp för att försöka igen, men det är verkligen ett i-landsproblem.

Jag har ingen aning varför jag skulle vilja ha en telefon för mer än 3 gånger priset, som dessutom vore sämre för mig eftersom jag inte skulle kunna ha mina jobb-grejer i en separat jobbprofil, och också vara inlåst till en massa onödigt Applerelaterat.

Det enda som jag tycker är riktigt coolt med Apples telefoner och kan vara lite avundsjuk på är möjligheten att skicka nödmeddelanden via satellit. Men det är mest bara en cool funktion, det skulle inte vara relevant för mig som bor i Stockholm. Sen respekterar jag också att Apple har väldigt lång supporttid och livstid på sina telefoner som delvis kan motivera ett högre pris...

Fast allt det där spelar ingen roll, folk gillar Apple av olika anledningar, och smaken är som baken, andra kan tycka annorlunda även om jag objektivt tycker att de har fel.

Men det som är helt obegripligt för mig varför någon skulle vilja uppgradera från förra årsmodellen av en Apple-telefon. Vad *gör* folk med sina telefoner som gör att en topptelefon från ett år sen inte håller måttet idag? Helt obegripligt och skevt för mig i alla fall.

Har du en iPhone från förra året? Jag lovar att den duger, om du inte typ har telefonkameran som arbetsredskap eller något och vill kan motivera en kamera som är en aning bättre. (Och då undrar jag varför du inte köper en riktig systemkamera istället för samma pengar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Har en 15 Pro Max, bytte ifrån en 13 och hade 13 Pro Max en period.
15 Pro Max är utan tvekan den bästa telefonen jag har ägt och då har jag testat väldigt många. Kan inte svara på hur den är ställt mot 14 men i ärlighetens namn jämfört med 13 Pro Max är skillnaden stor.

Va det är den omodernaste moderna telefon jag köpt! Vet inte hur jag kunde gå på all reklam och köpa en, saknar samsung…

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Clasito:

Samma här. Batteriet har också hållit väldigt bra, ligger på 89% efter nästan 2,5 år.

En stor faktor att jag sitter lugnt i båten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Vilka saker är den bättre på över din 13?

Över 13 är det en väsentlig skillnad i alla avseenden, jämfört med 13 Pro Max är kameran ett steg upp i både de stillbilder och video. Batteritiden upplever jag som bättre samt att prestandan i tyngre spel som typ Genshin Impact och Honkai: Star Rail är riktigt bra.

Skrivet av Jaw_B:

Vet knappt om du är allvarlig eller trollar Men jag gjorde exakt samma byte. Hade en 13 pro max innan och bytte till en 15 pro max (tycker 2-3 år är ett ganska lagomt intervall att byta telefon).
Det stora pluset med 15 pro max (tycker jag) är den större kamerasensorn och den bättre zoomen. Prestandan är ju också bättre, men såvida man inte spelar något krävande spel så märker jag ingen nämnvärd skillnad (alls). Skoj med "dynamic island" vs "notch", och trevligt med "always on" skärm. Också trevligt att den är något lättare att bära runt.

Däremot finns några minus också:
Batteritiden på 13 pro max var dramatiskt mycket bättre vid släpp vs 15 pro max. Klarade ofta 3 dagar utan laddning på gamla telefonen när den var ny. Nu är det väldigt sällan jag inte laddar dagligen. Dock misstänker jag det har mer att göra med IOS än hårdvaran.
Kameraoptiken är sämre i 15 (och 14) än vad det var i 13 pro max. Lite trist med steg baklänges.
Skärmen har sämre betraktningsvinklar (samma som 14) jämfört med 13. (Jämför inte. Det är en sån där sak man inte kan "unsee" när man väl sett det.)

På det stora hela är det ju ändå ett steg framåt. Men att säga att skillnaden är "stor"... det håller jag inte med om.

Hmm spännande obesrvationer, jag upplever tvärtom att 15 Pro Max har bättre batteritid än vad jag hade med min 13 Pro Max, om det beror på användarfel eller ej låter jag vara osagt. Kan utan problem köra den nya i två dagar utan att tänka på hur jag använder den. Kör MYCKET långformatsvideo på Youtube när jag jobbar eller musik och poddar osv. Upplevde att 13 Pro Max behövde laddas varje natt om jag gjorde samma grej.

Gällande kameran blir slutresultatet med den nya bättre upplever jag. Och Dynamic Island garvade jag åt först för att namnet är så pretto, men använder funktionen nästan dagligen för att navigera Apple Music eller Spotify snabbt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av redberg32:

Va det är den omodernaste moderna telefon jag köpt! Vet inte hur jag kunde gå på all reklam och köpa en, saknar samsung…

Varje gång jag byter till Pixel eller en ny Galaxy blir jag alltid lika betuttad i hårdvaran men önskar efter ett par veckor att jag hade min iPhone igen. Med det sagt är jag ett fan av både Fold och Flip-lurarna men hade svårt att helt gå över under min testperiod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Varje gång jag byter till Pixel eller en ny Galaxy blir jag alltid lika betuttad i hårdvaran men önskar efter ett par veckor att jag hade min iPhone igen. Med det sagt är jag ett fan av både Fold och Flip-lurarna men hade svårt att helt gå över under min testperiod.

