FiskClockers - Allt om fiske! 🐟

PermalÀnk
Medlem ★
●

FiskClockers - Allt om fiske! 🐟

Det verkar ju som om att det finns en del fiskare hÀr pÄ forumet sÄ jag tÀnkte att man kunde samlas hÀr och snacka fiske.

Man kanske kan starta med att skriva lite om vad man fiskar med för utrustning, vilken typ utav fiske, vart man fiskar, vilken fisk och sina PB.

SjÀlv fiskar jag just nu med ett Team Dragon Fishmaker II Sensitive Jig pÄ 8 fot med kastvikt 3-18g. Till den har jag en Shimano Rarenium Ci4+ 2500. Kommer att köpa ett FKP Draugen D4 6' nÀr dom dyker upp till vÄren sÄ att man har tvÄ spön med olika riggar, samt att det Àr trevligt med nÄgot smidigare alternativ ocksÄ.

Kör alltsÄ bara jiggar med antingen texas rig eller "vanligt". Kommer att köra lite mer carolina och neko det hÀr Äret ocksÄ. Neko rig har jag aldrig testat men jag tror att det kan fungera riktigt bra.

Fiskar mest i Stockholm men Àven uppe i IndalsÀlven pÄ sommaren. Om det blir fiske med bÄt hÀr i Stockholm sÄ hamnar man oftast ute runt Ekerö / Munsö / Adelsö.

Det Àr Abborre som gÀller för övrigt. Satsar inte pÄ nÄgon annan typ utav fisk.

Har inte nÄgra mÀrkvÀrdiga PB Ànnu dÄ jag började fiska "seriöst" i somras, sÄ det Àr vÀl en borre pÄ cirka 400g som gÀller. Drog Àven en liten Gös som sÀkert lÄg runt halvkilot.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag gillar att meta abborre jag. Kör med ett bambuspö och en vinkork som flöte KÀnns inte som att vi riktigt ligger pÄ samma nivÄ utrustnings- och kunskapsmÀssigt, men ÀndÄ.
Har Àven fiskat en hel del strömming i Stockholms skÀrgÄrd, men det Àr rÀtt trÄkigt. Att fiska abborre och gÀdda genom att meta eller kasta med lite skeddrag uppe vid "vÄr" lilla sjö i Norrland Àr dock sjukt roligt och avkopplande.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

PermalÀnk
Medlem
●

Trollingfiske runt om i Sverige, men mest V-sjöarna och sjöar runt om i Skaraborg. Gös, lax, röding, abborre, gĂ€dda. BĂ€sta fisket jag haft Ă€r pĂ„ Östersjön efter Lax.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag fiskar mÄnga arter. Abborre, gÀdda, gös, sarv, sutare, ruda, braxen, Äl, mört och lake.
Jag fiskar för sportens skull och inte för att Àta, dÀrav de lite udda arterna jag utövar 100% catch & release pÄ alla arter utom nÄgon gös ibland om den inte Àr för liten eller för stor. Stora fiskar ska skyddas och dÀrför inte dödas, bland annat för att de har bra gener att sprida vidare och för att ju större fisk desto större mÀngd rom nÀr de leker. Vill man ha en trofé sÄ finns det riktigt bra kameror i de flesta telefoner nu för tiden, det rÀcker gott för att skryta om sin fÄngst.

Mitt fiskesÀtt Àr nÀstan uteslutande mete, till alla arter. Gös vertikalfiskar jag ibland men det Àr sÀllan, mycket skönare att sitta i bÄten och antingen flöt- eller bottenmeta. Jag har ingen exklusiv utrustning, mest billigt men pÄlitligt. Nu pÄ vintern ismetar jag efter gÀdda sÄ mycket jag bara kan men hÀr i trakterna har det inte varit sÄ upphetsande pÄ isfronten de senaste Ären, och nu har det kommit tövÀder som smÀlter bort isarna sÄ man inte vÄgar gÄ ut pÄ dem. Förhoppningsvis kommer kylan tillbaks och ger oss nÄgra fler ismetepass i vinter. VÄr och sommar kommer ÀndÄ sÄ smÄningom och Àr det vinter sÄ ska det vara kallt.

