Nästa generation AMD Ryzen uppges vara i massproduktion

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation AMD Ryzen uppges vara i massproduktion

Nästa generation av AMD:s processorer med arkitekturen Zen 5 ska enligt uppgift befinna sig i massproduktion inför lansering senare i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med zen5c med x3d! 32 kärnor och 3d minne!

Inte så troligt men man kan alltid koppas

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Musikälskare

Jag väntar med spänning!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jahapp, jag som tänkte uppgradera till en 7800X3D i år.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Så Zen 6 blir också AM5 och först "Zen 7" blir AM6 ser det ut som. Jag inväntar nog AM6 såvida inte Zen 6 är sagolikt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Stör mig att om ryktena för PS5 Pro och detta stämmer så lanseras den med 3 generationer gammal design.

Borde inte en av de billigaste Zen5 vara ett bättre val istället?

Hade varit trevligt att få användning av moderna TV-apparaters Hz, har man betalt extra för bra spelTV så är det inte farfetched att vilja han en konsol som kan dra nytta av detta.

Permalänk

Är typ förbättringen endast Ai? Inte fel med bättre Ai men många här vill ha mer än enbart detta.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Varg:

Jahapp, jag som tänkte uppgradera till en 7800X3D i år.

Sitter i samma båt, det blir att vänta...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Verkar som INTEL har ny tillverkningsteknik på gång 20A samt nytt sätt att förse processorn med ström.
Med den nya tekniken kommer INTEL att ligga före både TSMC och Samsung.

https://spectrum.ieee.org/intel-20a
https://fuse.wikichip.org/news/5943/intel-announces-20a-node-...
https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/powervi...

Om INTEL lyckas ro allt i land återstår att se...
Kanske kan vi få se en kamp mellan AMD och INTEL denna gång...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Så Zen 6 blir också AM5 och först "Zen 7" blir AM6 ser det ut som. Jag inväntar nog AM6 såvida inte Zen 6 är sagolikt.

Beror på vad AMD menar med att stöda plattformen "fram till 2025 och längre". Det rullar ut "ny-gamla" processorer till AM4 fortfarande, 5700X3D kom denna månad, så kanske är så dom tänker.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Så Zen 6 blir också AM5 och först "Zen 7" blir AM6 ser det ut som. Jag inväntar nog AM6 såvida inte Zen 6 är sagolikt.

Vad spelar det för roll om det är AM6 eller AM5?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad spelar det för roll om det är AM6 eller AM5?

Har fler uppgraderingsmöjligheter om jag köper första processorn på AM6 än sista på AM5.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Blir lite stökigt för AMD nu för tiden när de släpper non-3D som i spel oftast är sämre än generationen innan… blir lite svårt att rekommendera dem då

Förhoppningsvis kan denna lansering driva ner priset på nya plattformen ännu mer? Vissa budgetbyggen kör ju fortfarande AM4

Permalänk
Medlem

Det jag är intresserad på är värmen/kylningen då 7000 blev lite knasig då kretsarna satt lite mer neråt än i mitten. Samt tjock heat spreader som inte gjorde saken bättre.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Om INTEL lyckas ro allt i land återstår att se...
Kanske kan vi få se en kamp mellan AMD och INTEL denna gång...?

Denna typen av rykten får alltid språngbräda när AMD ryktas med nya produkter - De senaste 5-6 åren har det varit pyspunka på allt, så jag är tveksam...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir lite stökigt för AMD nu för tiden när de släpper non-3D som i spel oftast är sämre än generationen innan… blir lite svårt att rekommendera dem då

Håller med men det är nog därför AMD inte släpper nya med 12 månader mellanrum längre? Som det är nu känns det som varje gen är 18-24mån emellan och X3D istället funkar som refresh emellan. Känns dumt o kalla X3D refresh såklart för prestanda ökningen i spel är helt sjuk för många titlar

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Denna typen av rykten får alltid språngbräda när AMD ryktas med nya produkter - De senaste 5-6 åren har det varit pyspunka på allt, så jag är tveksam...

Ryzen 3000 (Zen 2) och framåt har väl ändå varit ganska bra?
Eller föredrar du Bulldozer ?

