Extrem budget dator för lätt gaming

Permalänk
Medlem

Extrem budget dator för lätt gaming

Hej!

Senast jag byuggde en dator så var det med en Richland 6800K med inbyggd grafik för en mer budgetvänlig spelupplevelse, där det fanns möjlighet artt sätta i ett externt grafikkort.

Jag har förstått att Ryzen som slutar med G är dom med inbyggd grafik.

Jag har satt ihop denna burk och vill egentligen bara kolla om det är tillräckligt bra för spel liknande Skyrim, Tomb Raider, Dirt Rally osv.

Inköpslista (Komponentkoll)

Permalänk
Medlem

Om du ska köra det i mer än 1920x1080 blir du nog besviken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Moderator

Kommer nog vara smärtsamt, hade nog försökt se på något begagnat istället.
Alternativt kanske en mix, typ begagnad PSU/chassi och gå ned till en 5600 (utan G) för att kunna lägga lite slantar på ett begagnat grafikkort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det här kommer ge dig en extremt mycket bättre spelupplevelse. Värt att spara ett tag om du behöver det. Det bästa hade varit om du kunde spara en tusenlapp till så du får med ett 6750 XT med 12 GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här kommer ge dig en extremt mycket bättre spelupplevelse. Värt att spara ett tag om du behöver det. Det bästa hade varit om du kunde spara en tusenlapp till så du får med ett 6750 XT med 12 GB VRAM.

https://komponentkoll.se/bild/IQEqn.png

Är inte det att jag inte har pengar att spendera. Utan vill bygga så billigt som möjligt till så bra prestanda som möjligt för dom spela jag har i mitt steam bibliotek. Som jag idag med min Lenovo med intel grafik inte kan spela allt.

Jag kan lägga mellan 10-13K/månad om jag så vill. Men vill som sagt inte slösa bara för jag har råd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Är inte det att jag inte har pengar att spendera. Utan vill bygga så billigt som möjligt till så bra prestanda som möjligt för dom spela jag har i mitt steam bibliotek. Som jag idag med min Lenovo med intel grafik inte kan spela allt.

Jag kan lägga mellan 10-13K/månad om jag så vill. Men vill som sagt inte slösa bara för jag har råd med det.

Mitt bygge snittar 111 FPS i Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition enligt howmanyfps.com. Nu vet jag inte vilket Tomb Raider-spel du menar eller vilken skärm du har dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Mitt bygge snittar 111 FPS i Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition enligt howmanyfps.com. Nu vet jag inte vilket Tomb Raider-spel du menar eller vilken skärm du har dock.

Jag har både Ride of the Tob Raider och Shadow of the Tomb Raider. HAr en Philips som klara 60 Hz i 4K.
En standard skärm från jobbet. Är inte en hard core gamer på det sättert att jag bryr mig om 240 Hz skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Jag har både Ride of the Tob Raider och Shadow of the Tomb Raider. HAr en Philips som klara 60 Hz i 4K.
En standard skärm från jobbet. Är inte en hard core gamer på det sättert att jag bryr mig om 240 Hz skärmar.

Mitt bygge snittar bara 40 FPS om man maxar grafiken och spelar i 4K i SotTR. Med 5600G lär det bli ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Är inte det att jag inte har pengar att spendera. Utan vill bygga så billigt som möjligt till så bra prestanda som möjligt för dom spela jag har i mitt steam bibliotek. Som jag idag med min Lenovo med intel grafik inte kan spela allt.

Jag kan lägga mellan 10-13K/månad om jag så vill. Men vill som sagt inte slösa bara för jag har råd med det.

Känns lite dumsnålt att försöka sig på nåt slags ultrabudgetbygge då, kan jag tycka. Respekterar att du inte vill slösa pengar bara för att, men att köpa en dator med inbyggd grafik för att spela enspelaräventyrsspel känns också lite meningslöst. Lite som att frivilligt ge sig själv sämsta möjliga upplevelse av det som var anledningen till att man köpte datorn, liksom.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Här är en respektabel speldator till ett okej pris:

Man måste alltid kompromissa någonstans när man bygger billigt, men det här är ändå en rätt okej dator.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Hej!

Senast jag byuggde en dator så var det med en Richland 6800K med inbyggd grafik för en mer budgetvänlig spelupplevelse, där det fanns möjlighet artt sätta i ett externt grafikkort.

