Stugägare - tycker stugan drar mycket el när jag ej är där

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Våra nya var betydligt effektivare än de gamla (då pratar vi 30 år)

Hur menar du nu, du har alltid 100% verkningsgrad på direktel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Elementen drar nog mer än du tror även om det är satta på lägsta. Speciellt om du inte har super välisolerat garage osv.
Sen om jag inte läste fel, så hade du VVB i garaget, och är det nere på 3 grader, så borde den behöva jobba lite hårdare för att hålla värmen i vattnet än utan.

Förslagsvis sätt en smart plugg på en eller två av elementen, och se vad du drar över ett dygn. (sitter dom på samma plugg, kan du mäta alla tom.)
Har den här pluggen själv på flera grejer hemma, och man kopplar den bara till wifi, och kan se/styra var som helst sen.
Då får du en uppfattning om hur mycket dom drar, och du kan prova över någon veckas tid, för att se närmare på hur kyla osv utomhus påverkar.
När jag slår på ett extra element, när LVP inte räcker, så sticker ju energin iväg direkt på dygnsbasis.
Din pumps uppskattade energi borde vara korrekt kan man tycka iaf.

Så här ser Tapo appen ut för min oeffektiva LVP i dag ut. (Håller precis på att ta in offerter på att få den bytt)
Man kan se exakt historisk/nuvarande data osv. Sätta scheman på på/av osv osv.
Riktigt nöjd med dom pluggarna faktiskt.
https://i.imgur.com/vxn8mXa.png
https://i.imgur.com/VpWTZ85.png

Sen om du har HAN port på din elmätare, så har vi ju Tibber appen och en Pulse från dom.
Då får du en överblick över hela hemmet, men det kan vara svårare att hitta exakt vad som drar strömmen, om du inte ska dra ut/stänga av grejer. Den uppdaterar i realtid, och man behöver inte ha Tibber som leverantör för att det ska funka.
Andra elbolag har kommit med liknande lösningar, men alla verkar ta en månadsavgift för deras "pulse kopia" som man sen "hyr" av dom. Så för min egen del så kändes det smartare att bara köpa prylen istället.
Man kan hitta rabatter till Tibber shoppen lite här och var också.
Tror jag gav 300kr för den efter rabatter.
Väljer man Tibber som elbolag, så ser man även exakt kostnad per dag i kronor, och kan koppla många prylar till att slå på/av beroende på elpris osv.

https://i.imgur.com/x5KU8iY.png

Något sånt här ska jag skaffa definitivt, ska upp till stugan i helgen och pluggar då in elementen i en sådan smart-plugg för att se vad de drar. Hur får du ut LVPns exakta förbrukning? Har du den kopplad till en kontakt och en smartplugg i mellan? Min LVP är direkt kopplat i säkringskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Något sånt här ska jag skaffa definitivt, ska upp till stugan i helgen och pluggar då in elementen i en sådan smart-plugg för att se vad de drar. Hur får du ut LVPns exakta förbrukning? Har du den kopplad till en kontakt och en smartplugg i mellan? Min LVP är direkt kopplat i säkringskåpet.

Sätt inte fler än 1 element i en dylik plugg bara, finns risk för att de fattar eld annars.
De är inte gjorda för så hög kontinuerlig last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Sätt inte fler än 1 element i en dylik plugg bara, finns risk för att de fattar eld annars.
De är inte gjorda för så hög kontinuerlig last.

Yes, de sitter på olika ställen också så jag behöver 3 pluggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Något sånt här ska jag skaffa definitivt, ska upp till stugan i helgen och pluggar då in elementen i en sådan smart-plugg för att se vad de drar. Hur får du ut LVPns exakta förbrukning? Har du den kopplad till en kontakt och en smartplugg i mellan? Min LVP är direkt kopplat i säkringskåpet.

Min LVP sitter med helt vanlig stickpropp, så har bara satt den här emellan.
Jag har provat något annat märke av liknande pluggar, som var klappkassa med mottagning osv.
Provade en för utomhusbruk som verkligen inte fungerade alls. Kunde inte ens få den att fungera innomhus, någon meter från routern bara. (kan ju dock fått ett måndagsexemplar. Och ja, jag är säker på att jag försökte ansluta till ett 2.4ghz nätverk, och gjorde allt rätt)
Dom här har iaf fungerat väldigt bra för mig, och jag gillar funktionerna.
Förutsättningen är ju dock att du har 2.4ghz WiFi mottagligt i garaget.

