Kan inte se WIFI inställningar på windows 11 (wifi antenn)

Permalänk
Medlem

Kan inte se WIFI inställningar på windows 11 (wifi antenn)

Halloj!

Jag har precis köpt ny stationär dator med ASUS moderkortet B650-plus WIFI (alltså ingick WIFI antenn). Och nu vill jag helt enkelt använda den trådlösa adaptern för att kunna få trådlöst WIFI till min stationära dator.

Jag har kopplat in antennen med dess två kablar in i Moderkortets IO. Men när jag väl är inne i Windows 11 så ser jag inga iställningar för WIFI som jag ser att andra har i youtube videos etc. Jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja leta i.. Är det problem med WIFI adaptern eller är det bara att jag inte kan se inställningarna för WIFI i windows?

Nedan kan ni se vad jag menar med att jag inte ser WIFI inställningarna:

Och nedan är en bild på google på hur jag förväntar mig att det ska se ut:

Jag testade att klicka på pennan i bilden för att lägga till fler inställningar, men det fanns inga WIFI inställningar där att lägga till.
Har letat och testat saker i 2 dagar nu men kommer ingen vart.

Uppskattar all hjälp jag kan få

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Har du ASUS TUF b650-plus wifi?
Ladda ner drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet: https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du installerat drivrutiner för kretsen? Fungerande sådana brukar inte alltid dyka upp med automatik.

Det borde vara aktiverat som standard i UEFI kan jag tycka, men kan vara värt att dubbelkolla det också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Yes precis, har ASUS TUF B650-plus Wifi!

Alright! Tankade ned drivrutinerna. Ser en application jag kunde dubbelklicka på i den extractade mappen som heter "AsusSetup". Men när jag dubbelklickar den så händer det inget.

Men enligt den här sidan ( https://rog-forum.asus.com/t5/downloads-for-motherboards/driv... ) så ska uppdatera via device manager.. och han säger att jag ska högerklicka på "AMD|MediaTek", men jag har ingen sådan jag kan välja i min lista av Network Adapters (antar att den ska ligga i network adapters).

Missar jag något?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom den inte ens syns i Device Manager så är nog något lite lurt. Kolla så att den inte är avstängd i BIOS eller så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hmm okej.. kikade i BIOS förut efter något som skulle kunna vara relaterat till att "enabla" den, men hittade inte mycket. Jag dyker in i BIOS igen och kikar :/

UPDATE:

Hittade denna video: https://www.youtube.com/watch?v=q1EsT3BI35Q&t=119s som visade vart man enablar det i BIOS, men den var redan enablad by default..

Känns ju som att något är skumt.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon mer idé på hur jag kan lösa detta?
Är det att kontakta supporten som gäller här näst tro?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Kanske så att wifi-kortet inte sitter i i sin slot helt alt. att det är defekt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Ingen som har någon mer idé på hur jag kan lösa detta?
Är det att kontakta supporten som gäller här näst tro?

I o med att den inte visas i enhetshanteraren så är antingen hårdvaran trasig, eller så sitter den inte korrekt på moderkortet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det var INET som byggde ihop datorn åt mig (Men kanske får öppna upp burken och ta en titt)

Men visst finns det inget rätt och fel sätt att skruva på de 2 sladdarna på moderkorets IO? Finns ju ingen indikation på att kablarna är unika från vad jag kunde se. Men hag har testat att byta plats på dem även, men inget hände då heller.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Det var INET som byggde ihop datorn åt mig (Men kanske får öppna upp burken och ta en titt)

Men visst finns det inget rätt och fel sätt att skruva på de 2 sladdarna på moderkorets IO? Finns ju ingen indikation på att kablarna är unika från vad jag kunde se. Men hag har testat att byta plats på dem även, men inget hände då heller.

Antennerna har inget med problemet att göra. Enheten skulle synts i enhetshanteraren oavsett om du har antenner inkopplade eller ej.

Hör av dig till Inet först. Om du meckar själv kanske du ger upp garantin de ger på monteringen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Antennerna har inget med problemet att göra. Enheten skulle synts i enhetshanteraren oavsett om du har antenner inkopplade eller ej.

Hör av dig till Inet först. Om du meckar själv kanske du ger upp garantin de ger på monteringen.

Jaha okej då är jag med.. Men dåså, då kikar jag med Inet då
Tack!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240