AI i fokus för Samsung Galaxy S24-serien

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dem som tycker det är ok med Exynos i S24 och S24+, däremot undrar jag om dessa modeller saknar stöd för Wifi 7? Och hur är det med dual band GPS/GNSS för S24 (jag bara utgår ifrån att Ultra har det såklart, men kanske även S24+ borde ha det)?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Tycker du att pixel är bättre av någon anledning, eller handlar det om att den är mer prisvärd?

Pixel har väl systemuppdateringssupport i många flera år än Samsung om jag minns rätt. Tex pixel 8 har OS samt säkerhetsuppdateringar fram till 2030.

Google pixel 8 släpptes 2023.
Så 7 års support medans samsung bara har 4 år.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Jag tycker den är bättre och mer prisvärd

- Slipper OneUi med bloatware
- Lite större batteri och snabbare laddning
- Billigare

Sen har jag varken testat någon av de.. så kommer nog göra det först innan jag köper

"Varken testat någon av de"
Så antar du är en av dom som hatar på MIUI fast aldrig hållt i en Xiaomi telefon heller?
Idioti att yttra sig om saker man inte ens testat.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

S24 Ultra blir en bra uppgradering från nuvarande S21 som sjunger på sista versen. 18 000kr för något som förhoppningsvis håller i tre år och är så pass viktig som telefonen ändå har blivit, tycker jag inte är några problem alls.

Permalänk
Skrivet av magma86:

Spännande hur s24 plus och s24 står sig mot oneplus 12 som lanseras denna månad den 23 januari. Min iphone 8 plus börjar blit lite trött nu.

Jag lånade en iPhone 8 för att utforska iOS. Sen köpte jag en iPhone 13. Du kommer märka jätteskillnad på i synnerheten kameran oavsett vilken du väljer.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

S24 Ultra blir en bra uppgradering från nuvarande S21 som sjunger på sista versen. 18 000kr för något som förhoppningsvis håller i tre år och är så pass viktig som telefonen ändå har blivit, tycker jag inte är några problem alls.

Sjunger på sista versen efter 3 år? Låter inte så bra, vad är felet på den?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tillhör dem som tycker det är ok med Exynos i S24 och S24+, däremot undrar jag om dessa modeller saknar stöd för Wifi 7? Och hur är det med dual band GPS/GNSS för S24 (jag bara utgår ifrån att Ultra har det såklart, men kanske även S24+ borde ha det)?

Enligt Samsungs egna spec:ar ( https://www.samsung.com/se/smartphones/galaxy-s24/specs/ ) så saknas Wifi 7 på Exynos.
Wifi 7 = 802.11be i Samsung spec:en och den finns endast på Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag trodde de skulle prata lite om Ai funktioner, så fel jag hade...

Räcker det inte med att det är mulet och du tar en bild på månen så får du en AI genererad bild som ej känns rätt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sjunger på sista versen efter 3 år? Låter inte så bra, vad är felet på den?

Batteritiden börjar bli svajig, måste ha den på energisparläge för att den ska orka med en dag. Använder en del tunga appar (Sharepoint, Azure, CoPilot främst) som jag inte tycker telefonen orkar med riktigt heller och får slut på RAM ibland. Även andra appar som Hotels.com hackar där en väns S23 flyter på fint. Annars är den i fint skick och ser ingen anledning att byta om det inte vore för att hårdvaran kanske inte hänger med helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

"Varken testat någon av de"
Så antar du är en av dom som hatar på MIUI fast aldrig hållt i en Xiaomi telefon heller?
Idioti att yttra sig om saker man inte ens testat.

Tycker att det är idioti att yttra sig med sina antaganden och agra här på forumet istället för att försöka hålla en positiv ton

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Pixel har väl systemuppdateringssupport i många flera år än Samsung om jag minns rätt. Tex pixel 8 har OS samt säkerhetsuppdateringar fram till 2030.

Google pixel 8 släpptes 2023.
Så 7 års support medans samsung bara har 4 år.

Eftersom du inte har hängt med, Samsung hade 5 års uppdateringar på de två senaste generationerna och har nu 7 års uppdateringar från o med s24.
Alltså lika många år som Pixel har, men ett år längre, det vill säga till 2031 eftersom Pixel 8 släpptes förra året.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Vadå sämre? Referensen är ett borttaget X inlägg om att AI tjänsterna kan komma att kosta från 2026?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Fick samma erbjudande och kollade upp panelen direkt, Tele2 luras här med, "värde 11 990 kr". Det hade räckt till en 65 tum Q80C. Både större och bättre panel.

Skillnaden mellan Q70C och Q80C är att panelen du beställt inte är lika bra på uppskalning, lite sämre tryck i HDR och har sämre kontroll över kontrasten. (Edge-lit vs Local Dimming) lite annat småtjaffs med, men detta är märkbart om du ställer de bredvid varandra.

Den är inte direkt dålig på något sätt, bra spelfunktioner och 120hz panel, lite sämre processor och HDR, men det kan man kompensera för lite med en mancave, ställ TV:n i en mörk miljö och stäng av energisparläget (inte auto eller low utan OFF) som i praktiken dödar det sista trycket i HDR. (Home->settings->system->eco)

Den är inte "värd" sitt pris, men jag tror inte du blir missnöjd med den, bara jag som är lite petig med paneler. Den duger till min dotter och hon är nöjd så min rant är mest emot Tele2:s fulspel med sina "erbjudanden"

Jag hade sålt den dock, då avsaknaden av Dolby Vision och HDR-trycket är en klar dealbreaker för mig. Samsungs Tizen är också något jag kan vara utan. Lyckas du få ut "värdet" på en försäljning är dealen klart bättre än en surfplatta alla försökte bli av med på BF för 1500 iallafall. Tele2 begränsade detta till 300 personer och bara till de som visat intresse, så då kommer de undan med sina lögner lättare. De överdrev liksom värdet med 3000 kronor! (8990 hade varit korrekt)

Men jag hoppas ändå du blir nöjd med TV:n och din nya Ultra såklart, sorry för min negativa inställning, ville bara visa varför jag fortfarande tycker Tele2 har tappat det.

Tanken är och sälja den för ca 5000~ och då få Samsung telefonen med obegränsad surf till ett pris av 15000kr totalt. (Mobil+abonnemanget betalt)

Känns väl helt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Tanken är och sälja den för ca 5000~ och då få Samsung telefonen med obegränsad surf till ett pris av 15000kr totalt. (Mobil+abonnemanget betalt)

Känns väl helt ok?

Ja, det borde du få minst. Rena kompispriset. Den går nog inte ner nämnvärt i värde innan BF, med lite is i magen borde 6-7 tusen inte vara allt för svårt heller, beroende på vart du bor. Speciellt om du säljer den oöppnad. Lycka till med det.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Fett osäker på om man ska byta till en S24U.
Har idag en Xiaomi Mi 11 Ultra och jämför man specs så är det inte avsevärt stor skillnad.

T.o.m. bättre specs på min 11 Ultra på vissa saker.
IR-blaster, 20 MP front-/selfiekamera(dock ingen 4K-video)
Högre snabbladdning och väldigt mycket högre trådlös laddning.
Dual LED blixt
Mer MP på ultrawide-kameran. 48 gentemot 12 MP.

Nackdelen med min Xiaomi är att batteritiden har blivit avsevärt sämre sen jag köpte den 2021.
Har bytt batteri men funkar fortfarande skit, får ladda 2 ggr om dagen ibland. Framförallt kameran slukar batteri.
Och skärm är något repig och ful.
Så osäker på om man ska byta fler delar och kanske se om det går att flasha annat firmware.
Eller om man ska gå på en S24U..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag tror en europeisk S24 är långsammare (och/eller mindre energieffektiv) än en S23. Exynos är väl mer än ett år efter Snapdragon?

Jag hade inte köpt en S24 i Europa med Exynos, åtminstone inte om man redan äger en S23.

Permalänk
Medlem

Var i butik och kände på telefonen precis. Som telefon är det same same som allt annat. Det häftiga som fick mig såld var bildredigeringen. Att man kan ta en bild, välja ett objekt och trolla bort det. Synd bara att man ska behöva köpa en ny telefon för en sån funktion. Det sitter ju egentligen bara i mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Angående erbjudanden nu:
Tele2 vill ha 729*36 för nya Ultran, men då ingick unlimited och en superfantastisk surfplatta, nämligen A8. Ni som inte skrattar nu har aldrig ägt en A8 eller har aldrig gjort mera än en grej på den samtidigt.

De brukade ha de bästa BF-priserna, det här året var bara pinsamt. Likaså detta erbjudande. Över 26 tusen för en bra mobil med obegränsad data och en platta metallskrot.

Tele2 slutade även med sin superdeal där man kunde få 5GB för 99:- så för den ynka datan ska man nu upp i 270 typ, när deras nya prisplan börjar i april. För 5GB data.

När vi pratar minne, borde inte 512GB lagring vara standard år 2024 när vi pratar Ultra?
Tele2 menar att det skulle vara värt 3000 extra. Vilket är hälften av vad en toppmobil brukade kosta, så ursäkta om jag skrattar lite.

Att de tar mer för "gamla" Ultran just nu känns bara konstigt, vill de inte bli av med lagren?

Skulle behöva byta operatör helt, ledningen har förlorat förståndet. Ursäkta offtopic, men dessa fantasipriser börjar bli för mycket.

Finns det någon operatör som har ett bra erbjudande på S24? Tidigare kunde man få surfplattor, trådlösa högtalare/hörlurar, smarta klockor osv. men med S24 har Telia och Telenor bara erbjudande om dubbel lagring. Dyrt är det med. 512 GB lagring + obegränsad surf är nästan 1300 kr i månaden (849 + 469 kr) hos Telia. Telenor är billigare med 750 kr i månaden för 1 TB lagring och 449 kr för obegränsad surf, men 1200 kr i månaden är fortfarande mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Plus och Ultra har ju verkligen dragit iväg fullständigt i prissättningen. Tur att de generösa rabatterna kommer så fort.

Vilka rabatter och när kommer de?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilka rabatter och när kommer de?

