Allt fler kunder missnöjda med Iphone 15 Pro

Permalänk
Melding Plague

Allt fler kunder missnöjda med Iphone 15 Pro

Kunder påpekar att det inte finns tillräckligt många förändringar från 14-modellerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Har en 15 Pro Max, bytte ifrån en 13 och hade 13 Pro Max en period.
15 Pro Max är utan tvekan den bästa telefonen jag har ägt och då har jag testat väldigt många. Kan inte svara på hur den är ställt mot 14 men i ärlighetens namn jämfört med 13 Pro Max är skillnaden stor.

Permalänk
Medlem

Knepig anledning till att ge sämre betyg? Fungerar den sämre för att den inte har tillräckligt med nya funktioner?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Har en 15 Pro Max, bytte ifrån en 13 och hade 13 Pro Max en period.
15 Pro Max är utan tvekan den bästa telefonen jag har ägt och då har jag testat väldigt många. Kan inte svara på hur den är ställt mot 14 men i ärlighetens namn jämfört med 13 Pro Max är skillnaden stor.

Det är väl ändå föga förvånande? Känns ju självklart att den senaste modellen har förbättringar sett till tidigare generationer.

Edit: OnT. Ingen har ju blivit tvingad att köpa den senaste modellen. Tycker man att 14 är snarlik 15, så kan man köpa den istället. Känns som ett märkligt klagomål, med tanke på att det ser likadant ut i många andra produktserier.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det ser ut som att kamerorna sticker ut mycket, blir inte linserna repiga såvida man inte har ett skal som är tjockare än den utstickande delen?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

bakkameror som sticker ut allt för mycket

Iphone 15 pro är 12,75mm tjock totalt, och en iphone 14 pro är 12,03mm. Folk klagar alltså på att den har blivit 0,72mm tjockare? Jag kastar genast dessa negativa reviews i papperskorgen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det kan inte vara så att fler androidägare har skaffat iPhone och gett mer rättvisst betyg. Och nej Samsung S24 förtjänar inte heller 5.0 i betyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Iphone 15 pro är 12,75mm tjock totalt, och en iphone 14 pro är 12,03mm. Folk klagar alltså på att den har blivit 0,72mm tjockare? Jag kastar genast dessa negativa reviews i papperskorgen.

Det är ändå nästan 6%
Men du får nog tänka på att de flesta har skal och då blir det ju ännu mer.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Printscreen:

Iphone 15 pro är 12,75mm tjock totalt, och en iphone 14 pro är 12,03mm. Folk klagar alltså på att den har blivit 0,72mm tjockare? Jag kastar genast dessa negativa reviews i papperskorgen.

Den perfekta tjockleken på en mobiltelefon är 9 mm så då borde även iphone 14-användarna kunna gnälla! Se vad inklusiva vi är! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Skitsnack. Det finns två typer av köpare av iPhone 15.

1. Företag. De skiter i.
2. Privatpersoner som tycker att det är viktigt att ha den senaste modellen. För de spelar prestanda/krona ingen roll. Status är allt.

Så jag säger "skitsnack" till denna artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väl ändå föga förvånande? Känns ju självklart att den senaste modellen har förbättringar sett till tidigare generationer.

Edit: OnT. Ingen har ju blivit tvingad att köpa den senaste modellen. Tycker man att 14 är snarlik 15, så kan man köpa den istället. Känns som ett märkligt klagomål, med tanke på att det ser likadant ut i många andra produktserier.

Tänker att den som ofta byter sin telefon som märker om det endast är små förändringar och det är väl de som nu klagar på att det inte skett någon större utveckling eller förändring mellan 14 och 15. Man hypar ju varje ny telefon som bara den så då förväntar man väl sig också en större förbättring. Själv byter man var tredje eller fjärde år. Gick nyligen från en X till en 14. Ganska stor skillnad. Tycker inte att det är så stor skillnad på arbetstelefonen som är 13 och min privata 14. Beror ju också på vad man använder telefonen till förstås.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Skitsnack. Det finns två typer av köpare av iPhone 15.

