Apple kan ta betalt av utvecklare även utanför App Store i EU

Permalänk
Melding Plague

Apple kan ta betalt av utvecklare även utanför App Store i EU

Enligt Wall Street Journal funderar Apple på att införa avgifter på alla transaktioner i IOS-applikationer som sker utanför App Store när systemet öppnas i mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad skulle då vara meningen med sideloading? Poängen är väl att inte Apple ska ha någon kontroll eller kännedom om vad man installerar!?

Permalänk
Medlem

Låter helt vansinnigt att Apple ska kunna ta betalt vid extern handel. Är det Apple eller användaren som äger sin mobiltelefon?

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Låter helt vansinnigt att Apple ska kunna ta betalt vid extern handel. Är det Apple eller användaren som äger sin mobiltelefon?

Apple har alltid varit ägaren av deras kunders mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Det har alltid handlat om att apple skall få sina pengar. Inte om säkerhet, personlig integritet, skydda barnen, eller något annat. Alltid om att apple skall få sina pengar. Inget annat.

Citat:

Jobs said, “[i]t’s time for Amazon to decide to use our payment mechanism or bow out [of the App Store],” and followed that with “[a]nd I think it’s time to begin applying this uniformly except for existing subscriptions (but applying it for new ones).”

Citat:

Jobs said: “I think this is all pretty simple — iBooks is going to be the only bookstore on iOS devices. We need to hold our heads high. One can read books bought elsewhere, just not buy/rent/subscribe from iOS without paying us, which we acknowledge is prohibitive for many things.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad skulle då vara meningen med sideloading? Poängen är väl att inte Apple ska ha någon kontroll eller kännedom om vad man installerar!?

För att man skall få installera vad man vill? Vare sig det är någon annans app eller något man skrivit själv. Det senare har ju blivit mycket lättare, men fortfarande väldigt omständigt, än det var för många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Apple har alltid varit ägaren av deras kunders mobiltelefoner.

Och de kommer återigen visa vägen för övriga tillverkare att kunder inte är intelligenta nog att välja bort någon som blåser dem helt öppet. Det är allt annat än en ljus mobil-framtid vi har framför oss. Tack alla Applekunder för att ni gör även detta möjligt! Fast ni förstår troligtvis inte ens vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Och de kommer återigen visa vägen för övriga tillverkare att kunder inte är intelligenta nog att välja bort någon som blåser dem helt öppet. Det är allt annat än en ljus mobil-framtid vi har framför oss. Tack alla Applekunder för att ni gör även detta möjligt! Fast ni förstår troligtvis inte ens vad jag menar.

Ja det är ju det som är det sjuka egentligen. Folk bryr sej ändå inte liksom, ska bara vara bekvämt. Därför dom en gång i tiden fick för sej att det var i deras rätt att sänka hastigheten på deras gamla telefoner "för att spara på batteriet". Det är en symptom på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Apple har alltid varit ägaren av deras kunders mobiltelefoner.

Saknar du tiden när mobiloperatörerna bestämde vad du fick göra med din mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Och de kommer återigen visa vägen för övriga tillverkare att kunder inte är intelligenta nog att välja bort någon som blåser dem helt öppet. Det är allt annat än en ljus mobil-framtid vi har framför oss. Tack alla Applekunder för att ni gör även detta möjligt! Fast ni förstår troligtvis inte ens vad jag menar.

Apple har ca 20% av marknaden. Ville Google och dess tillverkare annorlunda kunde de gjort det.
Sluta skjut ifrån er ansvar och ta hand om era grejor så kanske de andra följer efter💜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Och de kommer återigen visa vägen för övriga tillverkare att kunder inte är intelligenta nog att välja bort någon som blåser dem helt öppet. Det är allt annat än en ljus mobil-framtid vi har framför oss. Tack alla Applekunder för att ni gör även detta möjligt! Fast ni förstår troligtvis inte ens vad jag menar.

Perspektivfråga, vad som är viktigt för dig behöver inte vara viktigt för någon annan kund.
Det kan vara så att andra redan förstår det, och accepterar läget.

