Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Så är det säkert i vissa delar av landet. Utav är dessutom korrekt enligt SAOL, men låter väldigt gammaldags i mina öron. Det har fått lite av fin-i-kanten-varning över sig här i söder.
Angående Lägg utav!: när jag var i Finland sade finlandssvenskarna Ids inte! Det lät verkligen gammaldags i mina öron. Men finlandssvenskan i sig låter som en ålderdomlig svensk dialekt. Läs lite finlandssvenska nyheter på webben eller se en film som är textad på finlandssvenska så förstår du vad jag menar.

Språket var bättre förr (särskilt innan verbreformen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det inte är stenskott eller annan tydlig åverkan skulle jag höra av mig. Det borde ju vara garanti kvar

Trodde först det kunde vara spänningar. Men sen såg det ut som där va ett "skott" närmare balken, så troligtvis är det ett stenskott som orsakat det

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Personen jag delade jag delade liggvagn med i Mars 2023 kan fara åt h*lvete! Han hade Avril Lavigne - Complicated som ringsignal. Telefonen ringde klockan ~05:26 och jag vaknade av "I see the way you're acting like you're somebody else *Gets me frustrated"-delen.
VARJE morgon sedan dess har jag haft den där förbaskade låten i skallen. SUCK.

Format
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Alltså, vem, år 2024 designar en webbsida eller app med POPUPS?
Jag menar inte GDPR skiten utan andra popups.

Det irriterar ju bara. Har så svårt att förstå det designbeslutet....
"Hörrni grabbar jag har en idé, vi sätter en POPUP här på första sidan som följer användaren, höhö"
"JA så gör vi, kanon idé!"

Suck.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Alla dj-vlar som inte kan bära reflexer. Mörkklädda är snudd på allihop med. Köra genom stan och sitta på helspänn för att någon mörkklädd spättar ut på övergångsställe tre meter framför en och man inte ser dem.

Ser inte en enda som har reflex i mörkret.

Medhåll. Och eftersom man som förare måste sakta ner vid övergångsställe eller korsningar (korsning = övergångsställe för gångare och cyklister tydligen) tror vettvillingarna att man saktat ner för att släppa över dem, när man egentligen inte ser ett skit pga möte, oväder, etc. Så när man krypkör fram, och tror att den där gångaren ska stanna, nej, då går fanskapet över utan att ens släppa blicken från mobilen; i perifersynen har ju en bil stannat för att släppa fram en.

Skrivet av sredder:

Stör mig på alla j-vla bilistjä-lar som kör för fort i stan och tycker att alla ska rätta sig efter deras lagöverträdelse!

Absolut. Speciellt nu när det är halkigt och jävligt är det ju extra viktigt att hålla avstånd etc. Jag kan ligga i 50 på 80-väg, med rätt nya Nokia-däck, och hålla i mig för glatta livet, och blir ändå bli omkörd mer eller mindre kontinuerligt. Men en del tycker säkert att jag stoppar upp trafiken och framtvingar nödvändiga omkörningar. Det märkliga är även avståndsbedömningen folk gör, det är ju rent fysiskt svårt att byta fil då avståndet mellan bilarna är ungefär som vid fickparkeringar. Och, det oerhört märkliga är att jag flera gånger sett folk hålla samma (extremkorta) avstånd till polisbilar. Märkligast: Polisen har inte stoppat dem.

Körde f.ö mellan Jönköping och Borås i snöväder, blev knappt omkörd alls på 2+1-vägen, bilister lade sig till vänster för omkörning men gav upp pga väglag och sikt. Likt förbannat ska 2 långtradare blåsa om och sabotera för folk speciellt när filerna sedan går ihop. På dessa flera mil 2+1-väg tror jag långtradarna tjänade 500 meter. När motorvägen sedan återkom kan man konstatera att de inte tjänade många sekunder på sina (i mina ögon) vansinnesomkörningar. Har jag gnällt på detta redan? *funderar*. Oavsett, värt att gubbgnälla på en gång till.
--
Annars vill jag gnälla på att Samsung förbättrat bort möjligheterna att välja 2G, 3G, eller 3G/2G, etc, som mobilnät. Finns bara 5G/4G/3G/2G, 4G/3G/2G osv. Finns säkert goda skäl till detta. Men ibland VILL man ju välja ett specifikt nät, ska man inte få göra det längre? (tips till alla andra som förargas över detta: använd Netmonster eller liknande app för att kunna välja ändå)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Beginner:

Alla dj-vlar som inte kan bära reflexer. Mörkklädda är snudd på allihop med. Köra genom stan och sitta på helspänn för att någon mörkklädd spättar ut på övergångsställe tre meter framför en och man inte ser dem.

Ser inte en enda som har reflex i mörkret.