Jag driver en fiskedagbok dÀr jag skriver om mina Àventyr och tycker det Àr roligt att sÀtta och skriva om vad jag varit med om. Det kan hÀnda mycket saker under en fisketur.
http://specimenfiske.se

Och sÄ Àr det ju det hÀr med naturupplevelsen sÄ klart!

Mina personliga rekord Àr inte mycket att jÀmföra med proffsfiskarnas monster men nÄgra hyfsade fiskar har jag lyckats fÄnga under alla mina Är som fiskare.
Abborre 1500 g
GĂ€dda 10300g
Gös 4500g
Lake 4200g

Jag saknar ett vatten med bra storlek pÄ Ruda hÀr i nÀrheten, det Àr nog den fisk jag tycker bÀst om men nÄgra storlekar att tala om finns det inte i vattnen runt Jönköping vad jag har hittat.

Fiske Àr en bra hobby, om Àn nÄgot dyr ifall man ska gotta ner sig med de allra nyaste och finaste dragen, spöna, rullarna och allt annat.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Mestadels spinnfiske av gÀdda och abborre. Fiskar med ett 8 fots Abu Conolon Crossfire haspelspö och en Shimano Saros 3000F rulle samt Fireline lina. Till fiske av odlad forell har jag ett skilt spinnset och ett Àven ett skilt set för bottenmete. Har Àven en del andra rullar och spön men de har jag inte anvÀnt pÄ vÀldigt lÀnge.

Speciellt nöjd Àr jag med rullen som fortfarande Àr vÀldigt smooth trots att jag nu fiskat vÀldigt mycket med den.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Medlem
●

Nu börjar man att lÀngta bort eftersom fiske ligger en varmt om hjÀrtat. Utövar olika typer av fiske, för mat brukar det lÀggas skrubbe-, pigvar- eller sik-garn. Pilkar Àven torsk och sill nÀr den kommer in pÄ vÄrkanten. FÄngas det nÄgon havsöring, nÀbbgÀdda eller lax vid trolling, kustfiske med spinn eller fluga brukar dessa Àven tillagas. Plattfisken steks eller röks, siken röks ocksÄ ibland. Sillen steks och torsken likasÄ ifall filead, annars i ugn. DÄ Älfisket Àr förbjudet för privatpersoner blir det inget sÄdant lÀngre tyvÀrr. Annars Àr det oftast Catch and Release som utövas sÄvida det inte gÀller nÄgon ÀlvfÄngad Àdelfisk, exempelvis harr. GÀddfiske pÄ sommaren Àr det som det blir mest av. För egen del blir det mestadels jerkfiske och brukar sikta pÄ att Äka ut dÄ det Àr som bÀst fiskevÀder (som sÀmst vÀder). (det Àr ingen sport pÄ vÄren ) Ibland tas Àven nÄgon gÀdda upp som satt sig dÄligt för att tillagas i ugn med egenodlad potatis och pepparotssÄs till. TyvÀrr bör man idag ta lite hÀnsyn till miljöföroreningarna i östersjön..

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-...

Trevligt med en trÄd om fiske hÀr pÄ swec

PermalÀnk
Medlem
●

Gud vad jag lÀngtar till sÀsongen drar igÄng igen!

I nÀromrÄdet kör vi allt i NynÀshamn, kast.
Drar Àven en fjÀllveva med vandring in i Norge veckan runt midsommar, fluga.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

Det verkar ju som om att det finns en del fiskare hÀr pÄ forumet sÄ jag tÀnkte att man kunde samlas hÀr och snacka fiske.