Vad är det du saknar som gör att du går tillbaka till Apple?

Tänker ju att alla har vi något som håller oss fast i den plattform vi föredrar, oavsett om det är telefon-OS eller dator-OS liksom

För mig är det separata jobbprofilen och möjligheten att sideloada appar (mest av principskäl, inte praktiska) som håller kvar mig i Androidvärlden.

Permalänk
Medlem

Givetvis är det väl brukligt att skillnaden mellan två generationer inte borde vara lika stor som mellan tre eller ännu fler.

Med det sagt är det såklart kanske inte riktigt värt att gå från 14 till 15... eller ens 13 till 15 egentligen.

Permalänk
Medlem

Svin nöjd med min 15P.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Va det är den omodernaste moderna telefon jag köpt! Vet inte hur jag kunde gå på all reklam och köpa en, saknar samsung…

Fast en del av de argumenten du har fört fram stämmer ju inte. T ex skrev du att man inte kunde editera bilder och det kan man ju så klart.

Permalänk
Medlem

Det är hela grejen med Apple, små nyheter till extrema priser. Du betalar för märket, inte nyheterna

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av pv2b:

Vad är det du saknar som gör att du går tillbaka till Apple?

Tänker ju att alla har vi något som håller oss fast i den plattform vi föredrar, oavsett om det är telefon-OS eller dator-OS liksom

För mig är det separata jobbprofilen och möjligheten att sideloada appar (mest av principskäl, inte praktiska) som håller kvar mig i Androidvärlden.

Jag föredrar hur menysystemet är uppbyggt. Jag tycker FaceID är den bästa och mest praktiska lösningen för att identifiera sig, sen uppskattar jag hur integrerade de flesta apparna är med operativsystemet och övriga appar, Android har dock blivit grymt mycket bättre på denna punkt de senaste åren.

En underskattad funktion för egen del är Apple Health. Är gött att få ordentligt översikt tillsammans med Apple Watch hur jag sover och mår baserat på vad jag gjort under dagen. När tog jag min medicin, har jag rört mig mer eller mindre den här veckan. Därtill bidrar möjligheten att logga stress eller oro att skapa en väldigt bra helhet.

Kortfattat är det bekvämligheten och vanan av hela ekosystemet med hårdvara och mjukvara som sällan strular som får mig att återvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast en del av de argumenten du har fört fram stämmer ju inte. T ex skrev du att man inte kunde editera bilder och det kan man ju så klart.

Det sa jag inte. Så försök gärna igen att berätta vad som är fel med listan.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Byter man flaggskeppsmodell med ett års mellanrum får man skylla sig själv. Vissa har verkligen mer pengar än förnuft.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Givetvis är det väl brukligt att skillnaden mellan två generationer inte borde vara lika stor som mellan tre eller ännu fler.

Med det sagt är det såklart kanske inte riktigt värt att gå från 14 till 15... eller ens 13 till 15 egentligen.

Galaxy A41 -> iPhone 15 Pro

Jo man är väl rätt så nöjd med uppgradering hårdvarumässigt, lol.

Mitt största klagomål är att alarm funktionen inte aktivt visar att den enabled alarm om x minuter. Bara flipswitchen man klickar. Måste hela tiden göra en doubletake för att kontrollera att alarmet verkligen är på. Kan till viss del komma runt det genom att köra Siri på voice istället men ändå. Det är en sån liten dum sak som Samsungen gjorde enkelt, den bara sa med liten notis att larmet är satt till si och så tid när man enabla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Det sa jag inte. Så försök gärna igen att berätta vad som är fel med listan.

Förklara gärna vad du menar med remastra. Du svarade aldrig på det när jag frågade tidigare. Jag antog att det hade med bildredigering att göra men jag ber om ursäkt om jag har missförstod dig.

Edit: Ett fel i din lista är påståendet att man måste ha VLC för att spela upp FLAC-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Knepig anledning till att ge sämre betyg? Fungerar den sämre för att den inte har tillräckligt med nya funktioner?

Skrivet av Dreijer:

Edit: OnT. Ingen har ju blivit tvingad att köpa den senaste modellen. Tycker man att 14 är snarlik 15, så kan man köpa den istället. Känns som ett märkligt klagomål, med tanke på att det ser likadant ut i många andra produktserier.

Jag tänker snarare att folk i hög utsträckning lär svara rent subjektivt på hur nöjda de är med sina köp.
Och om man då gjort en "dum" uppgradering så blir det rätt naturligt att man är mindre nöjd efteråt, oavsett om produkten heter Iphone eller något annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det bästa är dock presentationerna. "Den här modellen har den bästa kameran hittills". Amen va? Jag trodde ni skulle leverera en som var sämre än den förra.