Förstår fortfarande inte varför vinterjackor inte innehåller mer inbyggda reflexer, min sail racing har en reflex tyvärr är den placerad bakom huvan så den hjälper inte.

Min cykeljacka den kan du dock inte missa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Förstår fortfarande inte varför vinterjackor inte innehåller mer inbyggda reflexer, min sail racing har en reflex tyvärr är den placerad bakom huvan så den hjälper inte.

Min cykeljacka den kan du dock inte missa.

Jag och frugan kör reflexvästar när vi är ute och går. För mycket dårar och volvoraggare på gatan för att inte ha det. Jycken med har reflexer över hela selen och en blinkande lampa runt halsen. Kan aldrig vara för försiktig. Förstår inte riktigt hur folk tänker när dom ränner runt i vintermörket helt klädda i svart. Med ögonen limmade på mobilen såklart.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Körde f.ö mellan Jönköping och Borås i snöväder, blev knappt omkörd alls på 2+1-vägen, bilister lade sig till vänster för omkörning men gav upp pga väglag och sikt. Likt förbannat ska 2 långtradare blåsa om och sabotera för folk speciellt när filerna sedan går ihop. På dessa flera mil 2+1-väg tror jag långtradarna tjänade 500 meter. När motorvägen sedan återkom kan man konstatera att de inte tjänade många sekunder på sina (i mina ögon) vansinnesomkörningar. Har jag gnällt på detta redan? *funderar*. Oavsett, värt att gubbgnälla på en gång till.

Hur folk kör på 2+1vägar är något man aldrig kan gnälla för mycket på...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Alla möten som läggs mellan kl 11:00 till 13:00 på lunchtiden

Ja det är skitsvårt att hitta tid när folk är lediga för möten. Det senaste har flera insett att det finns en dag mitt på dagen som typ ingen är bokad på. Det har inneburit att jag dag efter dag är uppbokad kl 11:00 till 13:00 på möten.
Alla lunchrestauranger i närheten öppnar kl 11:00, kl 13:00 är det rester av de minst populära rätterna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla möten som läggs mellan kl 11:00 till 13:00 på lunchtiden

Ja det är skitsvårt att hitta tid när folk är lediga för möten. Det senaste har flera insett att det finns en dag mitt på dagen som typ ingen är bokad på. Det har inneburit att jag dag efter dag är uppbokad kl 11:00 till 13:00 på möten.
Alla lunchrestauranger i närheten öppnar kl 11:00, kl 13:00 är det rester av de minst populära rätterna kvar.

Boka dig själv på den önskade lunchtiden, och tacka kategoriskt nej till mötesinbjudningar eftersom du redan är bokad på annat möte.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla möten som läggs mellan kl 11:00 till 13:00 på lunchtiden

Ja det är skitsvårt att hitta tid när folk är lediga för möten. Det senaste har flera insett att det finns en dag mitt på dagen som typ ingen är bokad på. Det har inneburit att jag dag efter dag är uppbokad kl 11:00 till 13:00 på möten.
Alla lunchrestauranger i närheten öppnar kl 11:00, kl 13:00 är det rester av de minst populära rätterna kvar.

Man löser det genom att lägga in lunch och blockera kalendern.
Alternativt tacka nej till mötena.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Man löser det genom att lägga in lunch och blockera kalendern.
Alternativt tacka nej till mötena.

Skrivet av Choffe:

Boka dig själv på den önskade lunchtiden, och tacka kategoriskt nej till mötesinbjudningar eftersom du redan är bokad på annat möte.

Ja, jag får fundera på det. Det känns idiotisk som att skriva lunch varje dag och boka in detta, som om man kräver lunch en viss bestämd tid varje dag och inte är flexibel. Men när jag konstant hela tiden blir uppbokad på lunchen Kl 11:00 till 13:00 så får man göra något åt det. Jag kan ta lunch lite tidigare eller senare det är ok. Jag vill ej ha lunch innan restaurangerna är öppna eller efter deras lunch-erbjudande är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, jag får fundera på det. Det känns idiotisk som att skriva lunch varje dag och boka in detta, som om man kräver lunch en viss bestämd tid varje dag och inte är flexibel. Men när jag konstant hela tiden blir uppbokad på lunchen Kl 11:00 till 13:00 så får man göra något åt det. Jag kan ta lunch lite tidigare eller senare det är ok. Jag vill ej ha lunch innan restaurangerna är öppna eller efter deras lunch-erbjudande är kvar.

Man bokar såklart 11-13 som lunch och sen är man flexibel med när man faktiskt går

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det där är tyvärr Murphys femtonde lag, "Om du byter vindruta så dröjer det inte länge förrän du får ett nytt stenskott / rutan spricker"

Vilket ju så klart beror på att risken för stenskott är omvänt proportionellt mot hur repig rutan är kombinerat med hur många stenskott rutan redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vilket ju så klart beror på att risken för stenskott är omvänt proportionellt mot hur repig rutan är kombinerat med hur många stenskott rutan redan har.

