Nästa generation AMD Ryzen uppges vara i massproduktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

En X800X3D/X900X3D av denna kan det nog bli. Bör vara ett skapligt kliv från 5900X. Blir nog bara en X900X3D om de har fläsk-cache på båda CCD.

Typ liknande tankar här. Kör även jag en 5900X i dagsläget och att gå ner till åttakärnigt skulle suga men samtidigt om cache-problemet fortfarande finns med nästa gen X3D.

7800X3D är en maffig CPU men lite svårt att motivera att backa i specs för min del. Men vi får se.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag uppgraderade från AM4 -> AM5 vid bf 2023 när 7800X3D var på rea och Asrock just släppt lite mer resonliga mini-ITX AM5-brädor. Ångrar inget alls, det är "första" som i första generationen på AM5 olikt var jag investerade i AM4.

Så kommer att hoppa 8000-serien, blir det ingen till på AM5 efter det har jag sannolikt inte tjänat något på att ha skaffat första processorgenen på AM5 (annat än en bra CPU till ett hyfsat pris som sannolikt håller i några år : ) )
(Det är inte särskilt lockande att köpa en 8000 när 9000-introas på ny sockel skulle jag tro)

Du har en poäng här helt klart. Det blir nog att uppgradera till en 7800X3D i år i alla fall. Den blir ju inte sämre för att det kommer något nytt heller direkt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Har fler uppgraderingsmöjligheter om jag köper första processorn på AM6 än sista på AM5.

Å andra sidan, så som AM5 började köper jag inte gärna första processorn på en ny sockel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

X3D är inte en refresh utan samma generation. Den har bara mer cache helt enkelt. 7800X3D är ett Zen 4 chip.

Jag har en X3D själv, vet vad det är men du förstod nog vad jag mena men förtydligar:
De behöver inte släppa en ny "arkitektur" varje år för X3D tar ett kliv i steg med en ny generation, istället för att släppa en refresh ala 14th gen från intel så kan AMD bara sätta på mer cache så får de samma/bättre effekt än en refresh/"ny" arkitektur.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad spelar det för roll om det är AM6 eller AM5?

Förhoppningsvis så har AM6 inte en sockel som är kylarkompatibel med AM4 och därmed en vettigare IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

pyspunka? Tycker inte direkt att min 5800x3d som i vissa spel är bättre än 14900k är någon pyspunka direkt, eller det faktum att 5950x/7950x/7950x3d i tunga produktivitets tester är ljusår mer effektiva än motsvarande hos intel.

...att Intel har pyspunka , trodde väl det var självförklarligt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vi kommer alltså få se 5000-serien samexistera med 8000? Helt galet faktiskt att de släpper processorer på så skilda tekniker samma år

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Jag har en X3D själv, vet vad det är men du förstod nog vad jag mena men förtydligar:
De behöver inte släppa en ny "arkitektur" varje år för X3D tar ett kliv i steg med en ny generation, istället för att släppa en refresh ala 14th gen från intel så kan AMD bara sätta på mer cache så får de samma/bättre effekt än en refresh/"ny" arkitektur.

Ja det är ett bra sätt att kontra Intels Arrowlake i slutet av året att släppa en X3D version av Zen 5. Sedan tror jag AMD jobbar på att integrera X3D så att alla modeller har extra cache men vi får se om det kommer bli så för extra cache kostar mer kisel.

Skrivet av medbor:

Vi kommer alltså få se 5000-serien samexistera med 8000? Helt galet faktiskt att de släpper processorer på så skilda tekniker samma år

Det kommer bli en stor skillnad i prestanda mellan Zen 3 och 5 ja men många som sitter på sämre Zen 3 modeller kan uppgradera till Ryzen 5700X3D och ändå få en stor prestandaskjuts så man kan lungt sitta kvar på Zen 3 ett tag till tills man slutligen kanske uppgraderar till Zen 5 eller 6 och också stanna kvar i AMDs ekosystem.

