Reddit-användare kyler RTX 3080 passivt med enormt kopparblock

Permalänk
Melding Plague

Reddit-användare kyler RTX 3080 passivt med enormt kopparblock

Kopparblocket mäter 5 × 7,5 × 30 centimeter och väger därmed runt tio kilogram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul koncept. Onödigt, men kul. Det är en sån här typisk grej någon gör för att de kan. Jag undrar vad temperaturerna ligger på under last dock.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kul koncept. Onödigt, men kul. Det är en sån här typisk grej någon gör för att de kan. Jag undrar vad temperaturerna ligger på under last dock.

Jag håller med om att det är ett kul koncept. Vore kul att se det göras lite mer professionellt och extremt

Permalänk
Medlem

10kg koppar är ca 1000:- just nu iaf så ungefär som en aio 😁

Men borde inte optimala vara en solid koppar bit som sågats som en fläns?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Spännande men undrar vilket chassi som får plats med det. Tänkt samma sak pga onödigt ljud sen coilwhile lär ju förekomma ändå men svårt få tyst utan vattenkylning

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Bra eller dåligt så är det ändå kul när folk gör något annorlunda idag.

Permalänk
Medlem

Kul men behöver inte minnena och VRM kylas också? Dom verkar inte ha någon kylning på bilden?

Permalänk
Medlem

Alltid kul med extrema moddar för att åstadkomma det någon vill uppnå.

Är inne på @Swedishchef_90 's spår, fast vi gör det ännu mer extremt.

Gör en digital tvilling av det kort som ska kylas och mata det till en AI för att räkna ut exakt mängd lämplig material som behövs för att avleda värmen vid last. Sedan konstruera ett kylsystem som omsluter kortet från båda håll via Freemelts 3d-printer som är en exakt utformning utifrån grafikkortet och avleder den förväntade värmen.

Då kan också de föreslagna reddit-kommentarerna bakas in i lösningen i sig (eller att AI:n till och med förbättrar designen utifrån thermodynamiska regler).

Zoom, zoom!

Permalänk
Medlem

Vore betydligt lättare att kyla ett 4070 som väl är ungefär lika bra men we do these things not because they are easy but because they are hard som JFK sa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det man är ute efter är den största möjliga ytan för värmeledning med konvektion, därför ska inte kopparblocket vara så där tjockt, vill nästan påstå att det är mest till för att sprida ut "huvudvärmen" som sedan kan gå upp i kylflänsar och trollas bort i luften. Är blocket för tjockt så isolerar det mest kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Alltid kul med extrema moddar för att åstadkomma det någon vill uppnå.

Är inne på @Swedishchef_90 's spår, fast vi gör det ännu mer extremt.

Gör en digital tvilling av det kort som ska kylas och mata det till en AI för att räkna ut exakt mängd lämplig material som behövs för att avleda värmen vid last. Sedan konstruera ett kylsystem som omsluter kortet från båda håll via Freemelts 3d-printer som är en exakt utformning utifrån grafikkortet och avleder den förväntade värmen.

Då kan också de föreslagna reddit-kommentarerna bakas in i lösningen i sig (eller att AI:n till och med förbättrar designen utifrån thermodynamiska regler).

Zoom, zoom!

Om du har byggt din digitala tvilling kan du likaväl köra optimeringen själv. En AI tillför inget.

Permalänk

Jag tycker det räcker nu med bagagnade trams-nyheter kopierade från Tom's Hardware några dagar senare.

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/redditor-show...

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

10kg koppar är ca 1000:- just nu iaf så ungefär som en aio 😁

Men borde inte optimala vara en solid koppar bit som sågats som en fläns?

skillnaden är att koppar stiger i värde, det gör inte AIO. Så han kan sälja den för 1000 om 10 år, eller mer förmodligen. win win

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kyla passivt är inte nåt nytt men denna skapelse är det lataste försöket jag har sett på länge, clickbait deluxe.

Här är DIY som ska framhävas: https://www.youtube.com/@DIYPerks

länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Det man är ute efter är den största möjliga ytan för värmeledning med konvektion, därför ska inte kopparblocket vara så där tjockt, vill nästan påstå att det är mest till för att sprida ut "huvudvärmen" som sedan kan gå upp i kylflänsar och trollas bort i luften.

Du måste värma upp hela blocket innan värmeskillnaden mot omgivningen blir stor nog förkylflänsarna att arbeta effektivt. Det funkar nog som en aio med en högre , men stabil arbetstemperatur vid idle.

Permalänk
Medlem

Gillar passiv kylning, skulle gärna se något liknande detta Raspberry pi 5 case (https://www.tomshardware.com/raspberry-pi/raspberry-pi-cases/...) i större skala, där chassit ÄR kylaren.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk

När kylningen kostar mer än gpu'n 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Jag tycker det räcker nu med bagagnade trams-nyheter kopierade från Tom's Hardware några dagar senare.

