Privatekonomi/Budgetering - hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Privatekonomi/Budgetering - hur gör ni?

Det finns säkert sådana här trådar, men det är stört omöjligt att söka efter "budget" i det här forumet.

Hur håller ni reda på er privatekonomi? Excel, Tink, andra mobilappar? Eller håller ni allt i huvudet? Stoppar i kortet och kör till det tar stopp?

Hade varit kul att få se hur folk gör.

Själv blandar jag mellan att bokföra manuellt och när jag får lust föra in det i Excel. Jag har aldrig fått några färdiga appar att göra precis det jag vill, och/eller så är de för krångliga vilket gör att jag slutar använda dem efter någon månad.

Permalänk
Medlem

Kör 3 konton.

Lönekontot dit kortet är kopplat
Autogirokontot - alla AG går från detta kontot och även manuellt betalade e-fakturor
Buffern

Se till att ha AG kontot påfyllt efter varje lön med en saftig buffert ifall någon räkning skulle bli dubbelt så stor.
Vet hur mycket du behöver på lönekontot för att klara månaden.
För över resten till Buffern

(När buffern blir för "stor" för över den till Avanza och investera)

Det är väl så mycket budget jag gör.. och det har fungerat så här långt.

Det är mycket enkelt att sätta upp ett AG konto, i din internet bank kan du gå in på varje AG medgivande du har och ändra från vilket konto pengarna ska dras.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag ser det lite som en "high-score". Ingen miljonär, men jag budgeterar manuellt på det sättet att jag sörjer för att det finns en buffert.

Håller utgifterna nere så långt det går.
Är inte lojal med nåt märke, bolag, företag eller annat. Bäst kvalité/pris är det som gäller.
Köper gärna begagnat inom det jag har erfarenhet med. Har jag ingen erfarenhet med det så är det sprillans nytt som gäller.
Använder kläder tills dom går sönder, syr dom gärna själv om det går att laga.
Inte blyg för att pruta på pris. Väntar gärna och tittar på om en vara blir såld för jag ger ett skambud. Ingen däcksparkare, är jag intresserat och ger ett bud, är jag beredd på att slå till direkt, men jag köper stort sett ALDRIG till utropspris.

Jag har också ett system (scoring) för huruvida jag kan leva i en kristid, t.ex. utan ett jobb. Det funkar så här:

- Över en viss summa (säker, går att köpa lite vardagslyx) På denna nivån kan jag leva typ 1-2 år utan att behöva varken bidrag eller jobb, men kan ta gott om tid med att hitta rätt jobb som jag trivs med.

- Under denna summa, så är det inköps stopp, dvs. jag sparar på varje krona. Men det är ingen kris. Börjar beta av grejor jag inte har behov av.

- Så finns det en minsta summa, dvs. nu är det krisläge (fast jag kan klara mig fint i typ 3 mån utan lån/stöd). Under krisläget så är det försäljning som gäller. Allt för att undvika att låna (jag hatar ränteutgifter). På detta nivå så är det "red-alert", dvs. jag säljer av grejer tills bara huset, soffan, arbetsdatorn och bilen är kvar.

När jag jobbar så sparar jag så mycket jag kan lägga undan. Jag gillar att veta att jag kan säga upp mig NÄR jag vill om jag inte gillar läget. Det ger en riktig bra frihetskänsla vart man kan säga vad man tycker, och inte gå och vara rädd för att förlora jobbet. Detta för ofta bra grejer med sig som ärlighet, öppenhet, transparens till medarbetare, arbetsgivare - att man finns på jobbet FÖR att man GILLAR att arbeta där, man är inte där för att man behöver pengar, därför behöver man inte låtsas heller.

Att budgetera är lätt när man är singel, lite svårare om man är familjemedlem och har barn/man/fru att tänka på.

Bara att öka på summan på bankkonton, det är som en high-score, den ska bara upp!

Permalänk
Medlem

Budgeterar i huvudet. Inte för att jag behöver det, brukar ha en rejäl slant över varje månad efter allt är betalt.

Har tre konton + kreditkort.

Kreditkortet används för alla inköp (får bonuspengar på allt).

Betalar alltid räkningen från kreditkortet varje månad, så jag inte får betala någon ränta. Får tillbaka cirka 750 kr i bonus per halvår.

Har ett lönekonto, ett sparkonto och ett sparkonto med hög (jaja, så hög man kan få på ett obundet sparkonto) ränta.

Kreditkortets maxbelopp finns alltid på sparkontot med hög ränta. Om det verkligen skulle skita sig så kan jag alltid betala kreditkortsräkningen.