1. Företag. De skiter i.
2. Privatpersoner som tycker att det är viktigt att ha den senaste modellen. För de spelar prestanda/krona ingen roll. Status är allt.

Så jag säger "skitsnack" till denna artikel.

Jag säger "skitsnack" till din analys av vilka som köper iPhone 15.

Permalänk
Musikälskare

Är nöjd med min 13 Pro och det kommer behövas något väldigt nytt för jag ska byta upp mig igen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Är nöjd med min 13 Pro och det kommer behövas något väldigt nytt för jag ska byta upp mig igen

Samma här. Batteriet har också hållit väldigt bra, ligger på 89% efter nästan 2,5 år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Byter man från 14 till 15 är man nog mer intresserad av "det senaste" än genomsnittet, men folk flest väntar väl minst 2-3 år innan de byter och då blir ju förbättringarna sannolikt mer uppenbara. Jag skulle nog kunna swappa min Galaxy S21 med min frus Galaxy S22 utan att hon märkte annan skillnad än att telefonen (S21) är lite större. Men en mer nördig person fokuserar kanske på att kameran har bättre zoom i S22, men det är väl nästan det enda märkbara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Har en 15 Pro Max, bytte ifrån en 13 och hade 13 Pro Max en period.
15 Pro Max är utan tvekan den bästa telefonen jag har ägt och då har jag testat väldigt många. Kan inte svara på hur den är ställt mot 14 men i ärlighetens namn jämfört med 13 Pro Max är skillnaden stor.

Vilka saker är den bättre på över din 13?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Har en 15 Pro Max, bytte ifrån en 13 och hade 13 Pro Max en period.
15 Pro Max är utan tvekan den bästa telefonen jag har ägt och då har jag testat väldigt många. Kan inte svara på hur den är ställt mot 14 men i ärlighetens namn jämfört med 13 Pro Max är skillnaden stor.

Vet knappt om du är allvarlig eller trollar Men jag gjorde exakt samma byte. Hade en 13 pro max innan och bytte till en 15 pro max (tycker 2-3 år är ett ganska lagomt intervall att byta telefon).
Det stora pluset med 15 pro max (tycker jag) är den större kamerasensorn och den bättre zoomen. Prestandan är ju också bättre, men såvida man inte spelar något krävande spel så märker jag ingen nämnvärd skillnad (alls). Skoj med "dynamic island" vs "notch", och trevligt med "always on" skärm. Också trevligt att den är något lättare att bära runt.
Edit. Missade att nämna USB-C tidigare. Det är fantastiskt trevligt. (även om apple blev tvingade till det)

Däremot finns några minus också:
Batteritiden på 13 pro max var dramatiskt mycket bättre vid släpp vs 15 pro max. Klarade ofta 3 dagar utan laddning på gamla telefonen när den var ny. Nu är det väldigt sällan jag inte laddar dagligen. Dock misstänker jag det har mer att göra med IOS än hårdvaran.
Kameraoptiken är sämre i 15 (och 14) än vad det var i 13 pro max. Lite trist med steg baklänges.
Skärmen har sämre betraktningsvinklar (samma som 14) jämfört med 13. (Jämför inte. Det är en sån där sak man inte kan "unsee" när man väl sett det.)

På det stora hela är det ju ändå ett steg framåt. Men att säga att skillnaden är "stor"... det håller jag inte med om.

Permalänk
Medlem

Däremot köpte många Iphone 14 ägare telefonen bara för att det var senaste iphone

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Är konsumenter generellt dumma i huvudet? Det är väl ganska tydligt vad en produkt innefattar så att man kan göra att informerat beslut innan inköp. Om man känner sig lurade efter att ha köp ett spel eller annan produkt är felet helt hos en själv då det aldrig varit enklare än nu att ta reda på vad som gäller genom information och recensioner online.