Om du antar att andra inte förstår, borde du utveckla ditt resonemang så att andra lär sig ditt perspektiv.
Därmed kanske lär sig något nytt, som de inte tänkt på.

Utveckla ditt resonemang, så klass 3a lär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ja det är ju det som är det sjuka egentligen. Folk bryr sej ändå inte liksom, ska bara vara bekvämt. Därför dom en gång i tiden fick för sej att det var i deras rätt att sänka hastigheten på deras gamla telefoner "för att spara på batteriet". Det är en symptom på det hela.

Inte spara på batteriet, utan att inte få telefonen att krascha när batteriet inte längre kunde hålla tillräcklig kräm för att driva telefonen under hög belastning, men men.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Ja det är ju det som är det sjuka egentligen. Folk bryr sej ändå inte liksom, ska bara vara bekvämt. Därför dom en gång i tiden fick för sej att det var i deras rätt att sänka hastigheten på deras gamla telefoner "för att spara på batteriet". Det är en symptom på det hela.

Åh, nej. Inte den gamla myten. Hastigheten sänktes inte generellt, utan det vara bara de situationer där batteriet inte orkade med att leverera den CPU boost som efterfrågades – annars skulle telefonen plötsligt stänga av sig!

Detta var något som syntes mest i benchmarks och gjorde att det blev ett väldigt rabalder. Min Iphone 6 var "drabbad" av detta och det var inget som märktes tydligt. Hellre det än att telefonen plötsligt stänger av sig vid användning. Men – helt klart att Apple borde varit tydligare med att kommunicera vad som sker och varför. Men knappast något som går att implementera ”i smyg" utan att det upptäcks för att få folk att köpa ny telefon.

Med det sagt tycker jag detta med sideloading-avgift låter dumt. Men det handlar tydligen om att de vill kunna "godkänna" och kolla appar från malware osv även med appar som sideload:as. Förstår dock inte varför Apple inte kan låta det vara som det är i macOS där de aldrig brytt sig om detta.

Rättade lite felskrivningar.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Älskar hatet mot apple samtidigt som samma affärsmodeller går hem på spelkonsolerna

Det finns ju jailbreak om man vill köra vad man vill, precis samma som att chippa en konsol

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Saknar du tiden när mobiloperatörerna bestämde vad du fick göra med din mobiltelefon?

Det är inte riktigt så att valet står mellan att Apple bestämmer och mobiloperatörerna bestämmer. Det finns ju Android också. (Och några andra mer nischade.)

Jag kör Android på min mobil. Jag kan sideloada APK:er om jag vill. Jag gör inte det för tillfället för jag har inget behov av det, men inget hindrar mig. I allmänhet är det en mycket mer öppen värld än Apple. Bara en sån sak att jag kan välja fritt vilken tillverkare jag köper min mobil av utan att för den saken byta plattform.

Android är inte perfekt på något sätt, men det är ändå klart bättre än att vara fast i Apple-träsket, och min mobiloperatör bestämmer inte över mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Älskar hatet mot apple samtidigt som samma affärsmodeller går hem på spelkonsolerna

Det finns ju jailbreak om man vill köra vad man vill, precis samma som att chippa en konsol

Klart det är okej då, då är det ju inte Apple det handlar om

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Saknar du tiden när mobiloperatörerna bestämde vad du fick göra med din mobiltelefon?

Vad i hela friden är det här för kommentar. Nej troligen så saknar personen inte den tiden. Men varför skulle det va bättre att apple bestämmer tänker du? Kan vi inte slippa båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Älskar hatet mot apple samtidigt som samma affärsmodeller går hem på spelkonsolerna

Det finns ju jailbreak om man vill köra vad man vill, precis samma som att chippa en konsol

Har du inget bättre försvar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Jailbreak förverkar för övrigt garantin på din telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Men varför skulle det va bättre att apple bestämmer tänker du? Kan vi inte slippa båda?

Jag menar mer att man inte ska kasta sten i glashus. Apple förändrade mobilmarknaden från grunden i samband med att AppStore lanserades.

