Snabbkoll: Kom dina julbeställningar fram i tid?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Kom dina julbeställningar fram i tid?

Innan jul läggs det en och annan beställning, men ibland når paketen inte fram i tid. Hur har det gått med dina leveranser?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mest förvånande (som i hade jag inte förväntat mig) var en beställning av en hobby-pryl från butik i tyskland som inte ens hade den i lager efter lucia som trots det kom till utlämningsställe 22:a. Tyskarna är ofta ett under av logistisk effektivitet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt kom min present fram i tid till Storbritannien. Det var bara blygsamma 5 arbetsdagar kvar innan julhelgen med.

Permalänk
Medlem

Köpte julklappen i Januari förra året så jag slapp problemet. Skulle köpa den online på Clas Ohlson för att kunna nyttja erbjudandet, men det gick ej igenom så då fick jag pröva i butik efter tiden och dom gick med på det för jag var tydligen ej den första. Leatherman Wave+ för 1049 istället för 1399.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Allt kom fram i tid. Man vet ju hur kass posten är så numera beställer jag med ett par veckors marginal.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Postnord har skött sig exemplariskt för mig, har varit väldigt snabba trots larm om ökad belastning

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Inga problem i jul.
Både DHL och PostNord skötte sig bra
så det vart en lyckad julafton paketmässigt.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Banggood har förbättrat sig, är dom vid att gå Amazon vägen? Jag har bemärkt att jag nu får varorna typ 1-2 veckor och även under denna tid, verkar som dom har ett varuhus i Tyskland nu, ser det på paketen.

Permalänk
Medlem

Beställde en grej 7 arbetsdagar före jul där man lovade leverans innan julafton. Den kom inte fram

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

postnord beslöt för att skicka tillbaka mitt paket till avsändaren så fort den nådde utlämningsstället samma dag den kom. varken Inet och postnord visste varför den returnerades

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

väntar fortfarande på faster Märtas porslinstallrik

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Beställde en kalender med eget tryck innan sista datum för leverans innan jul men den kom inte fram. Förvisso julklapp men inte hela världen, och kompenserades med 500kr presentkort så all good.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Beställde en kalender med eget tryck innan sista datum för leverans innan jul men den kom inte fram. Förvisso julklapp men inte hela världen, och kompenserades med 500kr presentkort så all good.

Igenkänning. Önskefoto?

Beställde också innan sista datum och fick samma kompensation. Även i mitt fall en (återkommande) julklapp. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

postnord beslöt för att skicka tillbaka mitt paket till avsändaren så fort den nådde utlämningsstället samma dag den kom. varken Inet och postnord visste varför den returnerades

Nekad av ombud kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Beställde en grej 7 arbetsdagar före jul där man lovade leverans innan julafton. Den kom inte fram

Det har säkert att göra med dom du handla hos. Det är butikerna som lovar, inte postnord.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

postnord beslöt för att skicka tillbaka mitt paket till avsändaren så fort den nådde utlämningsstället samma dag den kom. varken Inet och postnord visste varför den returnerades

Vikten för hög? Vad beställde du? 20kg+ tar inte ombuden, samma med förstora mått.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Det här är lite av en rant:

Jag ville ha en grej under ledigheten. En grej. Jag beställde den via amazon men enligt postnord gick den inte att leverera. Grejen i fråga var för övrigt i dvdstorlek så det var egentligen ett brev.

Saken var att det var under snöstormen så det fanns en ursäkt. Om bara Postnord hade tagit med sig den vid nästa levereras hade det varit toppen men tydligen så hamnade paketet i någon annan rutin och jag fick ett meddelande att postnord behövde kompletterande uppgifter.

Jag svarade (via webbsidan) att jag inte kunde tänka mig att Postnord behövde veta mer om mig än min adress men ok. Jag är hemma hela tiden. Jag gillar lasagne. Typ katten Gustaf fast människa. Lämna gärna ut mitt paket. Inget svar.

Fick svar efter ett långt tag att jag skulle ringa deras service telefon. Ringde. Omöjligt att komma fram, omöjligt att få prata med en människa.

Fick svar via mejl att jag kunde hämta paketer vid postens utlämningsställe. Jag svarade att en grundläggande funktion av post är att jag inte ska behöva köra och hämta saker. Då hade jag lika görna kunna åkt till en affär och köpa det där. Jag behöver inte vara hemma och ta emot det men nu har jag mejlat och ändå sagt att jag är hemna. Kan jag få min post tack?

Blev uppmanad att ringa telefonservice.
Telefonkö.
Kom fram. Ingen kunde hjälpa mig pga jag inte hade något paket avi. Fick uppmaning att ladda ner appen.

Laddar ner appen. Paketet syns faktisk. Försöker desperat att få hem det men det har just blivit tillbakaskickat.

Ok. Jag fattar. Det är mycket paket. Jag fattar att man behöver automatisera. Men faktum kvarstår att det är ganska konstigt att Postnord inte bara kan leverera ett brev dagen efter eller slänga med det när man mejlat dem. Jag skulle vilja gå så långt att påstå att Postnord inte är särskilt bra på att dela ut post? Automatiseringen är egentligen beroende på att det inte blir så mycket fel och man verkar göra mycket fel och ha dåliga rutiner?

Sen så är man ju själv lite av en idiot? Jag ville köpa en grej för att sätta guldkant på mitt misserabla liv, jag var snål och tidsramen för när jag kunde nyttja den var för kort. Varför köpte jag bara inte saken på fullpris på elgiganten eller något annat digitalt?