Skrivet av SuperSverker:

Denna typen av rykten får alltid språngbräda när AMD ryktas med nya produkter - De senaste 5-6 åren har det varit pyspunka på allt, så jag är tveksam...

På vilket sätt skulle det vara pyspunka? AMD Ryzen säljer som aldrig förr likaså för deras Epyc modeller. Ja RDNA3 var lite av en besvikelse och jag trodde det skulle vara tio procent snabbare men det är fortfarande bra och prisvärda grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Verkar som INTEL har ny tillverkningsteknik på gång 20A samt nytt sätt att förse processorn med ström.
Med den nya tekniken kommer INTEL att ligga före både TSMC och Samsung.

https://spectrum.ieee.org/intel-20a
https://fuse.wikichip.org/news/5943/intel-announces-20a-node-...
https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/powervi...

Om INTEL lyckas ro allt i land återstår att se...
Kanske kan vi få se en kamp mellan AMD och INTEL denna gång...?

MER ström? Really? Börjar bli löjligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

MER ström? Really? Börjar bli löjligt..

Om jag fattat rätt så handlar det om att minska resistansen (ledningslängder etc) inuti chipet och på så sett minska effektuttaget.

Permalänk
Medlem

Om de blir ca 30% bättre eller energieffektivare så blir det en sån här platform (och inte kostar skjortan)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Stör mig att om ryktena för PS5 Pro och detta stämmer så lanseras den med 3 generationer gammal design.

Borde inte en av de billigaste Zen5 vara ett bättre val istället?

Definera "bättre".
Mer prestanda? Absolut, men det finns fler aspekter att väga in för en "mid-gen upgrade". Varav en är att bas-konsolen fortfarande är, med råge, huvudprodukten och att man inte vill avvika för mkt från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

På vilket sätt skulle det vara pyspunka? AMD Ryzen säljer som aldrig förr likaså för deras Epyc modeller. Ja RDNA3 var lite av en besvikelse och jag trodde det skulle vara tio procent snabbare men det är fortfarande bra och prisvärda grafikkort.

Om det nu är så att det känns orimligt att det skulle vara AMD som har pyspunka, så kanske man ska titta vilket svar referensen anger för det kan vara så att man drar fel slutsatser.

Diskussionen tidigare handlade om tt Intel nu fått massa rykten om hur fantastisk deras nästa generation är, vilket alltid händer när AMD är påväg att släppa nya produkter , men det blir ju oviktigt eftersom Intel haft sån pyspunka senaste åren.

Jag fattar att det var otydligt men att behöva förtydliga flera gånger var en första för mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Definera "bättre".
Mer prestanda? Absolut, men det finns fler aspekter att väga in för en "mid-gen upgrade". Varav en är att bas-konsolen fortfarande är, med råge, huvudprodukten och att man inte vill avvika för mkt från den.

Varför inte? Pro är inte avsedd för mainstream utan riktar sig främst till de som är entusiaster eller har mindre trång plånbok och förmodligen då har investerat i en nyare TV, alltså säkert ca 15% av PS5 köparna. Det bör inte heller vara svårt att optimera FPS och upplösning jämfört med grafik.

Det vore också dumt att inte avvika från huvudprodukten då den bör särskilja sig rätt mycket i pris och ska ha en målgrupp att rikta sig till. Frågan är om det räcker att höja de grafiska inställningarna från low till medium jämfört med PC för att sälja konsoler för säkert 2000Kr mer? Att få närma sig att maxa sin "nya"(tidigt 2020 och framåt) TV lär ju vara ett betydligt mer lättsålt argument för målgruppen. Sony säljer ju nu också sådana TV-apparater som har brist på material att visa. Bättre att vänta till nästa generation innan dem fokuserar för hårt på Raytracing, då det också kan försvåra kompabilitet.