Min ruta har en del ungefär horisontella repor från tidigare ägare som nog skrapat den med något olämpligt. Fick ett hyfsat stenskott förra vintern. Spricker rutan? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, jag får fundera på det. Det känns idiotisk som att skriva lunch varje dag och boka in detta, som om man kräver lunch en viss bestämd tid varje dag och inte är flexibel. Men när jag konstant hela tiden blir uppbokad på lunchen Kl 11:00 till 13:00 så får man göra något åt det. Jag kan ta lunch lite tidigare eller senare det är ok. Jag vill ej ha lunch innan restaurangerna är öppna eller efter deras lunch-erbjudande är kvar.

Skriv inte lunch i kalendern, utan ”privat avtalad tid”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Alla dessa skräptrådar i diverse forum!
I bästa fall har trådstartaren en krystad frågeställning men oftast bara en länk till tex en artikel. Det handlar inte sällan om helt orelevanta ämnen, tex en länk till en artikel i DN om nån som torrkokt sin pasta så den nästan började brinna och så en undran från TS om hen kokar sin pasta på rätt sätt. I ett ekonomiforum...

Antingen är dom nyare generationerna komplett ängsliga, inkompetenta och höga på bekräftelse eller så håller vi på att invaderas av ett nytt marknadsföringstrix som går ut på att droppa länkar till höger o vänster och maskera dom som seriösa inlägg. Jobbet contentcreator har fått ett syskon; linkcreator.
Antagligen för att öka inlänkning o pageranking "organiskt"

Sjukt störig oavsett

"Search Engine Optimization" heter det.

Allt för att höja dynga till skyarna och göra det svårare att hitta relevant information om man inte anger väldigt esoteriska sökuttryck.

Kostar väl 10 dollar för att få ut 1000 spampostningar med hjälp av några fattiga indiska studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skriv inte lunch i kalendern, utan ”privat avtalad tid”.

Bara sätt "Out of Office" och avvisa alla försök till mötesbokningar, i Outlook kan du nog t.o.m. sätta ett automatiskt filter för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Språket var bättre förr (särskilt innan verbreformen).

Du skulle nog gilla den här webbplatsen: https://gahlin.se/svenska-invektiv.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du skulle nog gilla den här webbplatsen: https://gahlin.se/svenska-invektiv.html

Oja, den listan gör mig alldeles varm inombords!

Permalänk
Medlem

Jag är inte ens gammal men känner mig som det. Älskade att spela och sitta vid datorn, bygga chassin själv, leka med luftflöde, optimera lagring och allt vad det var

Senast jag byggde en egen dator är nu 15 år sedan (!)

Då hade jag 2x21” CRT och två meter skrivbord, sen bytte jag till LCD, och hade TV inkopplad, uppgradera de ramminnet och hade 8st hårddiskar

Sen köpte jag en laptop för att kunna ha med sig, när man vande sig fick datorn samla damm. Lekte med den också, byggde en egen adapter med kartong för att montera en hårddisk i cd-sloten

Långsamt slutade jag tanka semesterbilder, smidigt med streaming, fick en mac via jobbet, riktig lön…

Det slog mig nu att min senaste laptop rasade sommaren 2022, ungefär samtidigt som min steam deck anlände. Och har inte saknat att ha en dator sedan dess. Jag har aldrig ens bootat windows 11, inte ens hos en kompis

Det allra mesta fungerar fint på en 5 år gammal mobil, spela några timmar i veckan på steam deck räcker bra. Håller nog en mus i handen max någon timme i månaden om jag orkar koppla in till tv och lira något fps…

Jag har ju det mesta kvar, alla gamla maskiner och hårddiskar fungerar så vitt jag vet. Senast jag bootade den stationära var flera år sedan dock. Brände en skiva till bilen på frugans laptop för ett år sedan, det är nog enda gången den datorn varit igång det året. Låtarna fick jag från youtube, och använde windows media player att bränna med

Insåg nu när folk pratade om Plex och Kodi och deras uppsättningar med NAS, med wake-on-lan i sommarstugan för remote backup, och allt vad det är att jag bara är hopplöst utanför allt nytt

Inte för att jag är intresserad eller så, men jag prioriterar annat och sitter aldrig och pillar längre. Sen finns det såklart en hel del annat man kan göra idag, allting ökar på alla ledder, så svårare att hänga med

Vet inte var jag vill komma med detta, men det är en annan värld vi lever i. Kommer framtida generationer ens veta att windows har ett register? Kommer man ens kunna eller behöva pilla i det? Hur ska jag föra vidare datorintresse utan att själv hålla på? Jag har inte ens ett skrivbord eller datorstol, eller ens en vanlig bildskärm hemma…

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla möten som läggs mellan kl 11:00 till 13:00 på lunchtiden

Ja det är skitsvårt att hitta tid när folk är lediga för möten. Det senaste har flera insett att det finns en dag mitt på dagen som typ ingen är bokad på. Det har inneburit att jag dag efter dag är uppbokad kl 11:00 till 13:00 på möten.
Alla lunchrestauranger i närheten öppnar kl 11:00, kl 13:00 är det rester av de minst populära rätterna kvar.