Skrivet av Cerb:

Sätt inte fler än 1 element i en dylik plugg bara, finns risk för att de fattar eld annars.
De är inte gjorda för så hög kontinuerlig last.

Pluggen ska klara 3680w/16A så det ska vara ordentliga element om du överstiger det, dom flesta element ligger la mellan typ 500w-1000w.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Det verkar högt men med tanke på att det är en sommarstuga och ett garage som värms upp under ganska extrema temperaturer tycker jag det verkar fullt rimligt.

Förutsatt att LVP-uppskattningen är hyfsat korrekt och du har ca 40 oförklarade kWh kvar betyder att det ligger en effekt på ca 1,7kW och drar konstant.

Du har en varmvattenberedare som underhåller, kanske är dåligt isolerat och står kallt. Lite högt räknat (och höftat) kanske drar 0,1-0,4 kW.

Därtill har du kyl & frys som kanske drar 0,1-0,3kW.

Router, lite lampor och annat glömt kanske drar 0.1kW.

Du har även FTX ventilation, där har du ca 0,1-0,3 kW.

Kvar har du ca 0,6-1,3 kW effekt (av upp till 2,8kW för dina tre element) för att värma ett 30kvm garage med direktverkande el vilket känns helt rimligt enligt mig. Gissar på att standarden inte är så bra i garaget så att den är otät och dåligt isolerad? Högt i tak?

Lägg därpå till att även om du inte märkt det själv kanske elelementen i delar huset måste gå igång ibland för att stötta LVP. Där har du några till kW som jag gissar på också drar.

Edit: Såg att du hade FTX också, la till detta i beräkningen ovan.

Permalänk
Medlem

Hur är isoleringen i huset/garaget?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du skriver att det finns FTX. Kan det finnas en värmare i den?

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Det verkar högt men med tanke på att det är en sommarstuga och ett garage som värms upp under ganska extrema temperaturer tycker jag det verkar fullt rimligt.

Förutsatt att LVP-uppskattningen är hyfsat korrekt och du har ca 40 oförklarade kWh kvar betyder att det ligger en effekt på ca 1,7kW och drar konstant.

Du har en varmvattenberedare som underhåller, kanske är dåligt isolerat och står kallt. Lite högt räknat (och höftat) kanske drar 0,1-0,4 kW.

Därtill har du kyl & frys som kanske drar 0,1-0,3kW.

Router, lite lampor och annat glömt kanske drar 0.1kW.

Kvar har du ca 0,9-1,4 kW effekt (av upp till 2,8kW för dina tre element) för att värma ett 30kvm garage med direktverkande el vilket känns helt rimligt enligt mig. Gissar på att standarden inte är så bra i garaget så att den är otät och dåligt isolerad? Högt i tak?

Lägg därpå till att även om du inte märkt det själv kanske elelementen i delar huset måste gå igång ibland för att stötta LVP. Där har du några till kW som jag gissar på också drar.

Ja beroende på vart värme mätningen för elementen sitter, så kan det här stämma.
Sitter den på elementen, så kan det ju vara rätt kallt i golvhöjd.
Mitt element har en separat enhet som sitter på väggen, som mäter värmen.
Det går ju sätta en smartplugg på dom, för att se om dom slår igång eller ej över tid.

Jag hade provat att dra ut dom, för att se om du får någon skillnad över ett dygn. (om du känner dig säker på att LVP klarar hålla värmen ändå)
När du testar A/B scenarion, måste du ju dock vara säker på att temperatur/vind/fukt utomhus är liknande över dygnen du jämför med dock. Några grader hit och dit, eller bara lite vind kan göra enorm skillnad.
Jag hade köpt 2-3 st smartpluggar, och flyttat runt dom lite, för att hitta vart du har dina "energibovar".
Man måste ju inte göra en permanent installation av pluggen liksom.
Jag har flyttat runt mina en hel del, för att se vart saker drar ström.
Tex hitta jag att min Reciever drar 50w konstant även vid avstängt läge. Det blir ändå 1.2kWh per dygn, och 438kWh per år.
Så att hitta sådana saker kan göra mycket!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Det verkar högt men med tanke på att det är en sommarstuga och ett garage som värms upp under ganska extrema temperaturer tycker jag det verkar fullt rimligt.

