Tappar anslutning varje kväll vid 22-tiden

Permalänk
Medlem

Tappar anslutning varje kväll vid 22-tiden

Samma problem som alla andra här. Satt och streamade en film via Disney+. denna fredag kväll. Allt stannade helt plötsligt. Inget internet via stationära heller. Men efter ca minut vakande allt upp igen. Jag misstänker att leverantören inte ens kommer märka något fel då allt är uppe för dem.

Några orsaker vad detta beror på?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Sättet leverantören märker det och eskalerar det är ju ifall folk ringer in och klagar och gör dem medvetna om problemet, så det kan vara en idé att börja där.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att säkerställa att dina egna enheter inte kan orsaka problemet om du inte redan gjort det. Felkopplat, dubbla routrar, router som startar om? Säger dina enheter att de inte har uppkoppling?
Underlättar för oss om du skriver hur allt är kopplat.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

vad menar du med "Samma problem som alla andra här"

Permalänk
Medlem

Mitt internet fungerade alldeles utmärkt här vid 22 tiden.

Permalänk
Medlem

Form av anslutning, fiber, DSL eller mobilt bredband?
Om fiber, vilket stadsnät?
Vilken leverantör?
Vilken router/bredbandsdelare har du? Leverantörens eller egen-inköpt?

I fasta fibernät bör det inte ske några störningar under dagtid/kvällstid, dvs den tid som vanliga konsumenter sitter och utnyttjar tjänsten. Seriösa stadsnät är oftast uppbyggda på så vis att det finns redundans i systemet så det ska mycket till innan du som slutkonsument märker av felande utrustning om det inte är utrustning nära din adress eller exempelvis CPE/fiber-omvandlare som felar. Dock så låter det lite konstigt om detta sker samma klockslag varje kväll, det låter mer som att det antingen är din router som gör något oväntat detta klockslag, schemalagd omstart i routern?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Bytte till ny leverantör vid Black Week. Har inte haft problemet med Bredband2.

Stationära är kopplat direkt till väggen utan router.

Misstänker DHCP-problem med nya leverantören.

Allt dör minst 30 sekunder.

Startat om allt.

Ska ringa när dem öppnar! Ska återkomma..

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vilken är den nya leverantören?

Permalänk
Medlem

Föräldrarnas sommarstugas internet förnyar dhcp leasingen vid 23 tiden så upplevde samma sak då, testa en annan dhcp query frequency. Är inte helt säker men tror att dom kanske också har bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Vilken är den nya leverantören?

Internetport

Skrivet av swesen:

Föräldrarnas sommarstugas internet förnyar dhcp leasingen vid 23 tiden så upplevde samma sak då, testa en annan dhcp query frequency. Är inte helt säker men tror att dom kanske också har bredband2.

Kollade faktiskt mitt nu. Såhär står det på mitt i cmd:

Börjar misstänka detta.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Stationära är kopplat direkt till väggen utan router.

Då får du, över tid, räkna med att du får problem.

Du kan inte räkna med att leverantören förser dig med mer än en IPv4-adress, oavsett om det är publik adress eller CG-NAT. Du måste räkna med att det beter sig annorlunda i morgon än idag.

Så mer än en enhet inkopplad direkt mot ISP kan, men måste inte, ge intermittenta problem.

Använd en router med NAT för IPv4 som enda enhet kopplad direkt mot ISP. Allt annat bakom routern. Eventuella servermjukvaror får du lösa med port forwarding i routern.

Det ser ut som att man valt lite mer än 24 timmar som lease-tid, så problemen kommer flytta sig över dygnet. Smart, för då är det bara att förhala supportärendena några dagar så att problemen upplevs försvinna eftersom kunden som kopplat fel då sover eller är på jobbet.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev.

Du måste ha en router/splitter efter uttaget i väggen och sen datorn i denna.
Router/splitter delar ut egna interna ipnr.

Kan bli problem om du har en dator direkt då man bara brukar få ett ipnr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Då får du, över tid, räkna med att du får problem.

Du kan inte räkna med att leverantören förser dig med mer än en IPv4-adress, oavsett om det är publik adress eller CG-NAT. Du måste räkna med att det beter sig annorlunda i morgon än idag.

Så mer än en enhet inkopplad direkt mot ISP kan, men måste inte, ge intermittenta problem.

Använd en router med NAT för IPv4 som enda enhet kopplad direkt mot ISP. Allt annat bakom routern. Eventuella servermjukvaror får du lösa med port forwarding i routern.

Det ser ut som att man valt lite mer än 24 timmar som lease-tid, så problemen kommer flytta sig över dygnet. Smart, för då är det bara att förhala supportärendena några dagar så att problemen upplevs försvinna eftersom kunden som kopplat fel då sover eller är på jobbet.

Nu är det så routern tappade anslutningen också när jag satt och kollade via min Apple TV i Disney+. TV'en frös.
Det kan inte bero på det. Även det WiFi dog 30 sekunder.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Nu är det så routern tappade anslutningen också när jag satt och kollade via min Apple TV i Disney+. TV'en frös.
Det kan inte bero på det. Även det WiFi dog 30 sekunder.

Jo det kan det.

Koppla enbart router mot internet och allt annat mot Lan på routern och återkom sen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Om man inte få flera IP-adresser från din ISP (dynamisk publik eller CG-NAT) så kan alla möjliga konstiga saker hända. Man ska räkna med att man bara får EN IP-adress och det innebär att man måste ha någon form av router. Sedan kopplar man alla andra prylar till routern som TV, dator osv. Det är den lösningen eller utförandet som majoriteten av världens Internetanvändare har.

Det är alltså inget konstigt och varför ska man avvika från detta, finns inget att vinna vad jag förstår att koppla på något annat sätt.

Koppla om och gör rätt så kommer problemet försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Om man inte få flera IP-adresser från din ISP (dynamisk publik eller CG-NAT) så kan alla möjliga konstiga saker hända. Man ska räkna med att man bara får EN IP-adress och det innebär att man måste ha någon form av router. Sedan kopplar man alla andra prylar till routern som TV, dator osv. Det är den lösningen eller utförandet som majoriteten av världens Internetanvändare har.

Det är alltså inget konstigt och varför ska man avvika från detta, finns inget att vinna vad jag förstår att koppla på något annat sätt.

Koppla om och gör rätt så kommer problemet försvinna.

Dessutom så skulle jag inte sätta datorns säkerhet i händerna på Windows-brandväggen enbart. Att ha en NAT-router däremellan ger ändå bättre skydd från omvärlden än ingenting (förutsatt att har en router med mjukvara som är a jour dvs).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se