Man kanske kan starta med att skriva lite om vad man fiskar med för utrustning, vilken typ utav fiske, vart man fiskar, vilken fisk och sina PB.

SjÀlv fiskar jag just nu med ett Team Dragon Fishmaker II Sensitive Jig pÄ 8 fot med kastvikt 3-18g. Till den har jag en Shimano Rarenium Ci4+ 2500. Kommer att köpa ett FKP Draugen D4 6' nÀr dom dyker upp till vÄren sÄ att man har tvÄ spön med olika riggar, samt att det Àr trevligt med nÄgot smidigare alternativ ocksÄ.

Kör alltsÄ bara jiggar med antingen texas rig eller "vanligt". Kommer att köra lite mer carolina och neko det hÀr Äret ocksÄ. Neko rig har jag aldrig testat men jag tror att det kan fungera riktigt bra.

Fiskar mest i Stockholm men Àven uppe i IndalsÀlven pÄ sommaren. Om det blir fiske med bÄt hÀr i Stockholm sÄ hamnar man oftast ute runt Ekerö / Munsö / Adelsö.

Det Àr Abborre som gÀller för övrigt. Satsar inte pÄ nÄgon annan typ utav fisk.

Har inte nÄgra mÀrkvÀrdiga PB Ànnu dÄ jag började fiska "seriöst" i somras, sÄ det Àr vÀl en borre pÄ cirka 400g som gÀller. Drog Àven en liten Gös som sÀkert lÄg runt halvkilot.

Bra initiativ! Nu behöver man aldrig lÀmna sweclockers mer;)

Kör sjÀlv med ett fkpg draugen d4 fast 7 fots. Kör med en orra s10 som jag Àr nöjd med men svÄgern har samma uppsÀttning och grÀmer dig att han inte köpte en snÀppet vassare rulle. Spöna Àr vi bÄda otroligt nöjda med, kan inget annat Àn att rekommendera! AnvÀnds för spinnfiske efter abborre.

Drog till med lite tyngre gÀddutrustning i sÀsongens slutskede sÄ den ska blötas rejÀlt i vÄr:)

Har dock gÄtt och blivit galet sugen pÄ flugfiske och försöker nu sÀtta mig in i den vÀrlden med alla dess begrepp. En större djungel Àn datorernas vÀrld, nÀstan;)

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tjena.
Trevligt med en fisketrÄd
Kör mest sjö fiske och dÄ med ett Shimano Catana tror jag det heter och en Shimano rulle.
Har fiskat sen jag va en liten pÄg med min far , rekordet pÄ GÀdda Àr 8,2Kg och den va fÄngad i Kalmarsund med ett Abu spö och en Abu ambassadeur rulle " trolling fiske " Draget va en klassisk röd och vit ledad vobbler.
Nuförtiden blir det mest fiske med min dotter och dÄ brukar vi köra till Snogeholmsjön i SkÄne. Blir inga jÀtte fÄngster , men ibland fÄr vi gÀddor pÄ 1-2 kilo och smÄ Abborrar. Har fÄtt en fin gös dÀr ocksÄ , men den slet sig " levande bete "
Min stora fiske dröm Àr Marlin fiske i Australien eller Abborres fiske i Nilen.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