Förutsatt att LVP-uppskattningen är hyfsat korrekt och du har ca 40 oförklarade kWh kvar betyder att det ligger en effekt på ca 1,7kW och drar konstant.

Du har en varmvattenberedare som underhåller, kanske är dåligt isolerat och står kallt. Lite högt räknat (och höftat) kanske drar 0,1-0,4 kW.

Därtill har du kyl & frys som kanske drar 0,1-0,3kW.

Router, lite lampor och annat glömt kanske drar 0.1kW.

Kvar har du ca 0,9-1,4 kW effekt (av upp till 2,8kW för dina tre element) för att värma ett 30kvm garage med direktverkande el vilket känns helt rimligt enligt mig. Gissar på att standarden inte är så bra i garaget så att den är otät och dåligt isolerad? Högt i tak?

Lägg därpå till att även om du inte märkt det själv kanske elelementen i delar huset måste gå igång ibland för att stötta LVP. Där har du några till kW som jag gissar på också drar.

Verkar ju ändå fullt rimligt. Jag tror dock att garaget är väl isolerat och riktigt byggt, som resten av stugan. Tidigare ägare var snickare och allt är i väldigt bra skick. Men som du säger är det högt till tak där inne och säkert inte lika isolerat som huset. Jag tror också att merparten av förbrukningen ligger där, det måste den göra. Jag ska även sätta in någon sådan smart-plugg i sovrummen för att verkligen se om LVPn klarar att värma hela huset på 15 grader eller om elementen går in och stöttar som du säger. I så fall är det ju bättre att ställa upp LVPn på säg 19 grader om det gör att elementen inte går igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Men nu krävs det ju inga 100-200W/kvm för att hålla 2-3 grader så länge som garaget har väggar och tak

Skrivet av mackanjo:

Precis, har två element som är på 1kW och ett element är på 800W. Känner jag på elementen så glöder de ju inte precis, utan är lite smått varma till och från. Så svårt att tro att dessa står och gasar för fullt dygnet runt.

Nej, men med -20 och ett garage som jag gissar inte är jätteisolerat tuffar det på en hel del ändå.
Det ihop med värmepumpen och varmvattnet låter ganska rimligt.
Du har ju en väldigt hög varmvattentemp med, hur bra isolerad är beredaren?
Kan du sänka tempen och köra schemalagd temperaturhöjning för legionella?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Verkar ju ändå fullt rimligt. Jag tror dock att garaget är väl isolerat och riktigt byggt, som resten av stugan. Tidigare ägare var snickare och allt är i väldigt bra skick. Men som du säger är det högt till tak där inne och säkert inte lika isolerat som huset. Jag tror också att merparten av förbrukningen ligger där, det måste den göra. Jag ska även sätta in någon sådan smart-plugg i sovrummen för att verkligen se om LVPn klarar att värma hela huset på 15 grader eller om elementen går in och stöttar som du säger. I så fall är det ju bättre att ställa upp LVPn på säg 19 grader om det gör att elementen inte går igång?

Absolut! Alla gånger att det är mer värt!
LVP är ju avsevärt mycket mer effektiv än dina element, som aldrig kan bli mer än 100% effektiva, medans LVP är flera 100 procents effektivitet på, beroende på temperatur utomhus.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Du skriver att det finns FTX. Kan det finnas en värmare i den?

Ja nu har jag jäkligt dålig koll på detta, jag fick stugan för bara en månad sen så har inte satt mig in i allting ännu. Men de finns en lucka på utsidan av huset uppe vid taknocken som måste vara till för att komma åt ventilationen. jag ska kolla där i helgen och se hur den funkar. Jag vet ärligt inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, men med -20 och ett garage som jag gissar inte är jätteisolerat tuffar det på en hel del ändå.
Det ihop med värmepumpen och varmvattnet låter ganska rimligt.
Du har ju en väldigt hög varmvattentemp med, hur bra isolerad är beredaren?
Kan du sänka tempen och köra schemalagd temperaturhöjning för legionella?