Det bör också kunna hjälpa VR en hel del, så väldigt många i den målgruppen skulle säkert vara villiga att uppgradera.

GT7 med 90-120FPS skulle vara riktigt nice i VR.
Eller Resident evil utan reprojection. RE är bra ändå, men det skulle göra stor skillnad för bland annat illamående och bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Det jag är intresserad på är värmen/kylningen då 7000 blev lite knasig då kretsarna satt lite mer neråt än i mitten. Samt tjock heat spreader som inte gjorde saken bättre.

Exakt. På ett sätt är det trevligt att inte behöva byta kylare eller köpa eftermarknads-monteringskit. Men detta skedde på stor bekostnad av värme. 7000-serien är trots detta bra mycket mer energieffektiv än intels prollar men tänk hur det hade kunnat vara med tunnare IHS. Det vattnas i munnen....

Skrivet av MarkSix:

Förhoppningsvis så har AM6 inte en sockel som är kylarkompatibel med AM4 och därmed en vettigare IHS.

Håller med. Förstår lockelsen i att "serva" sina kunder med bakåtkompabilitet osv och det i sig är bra. Men för en PC-snobb som ändå lägger relativt mycket pengar på sin dator är 1100:- för en ny NHD15 med "rätt" monteringssats inte så mycket att orda om om det innebär en tempsänkning by default. Sen brukar väl just Noctua erbjuda nya monteringskit om man kan uppvisa kvitto.

Skrivet av medbor:

Vi kommer alltså få se 5000-serien samexistera med 8000? Helt galet faktiskt att de släpper processorer på så skilda tekniker samma år

Fast samtidigt rätt nice. De som sitter på en Zen, Zen+ eller liknande kan lägga en vettig peng för en 5700X3D och få nära topprestanda i spel.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

En X800X3D/X900X3D av denna kan det nog bli. Bör vara ett skapligt kliv från 5900X. Blir nog bara en X900X3D om de har fläsk-cache på båda CCD.

Jag blev ändå positivt överraskad när jag tittade på senaste CPU-testerna från HUB eller GN där schedulerproblemen verkar som bortblåsta för 7950X3D - den presterade konsekvent likvärdigt eller bättre än 7800X3D.

Dock är jag smått allergisk mot lösningen AMD valt; att använda Gamebar. Verkligen smutsig lösning. Som Linuxanvändare är det ännu inte fungerande, trots att AMD gjort elva försök. Men snart kanske det blir ordning.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför inte? Pro är inte avsedd för mainstream utan riktar sig främst till de som är entusiaster eller har mindre trång plånbok och förmodligen då har investerat i en nyare TV, alltså säkert ca 15% av PS5 köparna. Det bör inte heller vara svårt att optimera FPS och upplösning jämfört med grafik.

Det vore också dumt att inte avvika från huvudprodukten då den bör särskilja sig rätt mycket i pris och ska ha en målgrupp att rikta sig till. Frågan är om det räcker att höja de grafiska inställningarna från low till medium jämfört med PC för att sälja konsoler för säkert 2000Kr mer? Att få närma sig att maxa sin "nya"(tidigt 2020 och framåt) TV lär ju vara ett betydligt mer lättsålt argument för målgruppen. Sony säljer ju nu också sådana TV-apparater som har brist på material att visa. Bättre att vänta till nästa generation innan dem fokuserar för hårt på Raytracing, då det också kan försvåra kompabilitet.

Det bör också kunna hjälpa VR en hel del, så väldigt många i den målgruppen skulle säkert vara villiga att uppgradera.

GT7 med 90-120FPS skulle vara riktigt nice i VR.
Eller Resident evil utan reprojection. RE är bra ändå, men det skulle göra stor skillnad för bland annat illamående och bildkvalité.