Detta var väl inte så oväntat dock, händer väl Android-sidan också. Finns typ ingen anledning att byta varje år som folk håller på med.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den perfekta tjockleken på en mobiltelefon är 9 mm så då borde även iphone 14-användarna kunna gnälla! Se vad inklusiva vi är! 😁

IPhone 6 (visst var det Jobs sista?)
Den var bara 6.9mm på allt utom linsen

Så 15 är nästan dubbla, och såklart extremt mycket tyngre

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Över 13 är det en väsentlig skillnad i alla avseenden, jämfört med 13 Pro Max är kameran ett steg upp i både de stillbilder och video. Batteritiden upplever jag som bättre samt att prestandan i tyngre spel som typ Genshin Impact och Honkai: Star Rail är riktigt bra.

Hmm spännande obesrvationer, jag upplever tvärtom att 15 Pro Max har bättre batteritid än vad jag hade med min 13 Pro Max, om det beror på användarfel eller ej låter jag vara osagt. Kan utan problem köra den nya i två dagar utan att tänka på hur jag använder den. Kör MYCKET långformatsvideo på Youtube när jag jobbar eller musik och poddar osv. Upplevde att 13 Pro Max behövde laddas varje natt om jag gjorde samma grej.

Gällande kameran blir slutresultatet med den nya bättre upplever jag. Och Dynamic Island garvade jag åt först för att namnet är så pretto, men använder funktionen nästan dagligen för att navigera Apple Music eller Spotify snabbt.

Just när det gäller kameran, så är ju både mjukvara och sensor bättre på 15 än 13. Men 13 har en 12MP med bländaröppning på f/1.5 vs f/1.8 på 14 och 15. Det ger ju aningen mer ljus och möjliggör, och ger något bättre skärpedjup (är det ett ord? i bilden (utan att behöva simulera detta i mjukvara lika mycket). Sen är ju skillnaden inte precis enorm Mer principen av att försämra hårdvara snarare än förbättra varje generation är något trist.

Permalänk
Medlem

Nytt batteri och "planned obsolet" kommer att vara det nya-gamla "mycket nytt" som kommer att tvinga er att köpa en ny lur (iPhone?)

Annars PR avdelningen funkar bra...

Permalänk
Medlem

Har kvar min iPhone X från 2017. Fungerar hyfsat fortfarande men funderar på att införskaffa mig en iPhone 15 Pro, alternativt 13 Pro om jag skulle springa på en till ett bra pris. 120 Hz skärmen är ett stort lyft enligt mig, sen så behöver jag mer lagring. Skillnaden i prestanda verkar inte vara så stor mellan 13 Pro, 14 Pro och 15 Pro.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Galaxy A41 -> iPhone 15 Pro

Jo man är väl rätt så nöjd med uppgradering hårdvarumässigt, lol.

Mitt största klagomål är att alarm funktionen inte aktivt visar att den enabled alarm om x minuter. Bara flipswitchen man klickar. Måste hela tiden göra en doubletake för att kontrollera att alarmet verkligen är på. Kan till viss del komma runt det genom att köra Siri på voice istället men ändå. Det är en sån liten dum sak som Samsungen gjorde enkelt, den bara sa med liten notis att larmet är satt till si och så tid när man enabla det.

Hade Samsung några generationer innan jag övergick till iPhone.

Just det där med alarm vet jag att många påpekat... men jag har inte riktigt förstått problemet? Man ser i notiscentret att ett alarm är aktivt, och man vet ju vilken tid man sätter det på när man ställer in det.

Visas det på en Samsung hela tiden hur långt det är kvar tills alarmet aktiveras? Jag minns inte hur det var/är. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Förklara gärna vad du menar med remastra. Du svarade aldrig på det när jag frågade tidigare. Jag antog att det hade med bildredigering att göra men jag ber om ursäkt om jag har missförstod dig.

Edit: Ett fel i din lista är påståendet att man måste ha VLC för att spela upp FLAC-filer.

Okej förklara gärna för mig hur jag kan spela upp flac filerna utan vlc då?
Det går inte att spela upp med apple musik appen.

Och det går ej att föra över eller ”synkronisera” över flac filer utan VLC heller.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Okej förklara gärna för mig hur jag kan spela upp flac filerna utan vlc då?
Det går inte att spela upp med apple musik appen.

Och det går ej att föra över eller ”synkronisera” över flac filer utan VLC heller.

Det finns en hel del andra spelare än VLC som du kan använda för att spela upp FLAC-filer på iPhone. Det hade varit bra om det gick med den inbyggda kan jag tycka men det känns inte som ett så stort problem.

Vad menar du med att remastra bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Okej förklara gärna för mig hur jag kan spela upp flac filerna utan vlc då?

Det har funnits native stöd för FLAC sedan 2017 (iOS 11) genom Files-appen.

Känner i övrigt ingen direkt brist på FLAC-spelare. VLC flyr jag däremot som pesten.