Ang. Android, så har Play Store helt andra utmaningar. Där är sideloading ibland ett krav för att kunna installera en fungerande app på en mindre känd enhet.

Sedan kommer man ganska långt med AltStore idag som iOS/iPadOS-användare.

Jag är öppen för sideloading och alternativa butiker, men helt utan kontroll för Svenssons låter lite vanskligt.

Ett skydd liknande Gatekeeper är ett måste enligt mig, så att användarna känner till riskerna.

Själv har jag inga bekymmer med att köra min iPad i "Developer Mode".

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det uppskattas. Ganska barnsligt av Apple att trassla in sig i semantik när det är alldeles tydligt vad avsikten med reglerna är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Låter helt vansinnigt att Apple ska kunna ta betalt vid extern handel. Är det Apple eller användaren som äger sin mobiltelefon?

Det är exakt samma affärsmodell som för spel till konsolerna, och det har varit standard i många år. Det är ett sätt att ta betalt för licensen att använda de utvecklarverktygen, APIer osv. Om det är sjukt vet jag inte, men det är solklart att det är den modellen som Apple har baserat sin modell på.

För övrigt: Är någon verkligen förvånad? Precis som artikeln påpekar så har Apple gjort precis så här i varje land där det har kommit upp - inklusive i Nederländerna, som onekligen är med i EU.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Har du inget bättre försvar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Jailbreak förverkar för övrigt garantin på din telefon.

Detta är inte Whataboutism. Whataboutism är att distrahera från ett problem genom att styra diskussionen till ett helt annat fel. I det här fallet hade whataboutism varit att säga att Google spinonerar på sina användare. Detta är ett exempel på någon som gör precis samma sak, vilket har accepterats av EU i många år.

Om EU skall reglera detta, så kommer det att bli något i stil med hur de reglerar kreditkortsföretagen - dvs, de definierar en avgift som de anser är rimlig. Jag har väldigt svårt att se att den avgiften blir 0, med tanke på att Apple onekligen har kostnader för att driva App Store och möjliggöra för utvecklare att skriva program.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

kommer bli dyrt att använda swish...

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är inte Whataboutism. Whataboutism är att distrahera från ett problem genom att styra diskussionen till ett helt annat fel. I det här fallet hade whataboutism varit att säga att Google spinonerar på sina användare. Detta är ett exempel på någon som gör precis samma sak, vilket har accepterats av EU i många år.

Om EU skall reglera detta, så kommer det att bli något i stil med hur de reglerar kreditkortsföretagen - dvs, de definierar en avgift som de anser är rimlig. Jag har väldigt svårt att se att den avgiften blir 0, med tanke på att Apple onekligen har kostnader för att driva App Store och möjliggöra för utvecklare att skriva program.

Det står bland annat så här i DMA lagen (tagen från en Reddit tråd):
(57) If dual roles are used in a manner that prevents alternative service and hardware providers from having access under equal conditions to the same operating system, hardware or software features that are available or used by the gatekeeper in the provision of its own complementary or supporting services or hardware, this could significantly undermine innovation by such alternative providers, as well as choice for end users. The gatekeepers should, therefore, be required to ensure, free of charge, effective interoperability with, and access for the purposes of interoperability to, the same operating system, hardware or software features that are available or used in the provision of its own complementary and supporting services and hardware. Such access can equally be required by software applications related to the relevant services provided together with, or in support of, the core platform service in order to effectively develop and provide functionalities interoperable with those provided by gatekeepers. The aim of the obligations is to allow competing third parties to interconnect through interfaces or similar solutions to the respective features as effectively as the gatekeeper’s own services or hardware.

(7) The gatekeeper shall allow providers of services and providers of hardware, free of charge, effective interoperability with, and access for the purposes of interoperability to, the same hardware and software features accessed or controlled via the operating system or virtual assistant listed in the designation decision pursuant to Article 3(9) as are available to services or hardware provided by the gatekeeper. Furthermore, the gatekeeper shall allow business users and alternative providers of services provided together with, or in support of, core platform services, free of charge, effective interoperability with, and access for the purposes of interoperability to, the same operating system, hardware or software features, regardless of whether those features are part of the operating system, as are available to, or used by, that gatekeeper when providing such services.

