Apple släpper Vision Pro den 2 februari

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper Vision Pro den 2 februari

Förhandsbeställningar inleds 19 januari och Apples amerikanska butiker har redan börjat förbereda sig inför den amerikanska lanseringen av headsetet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HAHA 3 500 dollar
Ändrar inlägg. Fan boysen gillade inte min kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

HAHA 3 500 dollar

För klientelet som köper den hade den lika gärna kunnat kosta dubbla, konsumentversionen kommer om några år.

Också: Varjo XR-4 (som dessutom kör mini-LED istället för micro-OLED och är beroende av en PC) är dyrare än så: https://b2b-store.varjo.com/product/xr-4

Permalänk
Medlem

Kanske dom släpper denna till halva priset för att chocka folket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

HAHA 3 500 dollar

Not so fast.

Det finns ingen tillverkare idag som tillverkar ett headset med den teknologin Apple gör. Apple är i en helt egen klass med Vision Pro av att endast döma från hårdvaran och om något är denna produkt relativt rimligt prissatt sett till val av komponenter. Att Apple har en absurd premie på RAM och SSD i andra produktkategorier har inget med detta att göra.

Permalänk
Medlem

Måste vara fejknews. VR borde vara dött vid det här laget. Det är iaf uppfattningen av Swecs rapportering.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag hoppas Apples slår igenom så vanlig billig VR en dag slår igenom.
Och med detta menar jag en stor skara varje dag ska använda VR, inte enbart att många har köpt det och har dem liggande i en låda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baggz143:

HAHA 3 500 dollar

Var det inte ungefär vad Hololens kostade också? Inte för att den säljer så värst bland folk i allmänhet (eller någon annanstans), men det förväntar man sig nog inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

HAHA 3 500 dollar

Det man får ha i åtanke är att modellen heter just vision PRO. Produkter från Apple som märks med pro borde rimligen följas av den ordinarie modellen (precis som att det finns iphone och iphone pro samt macbook och macbook pro) och det är väl denna produkt som egentligen är intressant för den bredare massan.

Jag tror det är rätt drag av apple att fläska på med teknik och hårdvara för att få till en riktigt attraktiv produkt som folk vill ha. Kom ihåg hur många som skrattade högt när iphone lanserades och många var helt övertygade om att det otroligt höga priset på iphone skulle göra att den floppade. Så blev det ju inte och jag hoppas att Apple ger den skjuts till VR/AR som bara Apple har förmågan att göra.

Ska bli kul att se hur den tas emot, även om jag själv inte kommer att slå till på första versionen.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om man kan skicka in bild utifrån, som från steam deck eller switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

HAHA 3 500 dollar
Ändrar inlägg. Fan boysen gillade inte min kommentar.

Njaa..
den stora massan tror att Apple har hittat rätt med prissättning. De som har 35000kr för vr har höga krav som Apple vill gärna ha som kunder. De som spelar lite vr spel är inte målgruppen för denna sak.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle vara kul om man kan skicka in bild utifrån, som från steam deck eller switch?

Man ska kunna spegla en dator (Mac så klart) till den. Med det så borde ju även andra lösningar komma snart.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

HAHA 3 500 dollar
Ändrar inlägg. Fan boysen gillade inte min kommentar.

Ej att förglömma. Du får med en putsduk på köpet! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det man får ha i åtanke är att modellen heter just vision PRO. Produkter från Apple som märks med pro borde rimligen följas av den ordinarie modellen (precis som att det finns iphone och iphone pro samt macbook och macbook pro) och det är väl denna produkt som egentligen är intressant för den bredare massan.

Jag tror det är rätt drag av apple att fläska på med teknik och hårdvara för att få till en riktigt attraktiv produkt som folk vill ha. Kom ihåg hur många som skrattade högt när iphone lanserades och många var helt övertygade om att det otroligt höga priset på iphone skulle göra att den floppade. Så blev det ju inte och jag hoppas att Apple ger den skjuts till VR/AR som bara Apple har förmågan att göra.

Ska bli kul att se hur den tas emot, även om jag själv inte kommer att slå till på första versionen.

Pro begreppet har ju urvattnats för länge sen. Allting är pro idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Ej att förglömma. Du får med en putsduk på köpet! 😎

😂😂😂😂

Permalänk
Medlem

50 lök för en produkt som blir ersatt med nästa, mycket förbättrade version om ett år. Om 3-4 år kommer den upplevas som en stenåldersprodukt.

