EU kan få egen App Store för IOS

Permalänk
Melding Plague

EU kan få egen App Store för IOS

Efter påtryckningar från EU kan Apple lansera en separat App Store för IOS-enheter som tillåter installation från tredjepartbutiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha riktigt slag i magen för alla i USA om Apple gör detta!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det enda som kommer säljas i US-appstore är VPN-appar.

Permalänk

EU styr upp Apple!😂 några år till med fix så kanske man kan köpa sin första iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Det enda som kommer säljas i US-appstore är VPN-appar.

Det lär vara kopplat till användarens Apple ID, likt hur det fungerar idag med Apples tjänster och funktioner, så VPN hjälper nog inte. Man kommer nog bli tvungen att göra ett nytt Apple ID, så det är nog väldigt få nuvarande användare som kommer göra det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det lär vara kopplat till användarens Apple ID, likt hur det fungerar idag med Apples tjänster och funktioner, så VPN hjälper nog inte. Man kommer nog bli tvungen att göra ett nytt Apple ID, så det är nog väldigt få nuvarande användare som kommer göra det.

Kan man ändra sin lokalisation i sitt Apple-ID? Använder inte Apples ekosystem, så har ingen vidare koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Kan man ändra sin lokalisation i sitt Apple-ID? Använder inte Apples ekosystem, så har ingen vidare koll.

har inte heller koll på apple men gissar att det är minst lika bökigt som med google play. måste till GPS och betalningsmetod i rätt valuta innan den accepterar den nya platsen fullt ut.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Kan man ändra sin lokalisation i sitt Apple-ID? Använder inte Apples ekosystem, så har ingen vidare koll.

Det är möjligt att göra, men ingenting som dom flesta vill. Man måste avbryta alla eventuella prenumerationer på tjänster/appar som är kopplade till ens Apple ID, man behöver betalmetod som fungerar i landet man byter till, man kan inte vara med i en familjegrupp när man byter m.m.

Så generellt är det nog ingenting som dom flesta vill göra.

https://support.apple.com/sv-se/HT201389

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade velat ha en möjlighet att tacka nej till detta med.

Permalänk
Medlem

USA kommer nog också införa liknande lagar i framtiden. Man brottas med det där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hade velat ha en möjlighet att tacka nej till detta med.

Nu vet vi ju inte hur dom löser det, men det bör ju vara valfritt att installera saker som inte finns i officiella app-butiken?

Om inte EU säger emot så skulle det inte förvåna mig om man först blir tvungen att bekräfta om man vill kunna installera appar från andra ställen eller butiker.

T.ex. en popup första gången man startar app-butiken där man helt enkelt bockar i ifall man vill ha möjligheten eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det var då verkligen på tiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

EU kommer med släggan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hade velat ha en möjlighet att tacka nej till detta med.

Man behöver inte göra saker bara för att det är möjligt att göra saker. Så du kan lugnt fortsätta använda AppStore som vanligt och ignorera dessa nya features.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu vet vi ju inte hur dom löser det, men det bör ju vara valfritt att installera saker som inte finns i officiella app-butiken?

Om inte EU säger emot så skulle det inte förvåna mig om man först blir tvungen att bekräfta om man vill kunna installera appar från andra ställen eller butiker.

T.ex. en popup första gången man startar app-butiken där man helt enkelt bockar i ifall man vill ha möjligheten eller inte.

Ja precis, jag hoppas verkligen det. Inget intresse av att luckra upp säkerheten på min enhet. Vill heller inte att iOS blir Android.

Permalänk
Medlem

Sen kommer Iphone användarna klaga på att deras telefoner blir kapade eller att deras data avlysnas pga 3:e partsappar som Apple inte har kontroll på innan dom släpps in i appbutiken. Grattis EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Ja precis, jag hoppas verkligen det. Inget intresse av att luckra upp säkerheten på min enhet. Vill heller inte att iOS blir Android.

Med tanke på att Android har haft en varning när man aktiverar denna möjlighet sedan tidigt 2000-tal så ser jag inte varför Apple inte också skulle kunna ha det.

Du kan nog räkna med att Apple kommer att göra det så svårt/irriterande som lagligen möjligt att aktivera denna funktionalitet, så du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Google kanske tar tillfället i akt och gör Play Store cross-platform. Det vore lite häftigt att kunna dela sitt app-bibliotek mellan alla devices.

Permalänk
Medlem

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?
Bara nyfiken. Behöver inget flame war men om någon har några exempel?

Permalänk
Medlem

Kan man köpa Brysselkål där?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Teorin är att det kommer att bli som på Macar idag, med undantaget att man inte kan välja "kör allt". Dvs alla appar måste vara signerade av utvecklaren med ett cert från Apple, och Apple kallar tillbaka det certet om det visar sig att det är malware. Apple kommer fortsätta att kräva 27% av intäkterna om man säljer något på plattformen men utanför deras butik, som licens för att man använder APIerna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?
Bara nyfiken. Behöver inget flame war men om någon har några exempel?

