Apple öppnar för spelstreaming och andra betalmetoder med ny IOS-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Ja, tråkigt att man absolut måste sideloada apps för egen del nu bara för att man kan det. Jävla EU =(

Huruvida man "måste" sideloada kommer ju bero på app-utvecklarna. Vissa appar kommer antagligen endast finnas i tredjepartsbutiker, och då måste man ju installera dem om man behöver/vill ha appen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Ja, tråkigt att man absolut måste sideloada apps för egen del nu bara för att man kan det. Jävla EU =(

Mmm, hemskt att EU ska lägga sig i och förstöra.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Trivs med Apples slutna eko-system.

Skrivet av s1lvertunga:

Ja, tråkigt att man absolut måste sideloada apps för egen del nu bara för att man kan det. Jävla EU =(

Skrivet av Mayhem SWE:

Huruvida man "måste" sideloada kommer ju bero på app-utvecklarna. Vissa appar kommer antagligen endast finnas i tredjepartsbutiker, och då måste man ju installera dem om man behöver/vill ha appen.

Skrivet av Micke_JKUR:

Mmm, hemskt att EU ska lägga sig i och förstöra.

Jag var alltså sarkastisk. Det är den konstigaste taken jag hört. Om man inte gillar det så finns det absolut inget som tvingar en utanför apples ekosystem, tror man det så har man inte fattat vad diskussionen handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är 100% valfritt att side-loada... Om du inte är bekväm med det så är det bara att inte göra det liksom.

Nu är jag ju för att man skall kunna sideloada, men 100% valfritt är det inte. Min BRF har lagt all icke-nödvändig kommunikation i Facebook, så jag behöver ha ett konto där fast jag egentligen hade velat stänga den skiten. På samma sätt kan jag förväntas ha en annan App Store installerad för att få en specifik app för att göra mitt jobb eller liknande.

Vi har en genomusel app för att kunna boka och öppna skåp på jobbet, och att den alls fungerar beror säkert på att den har passerat Apple grundläggande kontroller. Hade de kunnat komma undan med att lägga appen i en annan App Store, så hade de säkert gjort det. Då är det inte 100% valfritt.

Skrivet av Mayhem SWE:

Som jag förstår det kommer alla nedladdningar fortfarande hostas av och gå genom Apple. All mjukvara måste vara signerad och genomgå vissa säkerhetskontroller visavi malware och att appen gör vad den utlovar, men skall inte finnas några begränsningar i övrigt vad gäller funktionalitet i en app distribuerad av tredjepart (såsom duplicering av inbyggd funktionalitet vilket Apple inte ville tillåta tidigare, eller emulatorer, eller porr, etc.).

Nej, den hostas inte av Apple. Den måste signeras av Apple för att den skall gå att köra, men utvecklaren skickar in en binär som Apple kontrollerar, signerar och skickar tillbaka för distribution. Hur omfattande den kontrollen är, är inte klart idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vi har en genomusel app för att kunna boka och öppna skåp på jobbet, och att den alls fungerar beror säkert på att den har passerat Apple grundläggande kontroller. Hade de kunnat komma undan med att lägga appen i en annan App Store, så hade de säkert gjort det. Då är det inte 100% valfritt.

Apple ska ju fortsätta godkänna appar från andra butiker och apparna måste fungera och "göra det dom ska", så det hade skåp-appen nog inte kommit undan med ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

Citat:

För utvecklare som vill göra applikationer tillgängliga utanför App Store har Apple tillsatt nya regler som måste godkännas. Även om Apple tillåter installation från tredjepartsbutiker kommer företaget ta en bit av kakan. För prenumerationer kommer Apple ta 17 procent, men efter första året kommer avgiften gå ner till 10 procent.

Det här tror jag är en missuppfattning @Enviro. Apple skriver:

Citat:

Adopting new payment options and terms
To get started with new payment processing options, the Account Holder of your Apple Developer Program membership needs to agree to the Alternative Terms Addendum for Apps in the EU for apps distributed in the European Union for all of their developer accounts. The agreement includes new business terms for apps distributed in the EU, which have three primary elements:
Reduced commission. For iOS apps on the App Store, you’ll pay a reduced commission of either 10% (for the vast majority of developers and for subscriptions after their first year) or 17% on transactions for digital goods and services, regardless of the payment processing system selected.
Payment processing fee. Apps on the App Store can use App Store payment processing for an additional 3% fee. You can use an alternative PSP within your app or link users to your external webpage to process payments with no additional fee from Apple.
Core Technology Fee (CTF). For iOS apps distributed on the App Store and/or an alternative app marketplace that reach significant scale, you’ll pay €0.50 for each first annual install over 1 million first annual installs.