'Planned obsolescence' på hög nivå. Smart av Apple, dåligt för planeten. Lär inte stoppa korkade kunder från att spenderar 50 lök åter igen om 3-4 år, trots att allt utom processorn kommer hålla måttet.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jahopp och om det är samma trend som Apple vs Android telefoner så kommer Quest 4 kosta 30000kr och anses vara budget alternativet till vision pro.

Permalänk
Medlem

På min födelsedag dag.
Jag ska önska mig en.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jahopp och om det är samma trend som Apple vs Android telefoner så kommer Quest 4 kosta 30000kr och anses vara budget alternativet till vision pro.

Inte Quest 4, men däremot det som antagligen kommer heta Quest Pro 2. Meta samarbetar med LG för att möta Vision Pro med ett headset som påstås kosta runt $2000 (”La Jolla”).

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

HAHA 3 500 dollar
Ändrar inlägg. Fan boysen gillade inte min kommentar.

Har deras elaka kommentarer tagits bort, eller? Ser bara förnuftiga förklaringar varför $3,500 inte är så mycket för den här produkten och dess målgrupp.

Glömde ett ord :D
Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

$3500 må låta mycket, speciellt efter svensk moms och med dagens kurs..
Men sen kan man ju också fundera på.. vad kostar en 4K projektor med en högkvalitativ duk som tillåter dig att få en superstor skärm för film? Vad kostar (bra) externa skärmar till jobbdatorn (Macbook)? Bara där har du lätt överstigit motsvarande $3500. Sen lägger du till att du kan blockera ut allt ljus och få egna miljöer? Okej, lägg till mörkläggning och ljuskontrollerat rum för din projektor... ännu mer pengar.

Fattar att folket här kanske inte har det användningssyftet, och om syftet bara är att spela lite VR spel eller titta på vuxengrejer, ja då är $3500 sjukt dyrt. För dyrt.

Men för oss andra som faktiskt har ett bra use-case så är detta billigare OCH bättre/mer funktionell än alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

50 lök för en produkt som blir ersatt med nästa, mycket förbättrade version om ett år. Om 3-4 år kommer den upplevas som en stenåldersprodukt.

'Planned obsolescence' på hög nivå. Smart av Apple, dåligt för planeten. Lär inte stoppa korkade kunder från att spenderar 50 lök åter igen om 3-4 år, trots att allt utom processorn kommer hålla måttet.

Men tänk på hur många andra miljöförstörande saker samma kunder inte kan köpa eftersom de spenderat 50 000 kr på Vision Pro.
Jag vet faktiskt inte om jag är sarkastisk eller inte.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Hololens som väl är närmaste produkt kostar 42095kr nu. Apples lär väl hamna på närmare 50k (naturligtvis 49995 ).

Denna produkt är ju dock inte för massorna utan för att bygga upp hype hos de få som köper den som jag ser det.
Ett par generationer till sedan kanske det är något som prismässigt tilltalar kreti och pleti.

Apple lär ju fokusera på att försöka bygga upp ett ekosystem så att även om konkurrenter kommer med liknande eller bättre produkter så är de fast i *OS.

Sedan kommer det klar kopior från de sedvanliga företagen för att blidka sina aktieägare för att visa att de minsann också är med på tåget:

Här från toshiba

Jag är mest intresserad av ett VRheadset för att kolla film - VR/AR skiter jag fullständigt i.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Tanax:

$3500 må låta mycket, speciellt efter svensk moms och med dagens kurs..
Men sen kan man ju också fundera på.. vad kostar en 4K projektor med en högkvalitativ duk som tillåter dig att få en superstor skärm för film? Vad kostar (bra) externa skärmar till jobbdatorn (Macbook)? Bara där har du lätt överstigit motsvarande $3500. Sen lägger du till att du kan blockera ut allt ljus och få egna miljöer? Okej, lägg till mörkläggning och ljuskontrollerat rum för din projektor... ännu mer pengar.

Fattar att folket här kanske inte har det användningssyftet, och om syftet bara är att spela lite VR spel eller titta på vuxengrejer, ja då är $3500 sjukt dyrt. För dyrt.

Men för oss andra som faktiskt har ett bra use-case så är detta billigare OCH bättre/mer funktionell än alternativen.