Notera det jag fetmarkerade i texten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Och de kommer återigen visa vägen för övriga tillverkare att kunder inte är intelligenta nog att välja bort någon som blåser dem helt öppet. Det är allt annat än en ljus mobil-framtid vi har framför oss. Tack alla Applekunder för att ni gör även detta möjligt! Fast ni förstår troligtvis inte ens vad jag menar.

Vi har aldrig haft en ljus mobilframtid framför oss hittills. Ingen har klarat av att bygga öppna telefoner som varit attraktiva för den stora massan.

Som det är har vi två framgångsrika system som man får välja mellan: har du pengar nog för en trevlig upplevelse finns premiumtelefoner på båda sidor. I övrigt är det för den absoluta majoriteten användare bara en smakfråga. Inte ens de flesta nördar rootar eller jailbreakar sin telefon längre.

Den andra ironin är ju att nu blir Apple tvungna att öppna upp för alternativa app stores, men de flesta som är intresserade av att ha sådana och har resurserna att göra det framgångsrikt är värre än Apple i många avseenden. Kan du tänka dig Epic eller Meta ha någon som helst ens låtsad respekt för sina användare?

Tvärt om är jag rädd att vi kommer se samma utveckling som med strömningstjänster, där alla som är stora nog har sin egen App Store och tar sig egna rättigheter med användarnas privatliv, och där du som användare blir tvungen att acceptera alla dessa affärers villkor för att få appar du vill ha. Tror inte dessa kommer vara mindre giriga än Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej det är inte alls precis samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Älskar hatet mot apple samtidigt som samma affärsmodeller går hem på spelkonsolerna

Det finns ju jailbreak om man vill köra vad man vill, precis samma som att chippa en konsol

Du menar alltså roota, men nej, på appliska kan det inte heta samma sak... för de är speciella.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tvärt om är jag rädd att vi kommer se samma utveckling som med strömningstjänster, där alla som är stora nog har sin egen App Store och tar sig egna rättigheter med användarnas privatliv, och där du som användare blir tvungen att acceptera alla dessa affärers villkor för att få appar du vill ha. Tror inte dessa kommer vara mindre giriga än Apple.

Varför ser vi inte detta på Android idag, då? Det är ändå cirka 70% av mobilmarknaden.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Älskar hatet mot apple samtidigt som samma affärsmodeller går hem på spelkonsolerna

Det finns ju jailbreak om man vill köra vad man vill, precis samma som att chippa en konsol

Vi har eltandborstar, spelkonsoler, telefoner och surfplattor och datorer.
Är det okej om Microsoft och Apple på alla dessa enheter endast tillåter av dem godkända applikationer installeras och de kräver 27% av alla intäkter?

Min åsikt är att det är olika enheter. Eltandborsten kan tillverkaren göra lite som den vill, det är en produkt för ett ändåmål. Jag själv har mobilApp etc till min eltandborste.
Spelkonsoler har också ett begränsat användningsområde, det går att diskutera hur mycket makt tillverkaren ska ha att stänga ute det ena och andra. Som att endast tillåta godkända handkontroller och hög reglering på spel och filmer.
Mobiltelefon & surfplatta går emot att bli en enhet där man använder till allt möjligt, det är den enheten som de flesta använder mest. Jag själv likställer dessa med mina datorer.

Så om Apple & Microsoft ska kunna ta 27% betalt för alla program som köps till Microsoft Windows och Apples MacOs är för mig samma fråga som om de ska kunna kräva samma betalning till deras surfplattor med mobilos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du menar alltså roota, men nej, på appliska kan det inte heta samma sak... för de är speciella.

Jailbreak och Root är dock inte helt likvärdigt. Root är betydligt "snällare" och bara en liten del av hela Jailbreak-konceptet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IOS_jailbreaking