Jag har förstått att Ryzen som slutar med G är dom med inbyggd grafik.

Jag har satt ihop denna burk och vill egentligen bara kolla om det är tillräckligt bra för spel liknande Skyrim, Tomb Raider, Dirt Rally osv.

https://komponentkoll.se/bild/POsCs.png

Inköpslista (Komponentkoll)

Körde liknande system, eller rättare sagt nästan allting samma. Och för Grabben så fungerar det ypperligt, t.ex i Fortnite som han spelar mest, får han sisådär ungefär stabila 144fps med Performance inställning, går ju OC:a lite efter jag bytte kylare på den, men chassit skulle jag valt något annat. Den tar t.ex inte emot 212 kylare om jag minns rätt. Inte i hans iallafall

Permalänk
Skrivet av SvingitGolf:

Är inte det att jag inte har pengar att spendera. Utan vill bygga så billigt som möjligt till så bra prestanda som möjligt för dom spela jag har i mitt steam bibliotek. Som jag idag med min Lenovo med intel grafik inte kan spela allt.

Jag kan lägga mellan 10-13K/månad om jag så vill. Men vill som sagt inte slösa bara för jag har råd med det.

perfekt. då behöver du ju inte vara dumsnål! vill du ha "så bra som möjligt för pengarna" som det låter som varför tänker du då köpa allt nytt om varje krona nu är så viktig?
gå upp till 12k så kan du klämma in 2tb ssd, rtx 3080 och ryzen 7600 med 32gb ram vilket klarar 4k i typ alla spel. det lyckades jag med genom att köpa begagnat. 5k för en dator som inte klarar av ett enda spel utöver tetris känns ju som en jädrans flopp!!!

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Kanske dumt läge att köpa 5600G nu när precis nya 8000G serien är på gång:
https://www.sweclockers.com/nyhet/37974-amd-slapper-ryzen-800...
Ska bli ett stort hopp upp i GPU prestanda såvitt jag förstått!

Det blir ju förstås dyrare med AM5 (DDR5, dyrare moderkort och dyrare processorer) men med tex ett 8600G eller 8700G finns väl kanske en liten chans att det inbyggda grafikkortet är "good enough"?
Och om det inte håller kan man lägga till ett prisvärt grafikkort några år senare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

5k för en dator som inte klarar av ett enda spel utöver tetris känns ju som en jädrans flopp!!!

Detta är ju extremt överdrivet. Det är ändå inte en APU som främst är gjort för att spela på. Jag har dock spelat Skyrim och Civilization VI, i 4k till och med, på min HTPC med 5600G. Visst, inställningarna är på minimum men ställer jag om till 1080p så flyter det hyfsat bra ändå. Det är klart, förväntar man sig 90 FPS och maxad grafik så kan man inte bli annat än besviken. Har man inte så höga krav däremot så går det med många äldre spel. Prestandamässigt jämförbart med ett gammalt HD 6870, ungefär.

Inte för att jag säger TS ska köpa detta för att spela på, jag tycker också det är onödigt dumsnålt. Vill bara påpeka att riktigt så illa som du uttrycker är det inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig inget 4K spelade med riggen. Eller i ultra high. Medium i 1080p är good enough för mig.
Har många äldre spel på Steam som Giana Sisters, Rayman och andra sköna spel. Som jag oftast spelar.
Men vill ändå kunna spela spel som Skyrim och Tomb Raider. Eller Trine och Darksiders och Bayonetta.

Men där det finns möjlighet att uppgradera til lett bättre grafikkort senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Jag förväntar mig inget 4K spelade med riggen. Eller i ultra high. Medium i 1080p är good enough för mig.
Har många äldre spel på Steam som Giana Sisters, Rayman och andra sköna spel. Som jag oftast spelar.
Men vill ändå kunna spela spel som Skyrim och Tomb Raider. Eller Trine och Darksiders och Bayonetta.

Men där det finns möjlighet att uppgradera til lett bättre grafikkort senare.

Men lägg en tusenlapp till för det system som JohanFlodqvist föreslog så har du något som åker åttor runt det du började med. 5500 är betydligt bättre CPU än 5600G (mer cache) och RX 6600 är flera gånger snabbare än grafiken i den, dessutom mycket modernare arkitektur.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Jag förväntar mig inget 4K spelade med riggen. Eller i ultra high. Medium i 1080p är good enough för mig.
Har många äldre spel på Steam som Giana Sisters, Rayman och andra sköna spel. Som jag oftast spelar.
Men vill ändå kunna spela spel som Skyrim och Tomb Raider. Eller Trine och Darksiders och Bayonetta.