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur de tänkt göra med kommande 12/16-kärniga X3D-processorer? Kommer de fortfarande bara lägga cachen på enbart en av CCDerna?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Blir nog en full uppgradering av hela datorn för min del när X3D kommer av denna.
Kommer bli dyrt

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Håller med men det är nog därför AMD inte släpper nya med 12 månader mellanrum längre? Som det är nu känns det som varje gen är 18-24mån emellan och X3D istället funkar som refresh emellan. Känns dumt o kalla X3D refresh såklart för prestanda ökningen i spel är helt sjuk för många titlar

X3D är inte en refresh utan samma generation. Den har bara mer cache helt enkelt. 7800X3D är ett Zen 4 chip.

Gissar att Zen 5 är byggd på 4nm och inte 3nm och det sista blir väl med Zen 6? Apple hade väl mer eller mindre ensamrätt på 3nm hos TMSC minst ett år från iPhone 15?

Hoppas på en lansering i maj och minst 20% bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

AI-funktioner nej tack. Mer staplat cacheminne - ja tack.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

De rykten jag hört (vilket var ett tag sedan nu) sa +19% IPC, men eventuellt lägre frekvens än Zen4, dock bara några hundra MHz. Men, det är rykten som sagt, och det hinner ju ändra sig åt både ena och andra hållet innan lansering. Hoppas på lansering runt sommaren.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Sitter i samma båt, det blir att vänta...

Jag orkar nog inte vänta och uppgraderar ändå.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Denna typen av rykten får alltid språngbräda när AMD ryktas med nya produkter - De senaste 5-6 åren har det varit pyspunka på allt, så jag är tveksam...

pyspunka? Tycker inte direkt att min 5800x3d som i vissa spel är bättre än 14900k är någon pyspunka direkt, eller det faktum att 5950x/7950x/7950x3d i tunga produktivitets tester är ljusår mer effektiva än motsvarande hos intel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Måste ju säga att AMDs senaste lanseringar varit helt OK, Intel har ju inte haft mycket att komma med på länge, ibland matchar dom eller är något snabbare men men energi åtgången har ju varit brutal.

Hade en 13600KF samt en 13700KF och när jag jämförde det mot mitt senaste inköp 7800X3D så är det helt sinnessjukt gällande energi effektivitet.

För samma FPS i många titlar så drog AMDn bara en fjärde del av strömmen. båda klockade/modifierade så långt det gick.

Curve optimizer för AMD samt testande av varenda kärna på Intel för individuella justeringar på alla kärnor för att maximera prestanda.

Men vi får se hur AM5 platformen håller sig, har mina misstankar om att den komer bli extremt kortlivad vilket är synd..

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

pyspunka? Tycker inte direkt att min 5800x3d som i vissa spel är bättre än 14900k är någon pyspunka direkt, eller det faktum att 5950x/7950x/7950x3d i tunga produktivitets tester är ljusår mer effektiva än motsvarande hos intel.

Du kanske menade att citera Sverker ?

Annars tycker jag generellt att AMD har varit ganska bra sen de kom med Ryzen.
Är väl i så fall främst första generationen Ryzen 1000, första generationen Zen jag är kluven om vad jag tycker.
Ser man AMD som i ett vakuum och bara konkurrerar mot sig själv så var första generationen Zen ett stort lyft mot vad AMD hade tidigare.

Men jämför man mot Intel så...
Ja Ryzen hade 6 och 8 kärniga modeller (samt 4 kärniga) och Intel hade bara 2 och 4 kärniga om man inte gick på HEDT eller server/workstation segmenten.
De extra kärnorna gjorde stor skillnad i vissa scenarion.
Men i andra scenarion spelar prestanda per kärna roll och där var första generationen långt efter Skylake och t.o.m. efter Hashwell.

Med Zen+ kom de åtminstone ikapp Hashwell men fortfarande efter skylake.

Med Ryzen 3000 och Zen 2 så kunde de på riktigt konkurrera med Skylake och sen dess har generationerna blivit ännu bättre.