Generellt brukar det vara så att grafik och GPU prestanda är lättare att skala än CPU prestanda.
Att CPU prestanda kan påverka annat än bara grafik.
Så konsol tillverkare som släpper en uppdaterad Pro modell,
De vill väl såklart inte att nya Pro ska ha sämre CPU prestanda än den gamla,
Men de vill kanske heller inte att den nya har mycket bättre CPU prestanda än den gamla.

Så folk som har den ursprungliga konsolen inte blir lidande mer än detaljnivå.

Det var väl när Microsoft gjorde Xbox One slim som slim versionen officiellt hade samma prestanda som originalet, men inofficiellt var kanske runt 5-10% snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Generellt brukar det vara så att grafik och GPU prestanda är lättare att skala än CPU prestanda.
Att CPU prestanda kan påverka annat än bara grafik.
Så konsol tillverkare som släpper en uppdaterad Pro modell,
De vill väl såklart inte att nya Pro ska ha sämre CPU prestanda än den gamla,
Men de vill kanske heller inte att den nya har mycket bättre CPU prestanda än den gamla.

Så folk som har den ursprungliga konsolen inte blir lidande mer än detaljnivå.

Det var väl när Microsoft gjorde Xbox One slim som slim versionen officiellt hade samma prestanda som originalet, men inofficiellt var kanske runt 5-10% snabbare.

Varför skulle den som har ursprungliga konsolen bli lidande av att Pro varianten har en FPS target på 90-120FPS istället för 60 som den nuvarande kör och som den då skulle fortsätta köra?

Mixtra med raytracing och optimera scener för GPU låter mycket krångligare.

Tycker det låter konstigt att gimpa maskinen bara för att man tror att de som kör med standard skulle vara missnöjda med nuvarande ifall Pro var för bra.

Det låter som en flaskhals när GPUn får mer än dubbla prestandan medans CPUn får upp till 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Som Linuxanvändare är det ännu inte fungerande, trots att AMD gjort elva försök. Men snart kanske det blir ordning.

Nyaste versionen av Ferals Gamemode fixar 7900x3d och 7950x3d (samt Intels e-cores) på exakt samma sätt som Gamebar fixar det i Windows.

Skrivet av Keffmode:

Nån som vet hur de tänkt göra med kommande 12/16-kärniga X3D-processorer? Kommer de fortfarande bara lägga cachen på enbart en av CCDerna?

Ganska troligt att de kommer att fortsätta med det, de såg ju själva ingen prestandavinst i spel eller annat med 7900x3d och 7950x3d med extra cache på båda CCD:erna och då lär de ju inte se något med ännu bättre CCD:er heller. Och de typer av laster som får nytta av både många kärnor och mycket L3 ska ju då köpa dyra versioner av EPYC istället.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara, jag är för tappad för detta, dessa 8xxxG-processorer de annonserat, är det laptopkretsar, eller heter nästa generations X-varianter G istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Någon som kan förklara, jag är för tappad för detta, dessa 8xxxG-processorer de annonserat, är det laptopkretsar, eller heter nästa generations X-varianter G istället?

G-suffixet innebär att de har inbyggd GPU

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

G-suffixet innebär att de har inbyggd GPU

Okej, så dessa är alltså inte nästa mainstreamversion av Ryzen, utan laptopkretsar med GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Okej, så dessa är alltså inte nästa mainstreamversion av Ryzen, utan laptopkretsar med GPU?

De är för Desktops, 8700g är en 7700 med inbyggd iGPU, högre frekvens (4,2Ghz mot 3,8Ghz) men bara halva mängden L3 cache. Så de är inte för laptops utan troligen för företags-desktops som bara kör office.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Någon som kan förklara, jag är för tappad för detta, dessa 8xxxG-processorer de annonserat, är det laptopkretsar, eller heter nästa generations X-varianter G istället?

AMD har namngivit såhär sedan 2018-02, här finns många exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

AMD har namngivit såhär sedan 2018-02, här finns många exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors

Okej, då kommer det vanliga varianter om några månader, helt enkelt Tack!