Stugägare - tycker stugan drar mycket el när jag ej är där

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av julgranen:

Tokfel. Det kan vi ta i hand på du har. Det sker ingen värmeväxling med dina direktverkande element säger du. Konvektion är en annan sak. Du blandar ihop termer hej vilt nu.

Svara på min fråga (or) istället för att slänga runt dig i med termer du snappat upp.

Sluta trolla nu grabben.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@julgranen Är vi överens om att ett elelement aldrig är mer än 100% effektivt? Dvs att du inte får ut mer värme än du ger det i energi?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Fördelen med oljefyllda är att du har ett magasin av värme och därmed behöver inte termostaten slå på och av lika ofta. Det bör alltså i teorin ha längre livslängd. Men som du säger är det 100 % el till 100 % värme.

Nackdelen är att magasinet är uppvärmt när det inte behöver vara uppvärmt. En inbyggd onödig tröghet. Yttertemperaturer kan variera, då vill man inte ha tröghet.

Oljeelement har bara en fördel och det är att de inte luktar bränt damm. Men oj vad många det är som tror att oljelement är något magiskt som sänker elförbrukningen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nackdelen är att magasinet är uppvärmt när det inte behöver vara uppvärmt. En inbyggd onödig tröghet. Yttertemperaturer kan variera, då vill man inte ha tröghet.

Oljeelement har bara en fördel och det är att de inte luktar bränt damm. Men oj vad många det är som tror att oljelement är något magiskt som sänker elförbrukningen.

En person kommer jag att tänka på...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av loefet:

Bör ju finnas ett läge man sätter den i för underhållsventilation (att man är bortrest).
Beroende på hur gammal den är så kan det ju sitta äldre fläktar som ligger på runt 100W styck, och det blir ju nästan 5 KW per dygn bara för dem, nyare induktionsfläktar drar väl bara hälften, men blir ju ändå lite ändå.

Men som någon sa innan, kolla över den så att fläktar, värmeväxlare och kanaler är rengjorda (i synnerhet växlaren och fläktarna).
Se även till att filtren byts också med jämna mellanrum också.

Ja det tror jag på, tror inte man ska stänga av ventilationen helt även om man inte är där. Om det inte finns inställning kanske man kan installera vred till fläktarna ungefär som dimmerbrytare till lampor så att fläktarna går på lägre varv när man inte är på plats.

Sen kanske man kan kallställa något rum? Gäller förstås att det rummet inte har vattenledningar i väggar, golv eller tak.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej en oljefylld radiator kan inte påverka din hysteres. Den kan enbart påverka så att på och avslag av elementet sker mer sällan då oljan lagrar värme.

Är inte det du skriver utmärkande för just "hysteres", att en omgivande insignal inte skall bidra till ett omslag förrän en nedre gräns underskridits.

Andra har skrivit om kakelugnar (lite svårt att följde de minst två diskussionerna som fortgår):
Kakelugnar är en dålig jämförelse med el-element med/utan olja. De senare är mer som ett slutet system i rummet, medans kakelugnar har en yttre koppling via skorstenen. En riktig kakelugn lagrar energi i rökkanalernas väggar som annars skulle gå som förlust ut ur skorstenen. Som den enkla öppna spis vi hade när jag växte upp. Den enda gång vi använde den var på nyårsafton då vi grillade korv. Det enda som blev varmt var korven, resten av huset blev fem grader svalare då vi satt där med tröjor och myste.. Energin från vedträna var som en kalluftspump som förde ut all värme ut ur huset och drog in kalluft från alla andra rum.

Permalänk
Medlem

Har FTX-systemet ett energisparläge, som kan aktiveras förutsatt att ingen befinner sig inomhus (pga att luftutbytet blir för lågt)?