PermalÀnk
Medlem ★
●

Blir mycket gÀdd och abborrfiske för mig hÀr runt PiteÄ, oftast frÄn bÄt. Abborre fiskar jag med ett Berkley lightning spö frÄn en combo jag köpte som jag fick byta rulle pÄ, satt pÄ en Abu cardinal stx men köpte en Penn conflict. Till gÀddfisket kör jag tunga grejer sÄklart
En abu C4 5601 som sitter pĂ„ ett abu volatile. Alla rullar har Power pro lina. Är lite missnöjd nu med spöt eftersom det Ă€r sĂ„ extremt styvt, visst det kastar tunga beten upp till runt 200g men det Ă€r jobbigt att stĂ„ och kasta med lĂ€nge :(. Det jag lĂ€ngtar till Ă€r gĂ€ddfisket till vĂ„ren och hösten men mest Ă€r nog resan till Norge :). Ska bli riktigt intressant att Ă„ka dit dĂ„ jag aldrig fiskat pĂ„ ett sĂ„dant stĂ€lle!
PersonbÀsta pÄ gÀdda Àr 9,7 kg
Abborre Àr det 1,2
Det var lite kul nÀr jag fick gÀddan eftersom det var ett sista kast som att ''Àh, tar bara ett sista kast sen far vi hem'' och krokade dÄ denna! :D, blev riktigt glad nÀr jag sÄg den i vattnet dÄ jag sÄg att det var den största jag fÄtt!

Kanske fÄr fram en bild pÄ gÀddan senare dÄ jag inte kunde spara bilden till datorn frÄn instagram

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kul trÄd

Uppvuxen med en fisketokig farsa som han i sin tur vÀxte upp med en fisketokig farsa
Arsenal av utrustning. Allt gÀller. Det blir dock mÀst gÀdda.

*Angling, ismete, pimpling, mörtstuga efter gÀdda, aborre, mört med kaffe och mat över eld pÄ is under vintern - Fyrhjuling, bil leker pÄ pÄ isen
*Jerkbaite, jigg, trolling, mete, bottenmete efter gÀdda, gös, aborre, mört, öring röding med med en Flipper 450 fishing pÄ vÄr och sommaren.
Sedan nÀr hösten börjar nÀrma sig blir det lite mer flugfiske efter öring, harr och lax. kanske en och annan gÀdda med gÀddfluga frÄn bÄt
Sen blir det vinter igen ...

PersonbĂ€sta? Öhh jag har ingen koll

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kul med sÄ mÄnga svar!

Missade att tipsa om att beten.nu körde 40% pÄ allting mellan kl 18.00 och 00.00 i gÄr. Blev lite nya jiggar och en viblure frÄn FKP.

TÀnkte rensa jigglÄdan och stÀda upp den till vÄren, sÄ om nÄgon har tÀnkt börja med jiggfiske eller Àr sugen pÄ lite gummi sÄ kan jag nog lÀgga upp bilder pÄ vad som finns och skÀnka till behövande. FÄr Äterkomma om det senare nÀr jag tar tag i saken!

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Rolig trÄd

SjÀlv fiskar jag mest efter abborre och gÀdda frÄn bÄt, antingen vid slÀktens landstÀlle utanför NynÀshamn eller med en kompis som har bÄt utanför Tyresö.

Brukar ta upp abborrar pÄ 150-500g och gÀddor som Àr lagliga och under 2kg, mest för att förÀldrarna och farmor blir sÄ glada om man levererar fÀrsk fisk till dörren

Är dock inte nĂ„gon riktig fiskefantast, utan ser det mest som en trevlig ursĂ€kt för att fĂ„ guppa runt pĂ„ vĂ„gorna en solig sommardag

PermalÀnk
Medlem
●

Fiskar mer sÀllan nu Àn vad jag gjorde förr men i huvudsak blir det fluga nÀr jag fiskar men jag har ocksÄ kört trolling efter lax, öring och röding samt efter gös. Blev mycket gösfiske nÀr jag bodde i smÄland förr!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

PermalÀnk
Medlem
●

Har ca 7 mil till DammÄn hemifrÄn sÄ fiskar mest öring dÀr. En hand flugspö med antingen sjunktafs eller intermediate lina beroende pÄ vattenmÀngd.
Lite fjÀllfiske skadar inte det heller Ibland nÀr vi inte orka köra lÀngre strÀckor brukar vi bara köra bort till ett tjÀrn och bottenmeta insatt regnbÄge.

Visa signatur

Citera för svar!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det nĂ„gon som har kommit igĂ„ng med fisket?