Finns överallt tror jag, bara gå och förboka. De flesta verkar vara till 30e januari. Rabatterad lagring, klockor och mer inbytesvärde är det som erbjuds.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Angående erbjudanden nu:
Tele2 vill ha 729*36 för nya Ultran, men då ingick unlimited och en superfantastisk surfplatta, nämligen A8. Ni som inte skrattar nu har aldrig ägt en A8 eller har aldrig gjort mera än en grej på den samtidigt.

De brukade ha de bästa BF-priserna, det här året var bara pinsamt. Likaså detta erbjudande. Över 26 tusen för en bra mobil med obegränsad data och en platta metallskrot.

Tele2 slutade även med sin superdeal där man kunde få 5GB för 99:- så för den ynka datan ska man nu upp i 270 typ, när deras nya prisplan börjar i april. För 5GB data.

När vi pratar minne, borde inte 512GB lagring vara standard år 2024 när vi pratar Ultra?
Tele2 menar att det skulle vara värt 3000 extra. Vilket är hälften av vad en toppmobil brukade kosta, så ursäkta om jag skrattar lite.

Att de tar mer för "gamla" Ultran just nu känns bara konstigt, vill de inte bli av med lagren?

Skulle behöva byta operatör helt, ledningen har förlorat förståndet. Ursäkta offtopic, men dessa fantasipriser börjar bli för mycket.

När hade Tele2 99kr för 5GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När hade Tele2 99kr för 5GB?

Jag hade det hos Tele2 från typ 2015 till början av 2023. Eller tekniskt sett så uppgraderade de till 8GB och senare 10GB per månad men behöll priset på 99 kr per månad.
Så det hade jag i några år, tills de bestämde sig för att kontakta mig och meddela att de "uppgraderade" mig till 5GB (halverade datamängden) samtidigt som de ökade priset till 149 kr per månad.

Då sade jag upp abonnemanget

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Jag hade det hos Tele2 från typ 2015 till början av 2023. Eller tekniskt sett så uppgraderade de till 8GB och senare 10GB per månad men behöll priset på 99 kr per månad.
Så det hade jag i några år, tills de bestämde sig för att kontakta mig och meddela att de "uppgraderade" mig till 5GB (halverade datamängden) samtidigt som de ökade priset till 149 kr per månad.

Då sade jag upp abonnemanget

Okej men de sa att de inte att de ville ge dig ett bra pris mer?

Skrivet av davvarn:

Fett osäker på om man ska byta till en S24U.
Har idag en Xiaomi Mi 11 Ultra och jämför man specs så är det inte avsevärt stor skillnad.

T.o.m. bättre specs på min 11 Ultra på vissa saker.
IR-blaster, 20 MP front-/selfiekamera(dock ingen 4K-video)
Högre snabbladdning och väldigt mycket högre trådlös laddning.
Dual LED blixt
Mer MP på ultrawide-kameran. 48 gentemot 12 MP.

Nackdelen med min Xiaomi är att batteritiden har blivit avsevärt sämre sen jag köpte den 2021.
Har bytt batteri men funkar fortfarande skit, får ladda 2 ggr om dagen ibland. Framförallt kameran slukar batteri.
Och skärm är något repig och ful.
Så osäker på om man ska byta fler delar och kanske se om det går att flasha annat firmware.
Eller om man ska gå på en S24U..

Du vet väl att 48 är inte nödvändigtvis är fyra gånger bättre än 12? Om det nu ens är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej men de sa att de inte att de ville ge dig ett bra pris mer?

De erbjöd mig 5 GB för 129 kr i månaden (och som sagt, tidigare hade jag 10 GB för 99 kr i månaden), vilket inte var tillräckligt bra för mig

Permalänk

någon som har sett att AI funktionerna endast kommer vara kostnadsfria till slutet på 2025. Vad som händer sen vet man inte ännu. väldigt dåligt av samsung att inte presentera det.

Hela grejen med S24 verkar ju vara AI. att sen i det finstilta skriva att det endast är kostnadsfritt till slutet av 2025 känns som en scam.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

De erbjöd mig 5 GB för 129 kr i månaden (och som sagt, tidigare hade jag 10 GB för 99 kr i månaden), vilket inte var tillräckligt bra för mig

Tråkigt! Speciellt när man varit kund så länge. Hittade du ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt! Speciellt när man varit kund så länge. Hittade du ett bra alternativ?

Nej tyvärr gjorde jag inte det
Vimla 8 GB. Har kostat 150 kr i månaden, tror de höjer till 160 kr nu.

Permalänk
Medlem

För er som har Benify så finns det en hel del erbjudanden på S24-serien. T.ex. så kostar en S24 Plus 256gb 11 592 kr. Byter man in sin gamla telefon så får man 500kr extra rabatt. Skulle jag byta in min S20+ så skulle slutpriset landa på 9 537 kr.

Permalänk
Medlem

22500 kr för toppmodellen, vad tänker de med?
Sitter på 10 Note+ 512GB och den var betydligt billigare.

Titaniummög och androiduppdateringar som trissar upp priset?
Och AI-eländet...