Testa i så fall att aktivera det läget, så slipper du värmeförluster pga onödigt luftutbyte, och om FTX-systemet dessutom har en elvärmare som komplement utöver värmeväxlaren (det har mitt, på ca 1 kW om jag minns rätt) så sparar du även in på det. Det kan även gå att stänga av elvärmaren helt (har för mig att det går i mitt system).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Tillbaka till den här kakelugnen. Har du någonsin eldat i kakelugn är då min fråga? Alltså stått nära en kakelugn som det brunnit i ? Har du gjort det någongång? Inte bara sett en på google bilder.

Använder elen för att förflytta värme?! Ja det var ett nytt sätt att uttrycka sig. Carnotcykeln heard of it? Kompressorteknik?

Kakelugnen är effektivare på att behålla värmen i bostaden än en öppen eldstad eftersom du mest eldar för kråkorna med en öppen eldstad. När kakelugnen uppfanns kunde du inte bygga en effektiv spis i järn, spiskassetterna och kaminerna du har idag är effektivare än en gammal kakelugnen och ofta lika effektiva som en ny kakelugn till en bråkdel av storleken och är byggda så att de ger mindre utsläpp till omgivningen än en gammal kakelugn, en modern kakelugn har i princip en inbyggd spiskasett. En modern kamin eller spiskassett kostar en bråkdel av en ny kakelugn. Vill du förbruka lite ved och pengar sätter du inte in kakelugn idag.

Elelement leder 100 % av värmen till luften, alla typer kräver lika mycket energi för att värma upp till samma temperatur. Komfortmässigt kan det skilja sig vid samma temperatur däremot, beroende på var elementen sitter och vilken typ det är. Det är exempelvis panelelementen som passar bäst under ett fönster för att motverka kallras, medan du kan ställa ett konvektorelement med fläkt i närheten av kroppen och värma kroppen istället för rummet och oljeelementet har fördelen med att inte bli lika varm som förutom säkerhetsmässigt kan göra att luften inte torkar ut lika mycket. Konvektorelement kan också värma upp relativt fort från kallare temperaturer, för de kommer inte överhettas på samma sätt som ett panelelement (som får stänga av sig om det drar iväg i temp) du drar på fullt under en längre tid.

Oljeelement fungerar inte som solfångare och fångar inte någon värme utifrån. Planerar man efter uppvärmning från solinstrålning handlar det ofta om lågenergihus med ftx-aggregat, oljeelement hjälper inte till med värmeåtervinning.

Permalänk
Medlem

Har du FTX sitter det garanterat ett elbatteri i denna för efterbehandling av tilluften. Om du har 12 grader i huset och tilluften inställd på säg 19 grader så kommer batteriet att behöva jobba en hel del för att höja tilluftstemperaturen. Om vi leker med att verkningsgraden på värmeåtervinningen i aggregatet ligger på 80% vid 12 grader frånluft och -10 grader uteluft så har du bara 7,6 grader efter värmeåtervinningen. Sedan ska värmebatteriet öka detta till din inställda tilluftstemperatur

Skulle aldrig våga hålla enbart 2-3 grader i ett utrymme med vattenrör och pumpar. Hoppas du har bra försäkring, och inte samma bolag som jag

Diskussionen om oljefyllda element och värmepumpar kanske kan flytta till en egen tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nu när vi kommit in på värmepumpar brukar något stolpskott dra upp att verkningsgraden är minsann 300% om inte mer på sin värmepump. 1 kw in 3 kw ut är också en ramsa någon brukar rapa upp.

Ja, det är det som är poängen med en värmepump. Den genererar inte värme i sig, utan den flyttar/pumpar värme (antingen utifrån och in för uppvärmning, eller inifrån och ut för nedkylning - dvs en AC). Den el som driver en värmepump används till att driva kompressor + fläktar (för en luftvärmepump, annars är det en cirkulationspump om det är vatten som värms), ej för uppvärmning.