Jämför de två styckena jag har fetat. Core Technology Fee gäller alla appar, de där 10 och 17% gäller bara appar i App Store (under vissa omständigheter).

Edit: Källa på vad jag klistrade ovan: https://developer.apple.com/support/apps-using-alternative-pa...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Samma sak gäller även för stationära/bärbara datorer. Skulle apple (eller tex Microsoft) få för sig att stänga ner operativsystemet helt och bara tillåta installationer från deras egna app store, så skulle det fungera utmärkt för i stort sett alla.

Det är större risk där att fler användare upplever att det är för begränsande. Dock är det inte riktigt det som är ämnet för den här tråden och därför ska vi nog inte fördjupa oss i det. Jag konstaterade enbart att man måste göra skillnad på handhållna enheter och stationära/bärbara maskiner som har ett väsentligt bredare användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Apple ska ju fortsätta godkänna appar från andra butiker och apparna måste fungera och "göra det dom ska", så det hade skåp-appen nog inte kommit undan med ändå.

Det är mycket oklart hur stor kontroll de kommer att genomföra. Notariseringen för Mac-appar är helt automatisk utan mänsklig kontroll. Den här skall ha en grundläggande kontroll, men klart mindre än idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Mmm, hemskt att EU ska lägga sig i och förstöra.

Well for er som är nöjda med hur det varit så finns det inget som tvingar er att göra annorlunda =p

För oss andra som faktiskt vill äga mobilen och kunna göra vad man vill så är detta är steg i rätt riktning, även om äpplet gör allt för att fortfarande ha 100% kontroll och möjlighet att mjölka skiten ur alla som äger en iPhone!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well for er som är nöjda med hur det varit så finns det inget som tvingar er att göra annorlunda =p

För oss andra som faktiskt vill äga mobilen och kunna göra vad man vill så är detta är steg i rätt riktning, även om äpplet gör allt för att fortfarande ha 100% kontroll och möjlighet att mjölka skiten ur alla som äger en iPhone!

Hur mycket pengar vill du satsa på att 0 appar som finns eller skulle kunnat hamna i appstore flyttar utanför denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur mycket pengar vill du satsa på att 0 appar som finns eller skulle kunnat hamna i appstore flyttar utanför denna?

Ja i nuvarande form där Apple fortfarande tar ut deras avgifter oavsätt så är detta helt meningslöst.

Själva poängen med andra betalalternativ och andra butiker är att inte behöva lägga till 17% eller vad det nu är till frukt korgen och skapa konkurrens. Så detta är bara äpplet som vanligt kör med riktigt ful/falsk marknadsföring som förhoppningsvis precis som med facebook's försök blir nekat av EU.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja i nuvarande form där Apple fortfarande tar ut deras avgifter oavsätt så är detta helt meningslöst.

Själva poängen med andra betalalternativ och andra butiker är att inte behöva lägga till 17% eller vad det nu är till frukt korgen och skapa konkurrens. Så detta är bara äpplet som vanligt kör med riktigt ful/falsk marknadsföring som förhoppningsvis precis som med facebook's försök blir nekat av EU.

Lite tankar från Gruber

Citat:

The DMA says Apple can’t make the App Store the exclusive distribution source for iOS apps in the EU, and can’t make its own payment system exclusive for apps from the App Store, either. But I don’t see anything in the DMA that says Apple is prevented from charging fees to developers.

That the DMA deems Apple’s existing terms no longer acceptable does not mean Apple’s only compliant response would be to cede most control over iOS. What Apple has proposed this week, across the board, indicates a desire to keep iOS (and the App Store across all platforms) as much in line with Apple’s desires as possible within the letter of the DMA. Anyone who thought Apple would propose different has not been paying attention at all.

https://daringfireball.net/2024/01/apples_plans_for_the_dma