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/redditor-show...

Jag tycker det räcker med inlägg som ska gnälla på varenda jä*** artikel.

Det är en kul grej/nyhet. So what om den är några dagar gamla? Vad spelar det för roll?
Sedan är Sweclockers en liten svensk hemsida. Klart som korvspad att många artiklar kommer bygga på information från andra ställe på nätet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Jag tycker det räcker nu med bagagnade trams-nyheter kopierade från Tom's Hardware några dagar senare.

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/redditor-show...

Tycker ändå det är roligt med lite hårdvarurelaterat. Mycket roligare än riskokare på redaktionellt utrymme.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Jag tycker det räcker nu med bagagnade trams-nyheter kopierade från Tom's Hardware några dagar senare.

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/redditor-show...

Som jag skrivit innan, det är en nyhet för MIG. Då spelar det ingen roll om den är gammal i övrigt.
Sen gillar jag sådant här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du har byggt din digitala tvilling kan du likaväl köra optimeringen själv. En AI tillför inget.

Så är det säkerligen, bara svävar spekulativt och att enbart addera en AI medför föga mervärde om det saknas funktion för det.

Menar du att optimeringen är utan insats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kul koncept. Onödigt, men kul. Det är en sån här typisk grej någon gör för att de kan. Jag undrar vad temperaturerna ligger på under last dock.

Inte så onödigt när korten drar så mycket ström. Visst, nu finns 4070, men relevant för 4080/4090 ifall man vill ha topp prestanda utan störande ljud.

Skrivet av Swedishchef_90:

10kg koppar är ca 1000:- just nu iaf så ungefär som en aio

men kyler bättre än aio. både billigare och tystare än full vattenkylning

och håller värdet bättre som andra säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte så onödigt när korten drar så mycket ström. Visst, nu finns 4070, men relevant för 4080/4090 ifall man vill ha topp prestanda utan störande ljud.

men kyler bättre än aio. både billigare och tystare än full vattenkylning

och håller värdet bättre som andra säger.

Enda nackdelen är att denna kylarimplementering ser lite otymplig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Så är det säkerligen, bara svävar spekulativt och att enbart addera en AI medför föga mervärde om det saknas funktion för det.

Menar du att optimeringen är utan insats?

Utan insats är det inte, men att bygga en LLM för att lösa det här kommer kräva en långt större insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Jag tycker det räcker nu med bagagnade trams-nyheter kopierade från Tom's Hardware några dagar senare.

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/redditor-show...

Ny för mig och var underhållande. Läser inte tomsharware så tycker det är bra att de uppmärksammar nyheter som ändå är "gamla"...

Hade du läst den på Tomshardware och i sådant fall hade du varit lika negativ ifall du hade missat den och sett den här ett par dagar senare?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Utan insats är det inte, men att bygga en LLM för att lösa det här kommer kräva en långt större insats.

Förstår, insatsen i kontrast till att bygga en LLM för det enskilda ändamålet, absolut. Om den er generellt applicerbar för övriga ändamål?

Nu är det föga sannolikt att alla fabrikanter går ihop i branschen för att underlätta förflyttningar på så vis, men om en öppen plattform fanns för ändamålet och matades från alla håll och samdriftades (jag vet att det är en utopi), då skulle iterationen kunna köras avsevärt snabbare för utvecklingsändamål.

Det är bara en tidsfråga (eller upplösningsfråga) innan vi ser licensprintade komponenter och slipper slussa de färdiga komponenterna världen över. Råvarorna är en annan fråga.

Sen finns det såklart oerhört många farthinder och utmaningar att överkomma, vilket är just vad de är till för.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

10kg koppar är ca 1000:- just nu iaf så ungefär som en aio 😁

Men borde inte optimala vara en solid koppar bit som sågats som en fläns?

Luft är ineffektivt som värmeledare, därför vill man ha så stor yta som möjligt och med passiv kylning så har kylflänsarna större mellanrum än vanlig luftkylning med hög statisk lufttryck.
Enklast vore tex som gamla zalman kylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte så onödigt när korten drar så mycket ström. Visst, nu finns 4070, men relevant för 4080/4090 ifall man vill ha topp prestanda utan störande ljud.

men kyler bättre än aio. både billigare och tystare än full vattenkylning

och håller värdet bättre som andra säger.

Istället har man en klump på 10 kg som inte får plats i ett chassi. Vet inte om jag tycker att det är någon direkt förbättring. Dessutom drar inte korten mindre ström för att du byter kylare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det kan ju knappast funka bra med den jättebiten koppar. Finns ju ingen avledning från ytan egentligen. Skulle vara kul att se ett experiment med och utan fläktar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Chat GPT-artikel.