1 KW el "in", 3 KW värme "ut" är ett fullt giltigt exempel. Effektiviteten kan vara både lägre och högre än så, för en luft/luftvärmepump så är det främst utomhustemperaturen som påverkar det. Det finns luft/luftvärmepumpar nuförtiden som ger mer värme än de drar el ända ned till -35 grader utomhustemp. De två luft/luftvärmepumpar jag har själv har dock en bunt år på nacken och är bara effektiva ned till -15, så när det var minus en miljard grader ute förra veckan blev det att sparka igång elradiatorerna i huset.

Men ja, som föregående talare säger så är detta en diskussion för en annan tråd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En till tanke om ventilationen. Hade det varit min stuga så hade jag vid längre bortavaro ställt ventilationen att gå en eller två timmar om dagen (eller räknat ut hur länge den behöver gå för att göra ett luftombyte per dygn) samt med lägre tilluftstemperatur istället för att låta den gå kontinuerligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har FTX-systemet ett energisparläge, som kan aktiveras förutsatt att ingen befinner sig inomhus (pga att luftutbytet blir för lågt)?

Testa i så fall att aktivera det läget, så slipper du värmeförluster pga onödigt luftutbyte, och om FTX-systemet dessutom har en elvärmare som komplement utöver värmeväxlaren (det har mitt, på ca 1 kW om jag minns rätt) så sparar du även in på det. Det kan även gå att stänga av elvärmaren helt (har för mig att det går i mitt system).

FTX-systemet har ett manuellt vred som sitter i badrummet, som en ratt. Drar jag den i botten så klickar de till och ventilationen stängs av. Drar jag upp den så hör man att de suger mer från frånluftsventilerna i badrum och kök och blåser mer i tilluftskanalerna i sovrum och vardagsrum. Kan ju dra ner vredet på lägsta då när jag inte är där så fläktarna går men på lägsta nivå. Just nu har jag vridit upp den till hälften typ (det var en rekommendation från förra ägaren) Men själv tycker jag de blåser och drar för mycket i ventilerna. Kanske får ta dit en ventilationsfirma som får kolla på allting och ställa in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nackdelen är att magasinet är uppvärmt när det inte behöver vara uppvärmt. En inbyggd onödig tröghet. Yttertemperaturer kan variera, då vill man inte ha tröghet.

Oljeelement har bara en fördel och det är att de inte luktar bränt damm. Men oj vad många det är som tror att oljelement är något magiskt som sänker elförbrukningen.

Jag skulle säga att hysteres är skillnaden mellan tillslag och frånslag. Dvs till är på 10°C och från är på 12°C. Hysteres = 2. Alltså påverkar inte om det är olja din hysteres.

Men du tänker att den lagrade värmen är av ondo? Så snabba temperaturdifferenser har du väl ändå inte, vi pratar ju inte 500 kg olja? Att spara på antalet till och frånslag måste ju vara en fördel.

Yttemperaturen i en oljefylld radiator blir ju inte lika hög, därmed är ju risken för brännskador mindre. Lättare att städa också.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ingenjören:

Jag skulle säga att hysteres är skillnaden mellan tillslag och frånslag. Dvs till är på 10°C och från är på 12°C. Hysteres = 2. Alltså påverkar inte om det är olja din hysteres.

Men du tänker att den lagrade värmen är av ondo? Så snabba temperaturdifferenser har du väl ändå inte, vi pratar ju inte 500 kg olja? Att spara på antalet till och frånslag måste ju vara en fördel.

Yttemperaturen i en oljefylld radiator blir ju inte lika hög, därmed är ju risken för brännskador mindre. Lättare att städa också.

Den lagrade värmen ger ju tröghet i systemet, tänk, en längre fördröjning/dödtid i ett vanligt reglersystem. Det gör det lite svårare att reglera systemet så på så sätt stämmer det att en oljeradiator har en egenskap som kanske på ett plan är negativt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den lagrade värmen ger ju tröghet i systemet, tänk, en längre fördröjning/dödtid i ett vanligt reglersystem. Det gör det lite svårare att reglera systemet så på så sätt stämmer det att en oljeradiator har en egenskap som kanske på ett plan är negativt.