Kanske varit otydlig innan men varmvattenberedaren sitter inne i huset och inte i garaget. Den sitter i badrummet i ett skåp där som ligger i anslutning till LVPn. Beredaren jag har är denna https://metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/focus-powe.... Så jag har inga möjligheter att schemalägga den. jag ställde den på 65c då detta var rekommenderad som lägsta nivå för att inte få Legionella.

Permalänk
Medlem

För att slippa köpa stänga prylar och abonnemang rekommenderar jag följande uppsättning för att enkelt kunna läsa från HAN-porten på elmätaren för de som kan tänka sig att köra Home Assistant:ESPHome - Energy meter

Jag har kört den några månader nu och det fungerar klockrent!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Pluggen ska klara 3680w/16A så det ska vara ordentliga element om du överstiger det, dom flesta element ligger la mellan typ 500w-1000w.

Den är säkert specificerad att hantera 16A, men de klarar inte den typen av last under längre tider.

Nu kommer jag inte ihåg testspec för att uppfylla den standarden, men det är inte 24/7 belastning som specificeras. Inte ens shuko-uttagen klarar den lasten kontinuerligt.

TS element var 1000W så absolut inte mer än 2st sådana om han gärna vill att stugan står kvar i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

För att slippa köpa stänga prylar och abonnemang rekommenderar jag följande uppsättning för att enkelt kunna läsa från HAN-porten på elmätaren för de som kan tänka sig att köra Home Assistant:ESPHome - Energy meter

Jag har kört den några månader nu och det fungerar klockrent!

/z

Ser intressant ut!
Uiet liknar väldigt mycket det som följde med en lastballanserare som ingick till mina solpaneler.
Fördelen för mig iaf med Pulse, är att jag via Tibber appen kan ha koll på solpaneler och andra grejer också, som direkt kopplar in i ett snyggt UI, och man kan ställa in väldigt mycket på ett enkelt sätt. För en väldigt låg kostnad för Pulse prylen, och allt är plug and play.
Opensource och öppna system i all ära, men ibland är det nice att bara ha något som funkar på 1minut, och lirar med andra system/appar utan att behöva leta kod eller skriva kod för att det ska funka med just den prylen/systemet.

Skrivet av Cerb:

Den är säkert specificerad att hantera 16A, men de klarar inte den typen av last under längre tider.

Nu kommer jag inte ihåg testspec för att uppfylla den standarden, men det är inte 24/7 belastning som specificeras. Inte ens shuko-uttagen klarar den lasten kontinuerligt.

TS element var 1000W så absolut inte mer än 2st sådana om han gärna vill att stugan står kvar i sommar.

Så är det säkert, men 2 element borde ändå vara rimligt. Men håller med, 3+ är nog dumt om dom är på 1000w

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ser intressant ut!
Uiet liknar väldigt mycket det som följde med en lastballanserare som ingick till mina solpaneler.
Fördelen för mig iaf med Pulse, är att jag via Tibber appen kan ha koll på solpaneler och andra grejer också, som direkt kopplar in i ett snyggt UI, och man kan ställa in väldigt mycket på ett enkelt sätt. För en väldigt låg kostnad för Pulse prylen, och allt är plug and play.
Opensource och öppna system i all ära, men ibland är det nice att bara ha något som funkar på 1minut, och lirar med andra system/appar utan att behöva leta kod eller skriva kod för att det ska funka med just den prylen/systemet.

Så är det säkert, men 2 element borde ändå vara rimligt. Men håller med, 3+ är nog dumt om dom är på 1000w

Det går väldigt smidigt att integrera med det mesta i HA också. Väldigt mycket har färdiga plug-ins för att kunna integrera och styra med logik.

Här är en halvautomatisk funktion för laddning av bilen när priset är under ett gränsvärde.

Priserna kommer från Nordpol och resten integrerar med laddstoplen till bilen.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Det spelar ingen roll om en elradiator är oljefylld eller ej sett till förbrukning.