SweClockers gjorde för ett par år sen en återblick med
Ryzen 7 1800X mot Core i7-7700K i spel – prestandaläget fem år senare

Där kan man se att generellt så är/var Kaby Lake fortfarande bättre än Ryzen 1000 (första generationen Zen) om man spelar annat än Cinebench.

Men Ryzen har blivit bättre sen 1000 serien och de flesta AM4 moderkort har stöd för nyare än Ryzen 1000 och går att uppgradera utan att byta moderkort om man vill.
Men de klarar ju inte den nya Zen 4 processorerna, då behöver man AM5 istället.

Edit

Skrivet av norrby89:

pyspunka? Tycker inte direkt att min 5800x3d som i vissa spel är bättre än 14900k är någon pyspunka direkt

Jag tycker inte att min 5800X3D är en pyspunka heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ryzen 3000 (Zen 2) och framåt har väl ändå varit ganska bra?
Eller föredrar du Bulldozer ?

Om man bara ser till desktop så har ju typ alla zen generationer enligt mig varit riktigt bra. Sett till vad amd hade före. Zen+ var kanske inte skitkul. Men i alla fall en okej uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En X800X3D/X900X3D av denna kan det nog bli. Bör vara ett skapligt kliv från 5900X. Blir nog bara en X900X3D om de har fläsk-cache på båda CCD.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jahapp, jag som tänkte uppgradera till en 7800X3D i år.

Skrivet av flashen:

Sitter i samma båt, det blir att vänta...

Skrivet av RekiN:

Har fler uppgraderingsmöjligheter om jag köper första processorn på AM6 än sista på AM5.

Jag uppgraderade från AM4 -> AM5 vid bf 2023 när 7800X3D var på rea och Asrock just släppt lite mer resonliga mini-ITX AM5-brädor. Ångrar inget alls, det är "första" som i första generationen på AM5 olikt var jag investerade i AM4.

Så kommer att hoppa 8000-serien, blir det ingen till på AM5 efter det har jag sannolikt inte tjänat något på att ha skaffat första processorgenen på AM5 (annat än en bra CPU till ett hyfsat pris som sannolikt håller i några år : ) )
(Det är inte särskilt lockande att köpa en 8000 när 9000-introas på ny sockel skulle jag tro)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du kanske menade att citera Sverker ?

Annars tycker jag generellt att AMD har varit ganska bra sen de kom med Ryzen.
Är väl i så fall främst första generationen Ryzen 1000, första generationen Zen jag är kluven om vad jag tycker.
Ser man AMD som i ett vakuum och bara konkurrerar mot sig själv så var första generationen Zen ett stort lyft mot vad AMD hade tidigare.

Men jämför man mot Intel så...
Ja Ryzen hade 6 och 8 kärniga modeller (samt 4 kärniga) och Intel hade bara 2 och 4 kärniga om man inte gick på HEDT eller server/workstation segmenten.
De extra kärnorna gjorde stor skillnad i vissa scenarion.
Men i andra scenarion spelar prestanda per kärna roll och där var första generationen långt efter Skylake och t.o.m. efter Hashwell.

Med Zen+ kom de åtminstone ikapp Hashwell men fortfarande efter skylake.

Med Ryzen 3000 och Zen 2 så kunde de på riktigt konkurrera med Skylake och sen dess har generationerna blivit ännu bättre.

SweClockers gjorde för ett par år sen en återblick med
Ryzen 7 1800X mot Core i7-7700K i spel – prestandaläget fem år senare

Där kan man se att generellt så är/var Kaby Lake fortfarande bättre än Ryzen 1000 (första generationen Zen) om man spelar annat än Cinebench.

Men Ryzen har blivit bättre sen 1000 serien och de flesta AM4 moderkort har stöd för nyare än Ryzen 1000 och går att uppgradera utan att byta moderkort om man vill.
Men de klarar ju inte den nya Zen 4 processorerna, då behöver man AM5 istället.

Edit
Jag tycker inte att min 5800X3D är en pyspunka heller

Stämmer otroligt bra ^^ Råkade bli lite fel där men är rättat nu

Visa signatur

here we go!