Trögheten är ju inte jättestor med tanke på hur lite olja du har i ditt element, i processystem är det inte fel med lite tröghet för att få en mjukare process med snällare reglering. En gång i tiden när jag sålde radiatorer så brukade man lyfta fördelen med vanliga konvektorelement som att de snabbt värmer utrymmet, därför är de bra i exempelvis en sommarstuga där man snabbt vill ha varmt när man kommer dit. Däremot ger oljeradiatorer en större komfort då själva värmeelementet inte kommer i kontakt med luften i rummet. Därför torkas inte luften ut på samma sätt. Sedan kan man ju ställa sig frågan om det inte påverkar i det långa loppet. Dessutom tar du bort brandrisken om du hänger något över elementet, det är ju inte en försumbar fördel.

Nåväl för att återgå till tråden: Mät och logga temperaturen i ditt garage för att se hur pass hög temp du verkligen har. Mitt förra element var inställt på 5°C men höll periodvis 12°C i garaget. Jag skaffade ett element med digital termostat och nu är det mycket bättre reglering utan onödiga översläng. Sedan råkar det vara en oljeradiator med mycket lägre risk för brand om något skulle ligga an mot elementet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Som jämförelse har jag ett radhus på 100kvm som står tomt nu.

Uppvärmning sker med luftvärmepump, en 7 år gammal Panasonic. Den står på "sparläge" (styr med Sensibo / Tibber).
Det som drar ström i tillägg är varmvattenberedare, kyl/frys, router, ett par element som är ställda på ~10 grader.
Självdragventilation, ganska bra isolerat.

När det var rejält kallt i förra vecka, -15 till -18, så sticker förbrukningen iväg på grund av att luftvärmepumpen tappar effektivitet samtidigt som värmebehovet ökar, hade då 35-38 kWh i förbrukning.
Med några minusgrader räcker det med 20-25 kWh i dygnet. När det är några plusgrader så är förbrukningen ~10 kWh.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Som jämförelse har jag ett radhus på 100kvm som står tomt nu.

Uppvärmning sker med luftvärmepump, en 7 år gammal Panasonic. Den står på "sparläge" (styr med Sensibo / Tibber).
Det som drar ström i tillägg är varmvattenberedare, kyl/frys, router, ett par element som är ställda på ~10 grader.
Självdragventilation, ganska bra isolerat.

När det var rejält kallt i förra vecka, -15 till -18, så sticker förbrukningen iväg på grund av att luftvärmepumpen tappar effektivitet samtidigt som värmebehovet ökar, hade då 35-38 kWh i förbrukning.
Med några minusgrader räcker det med 20-25 kWh i dygnet. När det är några plusgrader så är förbrukningen ~10 kWh.

Det är ju hit jag vill komma, de låter som en rimlig förbrukning.

Kollade nu igen och igår drog pumpen (som jag också har på underhållsläge 15c) 4,9kWh. Nu har ju tempraturen droppat och det var ca +3c igår. Men den totala förbrukningen var 37kWh. Jag tror att mina element, även om de är nerdragen på lägsta på termostaten kickar igång och står för merparten av min förbrukning. Jag ska som sagt prova mäta i helgen, har även köpt smarta termometrar som jag ska sätta upp i alla rum så jag ser vilken temperatur jag har överallt.

Någon som har några bra tips på nya element, som är digitala så noggrannheten på termostaten blir bättre? Prisvärda alternativ.
Ett annat alternativ är ju att köpa ett smartuttag till varje element, koppla dessa till de smarta termometrarna och sätta ett villkor att om tempen sjunker under 8 grader inomhus så går elluttaget på (i det rum som då elementet och termometern sitter i såklart) När värmen sen är över 10 grader så stäng av typ. Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Det är ju hit jag vill komma, de låter som en rimlig förbrukning.