Nu kommer vi in på det här igen.=) Jo för det sker en värmeväxling med omgivningen också. Olja bibehåller energin och värmet effektivare än vad luft gör och det är just uppvärmningen som är mest energikrävande.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

This, gjorde som ts innan och tänkte man bara kör på luft luft, men blev tokigt.
Elementen på låg värme. Räcker ju med 8 grader.
Sätt eventuellt in en luftavfuktare, gjorde det i verkstaden i kombination med luft luft, gjorde väldig skillnad på förbrukningen.

Sedan på sikt om inte radiatorerna är fräscha, byt dom. Speciellt gamla eisa peiitä.

Vad menar ni med att LVP inte räcker? Bor i södra sverige med -20 nu i veckorna och det har hållt sig varmt inomhus. LVP från 2022.

Permalänk
Skrivet av Monkeyapa:

Vad menar ni med att LVP inte räcker? Bor i södra sverige med -20 nu i veckorna och det har hållt sig varmt inomhus. LVP från 2022.

Om du klarar värma upp hela bostaden med enbart LVP så har du en bostad som är fantastiskt bra isolerad. För övrigt är det just bra isolering som ger den mesta energibesparingen av allt som går att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det går väldigt smidigt att integrera med det mesta i HA också. Väldigt mycket har färdiga plug-ins för att kunna integrera och styra med logik.
<Uppladdad bildlänk>

Här är en halvautomatisk funktion för laddning av bilen när priset är under ett gränsvärde.
<Uppladdad bildlänk>

Priserna kommer från Nordpol och resten integrerar med laddstoplen till bilen.

/z

Många har skrivit om detta med HAN / P1 port? Hur vet jag om jag har det? Tror förövrigt inte att jag har det, har ett "vanligt" proppskåp i hallen med hederliga skruvsäkringar. Elmätaren sitter väl ute på el-stolpen som står vid huset, där har jag dock inte kollat.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Om du klarar värma upp hela bostaden med enbart LVP så har du en bostad som är fantastiskt bra isolerad. För övrigt är det just bra isolering som ger den mesta energibesparingen av allt som går att installera.

I mitt case är det en liten stuga så det är nog mindre jämförbart med OP. Tänkte om jag/han skulle vara rädd för att LVP inte skulle kunna leverera värme. Men då förstår jag, min räcker gott till min yta.

Permalänk
Medlem

Har ett garage på 25 kvm som jag har ett Milli WIFI element i, smidigt att se förbrukningen och att även kunde ställa in det efter behov. Tex håll 11 grader förutom på kvällarna när man kanske är därute och tränar/fixar då den går upp till 15 grader.

Igår var det ca 3 grader plus och elementet drog 7.62 kwh. Delar förvisso platta med två mindre rum som har egna element. De drog tillsammans 3.8 kwh, de har varsin dator som hjälper till att värma

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nu kommer vi in på det här igen.=) Jo för det sker en värmeväxling med omgivningen också. Olja bibehåller energin och värmet effektivare än vad luft gör och det är just uppvärmningen som är mest energikrävande.

Nej, Du växlar värmen till luft i båda fallen, så effektiviteten är identisk. Det du får är en skillnad i hur värmeöverföringen till luften sker. Pulsande som i fallet utan olja, eller en mer "konstant" överföring med olja. Men effektförbrukning vs värmeeffekten kommer vara helt lika.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Nej, Du växlar värmen till luft i båda fallen, så effektiviteten är identisk. Det du får är en skillnad i hur värmeöverföringen till luften sker. Pulsande som i fallet utan olja, eller en mer "konstant" överföring med olja. Men effektförbrukning vs värmeeffekten kommer vara helt lika.

Det här brukar alltid komma upp. Okej varför tror du det finns oljefyllda element om det är är onödigt? Man kan dra en annan liknelse. Om du eldar i en gjutjärnspis och sedan i en kakelugn så kommer du förstå och uppleva skillnaden. Båda två ger antagligen samma temperatur när just eldningen sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Många har skrivit om detta med HAN / P1 port? Hur vet jag om jag har det? Tror förövrigt inte att jag har det, har ett "vanligt" proppskåp i hallen med hederliga skruvsäkringar. Elmätaren sitter väl ute på el-stolpen som står vid huset, där har jag dock inte kollat.