Men där det finns möjlighet att uppgradera til lett bättre grafikkort senare.

Klart du ska lira i 4K på en 4K-skärm. Jag hade kört på detta, extremt mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men lägg en tusenlapp till för det system som JohanFlodqvist föreslog så har du något som åker åttor runt det du började med. 5500 är betydligt bättre CPU än 5600G (mer cache) och RX 6600 är flera gånger snabbare än grafiken i den, dessutom mycket modernare arkitektur.

Nej, just 5500 som @JohanFlodqvist föreslog är såvitt jag vet en ren budgetprolle som bygger på APU chippen. Dvs den har också bara 16MB cache, och stödjer bara PCI-E 3...

Specs finns här tex:
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-5500

Så själv skulle jag inte välja 5500 - då tar jag hellre 5600G, eller en vanlig 5600

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, just 5500 som @JohanFlodqvist föreslog är såvitt jag vet en ren budgetprolle som bygger på APU chippen. Dvs den har också bara 16MB cache, och stödjer bara PCI-E 3...

Specs finns här tex:
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-5500

Så själv skulle jag inte välja 5500 - då tar jag hellre 5600G, eller en vanlig 5600

Hmm. Måste blandat ihop dem då, får skylla på att jag är trött.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Detta är ju extremt överdrivet. Det är ändå inte en APU som främst är gjort för att spela på. Jag har dock spelat Skyrim och Civilization VI, i 4k till och med, på min HTPC med 5600G. Visst, inställningarna är på minimum men ställer jag om till 1080p så flyter det hyfsat bra ändå. Det är klart, förväntar man sig 90 FPS och maxad grafik så kan man inte bli annat än besviken. Har man inte så höga krav däremot så går det med många äldre spel. Prestandamässigt jämförbart med ett gammalt HD 6870, ungefär.

Inte för att jag säger TS ska köpa detta för att spela på, jag tycker också det är onödigt dumsnålt. Vill bara påpeka att riktigt så illa som du uttrycker är det inte.

försök spela RDR2 på lägsta inställningar med 5600G 1080p, det är ju ändå 5 år gammalt, 25fps average.

shadow of the tomb raider 1080p (res modifier 70%) lägsta inställningar: 31fps average, som TS skrev att han spelar

låter ju verkligen spelbart! ett par år in i framtiden så blir det säkerligen ännu mer spelbart när nyare titlar släpps som man vill testa

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SvingitGolf:

Jag har både Ride of the Tob Raider och Shadow of the Tomb Raider. HAr en Philips som klara 60 Hz i 4K.
En standard skärm från jobbet. Är inte en hard core gamer på det sättert att jag bryr mig om 240 Hz skärmar.

Du behöver dedikerat grafikkort i någon form.
Visst att Ryzen med ibyggda GPU'er (sk APU'er) är bra nu förtiden, men de kan inte mäta sig med ens ett medelmåttigt grafikkort.

Så ere bra.

Så skall du spela, om än lite, såha minst 1060 skulle jag säga.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Begagnat tror jag på i det här fallet.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Begagnat tror jag på i det här fallet.

Fast nu vill jag bygga själv. Vilket är halva nöjet.

Permalänk
Medlem

Köpa nåt i den där stilen är bara dumsnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Fast nu vill jag bygga själv. Vilket är halva nöjet.

Och inget hindrar dig från att köpa begagnade komponenter och bygga ihop.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

försök spela RDR2 på lägsta inställningar med 5600G 1080p, det är ju ändå 5 år gammalt, 25fps average.

shadow of the tomb raider 1080p (res modifier 70%) lägsta inställningar: 31fps average, som TS skrev att han spelar

låter ju verkligen spelbart! ett par år in i framtiden så blir det säkerligen ännu mer spelbart när nyare titlar släpps som man vill testa

Inte påstått att det är bra, bara att din kommentar att det bara går spela tetris på den är överdriven.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Pressat varje krona:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tänkte att varför tar man en 3600? Men den har ju mer cache än både 4500 och 5500.

Permalänk
Skrivet av SvingitGolf:

Fast nu vill jag bygga själv. Vilket är halva nöjet.

halva nöjet? vad är nöjet med 25 fps?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?