Jag lyckades få till möten under lunchtid på lunchrestaurang, t.o.m. på mina favritrestauranger. Nu var vi sällan mer än 5-8 pers på mötena men det gjorde att vi ofta fick långlunch. En till fördel var att projektbudgeten stod för lunchkostnaden.

Permalänk
Medlem

Sonen kallar allt ’pixligt’ för minecraft, lådor i affärer, mario till NES, pärlplattor, …

Vafan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag lyckades få till möten under lunchtid på lunchrestaurang, t.o.m. på mina favritrestauranger. Nu var vi sällan mer än 5-8 pers på mötena men det gjorde att vi ofta fick långlunch. En till fördel var att projektbudgeten stod för lunchkostnaden.

Ja det där är ett otyg... Jag fick till slut boka in min lunch i kalendern för att inte folk skuile kalla mig till möten.
Folk från andra länder verkar inte äta lunch för huvudtaget!?

edit: ser att jag svarade på fel inlägg Nu gav jag dig något att gnälla över i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Ja det där är ett otyg... Jag fick till slut boka in min lunch i kalendern för att inte folk skuile kalla mig till möten.
Folk från andra länder verkar inte äta lunch för huvudtaget!?

Detta är väl legio om man ska "överleva" mötesmarudörerna.

Eller annan sak om är skit.
De bokar till "frivilliga" möten över lunchen där det kommer presenteras information som är så viktig att det inte är "frivilligt" att vara med.
Väljer man att skippa så sitter man där med ett information-underskott

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Detta är väl legio om man ska "överleva" mötesmarudörerna.

Legio = många, oräkneliga...

Ser inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Legio = många, oräkneliga...

Ser inte riktigt vad du menar.

"Fråga: Enligt alla uppslagsböcker jag funnit betyder ”legio” ’oräkneliga’, ’stor mängd’. Men allt oftare hör och ser jag ordet använt som synonym till praxis, kutym, som i "Det är legio att man tar med en present till värdinnan".

Vad säger språkvetarna?

Svar: Språkvetarna säger att det rör sig om en feltolkning av vad legio står för. Det klassiska uttryckssättet med legio är "de är legio, ty de är många".
Man brukar använda det om icke önskvärda saker: "Felen är legio, ty de är många", "överträdelserna/dumheterna/missuppfattningarna i denna bok är legio".

Legio syftar ursprungligen på en romersk legion, en häravdelning på 6.000 man" -Artikel på DN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Legio = många, oräkneliga...

Ser inte riktigt vad du menar.

Skrivet av xc:

"Fråga: Enligt alla uppslagsböcker jag funnit betyder ”legio” ’oräkneliga’, ’stor mängd’. Men allt oftare hör och ser jag ordet använt som synonym till praxis, kutym, som i "Det är legio att man tar med en present till värdinnan".

Vad säger språkvetarna?

Svar: Språkvetarna säger att det rör sig om en feltolkning av vad legio står för. Det klassiska uttryckssättet med legio är "de är legio, ty de är många".
Man brukar använda det om icke önskvärda saker: "Felen är legio, ty de är många", "överträdelserna/dumheterna/missuppfattningarna i denna bok är legio".

Legio syftar ursprungligen på en romersk legion, en häravdelning på 6.000 man" -Artikel på DN.

Om något förekommer i stort antal, dvs är många, så blir det (beroende på situation) vanligt förekommande, och jag skulle säga att är ungefär i den sistnämnda betydelsen legio ganska ofta används. Snart i en SAOL nära dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Legio = många, oräkneliga...

Ser inte riktigt vad du menar.

@Gustav-P menar nog "legitimt" i betydelsen "berättigat / lovligt / OK". Har sett det (felaktigt) förkortat till "legio" ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

@Gustav-P menar nog "legitimt" i betydelsen "berättigat / lovligt / OK". Har sett det (felaktigt) förkortat till "legio" ganska ofta.

Tja.. då har jag lärt mig en en ny sak idag.
Har faktiskt använt Legio i betydelsen att det är "vanligt".
Tur i oturen är ju att det just i detta fallet varit vanligt väldigt många gånger (kanske inte 6000 men ändå )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.