FKP Draugen D4 Äter i lager för övrigt, om nÄgon Àr sugen pÄ ett fint spö i 6' eller 7' (riktigt trevligt till dropshot bland annat).

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av drwlz:

Är det nĂ„gon som har kommit igĂ„ng med fisket?

FKP Draugen D4 Äter i lager för övrigt, om nÄgon Àr sugen pÄ ett fint spö i 6' eller 7' (riktigt trevligt till dropshot bland annat).

För mig har det smygstartat, fick en öring pĂ„ 2.8kg 31 mars. Är bara en tidsfrĂ„ga innan vĂ„rfisket drar igĂ„ng pĂ„ allvar i SkellefteĂ€lven
SÄ man har lÀngtat !

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

Är det nĂ„gon som har kommit igĂ„ng med fisket?

FKP Draugen D4 Äter i lager för övrigt, om nÄgon Àr sugen pÄ ett fint spö i 6' eller 7' (riktigt trevligt till dropshot bland annat).

Ja, var ute och rodde efter lite gÀdda i helgen, men det var stendött. GöteborgsomrÄdet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag Àlskar att fiska, borre, gÀdda och till och med en mört gör mig lite glad att fÄ.
DÀremot gillar jag inte att fiska ensam, och efter att ha fiskat med kompisar tills deras fiskesug försvann sÄ fÄr jag nu vÀnta tills nÄgon vill fiska med mig igen

PB pÄ borre ligger pÄ ~1200 gram, var en helt galen dag med över tio borrar upplockade (catch and release) och samtliga lÄt mellan 900-1200 gram.

TyvÀrr aldrig fÄngat en gös, men var riktigt nÀra en gÄng.
SÄg en stor fisk ligga pÄ botten, och förstod att det mÄste vara en gös, sÄ jag satte pÄ en stor bottenjigg och försökte snipea den.
Den bet efter nÄgra minuter, men efter en jÀvla kamp tappade jag den tyvÀrr. NÀr jiggen kom upp var det gigantiska bitmÀrken, och den var halvt söndersliten. KÀndes lite som att jag hade slagits med en haj

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

PermalÀnk
Medlem
●

FrÄgan Àr om ni har överklockat rullen, trimmat linan, moddat spöt och bios switchat betet?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Maho:

FrÄgan Àr om ni har överklockat rullen, trimmat linan, moddat spöt och bios switchat betet?

Körde nyligen en formatering utav beteslÄdan, sÄ nu finns det gott om plats för lagring utav jiggar.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

För mig slutar aldrig fisket utan sÀsongerna gÄr in i varandra
PÄ sommaren blir det mycket gös, men jag fiskar Àven en hel del efter sutare, sarv och den svÄrfÄngade rudan. Det Àr svÄrigheten med att fÄ vissa arter att nappa, Àven nÀr det bublbar frenetiskt runt flötet, som jag gÄr igÄng pÄ och dÄ Àr rudan en perfekt art. TyvÀrr vet jag inte mÄnga vatten hÀr runtom som huserar ruda.

Höst och vÄr blir det mycket gÀddtrolling och flötmete.

Vintern viger jag Ät ismete nÀr isarna har lagt sig och dÀr riktar jag in mig pÄ gÀdda frÀmst.
Jag fiskar Àven en del lake pÄ vinterhalvÄret, nÀr de gÄr upp i Äar och pÄ grynnor för att leka. Allra helst bottenmete frÄn land men nÄgon gÄng har vi försökt fÄnga laken frÄn isen ocksÄ.

Jag fick ett nytt personbÀsta i vintras pÄ ismete, jag fÄngade en gÀdda pÄ 10300kg och det Àr jag helnöjd med. Abborre fiskar jag vÀldigt sÀllan men har fÄtt en del över kilot med en topp pÄ 1500 g frÄn HossmoÄn i Kalmar. Laken ligger mig varmt om hjÀrtat och största jag fÄngat vÀgde 4200 g.
Andra PBn Àr sarv 1170 g, sutare 2900 g, gös 4580 g och en fjÀllkarp som bonus vid rudamete pÄ 4500 g. Rudor finns det inte sÄ stora hÀr runtom och mitt personbÀsta pÄ den arten Àr 1140 g.