Det varierar förstås kraftigt från person till person, men det kan vara allt från emulatorer och webbläsare som inte använder Apples WebKit till mediaspelare (t.ex. Kodi) och xCloud.

Jag ser gärna att detta blir möjligt på Apple TV så att man kan använda xCloud eller GeForce Now framför TVn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det varierar förstås kraftigt från person till person, men det kan vara allt från emulatorer och webbläsare som inte använder Apples WebKit till mediaspelare (t.ex. Kodi) och xCloud.

Jag ser gärna att detta blir möjligt på Apple TV så att man kan använda xCloud eller GeForce Now framför TVn.

Mediaspelare finns ju redan, VLC är alldeles utmärkt. Streaming-appar hade varit kul, men eftersom de bolagen vill behålla en relation med Apple så tror jag inte att det händer. Emulatorer är väl det stora.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Ja precis, jag hoppas verkligen det. Inget intresse av att luckra upp säkerheten på min enhet. Vill heller inte att iOS blir Android.

Är ingen som tvingar dig att installera appar utanför app store.

Skrivet av Bjirn:

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?
Bara nyfiken. Behöver inget flame war men om någon har några exempel?

Behöver ju inte finnas något nytt, bara att det finns konkurrens. Kan väl även vara en store som inte tar 30% i avgift.

Firefox utan webkit hade varit nice eller en app för Stremio t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?
Bara nyfiken. Behöver inget flame war men om någon har några exempel?

Fortnite skulle jag gissa är en. Den togs väl bort då Epic och Apple inte kom överens. Epic ville kunna ta betalt själva inne i appen via deras egen betallösning, vilket inte Apple tillåter då de inte får sina 20-30% i sådana fall.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Kan man ändra sin lokalisation i sitt Apple-ID? Använder inte Apples ekosystem, så har ingen vidare koll.

Ganska lätt att bara byta land på App Store, ladda hem det man vill, och sedan byta tillbaka igen.

Min sambo laddar emellanåt hem gratisappar som endast finns i japanska App Store.

Som andra varit inne på, så behöver man uppdatera betallösning och återaktivera prenumerationer efter byte. Dock är det inte svårare än vid förnyelse av betalkort.

Permalänk
Medlem

Ja tack, slippa vara helt limiterad av Apple vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?
Bara nyfiken. Behöver inget flame war men om någon har några exempel?

Webbläsare som inte är ett skal över Apples egen motor är väl ett givet exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det varierar förstås kraftigt från person till person, men det kan vara allt från emulatorer och webbläsare som inte använder Apples WebKit till mediaspelare (t.ex. Kodi) och xCloud.

Skrivet av mpat:

...Emulatorer är väl det stora

Skrivet av LeVvE:

Behöver ju inte finnas något nytt, bara att det finns konkurrens. Kan väl även vara en store som inte tar 30% i avgift.
Firefox utan webkit hade varit nice eller en app för Stremio t.ex.

Skrivet av svolter:

Fortnite skulle jag gissa är en. Den togs väl bort då Epic och Apple inte kom överens. Epic ville kunna ta betalt själva inne i appen via deras egen betallösning, vilket inte Apple tillåter då de inte får sina 20-30% i sådana fall.

Skrivet av lhugo:

Webbläsare som inte är ett skal över Apples egen motor är väl ett givet exempel.

Tack för alla svar, ja webläsare kan jag förstå, tycker iofs Safari funkar prima men är med på principen.
Emulatorer, jag tror iofs marknaden utöver en del nördar som installerar det för att det går och använder det sen en gång är ganska minimal. Men absolut, jag har självt byggt en arkadmaskin med en rpi4 för emulering så förstår den också.
Fortnite och andra appar som tycker Apple är för "dyra", tja vet inte... där håller jag inte riktigt med, men OK
Tack för input, bara jag får behålla min walled garden utan att störas av andras valfrihet blir nog detta bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tack för alla svar, ja webläsare kan jag förstå, tycker iofs Safari funkar prima men är med på principen.
Emulatorer, jag tror iofs marknaden utöver en del nördar som installerar det för att det går och använder det sen en gång är ganska minimal. Men absolut, jag har självt byggt en arkadmaskin med en rpi4 för emulering så förstår den också.
Fortnite och andra appar som tycker Apple är för "dyra", tja vet inte... där håller jag inte riktigt med, men OK
Tack för input, bara jag får behålla min walled garden utan att störas av andras valfrihet blir nog detta bra!

Apple godkänner inga som helst "vuxen-appar". Det kanske inte spelar jättestor roll för iPhone, men för Vision Pro (VR-headsetet) är det kanske en viktig fråga...