Lönekontot töms så fort alla räkningar betalts. Har alltid några tusen på sparkontot i samma bank som lönekontot, resten flyttas över till sparkontot med hög ränta, alternativt investeras i aktier och/eller fonder.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har ett:

autogiro konto
Löne konto
SPAR konto.

Lägger undan om nåt skulle hända.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag budgeterar väl inte strikt men jag registrerar alla köp och utgifter i ett egenbyggt Excelark så jag kan följa upp hur mycket jag spenderar på exakt vad varje månad. Den statistiken använder jag sen för att utvärdera om jag tycker jag får valuta för pengarna eller om jag lägger pengar på något som jag inte uppskattar.

Jag har en målbild om hur stor del av nettolönen som skall ”bli över” efter en normal månad men det är något som gäller över tid och inget som skall stoppa mig från att göra något en specifik månad.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade en tråd uppe om detta för några år sedan, lite tips och inspiration finns där.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1582000-hur-planerar-n...

Vi kör på ungefär samma upplägg som för fyra år sedan.
Håller bra koll på fasta utgifter och försöker hålla nera dem. Övrigt under månaden får kosta vad det behöver kosta så länge vi sköter sparandet och buffertkontot är påfyllt.
Försökte under många år att följa upp alla inköp men jag har lagt ner det på grund av tappat intresse. Kanske skulle ta upp det igen för att förstå mer vart pengarna går åt...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kör Google sheets.
Har helt enkelt radat upp alla månatliga kostnader som hyra, mobil, sl kort, en uppskattning på vad jag spenderar på mat osv och sen inkomst, då ser man enkelt hur det ligger till. Det är sen enkelt att bara klicka, välja och dra så ser man hur ekonomin uppskattningsvis kommer se ut framöver.

Det var verkligen en aha upplevelse när jag gjorde detta första gången med papper och penna för en massa herrans år sedan, rekommenderas.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Excel, "fyra hinkar". Kul att se hur det rullar från år till år.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har gjort en Excel med (i princip) alla familjens fasta utgifter per månad, inkl mat, barnens aktiviteter, bilkostnader, ja i princip allt. Då får jag svart på vitt vilken summa jag och min fru ska föra över till vårt gemensamma räkningskonto. I excelfilen kan jag laborera räntekostnader etc. Gör saker ganska tydligt och okomplicerat. Det som blir över efter olika sparanden (pension, långtid, semester, prylar) går till konsumtion.

Permalänk
Medlem

Jag använder https://finance41.com/ , den är enkel och har app samt går köra gratis med begränsning 3 operationer per dag, men jag brukar betala de hundringar per år den kostar för obegränsat, tyvärr verkar den inte utvecklas (om nån har tips på liknande så är jag tacksam: ) samtidigt är den mycket enkel. Hade dock önskat lite mer budget funktioner.

Tycker det är guld ha hundraprocentig koll på utgifter , intäkter och sparande på ett ställe, specielt när man har olika kredikort samt sparanden till olika saker, och alla småutgifter blir tydliga när man matar in dem, elelr när man tex lyckas förhandla ner lån eller annan kostnad så ser man direkt hur det slår ut på ekonomin,

Permalänk
Medlem

Haft en lista med fasta utgifter från den dagen jag började jobba. I början var det bara en notepad-fil men nu i dag är ett Excel-dokument. In med frugans och mina inkomster från diverse ställen och sedan bort med fasta utgifter, räkningar, matkonto, spar osv.

Sen även en månadsöversyn på vad som kommer varje kvartal, halv och helår så att vi även lägger in detta varje månad för buffert när dessa räkningar väl kommer.

Sen i slutändan en rad där det står hur mycket vi har kvar att röra oss på.

Sen sköter jag allt så det dras rätt datum osv, säger bara till hur mycket frugan ska lägga på vilket konto och så är saken biff.

För mig är det viktigt att veta exakt hur mycket räkningar man har och sedan hur mycket man har att röra mig med, jämfört med frugan som tycker allt ska gå via autogiro 😅

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hur håller ni reda på er privatekonomi?