Fiske Àr livet

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av drwlz:

Körde nyligen en formatering utav beteslÄdan, sÄ nu finns det gott om plats för lagring utav jiggar.

Jag föredrar att göra enbart en defrag av lÄdorna sÄ hÀr inför stundande sÀsong

Fiskade mycket som yngre och har kommit igÄng med denna extremt trevliga sysselsÀttning/hobby igen efter ett antal Ärs uppehÄll.
Jag fiskar mest efter Abborre, Ă€ven om det Ă€r roligt med riktat fiske efter GĂ€dda sĂ„ har Abborren alltid varit favoriten. Har fiskat en hel del vitfisk i form av Mete för lĂ€ngesedan. DĂ„ har de fiskats efter Asp, Sutare och Sarv. Är rĂ€tt sugen pĂ„ att köpa mig ett lite finare (lĂ€s "lĂ€ttare") metspö nu nĂ€r man har lite mer Ă€n studiebidraget och testa pĂ„ metet igen.

VÀntar pÄ att isen ska gÄ upp i sjön dÀr kompisen har bÄten sÄ vi kan vara med lite innan GÀddan börjar leka. Har för övrigt ny Daiwa rulle för sÀsongen som bestÀlldes frÄn Japan, mer eller mindre en chansning men Àr rÀtt nyfiken pÄ Daiwas nya bromssystem (ATD för den som undrar) samtidigt som jag blev lite nostalgisk dÄ jag hade en riktigt bra Daiwahaspel nÀr jag var yngre, dÀr i mellan har den enbart vart Shimano som gÀllt, som för övrigt gör riktigt bra rullar men tyvÀrr inga nyheter för Äret som intresserar mig.

MÄ vÀl mina herrar, och skitfiske pÄ er.

Visa signatur

Data Data

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är vĂ€l mest Abborre och Gös för min del, tycker man ska Ă€ta fisken man fĂ„ngar inget sĂ„nnt fĂ„nigt catch and release dĂ„ kan man lika gĂ€rna lĂ„ta dom vara. Blir nog mest mete, men pimpla gös eller ro drag Ă€r inte fel heller

NÄgon som drar Nors ?? Borde vÀl vara dags snart.
Nors Àr en liten laxfisk som man fÄngar med en stor hÄv om nÄgon nu inte skulle veta vad det Àr.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fiskar Abborre/GÀdda hÀr i Àlven/skÀrgÄrden.
Har nÄ haspelrulle och 3m spö, la typ 3k pÄ det =D

PÄ sommaren Àr det 90% trolling (Mest med Zalt wobbler), 10% "pimpel" (sitter med pimpelspö i bÄten).
Blir en del pimpel pÄ vÄren, drar vÀl nÀrmare 1000 abborrar om Äret pÄ bara spön.

Abborre rekordet Àr 1.7kg.
9 kg pÄ gÀdda och flera som varit 110cm+ lÄnga.

Dragit lite harr pÄ fluga ocksÄ, men inte direkt mÀrkvÀrdigt.

SÄ klart fÄr man ju oönskad fisk ocksÄ (pÄ kastspö): Sik, simpa, harr, id, brax, mussla, mört, snorgÀrs mfl.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BergEr:

SÄ klart fÄr man ju oönskad fisk ocksÄ (pÄ kastspö): Sik, simpa, harr, id, brax, mussla, mört, snorgÀrs mfl.