I teorin håller jag med, om att som ersättare till projektor och duk, eller stor TV, så är den i princip oslagbar. Man kan till och med köpa mer än en utan att komma upp i vad ens duglig bildkvalitet skulle kosta på annat sätt.
Problemet är dock att det inte finns någon info om hur man ska få högupplöst in i dom, utanför från Apples tjänster. Och även då så lär ju traditionell streaming-bandbegränsning gälla. Och hur blir det med att kunna koppla ljudet till en atmos anläggning i rummet.

Produkten i sig, skulle nästan på egen hand kunna återuppväcka 3D trenden för hemma-tittande. Om det bara fanns ett vettigt sätt att kunna få in köpfilm från fysisk media in i enheten, synkat över flera tittande, med inkoppling till högtalarbaserad surroundanläggning. (på en sån här lösning kan 3D faktiskt se bra ut)

För kontorsarbete, så verkar dom som testat den inte helt sålda på att det fungerar så bra, längre sessioner förväntas bli obekväma.

Så ligga i bingen och se hela serier, när vikten delvis avlastas av att ligga på rygg, och nöja sig med inbyggt ljud eller med airpods, bli nog typ det enda vettiga användningsområdet. Och så kan man fråga sig om man i det läget behöver fullt så bra bild, eller om man kunnat nöja sig med en enklare lösning, för ett betydligt lägre pris.

Permalänk
Medlem

E-waste innan det ens släpps.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Men tänk på hur många andra miljöförstörande saker samma kunder inte kan köpa eftersom de spenderat 50 000 kr på Vision Pro.
Jag vet faktiskt inte om jag är sarkastisk eller inte.

Intressant fråga... Tänk vad mycket extra de som jobbar på Apple eller investerat i Apple kan köra racingbilar på bana och åka privatjet om den här säljer bra

I slutändan handlar det ju om vad människor på jorden spenderar dagarna med (både arbetstid och fritid). Om vi rent hypotetiskt tänker oss att alla på jorden bara köpte svindyra högteknologiska grejer för sina pengar (och alla därmed även jobbade med att utveckla/producera sådana) istället för resor, större hus/lägenhet, mer kött på tallriken, massa plastprodukter för engångs- eller "fågångs"-bruk, kläder som knappt används, så måste jag ändå tro att utsläppen skulle minska jämfört med idag. Så skulle ändå gissa på att det är en hyfsat bra sak att lägga pengarna på ur miljösynpunkt jämfört med mycket annat?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Skulle vara kul om man kan skicka in bild utifrån, som från steam deck eller switch?

Av allt att döma är visionOS till största delen att betrakta som en 6dof-kapabel fork av iPadOS, och kommer nog tyvärr vara bäst för ren konsumtion till att börja med - med fördelen att man ska kunna jobba på en Mac inifrån headsetet. Det innebär också att man utöver som sandlåda för egna XCode-projekt är nerlåst till vad som erbjuds via AppStore och därmed sån kod Apple vill se på plattformen.
Vi får väl se hur det utvecklas, men jag har i princip gett upp om att nya system från Apple skulle bli lika inbjudande för programmering och teknisk lek som macOS.

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro

"USB Type-C-kabel"

Äntligen har vi nått framtiden, fusionsreaktorer i källaren härnäst

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Priset ligger på samma nivå (eller billigare med inflation) än Microsoft Hololense som försökte slå sig in på det området för 5 år sedan (3500 USD). Fick möjlighet att testa Hololense 2020 och det var en tekniskt omogen men intressant produkt. Blir intressant att läsa recensionerna när Apples produkt kommer för att se om det är en nisch-produkt eller om det är något som kan få ett bredare användningsområde.

Permalänk
Medlem

För mig känns det som en produkt som testar vattnet, lite som Google Glass, Hololens, …

3500$ är för att det kommer vara små volymer, lite som en beta. Vissa företag kommer köpa in några för att testa och utvärdera

Ganska många år kvar innan detta blir något ’på riktigt’ skulle jag tro. Dels behövs appar/mjukvara, men också användningsområden och stöd för spatiala upplevelser

Om ett årtionde kommer detta antingen ha försvunnit bortsett från ett fåtal små områden som redan nu kan vinna på det, eller så slår det generellt och blir lika vanliga som smartphones var i början… svårt att gissa