Sen hur postnord har kunnat vinna någon typ av upphandling eller ens kan existera är lite av ett motargument mot en fri marknad.

Permalänk

DHL misslyckas med att levera till närmaste ombud under 4 arbetsdagar...

Permalänk
Medlem

Kom till och med i förtid när jag beställde Mini PC + hårddisk bay från amazon.de, beställde 16.12 och förväntade leveranstid var lördag 23.12 så väntade mig att det skulle komma efter julen men kom redan torsdag 21.12 så det var lite överraskande. Även posten här i Finland tycker jag har skött paketleveranserna (hade några) effektivt i jul trots rekordstora mängder, en eloge till dem får man väl ändå ge.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det har säkert att göra med dom du handla hos. Det är butikerna som lovar, inte postnord.

Det är sant, glömde fylla i att produkten skickades efter arbetsdag 2. Så nu kanske det klarnar upp lite

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jadå, beställde på black friday så hann komma lagom till första advent i princip..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag beställde i början på December så allt kom fram i tid. Beställer alltid i tid.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Nekad av ombud kanske?

Skrivet av gurkburk92:

Vikten för hög? Vad beställde du? 20kg+ tar inte ombuden, samma med förstora mått.

Moderkort, minnen och cpu. Så det vägde max 5kg och varken Postnord eller Ica vet om varför

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Igenkänning. Önskefoto?

Beställde också innan sista datum och fick samma kompensation. Även i mitt fall en (återkommande) julklapp. :/

Stämmer bra

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Moderkort, minnen och cpu. Så det vägde max 5kg och varken Postnord eller Ica vet om varför

Har jobbat på PN. Levererade paket & hämtade paket från ombud. Det hände att avsändare fick nys om att kunden i fråga inte skulle/tänkte betala(tagit på faktura).

Ica personalen får notiser i deras ombuds-app vad som ska göras med XYZ paket såsom att något ska gå som hemleverans istället för att ligga kvar på ombudet för upphämtning, eller om det ska returneras till avsändare, eller hamnat på fel ombud & ska tillbaka till centralen för omsortering.

Med andra ord, ICA personalen kan ha tagit fel paket som skulle skickas vidare (pga något av ovanstående som exempel). Eller så finns en annan sida av myntet i ditt fall.

Edit innan jag ens postade detta: Eftersom det åkte vidare samma dag, så känns det som ica personalen varit stressad & tagit fel paket. Va hände med ditt paket samma kväll/dagen efter, utav ren nyfikenhet? I appen dvs. Blev det scannat på någon hub?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Blev en ny telefon Samsung A54 256/8 och ett rejält skal och skärmskydd från Fntcase och fick det på angivet datum:)

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande. Att välja till PostNord paketskåp var ingen bra idé.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har jobbat på PN. Levererade paket & hämtade paket från ombud. Det hände att avsändare fick nys om att kunden i fråga inte skulle/tänkte betala(tagit på faktura).

Ica personalen får notiser i deras ombuds-app vad som ska göras med XYZ paket såsom att något ska gå som hemleverans istället för att ligga kvar på ombudet för upphämtning, eller om det ska returneras till avsändare, eller hamnat på fel ombud & ska tillbaka till centralen för omsortering.

Med andra ord, ICA personalen kan ha tagit fel paket som skulle skickas vidare (pga något av ovanstående som exempel). Eller så finns en annan sida av myntet i ditt fall.

Edit innan jag ens postade detta: Eftersom det åkte vidare samma dag, så känns det som ica personalen varit stressad & tagit fel paket. Va hände med ditt paket samma kväll/dagen efter, utav ren nyfikenhet? I appen dvs. Blev det scannat på någon hub?

ica sa att de bara såg att det skulle returneras. jag uppmanades att ringa postnord och avsändaren. jag fick som svar att de inte kunde se VARFÖR den skulle returneras. när jag var på linjen med postnord, så hade den redan åkt till Umeås paketterminal och han jag pratade gjorde en anteckning om att den inte skulle returneras och han försökte även att ringa paketterminalen utan framgång. han sa "förhoppningsvis ser de anteckningen jag skrev om din försändelse nu när jag inte nådde dem". när jag väl pratade med Inet så kunde de inte se varför den blev returnerad. och Inet pratade med postnord själva och ingen utav parterna kunde förstå varför den skulle returneras till Inet. dagen efter hade den redan nått Örebro och då insåg jag att den inte alls kommer. så jag pratade med Inet, och de skickade samma varor under tiden första paketet returnerades.

min misstanke efteråt till varför detta skedde KAN ha varit att jag råkade ta hemleverans, och när jag såg det, så ändrade jag i appen om att den skulle till ICA istället då jag inte skulle vara hemma vid leverans. men att någonstans så fick systemet för sig att den ska returneras hela vägen tillbaka för att sen skickas ut på nytt för hemleverans

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Inga problem med Postnord för mig under hela 2023 faktiskt. Sista leveranserna innan jul gick bra med. Fick tag i två grejer på Inets Dubbelklick/uppesittarkväll i mellandagarna som inte hunnit fram pga de fick mycket att göra. Och dessa skickas ändå inte med Postnord dessutom.

Även det fåtal hemleveranser jag valt har fungerat bra. Beräknad leveranstid har fungerat rätt bra och inte varit typ "Någon gång mellan kl 07:00 och 22:00" eller vad det brukar vara tidigare. Föredrar att själv hämta ut men har av olika anledningar varit bättre att tagit hemleveranser på senare tid om jag inte kan hämta smidigt i paketskåp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...