Va? Rökt Sik Àr jÀttegott, kasta inte bort en god middag! Braxen och Mört gÄr ocksÄ om man orkar fÄ bort alla ben. I mina regioner gjorde en skola ett test med fiskpinnar gjort pÄ braxen, de tyckte att det smakade mycket bÀttre Àn upptinade fiskpinnar frÄn fabrik.

Personligen tycker jag att Abborre i stekpannan smakar bÀst

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fiskat rÀtt mycket genom Ären, men bara till behov.. SÄ kör inte Catch/Release.

Har nÄgra gamla haspelspön i olika storlekar och kör enbart med flÀtad lina som Fireline. Hade tidigare en Ambassadör-rulle ocksÄ, men den Àr sÄld..
Blir mest trolling efter gÀdda och gös, men kastar Àven efter abborre. Finns inte sÄ mycket Àdelfisk dÀr jag bor, sÄ sÄnt blir eventuellt pÄ semestrar..

Vid trolling anvĂ€nder jag oftast Westins jĂ€tte, stora Nils Master eller Swim Whizz för GĂ€dda. Är det efter Gös, sĂ„ Ă€r lĂ„nga Bomber en favorit. FĂ€rgerna Ă€r oftast gul/grön eller vit/röd..

Mitt favoritskeddrag tillverkas ju inte lÀngre, men Àr mörtblÀnket. Har för mig att det var ABU som tillverkade dessa.. GÄr inte att misslyckas med fisket, om man har en sÄdan.
TyvÀrr satte jag min sista i en stock förra hösten, sÄ nu fÄr man vÀl se vad som blir nÀsta favorit.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Navicula:

Va? Rökt Sik Àr jÀttegott, kasta inte bort en god middag! Braxen och Mört gÄr ocksÄ om man orkar fÄ bort alla ben. I mina regioner gjorde en skola ett test med fiskpinnar gjort pÄ braxen, de tyckte att det smakade mycket bÀttre Àn upptinade fiskpinnar frÄn fabrik.

Personligen tycker jag att Abborre i stekpannan smakar bÀst

Är inget fan av sik, Ă€ven fast jag Ă€tit det ofta. SĂ„ jĂ€vla smutsig fisk, slamkrypare av rang.
Tar hellre en rökt gÀdda (dock ej nÀr vattnet Àr för varmt).
Palla rensa Brax/mört om man redan har 20-100kg Abborre

Tycker Abborre i stekpanna Àr slöseri med fisk, rökt/halstrad/friterad ska det va =p

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

TyvÀrr satte jag min sista i en stock förra hösten, sÄ nu fÄr man vÀl se vad som blir nÀsta favorit.

Det Àr ju inte sÄ likt mörtblÀnk, men personligen har jag bara bra erfarenheter av Atom.

Och gĂ€llande vad som Ă€tes.. Är man frĂ„n vĂ€stkusten sĂ„ Ă€r det makrillen man lĂ€ngtar efter.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fiskar lite dÄ och dÄ för husbehovet dvs jag tillagar och Àter det jag tar upp. Fick en fin RegnbÄge förra sommaren men annars har det mest varit nÄn aborre och gÀdda. TÀnkte försöka komma ut mer den hÀr sÀsongen, men kÀnner att jag behöver nÄn portabel bÄt, har bÄtar i familjen som vi lÀgger ut men börjar ledsna pÄ stulna Äror, stulna sittbrÀdor, "lÄnad bÄt" osv, inte ens öskaret fÄr vara ifred. NÄgon som har tips pÄ en bÄt som man kan sitta tvÄ i, bÀra pÄ tvÄ och kunna lyfta upp och köra pÄ takrÀcket. TÀnkte Àven komplettera med en elsnurra. Tips mottages tacksamt pÄ bÄde bÄt och motor, lutar Ät nÄgon typ av aluminiumbÄt eller nÄgot annat som Àr lÀtt att hantera pÄ tvÄ personer, i och ur sjöar, bÀra en bit och köra pÄ takrÀcket pÄ bilen.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”