Det är på din elmätare, och har inget med elskåpet att göra. Jag har också gamla stickproppar.
Det är enkelt att kolla om du har HAN port.
Har du en modernare elmätare som kan mäta din el på timma, så sitter det ett uttag någonstans på elmätaren som ser ut som ett nätverksuttag/telekabel uttag. Ofta bakom en liten lucka, eller under mätaren.
I det här uttaget så kan man koppla in en Tibber Pulse tex.
Och på så sätt få ut en realtidsmätning på hur mycket ström ditt hus drar.
Det finns 2 olika pluggar, och den allra vanligaste är en P1/RJ12 den är aningen mindre än en RJ45 port, som är en vanlig nätverksport. Dom finns också, men är väldigt ovanliga i sverige.
RJ12 porten ser ut som en gammal telefonkabels kontakt.
Om du vill vara helt säker, så prova med en nätverkskabel bara, och går inte den in, ja då har du RJ12 port.

Många har fått utbytta mätare, och innan 2025 så ska alla elmätare vara utbytta till dom nyare moderna.
Så om din inte redan är utbytt, så kommer den att bytas ut.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Det här brukar alltid komma upp. Okej varför tror du det finns oljefyllda element om det är är onödigt? Man kan dra en annan liknelse. Om du eldar i en gjutjärnspis och sedan i en kakelugn så kommer du förstå och uppleva skillnaden. Båda två ger antagligen samma temperatur när just eldningen sker.

1. För att det säljer, och ger en "bättre" reglering av yttemperaturen på elementet. Nya med elektriska termostater ofta "smarta" element har frångått olja.

2. För att där finns en OTROLIG skillnad i att eldning har inte 100% verkningsgrad till att börja med, utan mycket av effekten åker genom skorstenen. Skulle du ha 100% effektivitet i förbränningen så skulle du ha alternativen att:

a. tillgodose luften med all effekt direkt = det blir 40 grader i rummet som sedan sakta sjunker.
b. du lagrar viss del av energin i andra material så som tjälsten = det blir 30grader i rummet men temperaturen sjunker sedan saktare.

Medeltemperaturen i båda fall kommer att vara den samma, men vara jämnare i alt. b.

Edit: I korta drag, olja används för "jämnare reglering" framförallt på tiden när elektroniska termostater var ovanliga/dyra, och som marknadsföring för att lura folk att köpa nya, på samma vis som ordet "smart" ofta används idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nu kommer vi in på det här igen.=) Jo för det sker en värmeväxling med omgivningen också. Olja bibehåller energin och värmet effektivare än vad luft gör och det är just uppvärmningen som är mest energikrävande.

Skrivet av julgranen:

Det här brukar alltid komma upp. Okej varför tror du det finns oljefyllda element om det är är onödigt? Man kan dra en annan liknelse. Om du eldar i en gjutjärnspis och sedan i en kakelugn så kommer du förstå och uppleva skillnaden. Båda två ger antagligen samma temperatur när just eldningen sker.

Det finns flera olika anledningar till att man föredrar eller väljer mellan konvektions- eller oljefyllda elelement men effektivitets och förbrukningsargumentet är inte en av dem. I normalfallet är det ingen skillnad i effektivitet och förbrukning då båda är just direktverkande elelement.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Det finns flera olika anledningar till att man föredrar eller väljer mellan konvektions- eller oljefyllda elelement men effektivitets och förbrukningsargumentet är inte en av dem. I normalfallet är det ingen skillnad i effektivitet och förbrukning då båda är just direktverkande elelement.

Ok=) Gå och fundera lite på det och gör lite egenforskning på ämnet så kanske du får en "aha" upplevelse. Vi tar det igen här nu. Det sker en värmeväxling mellan luft och element. Det innebär kortfattat att elementen värmer upp omgivningen. FAST omgivningen värmer också upp elementen. Då är det en STOR fördel att ha något medie som är bra på behålla värmet och energin.

Sedan är det uppvärmingen som vanligt som är mest energikrävande. Vad tror du drar mest el när du brygger kaffe? Är det själva bryggningen eller värmehållningen för att behålla kaffet varmt efter bryggningen?!