Kollade nu igen och igår drog pumpen (som jag också har på underhållsläge 15c) 4,9kWh. Nu har ju tempraturen droppat och det var ca +3c igår. Men den totala förbrukningen var 37kWh. Jag tror att mina element, även om de är nerdragen på lägsta på termostaten kickar igång och står för merparten av min förbrukning. Jag ska som sagt prova mäta i helgen, har även köpt smarta termometrar som jag ska sätta upp i alla rum så jag ser vilken temperatur jag har överallt.

Någon som har några bra tips på nya element, som är digitala så noggrannheten på termostaten blir bättre? Prisvärda alternativ.
Ett annat alternativ är ju att köpa ett smartuttag till varje element, koppla dessa till de smarta termometrarna och sätta ett villkor att om tempen sjunker under 8 grader inomhus så går elluttaget på (i det rum som då elementet och termometern sitter i såklart) När värmen sen är över 10 grader så stäng av typ. Vad tror ni om det?

Detta köpte jag. Fungerar utan anmärkning. Digital termostat och oljefylllt för att minimera brandrisk.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

FTX-systemet har ett manuellt vred som sitter i badrummet, som en ratt. Drar jag den i botten så klickar de till och ventilationen stängs av. Drar jag upp den så hör man att de suger mer från frånluftsventilerna i badrum och kök och blåser mer i tilluftskanalerna i sovrum och vardagsrum. Kan ju dra ner vredet på lägsta då när jag inte är där så fläktarna går men på lägsta nivå. Just nu har jag vridit upp den till hälften typ (det var en rekommendation från förra ägaren) Men själv tycker jag de blåser och drar för mycket i ventilerna. Kanske får ta dit en ventilationsfirma som får kolla på allting och ställa in det.

Har du läst mina inlägg om ventilationen? Mest troligt har du boven där

#20331139

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Det är ju hit jag vill komma, de låter som en rimlig förbrukning.

Kollade nu igen och igår drog pumpen (som jag också har på underhållsläge 15c) 4,9kWh. Nu har ju tempraturen droppat och det var ca +3c igår. Men den totala förbrukningen var 37kWh. Jag tror att mina element, även om de är nerdragen på lägsta på termostaten kickar igång och står för merparten av min förbrukning. Jag ska som sagt prova mäta i helgen, har även köpt smarta termometrar som jag ska sätta upp i alla rum så jag ser vilken temperatur jag har överallt.

Någon som har några bra tips på nya element, som är digitala så noggrannheten på termostaten blir bättre? Prisvärda alternativ.
Ett annat alternativ är ju att köpa ett smartuttag till varje element, koppla dessa till de smarta termometrarna och sätta ett villkor att om tempen sjunker under 8 grader inomhus så går elluttaget på (i det rum som då elementet och termometern sitter i såklart) När värmen sen är över 10 grader så stäng av typ. Vad tror ni om det?

Jag tycker jag saknar en diskussion om problem som kan uppstå vid ett längre strömavbrott på vintern då du inte är i stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker jag saknar en diskussion om problem som kan uppstå vid ett längre strömavbrott på vintern då du inte är i stugan.

Det har han redan svarat på, han har släkt som kan gå dit och elda.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Någon som har några bra tips på nya element, som är digitala så noggrannheten på termostaten blir bättre? Prisvärda alternativ.

Finns ju smarta element med WiFi och appar från t.ex. Adax eller Mill, har ett Adax 1000W själv i friggeboden och styr det via Tibber med timpris så den justerar värmen med elpriset.
Adax egen app är rätt kass så kanske Mill är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Har du läst mina inlägg om ventilationen? Mest troligt har du boven där

#20331139

Jajjemen, och tack för dina svar. Har försökt förklarat min ventilation så gott jag kan nu då jag faktiskt inte har kollat själv hur det ser ut. Jag skrev att jag får ta dit en ventilationsfirma som får kolla upp allting och ställa in rätt flöden, eventuellt göra rent och fixa så allt är okej 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Finns ju smarta element med WiFi och appar från t.ex. Adax eller Mill, har ett Adax 1000W själv i friggeboden och styr det via Tibber med timpris så den justerar värmen med elpriset.
Adax egen app är rätt kass så kanske Mill är bättre?