Jag använder min egna ekonomirådgivningsapp (web app), Keizai. Skapade den för att jag blev trött på att man måste ha fler appar än en för och hålla koll på ens utgifter, budget och prenumerationer. Så jag kodade min egna lilla ekonomisida där dessa 3 (plus mer) är på ett och samma ställe Keizai är långt ifrån färdig, men den funkar klockrent.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Började med ett enkelt excelark strax innan millenieskiftet. Jag har lagt in i princip alla transaktioner (såväl överföringar, kortbetalningar, investeringar, löneinbetalningar, osv.)
Har väl ett tiotal flikar nu med olika konton/transaktionstyper.
Lägger kanske 30 minuter per månad på att sammanställa månadens händelser. Betydligt mer på att analysera och planera investeringsstrategier.
Dokumentet hjälper mig också att hålla koll på när jag köpt olika grejer (utöver nöjet att se att jag unnade mig en 22" CRT-skärm för 10k när jag var student ser jag också när och var jag besökt olika länder). Nu när är i sena 40-årsåldern kan jag se hur min konsumtion har stabiliserats och utifrån det börja planera för att eventuellt sluta jobba i förtid med en tillräckligt stor kassakista.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Inte särskilt aktivt. Gör en sanity check någon gång per år kring stora poster som lån, transporter, underhållsplan för huset, och vid behov någon slags åtgärdsplan för att få allt att funka. Vid större förändringar t ex tillökning i familjen har vi räknat lite extra på det. Vi jagar inte kronor utan snarare trender och behöver inte gå ner på någon djupare detaljnivå idag.

Scrollar manuellt igenom transaktioner några gånger per år för att hålla reda på hur många tjänster vi prenumererar på och om vi faktiskt nyttjar dem, osv.

Förr när det var lite sämre ekonomi hemma gjorde vi en ganska detaljerad årsbudget i excel (exporterade kontoutdrag som underlag) med allt från livsmedel till födelsedagspresenter och kläder och det blev då mycket lättare att komma överens om prioriteringar. Det var en bra erfarenhet och blir det bråk om pengar hemma så vet vi att vi kan "lägga fakta på bordet" och resonera nyktert kring det.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Relik 📜

Har ett Excel-ark med lite olika flikar, de stora är en en för löpande utgifter/inkomster och en för att ha kontroll över totala sparandet. Utgifterna är klumpade till ett fåtal olika rader, typ "Mat och hushåll", "Boende" etc. Är inte väldigt intresserad av extrem detaljnivå, hellre hålla det såpass överordnat att det faktiskt blir gjort varje månad.

Kontomässigt har jag och fru varsitt lönekonto med tillhörande kort, där går allt löpande som mat etc. Räkningar och fasta utgifter tar vi från ett gemensamt konto - där ligger också vardagsbuffert. Den fyller vi upp till en viss summa varje månad när lönen kommer, och allt överskjutande går in på högräntekonto. Just nu har vi väldigt lite investerat i värdepapper, ligger lågt där i väntan på att få köpt hus...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag planerar året med uppgifter om inkomster och utgifter över året.

Jag delar det i fyra kategorier som Fasta utgifter (räkningar + mat) samt privata utgifter (restaurang / nöje / kläder) samt ett sparande per månad. Jag gör även ett överslag vilket täcker vissa småsaker som bara faktureras någon gång per år.
Jag planerar även in under året om något större behöver bytas ut som inte går att få in som en privat utgift utan måste nalla på sparandet.
Sparande kör jag som 50% fastränta och 50% rörligt.

Eftersom jag får kreditfaktura (0% 45dagar) på alla köp trycker jag in pengarna på sparkontot och tar ut fakturorna den 29:e varje månad till lönekontot om det blir underskott.

Med andra ord står inkomsten hos sparkontot under tiden dom väntar på förfallodagen. Det ger en en extra tusenlapp per år i ränta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vi har haft Excel budget i 20år.
Vi bokför varje persons inkomst samt vilka räkningar denna betalar.
Vi har kreditkort till mat/hem/bensin för vi har inte helt gemensam ekonomi.
Person 1 lön minus hushållsräkningar =X
Person 2 lön minus hushållsräkningar =Y
Vi tar X+Y, när dessa är adderade så tittar vi hur mycket vi ska spara gemensamt just de månaden.
Vi ska vardera ha ca 4300kr kvar att göra vad vi vill med. Resterande sparar vi till buffert

Vi köper inte kläder/egen teknik/hobby för gemensamma pengar. Fungerar sjuktbra, aldrig snack eller gnäll om när en person bränner 22 000kr på klocka och golfklubbor för det tas från sitt egna konto.

Permalänk
Medlem

Jag kör på fyra konto i mobilbanken:
Lönekonto
Matkonto
Bilkonto
Sparkonto

Sen utöver det sparande i fonder.
Kör på autoöverföring till sparkontot X summa i månaden, och flyttar därefter över cash till Matkonto och bilkonto så jag har min budget för månaden för mat och transport/bensin. Lönekontot ligger därefter kvar där autogiro och räkningar dras, och när det är taget har jag min "lek"-budget för månaden. Skulle jag nolla lönekontot så vet jag att jag har cash till mat och bil, men allt överflöd åker annars in på sparande

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]