Extrem budget dator för lätt gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Tänkte att varför tar man en 3600? Men den har ju mer cache än både 4500 och 5500.

Den har även garanterat BIOS-stöd(behöver inte flasha BIOS) och stödjer PCIE 4.0, så RX6600 kortet inte förlorar 10% prestanda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett extrem budget bygge, påstår inte att de är bra eller något jag starkt rekommenderar. Men kommer fungera bättre än 5600g för några hundra till.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Här kommer ett mer seriöst extrem budget bygge. Samma här, allt blir en kompromiss. Man vill ha bättre cpu,chassi,psu och moderkort men allt måste vara de billigaste för att komma I närheten av ditt bygge i budget men klara av att köra 8 runt de i spel.
Börjar man lägga på några hundra på alla delar så blir de bättre men då blir de dyrare och lika bra att spendera mer direkt.

Begagnat är att rekommendera, iaf grafikkort i den här budgeten. Ett begagnat kort för 1500kr så kan du uppgradera cpu i mitt bygge och få en bra dator.

Eller 😀
Köp en komplett dator för 3-5k och plocka ner och rengöra och bytt kylpasta på allt så får du bygga själv, sen köper du något nytt för att göra den personlig, typ nytt chassi eller kylare beroende på vilken dator du hittar, eller en cpu om du köper am4 med typ Ryzen 1600,2600 eller liknande.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Ok. Efter att läst alla svar så tänkte jag om lite och valde andra komponenter.

Satsade på ett vassare grafikkort samt och 32 GB ram istället för 16 GB.

Lite funderingar.

  1. Lite osäker på är om jag behöver ett sådant dyrt moderkort eller om ASUS PRIME B550M-K är bra nog?

  2. Köra på extern WiFi (Typ USB eller ska man välja ett moderkort som har det inbyggt?

Med ASUS ROG STRIX B550-F GAMING.

Med ASUS PRIME B550M-K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Ok. Efter att läst alla svar så tänkte jag om lite och valde andra komponenter.

Satsade på ett vassare grafikkort samt och 32 GB ram istället för 16 GB.

Lite funderingar.

  1. Lite osäker på är om jag behöver ett sådant dyrt moderkort eller om ASUS PRIME B550M-K är bra nog?

  2. Köra på extern WiFi (Typ USB eller ska man välja ett moderkort som har det inbyggt?

Med ASUS ROG STRIX B550-F GAMING.
https://komponentkoll.se/bild/bPzls.png

Med ASUS PRIME B550M-K.
https://komponentkoll.se/bild/Iqkoo.png

Undvik usb om du har andra möjligheter. Pci-e kort är bättre. Så titta på inbyggt eller +pci-e kort beroende på vilket som är billigast.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Undvik usb om du har andra möjligheter. Pci-e kort är bättre. Så titta på inbyggt eller +pci-e kort beroende på vilket som är billigast.

Ok. Bytte moderkort.

Permalänk
Medlem

Det här tipset är ju betydligt bättre.
Sätt pengarna på grafikkorten än kylare t.ex, det där kan du byta senare, roligare med en bättre upplevelse direkt från start.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Det här tipset är ju betydligt bättre.
Sätt pengarna på grafikkorten än kylare t.ex, det där kan du byta senare, roligare med en bättre upplevelse direkt från start.

https://komponentkoll.se/bild/huijv.png

Fast nu behöver jag WiFi. Antingen inbyggt. Eller köpa PCIE kort. Vilket kostade en del.
Har ingen möjlighet att köra via kabel, då routern sitter i hallen där jag har internetuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Fast nu behöver jag WiFi. Antingen inbyggt. Eller köpa PCIE kort. Vilket kostade en del.
Har ingen möjlighet att köra via kabel, då routern sitter i hallen där jag har internetuttaget.

https://www.proshop.se/Naetverkskort-adaptrar-osv/ASUS-PCE-AX...
En del?
Går iofs kolla nåt moderkort ifall det inte skiljer mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Det här tipset är ju betydligt bättre.
Sätt pengarna på grafikkorten än kylare t.ex, det där kan du byta senare, roligare med en bättre upplevelse direkt från start.

https://komponentkoll.se/bild/huijv.png

Och vad är det för fel på ett kort för nästan 5000 kr? Sen gillar jag Fractal Design lådorna och har alltid gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Och vad är det för fel på ett kort för nästan 5000 kr? Sen gillar jag Fractal Design lådorna och har alltid gjort.

Inget? Men paketet han satt ihop är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Och vad är det för fel på ett kort för nästan 5000 kr? Sen gillar jag Fractal Design lådorna och har alltid gjort.

Du hamnar på liknande slutsumma men med ditt val får du betydligt sämre spelprestanda.

EDIT: Ser ut som att kortet har gått upp i pris nu så detta paket blir dyrare men vid skrivandet var det 12k mot 12.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att du kraftigt ökad din budget, annars var min plan att utmana lite och föreslagit en Steam deck, inkl. docka, för de gånger du vill lira med extern skärm, tangentbord, mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Ok. Efter att läst alla svar så tänkte jag om lite och valde andra komponenter.

Satsade på ett vassare grafikkort samt och 32 GB ram istället för 16 GB.

Lite funderingar.

  1. Lite osäker på är om jag behöver ett sådant dyrt moderkort eller om ASUS PRIME B550M-K är bra nog?

  2. Köra på extern WiFi (Typ USB eller ska man välja ett moderkort som har det inbyggt?

Med ASUS ROG STRIX B550-F GAMING.
https://komponentkoll.se/bild/bPzls.png

Med ASUS PRIME B550M-K.
https://komponentkoll.se/bild/Iqkoo.png

Med den budgeten kan du få ihop AM5:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.