Lite hjälp med val av nytt nätverk till hus?

Permalänk
Medlem

Lite hjälp med val av nytt nätverk till hus?

Hej, med en budget på 4-5000kr ska jag hjälpa svågern med nätverk till deras hus.
2 våning, övervåning har 3 sovrum, 2 datorer och en ps4. Nedervåning har tv och ps5a. Plus allt med wifi såklart.

Funderar på ett mesh system med trådning mellan noderna och tråd till datorerna åtminstone.

Eller om det är värt att kolla på ubuqity i den här prisklassen?

Någon som har tips på bra grejer?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Vad talar vi om för area för respektive våningsplan (om ej samma)?

Finns det någon form av nätverkskabel dragen i väggarna redan? Optimalt skulle i så fall vara att använda dessa för att sätta kabel-anslutna accesspunkter för WiFi på lämpliga ställen på varje våning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@BananaFace mesh system funkar bra, är dessutom billigare än Ubiquiti men det kan vara lite mulle-mekk att få det att rulla. Sedan gäller det som vanligt att kan man köra trådat nät (LAN) bakom prylarna man har i fastigheten så är detta alltid önskvärt. Det kräver lite mer insats för att få något sådant installerat men det är alltid det bästa i långa loppet, stabilt och aldrig några problem.

Ska du köra mesh-system som finns att köpa, se till att skaffa ett som har ethernet backhaul för RJ45 kabel samt det trådlösa. Dessa system kostar lite mer än budget-mesh systemen men ger dig mer kapacitet och är snabbare, kostnadsökningen är värd investeringen anser jag. Jag skaffade nyligen ett mesh-system från TP-Link, det var riktigt drygt och jobbigt att uppdatera enheterna (firmware) men när det var gjort så har allt funkat riktigt bra. En negativ kritik var att det inte fanns webinterface men det fixades tydligen med nyare firmware så det var en bonus även om jag bara konfigurerade allt med appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad talar vi om för area för respektive våningsplan (om ej samma)?

Finns det någon form av nätverkskabel dragen i väggarna redan? Optimalt skulle i så fall vara att använda dessa för att sätta kabel-anslutna accesspunkter för WiFi på lämpliga ställen på varje våning.

Skulle uppskatta det till 100-150m2 med 1/3 på övervåningen.
Inget nätverk finns i väggarna.

Skrivet av DennisOlof:

@BananaFace mesh system funkar bra, är dessutom billigare än Ubiquiti men det kan vara lite mulle-mekk att få det att rulla. Sedan gäller det som vanligt att kan man köra trådat nät (LAN) bakom prylarna man har i fastigheten så är detta alltid önskvärt. Det kräver lite mer insats för att få något sådant installerat men det är alltid det bästa i långa loppet, stabilt och aldrig några problem.

Ska du köra mesh-system som finns att köpa, se till att skaffa ett som har ethernet backhaul för RJ45 kabel samt det trådlösa. Dessa system kostar lite mer än budget-mesh systemen men ger dig mer kapacitet och är snabbare, kostnadsökningen är värd investeringen anser jag. Jag skaffade nyligen ett mesh-system från TP-Link, det var riktigt drygt och jobbigt att uppdatera enheterna (firmware) men när det var gjort så har allt funkat riktigt bra. En negativ kritik var att det inte fanns webinterface men det fixades tydligen med nyare firmware så det var en bonus även om jag bara konfigurerade allt med appen.

OK, har tittat på 2st TPLINK deco xe75 på nedervåningen. Med en switch på övervåningen.

Ammars funderar jag på unify dream router eller express och någon switch och wifipuck men priset drar iväg lite snabbt då.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Har väldigt bra erfarenhet av Ubuqity i vårt hus. Fungerar helt sömlöst, men det kräver förstås tråd till accesspunkterna. Vi har 70m2 per plan och har perfekt täckning med en "disk" per plan. Funkar t.o.m i den större delen av källaren. Kan ni bara dra kabel ryms det inom budget, gott och väl.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Har väldigt bra erfarenhet av Ubuqity i vårt hus. Fungerar helt sömlöst, men det kräver förstås tråd till accesspunkterna. Vi har 70m2 per plan och har perfekt täckning med en "disk" per plan. Funkar t.o.m i den större delen av källaren. Kan ni bara dra kabel ryms det inom budget, gott och väl.

/ B

Sladd dras dit det behövs, inte i vägg men med lite lister görs det snyggt.

Vilka produkter?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

För 5k kan du skaffa:
Ubiquiti Unifi Express: Din "router" samt wifi för var den nu än hamnar,
Ubiquiti Unifi Switch Lite 8 PoE: Switch för att ge nog med portar för ps4,ps5 stationära datorer osv (om de nu vill ha sladdar)
Ubiquiti Unifi U6 Lite Access Point: Wifi dit unifi expressen inte når, så kanske övervåningen eller källaren beroende på vart nätet kommer in i huset.
Totalt för allt hos Inet blir det 5170kr + eventuella sladdar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/RkskAaHlxXf39V5EkQG0lGvBdwo/ubiquiti

Så på den dyra sidan.
Om huset inte har så mycket betongväggar kanske han klarar sig med enbart Unifi Express och Accesspunkten. (alltså bara köra wifi till allt)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/SUskAaU2VVvfCJFFtV9Ola07KZs/ubiquiti-switch

Har en U6 lite som funkar toppen, har också switchen som är rätt dyr för funktionerna men smidig att confa. Unifi express ser lovande ut för situationer som det här men har ej testat. Det som är najs med Express är att den har en inbyggd unifi controller, så man behöver inte ha en cloud key eller paj om man vill köra monitoring osv.

Permalänk
Medlem

En go brandvägg som skyddar hemmet.

https://www.esecurityplanet.com/products/top-ngfw/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Radovic:

Ser 9 stycken och kostar tusentals kronor om året?

Permalänk
Medlem

Var i huset kommer inkommande anslutning? Måste brandvägg/router placeras där? Kommer det gå att lösa takmontering för APs? Det går att köra UniFi-APs med trådlös backhaul, men inget som brukar rekommenderas.

U6 Plus har väl halvt ersatt U6 Lite, så skulle gått på en sådan istället om man ska gå på UniFi-spåret och det går att takmontera en AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ser 9 stycken och kostar tusentals kronor om året?

Jag sa en go brandvägg som ett plus. TS behöver inte välja just dessa modeller. Älskarinnan behöver inte välja den gifte mannen...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