Mills app suger faktiskt bamsekorv även den enligt mig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Monkeyapa:

Vad menar ni med att LVP inte räcker? Bor i södra sverige med -20 nu i veckorna och det har hållt sig varmt inomhus. LVP från 2022.

Räcker att ta upp värmen gör det ju, speciellt om man har lite fläktar och ventilation som fördelar runt. Men iaf vi märke att det inte var det effektivaste att bara köra den.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Hur menar du nu, du har alltid 100% verkningsgrad på direktel?

På dom vi har har termostaterna blivit lite sådär efter ett tag och då ballar det ur. Speciellt gamla eisa från 80-talet

Sedan är det ju om man har med fläkt, eller oljeradiator eller... elller....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Vad menar ni med att LVP inte räcker? Bor i södra sverige med -20 nu i veckorna och det har hållt sig varmt inomhus. LVP från 2022.

En LVP är alltid ett komplement. Säg att du har den i en stuga där du inte vistas och det blir så kallt att den inte orkar hålla värmen i huset. Om du då stängt av alla radiatorer istället för att dra ner termostaten till ex. +8 °C riskerar du att vattenledningar fryser sönder.

Om ni är i bostaden spelar det mindre roll om radiatorerna är avstängda eller bara nerjusterade med termostaten - ni lär märka om huset blir kallt. Men man är ju sällan hemma hela tiden och därför ska man sätta termostaterna på radiatorerna på ett så lågt värde att de inte går igång normalt sett men kan hjälpa till om LVP inte orkar hålla värmen i huset.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Hej igen,

Tänkte uppdatera lite och visa hur jag nu gjort. Ska bli intressant att se dagens energiförbrukning imorgon från Ellevio. Måste ha gått ner, annars är det pumpen som drar mycket mer än de uppskattade värdet eller FTX-aggregatet som spökar.

Just nu är det -12c utomhus och jag har pumpen på underhållsvärme 15c sedan igår eftermiddag.

Jag har installerat smarta termometrar i huset och garaget. Byggt in pumpen i ett litet rum i garaget och isolerat med frigolit. I pumphuset har jag satt en termometer som är kopplat till ett smart eluttag som går till en frostvakt. Sjunker tempen under 3,5c går den igång tills temperaturen är över 10c och då slår av. Funkar väldigt bra än så länge. Elementen i garaget är kopplade till en varsin smartplug, jag har även kallställt ett av rummen i garaget, där det är ett förråd och dragit igen dörren där och knäppt av elementet. Så två element är igång i garaget totalt.

I stugan har jag nu knäppt av alla element tillfälligt för att vara säker på att ingen av dessa går igång då jag vill se om pumpen klarar värma huset, vilket den i alla fall nu klarar av. Jag ska dit i helgen igen och kommer då slå på dem. Som sagt innan så bor mor och far i närheten och kan åka dit om något oförutsett händer denna vecka.

Bifogar lite bilder, elementen i garaget drar väldigt lite just nu ser de ut som. Pratar om 5-7kWh om dagen kanske, de har hittills dragit ca 3kWh idag.

Permalänk
Medlem

@mackanjo: kanske missat något, men vad menar du med att du har byggt in pumpen?

Edit: ah nu fattar jag, du menar vattenpumpen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@mackanjo: kanske missat något, men vad menar du med att du har byggt in pumpen?

Edit: ah nu fattar jag, du menar vattenpumpen

Hehe ja precis, vattenpumpen som är i garaget.