Jag förstår att det som ofta säkert rör sig om en högljudd minoritet då de flesta som köp senaste iPhone gör det med glädje helt kritiklöst men man får tyvärr ofta intrycket av folk verkar ha mindre innanför pannbenet än i plånboken så företagen får fortsätta hålla på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Iphone 15 pro är 12,75mm tjock totalt, och en iphone 14 pro är 12,03mm. Folk klagar alltså på att den har blivit 0,72mm tjockare? Jag kastar genast dessa negativa reviews i papperskorgen.

Nej, folk klagar på att kameran sticker ut för mycket, inte att mobilen blivit tjockare. Här är t.ex. en jämförelse mellan 11-14 som visar hur kameran bara växer för varje ny modell, och 15 lägger på ytterligare 15% vad jag kan hitta.

Om kameran sticker ut för mycket så kan jag förstå att många blir irriterade, mobilen ligger inte längre plant och kameran kan fastna och vara ivägen om man t.ex. stoppar ner mobilen i en ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Knepig anledning till att ge sämre betyg? Fungerar den sämre för att den inte har tillräckligt med nya funktioner?

Om man likaväl kan köpa den föregående modellen utan att gå miste om något, så är det ju en dålig deal. Lika bra att köpa den och spara pengarna ifall man står och behöver en telefon. Så jag tycker inte det är ett så konstigt skäl att ge sämre betyg.

Permalänk
Medlem

Att mobiltelefoner utvecklas mkt långsammare nu än för 5-10 år sedan är väl allmänt känt (oavsett iphone/android). Att uppgradera varje år känns mkt onödigt. Jag bytte just från 12 pro max till 15 pro max och är jättenöjd. Men det är ändå en lyxuppgradering trots att det gått tre år , 12 pro max hade lätt funkat ok för mig i ett år till.

Så att bry sig om vad de som uppgraderar varje år tycker är helt irrelevant tycker jag.

Permalänk
Medlem

Bytte från Iphone 13 till en 15 Pro Max och är supernöjd, ett stort hopp i min värld.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Heter det verkligen "missnöjda _på_"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag säger "skitsnack" till din analys av vilka som köper iPhone 15.

Nja jag läste bara företag eller privatpersoner , känns rätt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Samma här. Batteriet har också hållit väldigt bra, ligger på 89% efter nästan 2,5 år.

Haha! Kollade själv och låg också på 89% på samma modell 🙂

Äh, man bytar väl efter ett par år först i dagens läge med bra telefoner som håller länge.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Folk blir besvikna på att deras byte varje år inte ger något stort hopp och här sitter jag... Byter mobil när den gamla håller på att falla isär av sig självt typ eller när saker faktiskt börjar fungera sämre på riktigt.

Min ROG Phone 6 lär få rulla minst 3 år till skulle jag tippa. Min gamla Sony XZs hade jag i 6 år innan jag till slut kände att det var dags (och den fungerade helt ok trots sin ålder).

De som är besvikna skulle testa det konceptet istället för att byta en gång om året så kommer de bli supernöjda vid varje byte...för bytet ger verkligen något istället en för en löjlig inkrementell uppgradering de inte kommer märka i praktiken iaf 😏

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För mig som redan har en 14 Pro Max så kändes det som att 15 Pro bara var 14 Pro med USB-C och sämre batteritid. Inget som lockade en uppgradering precis.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har gått från en iPhone 12 mini till iPhone 15 Pro. Helt klart nöjd!

Jämfört med min sambos iPhone 13 Pro, så är skillnaderna dock rätt minimala.

Däremot är iPhone 15 Pro "the best iPhone yet!".

Att kunna filma i ProRes 4k@60fps direkt till extern SSD känns som ett stort lyft i sig, även om jag sällan kommer utnyttja funktionen.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med min iPhone 15 pro enda negativa är priset.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz